Znaczenie pojęcia ewaluacja.doc

(42 KB) Pobierz

ZNACZENIE POJĘCIA EWALUACJA

 

Jakość

kategoria filozoficzna, oznaczająca w sensie ogólnym właściwość, rodzaj, gatunek, wartość danego przedmiotu lub zjawiska, w znaczeniu ścisłym natomiast oznacza cechę lub zespół cech odróżniających dany przedmiot od innych bądź też całokształt cech danego przedmiotu istotnych ze względu  na jego stosunki, oddziaływania i związki z otoczeniem.

 

Jakość pracy

uzyskiwanie produktu pracy zgodnego z określonym wzorcem przez odpowiednio wykonaną pracę, praca jakościowo lepsza to taka, której rezultaty pełniej zaspokajają wymagania odbiorców.

 

Ewaluacja  –

proces systematycznego gromadzenia informacji o rzeczywistości, której otrzymanie, przeanalizowanie, umożliwia sformułowanie wniosków o jakości i efektywności ewaluowanych obiektów.

 

Funkcje ewaluacji:

 

Ä           formatywna – zapewnienie postępów,

Ä           kompluzywna – selekcja i sprawozdawczość,

Ä           społeczno – polityczna – kształtowanie motywacji i uzyskiwanie poparcia społecznego,

Ä           administracyjna – sprawowanie władzy.

 

Wszystko, co istnieje realnie może być obiektem ewaluacji. Typowymi obiektami ewaluacji są:

 

Ä           uczniowie,

Ä           personel edukacyjny i administracyjny,

Ä           programy szkolne,

Ä           materiały nauczania,

Ä           projekty

Ä           instytucje.

 

W przypadku obiektów należy brać pod uwagę 4 zespoły czynników. Ogniskują się one wokół:

 

1.            celu obiektu

2.            jego strategii i planów

3.            procesów wcielania ich w życie

4.            rezultatów ich oddziaływania

 

 

Następujące kryteria powinny być brane pod uwagę przy ocenianiu zalet lub wartości obiektu ewaluacyjnego:

 

Ä           zdolności wychodzenia naprzeciw rozpoznanym potrzebom aktualnych i potencjalnych klientów,

Ä           realizowanie narodowych celów, ideałów lub wartości społecznych,

Ä           zgodność z przyjętymi standardami i normami,

Ä           przewyższanie jakością obiektów alternatywnych,

Ä           realizowanie własnych uprzednio ustalonych celów.

 

W procesie ewaluacji należy uwzględnić 3 następujące zadania:

 

1.            sformułowanie problemu ewaluacji

2.            gromadzenie i analizowanie danych

3.            komunikowanie rezultatów odbiorcom ewaluacji

Ewaluacja jako zadanie kompleksowe wymaga posłużenia się wieloma alternatywnymi metodami typowymi dla nauk o zachowaniu i związanych z nimi dziedzin.

 

Ewaluację mogą prowadzić osoby lub zespoły posiadające:

 

Ä           rozległe kompetencje w zakresie metodologii badawczej oraz technik analizy danych,

Ä           umiejętności rozumienia społecznego kontekstu ewaluacji i jedynej w swoim rodzaju materii,

Ä           umiejętności nawiązywania dobrych stosunków z ludźmi i porozumienia się z osobami lub grupami włączonymi w ewaluację

Ä           strukturę mentalną pozwalającą zintegrować w/w umiejętności.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin