FUNKCJONALISTYCZNO-BEHAWIORYSTYCZNY
„Edukować to kierować”
ŻRÓDŁA: -funkcjonalizm,behawioryzm, pedagogika pozytywistyczno-konserwatywna
ROZWÓJ DZIECKA: -ujmowany liniowo i hierarchicznie, -związany ze spełnianiem standardów
-poddawany pomiarowi dydaktycznemu
ZAUFANIE DO WIEDZY: -wiedza akceptowana pochodzi z ustaleń zewnętrznych;
nie należy ani do ucznia, ani nawet nie do nauczycielaKONCEPCJE I DECYZJE: -koncepcje zewnętrzne(poza przypadkami nauczycieli-nowatorów)
-decyzje pozorne nauczycielskie
-nierefleksyjnie przejmowane z obowiązującej pedagogii;
-decyzyjność ucznia niedopuszczalna
TWORZENIE WIEDZY: -rozumiane jako przyswajanie informacji i instrukcji pochodzących z zewnętrznego przekazu
PROJEKT ZAJĘĆ: -uniwersalny
-szczegółowy konspekt lekcji
ODDZIAŁYWANIE: -wdrożeniowo-korekcyjno-interwencyjne
TYPOWA LEKSYKA: -przyswajanie
-ćwiczenie, wdrażanie, kształtowanie, zapoznawanie, nauczanie
METAFORY: -nauczyciel-rzemieślnik;
uczeń-puste naczynie;
klasa-warsztat
POTOCZNY OPIS MECHANIZMÓW UCZENIA SIĘ: „Słuchaj i ucz się”
HUMANISTYCZNO-ADAPTACYJNY
„Edukować to akceptować”
ŻRÓDŁA: -naturalizm
-psychologia humanistyczna
-pedagogika romantyczno-liberalna
-personalizm
ROZWÓJ DZIECKA: Wiązany z potencjałem samorozwojowym i zdobywaniem samowiedzy;
-niemierzalny
ZAUFANIE DO WIEDZY: -akceptowana intuicja i wiedza nauczyciela;
-afirmacja dziecięcego braku wiedzy jako „naturalnego”;
-nieufność wobec poszerzania wiedzy ucznia
-infantylizowanie
treści;
-zaufanie do samowiedzy dziecka
KONCEPCJE I DECYZJE: -pozornie symetryczne(w rzeczywistości nauczyciel postępuje tak, by dziecko chciało tego, czego on chce);
-decyzyjność i koncepcyjność ucznia w sprawach drugorzędnych;
-decyzje dorosłych uzasadniane merytorycznie, a nie statusem
TWORZENIE WIEDZY: -osobiste
-zindywidualizowane
-skoncentrowane na relacjach interpersonalnych
PROJEKT ZAJĘĆ: -ramowy,elastyczny, procesualny, oparty na swobodnej komunikacji i zabawie oraz identyfikacji potrzeb dziecka
ODDZIAŁYWANIE: -partnersko-terapeutyczne;
-troskliwa akceptacja
TYPOWA LEKSYKA: -ekspresja, zabawa, spontaniczność, działanie, uczenie się, samorozwój i bycie sobą
METAFORY: -nauczyciel-ogrodnik,
uczeń-cenna roślina,
-klasa-słoneczna polana
POTOCZNY OPIS MECHANIZMÓW UCZENIA SIĘ: „Pozwólmy jej/mu być dzieckiem”
KONSTRUKTYWISTYCZNO-ROZWOJOWY
„Edukować to organizować środowisko”
ŻRÓDŁA: -konstruktywizm poznawczo-rozwojowy,
-progresywizm,
-pedagogika liberalna
ROZWÓJ DZIECKA: -definiowany przez indywidualny przyrost kompetencji badawczych,przebiega przez błędy, chybione hipotezy i ich samodzielną rekonstrukcję
ZAUFANIE DO WIEDZY: -zaufanie do wiedzy osobistej(ucznia i nauczyciela),budowanej na drodze rozwiązywania osobiście angażujących problemów;
-wiedza ucznia akceptowana jako niedoskonała, ale właściwa rozwojowo
KONCEPCJE I DECYZJE: -symetryczne,
-uczeń zachęcany do samodzielnego tworzenia koncepcji i podejmowania decyzji, nawet błędnych („spróbuj”)
TWORZENIE WIEDZY: -samodzielna
-aktywna konstrukcja i rekonstrukcja umysłowych modeli rzeczywistości nie wymaga obecności dorosłego
PROJEKT ZAJĘĆ: -organizacja warsztatu badawczego i zadań problemowych,
-efekty definiowane jako względnie nieprzewidywalne
ODDZIAŁYWANIE: -organizacyjne
-prowokacja poznawcza
TYPOWA LEKSYKA: -badanie, eksplorowanie, eksperymentowanie, uczenie się
METAFORY:-nauczyciel-mecenas, organizator,
-uczeń-naukowiec;
-klasa-laboratorium badawcze
POTOCZNY OPIS MECHANIZMÓW UCZENIA SIĘ: „Próbuje, aż dorośnie i zrozumie”
KONSTRUKTYWISTYCZNO-SPOŁECZNY
„Edukować to wspierać/współpracować”
ŻRÓDŁA: -interakcjonizm
-konstruktywizm społeczno-rozwojowy
ROZWÓJ DZIECKA: -przejście od potoczności do nauki przebiega dzięki współpracy z dorosłym, uwarunkowanej edukacją
ZAUFANIE DO WIEDZY: -ograniczone
-uczeń bardziej kompetentny dzięki wsparciu nauczyciela
KONCEPCJE I DECYZJE: -tworzone i podejmowane pod kontrolą nauczyciela
TWORZENIE WIEDZY: negocjacje między pojęciami potocznymi (skonstruowanymi przez dziecko) a publicznymi/naukowymi (reprezentowanymi przez dorosłego)
PROJEKT ZAJĘĆ: -zindywidualizowany,
-kierująco-konsultacyjny
ODDZIAŁYWANIE: -pomocowe
-współpracujące
TYPOWA LEKSYKA: -wsparcie, kształtowanie, prowadzenie
METAFORY: -nauczyciel-doradca, przewodnik;
-uczeń-asystent, terminator;
-klasa:warsztat mistrza
POTOCZNY OPIS MECHANIZMÓW UCZENIA SIĘ: „Wiele potrafi, ale potrzebuje pomocy”
KRYTYCZNO-EMANCYPACYJNY
„Edukować to skłaniać do krytycznego angażowania się”
ŻRÓDŁA: -socjologiczne teorie konfliktu,, pedagogika krytyczna, pedagogika emancypacyjna
ROZWÓJ DZIECKA: -inicjowany jest prze napięcie między kooperacja a oporem; polega na nabywaniu kompetencji emancypacyjnych i zdolności do roszczeń wobec przynależnych praw (również intelektualnych)
ZAUFANIE DO WIEDZY: -wysokie, uczeń traktowany jako kompetentny intelektualnie w podejmowanym wysiłku rozumienia skonfliktowanego, pełnego problemów i niejasności świata
KONCEPCJE I DECYZJE: -treścią i celem edukacji jest wzmacnianie zdolności do podejmowania autonomicznych (również ryzykownych) decyzji intelektualnych, aksjologicznych, społecznych itd.
TWORZENIE WIEDZY: -polega na stawaniu się zdolnym do zaangażowanej krytyki i uaktywniania własnych strategii intelektualnych
PROJEKT ZAJĘĆ: -otwarty,elastyczny, budowany wokół problemów i kontrowersji
ODDZIAŁYWANIE: -symetryczne
-ujawniające polityczność i konieczność zaangażowania
TYPOWA LEKSYKA: -zaangażowanie, rozumienie, emancypacja
METAFORY: -nauczyciel-rewolucjonista, moderator
-uczeń-bojownik
-klasa-forum dyskusyjne, centrum inicjatyw
POTOCZNY OPIS MECHANIZMÓW UCZENIA SIĘ: „Myśli po swojemu. Ma do tego prawo”
monika691989