ZNACZENIE POJĘCIA EWALUACJA
Jakość –
kategoria filozoficzna, oznaczająca w sensie ogólnym właściwość, rodzaj, gatunek, wartość danego przedmiotu lub zjawiska, w znaczeniu ścisłym natomiast oznacza cechę lub zespół cech odróżniających dany przedmiot od innych bądź też całokształt cech danego przedmiotu istotnych ze względu na jego stosunki, oddziaływania i związki z otoczeniem.
Jakość pracy –
uzyskiwanie produktu pracy zgodnego z określonym wzorcem przez odpowiednio wykonaną pracę, praca jakościowo lepsza to taka, której rezultaty pełniej zaspokajają wymagania odbiorców.
Ewaluacja –
proces systematycznego gromadzenia informacji o rzeczywistości, której otrzymanie, przeanalizowanie, umożliwia sformułowanie wniosków o jakości i efektywności ewaluowanych obiektów.
Funkcje ewaluacji:
Ä formatywna – zapewnienie postępów,
Ä kompluzywna – selekcja i sprawozdawczość,
Ä społeczno – polityczna – kształtowanie motywacji i uzyskiwanie poparcia społecznego,
Ä administracyjna – sprawowanie władzy.
Wszystko, co istnieje realnie może być obiektem ewaluacji. Typowymi obiektami ewaluacji są:
Ä uczniowie,
Ä personel edukacyjny i administracyjny,
Ä programy szkolne,
Ä materiały nauczania,
Ä projekty
Ä instytucje.
W przypadku obiektów należy brać pod uwagę 4 zespoły czynników. Ogniskują się one wokół:
1. celu obiektu
2. jego strategii i planów
3. procesów wcielania ich w życie
4. rezultatów ich oddziaływania
Następujące kryteria powinny być brane pod uwagę przy ocenianiu zalet lub wartości obiektu ewaluacyjnego:
Ä zdolności wychodzenia naprzeciw rozpoznanym potrzebom aktualnych i potencjalnych klientów,
Ä realizowanie narodowych celów, ideałów lub wartości społecznych,
Ä zgodność z przyjętymi standardami i normami,
Ä przewyższanie jakością obiektów alternatywnych,
Ä realizowanie własnych uprzednio ustalonych celów.
W procesie ewaluacji należy uwzględnić 3 następujące zadania:
1. sformułowanie problemu ewaluacji
2. gromadzenie i analizowanie danych
3. komunikowanie rezultatów odbiorcom ewaluacji
Ewaluacja jako zadanie kompleksowe wymaga posłużenia się wieloma alternatywnymi metodami typowymi dla nauk o zachowaniu i związanych z nimi dziedzin.
Ewaluację mogą prowadzić osoby lub zespoły posiadające:
Ä rozległe kompetencje w zakresie metodologii badawczej oraz technik analizy danych,
Ä umiejętności rozumienia społecznego kontekstu ewaluacji i jedynej w swoim rodzaju materii,
Ä umiejętności nawiązywania dobrych stosunków z ludźmi i porozumienia się z osobami lub grupami włączonymi w ewaluację
Ä strukturę mentalną pozwalającą zintegrować w/w umiejętności.
marzenka332