SOCJOLOGIA.doc

(88 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA PRACY- wykład

SOCJOLOGIA- wykład

Dr Łukasz Ostrowski

 

09.10.2006

 

Literatura:

  1. B.Szacka „Wprowadzenie do socjologii”
  2. P.L. Berger „Zaproszenie do socjologii”

 

Socjologia- nauka o społeczeństwie i jego wpływie na człowieka

 

Większość wytworów kultury ma charakter społeczny. Socjologia ma dużą ilość poddyscyplin np.: socjologia pracy, medycyny

 

Początki:

  1. 1 poł XIX w A.Comte- ukoronowanie nauk o człowieku, stworzył nazwę
  2. socjologia jest tak stara jak dzieje ludzkości np.: odwołanie do starożytności: Homer ànormy, obyczaje, hierarchia społ., Biblia à źródło wiedzy socjologicznej

 

Socjologia a zdrowy rozsądek (różnice):

  1. Odpowiedzialność za słowa (konieczne są dowody)
  2. Rozległość obszaru, z którego czerpie się dowody (np.: stereotypy narodowe)
  3. Rozumienie zjawisk społecznych (wypadkowa działań różnych ludzi, którzy mieli cele ale nie udało się im ich zrealizować)
  4. Odporność na krytykę (zdrowy rozsądek ma wiele możliwości obrony np.: poprzez podkategorie, socjologia nie ma odporności na krytykę)

 

Cechy specyficzne socjologii:

  1. Metodologia socjologiczna
    1. Badania ilościowe (duża liczba przypadków- statystyka)
    2. Badania jakościowe (szczegółowe, staranne przebadanie każdego przypadku0
    3. Studia przypadku- kilka sposobów badania jednego przypadku

 

  1. Teorie socjologiczne
    1. Wiele teorii, paradygmatów
    2. Teorie dominujące np.: organicyzm, strukturalizm
    3. Od lat 70 nie ma teorii dominujących: pluralizm teorii (teorię trzeba dostosować do problemu)

 

23.10.2006

 

Kultura- wszystkie zachowania społ., w których przejawiają się pewne normy (inne rozumienie niż w życiu codziennym), nie ma jednej definicji kultury

 

1871- pierwsza definicja kultury bez wartościowania à E.Taylor

Atrybutywne rozumienie kultury- kult. uznawana jako cecha ludzkości

Dystrybutywne rozumiene kultury- kult. konkretne np.: kult polska, latynoska

 

Cechy kultury:

  1. Powiązanie z człowiekiem
  2. Zjawisko ponadjednostkowe
  3. Regularna i niepowtarzalna
  4. Zbiór zjawisk wyuczonych (przekazywana na drodze społ.)
  5. Wymiar czasowy
  6. Wymiar przestrzenny
  7. Kultura jako system (elementy kult są połączone, warunkują się nawzajem)
  8. Jest prawidłowa, zmienia się wg określonych praw, reguł, prawidłowości
  9. System adaptacyjny człowieka

 

Płaszczyzny kultury:

  1. Psychologiczna: wszystkie myśli, wyobrażenia członków danej kultury + tzw warstwa aksjonormatywna (dot. norm, zasad)
  2. Materialna: wszystkie materialne elementy składające się na kult.
  3. Behawioralna: wszystkie zachowania ludzi charakterystyczne dla kult.

 

Etnocentryzm- kultura własnej grupy jako jedyna obowiązująca

Relatywizm kulturowy- przeciwieństwo etnocentryzmu, każda kult. ma granice, wytwarza zasady, normy ale obowiązujące tylko w danej kult i nie wykraczającą poza nią

 

06.11.2006

 

Grupa:

s         Kategoria- zbiorowość wyodrębniona na podstawie kryteriów zewnętrznych (nie mylić np.: z grupą 50-latków bo to kategoria nie grupa

s         Zbiorowość-  wyodrębniona przestrzennie lub fizycznie (może się przerodzić w gr.społ) np.: tłum na koncertach

s         Grupa społeczna: zbiorowość o pewnych cechach wewnętrznych, które powodują że jest to coś więcej niż luźny zbiór ludzi/ byt ponadjednostkowy czyli więź i świadomość przynależności do grupy

o       Ma strukturę wewnętrzną stworzoną z zależności między osobami i różnicach między nimi (strukturę bada socjometria)

o       Struktura może być formalna i nieformalna (najważniejsza jest osoba)

o       Każda grupa społeczna ma swój cel a celem grupy nieformalnej jest istnienie samo w sobie

 

Rola:

s         Pozycja- pewne określone miejsce w strukturze społ.

o       Przypisane z faktu urodzenia

o       Osiągane dzięki umiejętnościom lub przypadkowi

o       Wraz z modernizacją spada znaczenie ról przypisanych (wiek, płeć zostały)

 

s         Rola społeczna- zespół praw i obowiązków związanych z pozycją (to czego oczekuje od nas społeczeństwo podczas wykonywania swojej roli- scenariusz

s         Istnieją konflikty ról np.: rola kierownika, który musi jednocześnie podporządkować się swojemu zwierzchnikowi, luźne kontakty z uczniami-brak autorytetu nauczyciela

s         Ważny jest dobór ról, chociaż niektóre musimy przyjmować (np.: rola żony)

s         Rola a osobowość, rola a charakter- od ludzi oczekuje się plastyczności

s         Rola:

o       zachowania nakazane

o       zachowania zakazane

o       margines swobody (akceptowanie społ.)

Instytucje:

s         Podstawa porządku społ., która oznacza utrwalanie postawy, wzorce, rytuały, reguły

s         Dzięki nim społ. sprawnie funkcjonuje

s         Zespoły ról społ.

s         Zorganizowany typ działalności: reguły + środki materialne

s         Instytucja totalna (E. Goffman)

o       Powołane są po to, by zmieniać i modyfikować zachowania jednostek (więzienia, domy poprawcze, szpitale psychiatryczne, wojsko)

o       Mają wyspecjalizowany personel

o       Dążą do objęcia kontrolą wszystkich zachowań społ. Jednostki (drugie życie- działania, które tworzą i podtrzymują hierarchię, która ma się wyzwolić (opozycja) np.: fala w wojsku

20.11.2006

(Szacka- rozdz.6-7)

Dojrzewanie jako proces poznawania współrzędnych społecznych, które umieszczają nas w danej przestrzeni społecznej

Kontrola społeczna- mechanizmy uruchamiające /utrzymujące współdziałanie ludzi według porządku społecznego

Konformizm- jeden z podstawowych mechanizmów kontroli społecznej- zachowanie zgodne z zachowaniem otoczenia społecznego

 

Środki kontroli społecznej:

  1. Formalne: opierają się na przemocy wobec osoby wyłamującej się. Ta przemoc jest „obudowana”. Te środki mają uzasadnienie w zapisach dokonanych w kodeksach, ustawach itp. One opisują jak, wobec kogo i w jaki sposób mają być wykorzystywane np.: za wykroczenie drogowe- mandat
  2. Nieformalne- bardziej dokuczliwe niż formalne, większy repertuar, bardziej płynne reguły zastosowania, różne stopnie dokuczliwości. Jest to np.: odmowa akceptacji, uznania, plotka, ośmieszenie. Może pojawiać się także przemoc (klasa szkolna, grupa przestępcza). Uznanie kogoś za osobę niezrównoważoną psychicznie

 

Dewiacja- wyłamywanie się z norm społecznych

Czy dewiacja to to wszystko co znajduje się pod kontrolą człowieka, czy to ,to co jest poza jego kontrolą?

Czy na pewno wszystkie odejścia od normy są dewiacją, czy tylko te ocenianie negatywnie ( Matka Teresa- pozytywny dewiant)

Kto określa co jest normą a co dewiacją? Jednostka/ grupa, specjaliści?

Co decyduje o pewnej bezwzględności/ względności norm? Relatywizm norm

 

Środki formalne jako bardziej zaangażowane, silniejsze. Ale kontrola formalna zawodzi tam, gdzie nie jest poparta środkami nieformalnymi (powstawanie tzw. norm martwych). Kontrola nieformalna to uzupełnienie kontroli formalnej.

 

Socjologia jako nauka ewolucjonizująca społeczeństwa. Pokazuje, że ład społeczny jest odtwarzalny- żaden rewolucyjny przewrót, w rzeczywistości rewolucyjny nie jest, i tak zostanie odtworzony ład społ. Konserwatyzm socjologii- utrzymuje ład społ.

 

Socjalizacja- wdraża reguły społ. obowiązujące w społ. Uczenie się ról społ. ich funkcjonowania, zależności- dzieki temu wchodzi się później w role. Uczy odbierania zachowań innych. Przez to możemy postrzegać społeczeństwo jako całość zorganizowaną.

 

W idealnie działającym społ, kontrola społ byłaby niepotrzebna. Pojawia się ona w sytuacjach awaryjnych.

Konflikt ról np.: między rolą podwładnego a zwierzchnika

Metodą unikania konfliktu jest dobór ról- niektóre są nam narzucane ale niektóre możemy odrzucić, nie przyjąć ich.

 

Sumienie- wytwór społeczny, bo zawiera wpojone nam normy i reguły społeczne. Jest jednym z elementów kontroli społecznej

 

Socjalizacja to nie to samo co edukacja . Edukacja jest elementem socjalizacji.

E- Ma początek i koniec, konkretny materiał i instytucja

S- całe życie człowieka, wiele instytucji i ogromny materiał

 

Rodzaje socjalizacji:

  1. Pierwotna- pierwsze lata życia, środowisko rodzinne, dziecko nabywa pewną wiedzę o świecie i uznaje ją za obiektywną i oczywistą
  2. Wtórna- nadbudowana nad pierwotną, słabnie pierwiastek emocjonalny, znika jedyność i absolutność. Normy nie obowiązują wszędzie te same- względność wiedzy wyniesionej z socjalizacji à to daje umiejętność kontaktu z innymi, lepsze zrozumienie świata.

Konflikt między pierwotną a wtórną- wtedy jednostka zapewne opowie się za wiedzą pierwotną z powodu emocjonalnego

  1. Resocjalizacja- dotyka pewnej części społeczeństwa, doprowadzenie do oddzielenie wiedzy pierwotnej sprzecznej z regułami, przekazanie nowej wiedzy o nich. Eliminowanie negatywnych zachowań. Potrzeba nadzoru zewnętrznego.

 

04.12.2006

 

Poziomy rzeczywistości społecznej

  1. Jednostki
  2. Małe grupy społeczne
  3. Wielkie grupy społeczne

 

Społeczeństwo to struktura nadbudowana nad tymi wszystkimi.

 

Strukturaliści- społeczeństwo to sieć powiązań stałych, ludzie wchodzą w interakcje, ale ograniczane są one przez strukturę.

 

Spory co do tego czy 2 osoby to grupa czy dopiero 3?

„2”

s         Dwie osoby to nie jedna

s         Powstają interakcje

s         Pełna kontrola nad interakcjami między sobą

s         Jest to grupa niepełna np.: małżeństwo

„3”

s         Bardziej złożone i większe interakcje

s         Nie można kontrolować wszystkich interakcji- pojawiają się zupełnie inne zachowania niż w duecie

s         Mogą pojawiać się koalicje lub układy

 

Co do liczebności w górę nie ma ograniczeń, chociaż R. Melton stwierdził, że wielkie społeczeństwa jak np.: Chiny to nie jest grupa społeczna, bo nie ma szans by każdy spotkał się z każdym (słabe więzi)

 

Gdzie jest granica pomiędzy grupami małymi a wielkimi?

Brana pod uwagę jest nie liczebność grupy ale cechy strukturalne grupy

Cechy małej grupy społecznej:

s         Nie ma potrzeby tworzenia wewnętrznych struktur do utrzymania spoistości grupy

s         Prostsza struktura komunikacji (komunikacja bezpośrednia), wszyscy się znają, kontakty bezpośrednie, świadomość istnienia „współbraci”- nie ma jednostek anonimowych

 

Wpływ liczebności na grupę społeczną:

s         Przyrost liczebności zmienia cechy grupy- jeśli grupie zależy na spoistości to nie powinna przyjmować za dużo nowych członków

s         Małe grupy są bardziej radykalne, świat zewnętrzny jest postrzegany jako zagrożenie, straty fizyczne są trudniejsze do odrobienia

s         W małych grupach jest większa więź

 

Zależność pomiędzy małymi a wielkimi grupami:

- Grupy małe = pierwotne, oparte są na więzi naturalnej

- Duże grupy mają członków, którzy jednoczą się w niej w jakimś celu

- Małe struktury pośredniczą między dużą grupą a jednostką

- Duże grupy funkcjonują dzięki małym

 

18.12.2006

Zróżnicowanie społeczne- perspektywa obiektywna

 

  1. Koncepcja marksowska- zróżnicowanie klasowe

Marks i Engels zakładali, że każde społeczeństwo podzielone jest na dwie klasy na podstawie stosunków do środków produkcji

s         Grupa posiadaczy środków produkcji

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin