Katechizm Kościoła Katolickiego.pdf

(2982 KB) Pobierz
Katechizm_Kosciola_Katolickiego - Notatnik
Katechizm_Kosciola_Katolickiego
KATECHIZM
KOŚCIOŁA
KATOLICKIEGO
Konstytucja Apostolska
FIDEI DEPOSITUM
ogłoszona z okazji publikacji
KATECHIZMU KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
opracowanego po Soborze Powszechnym Watykańskim II
JAN PAWEŁ II BISKUP
SŁUGA SŁUG BOśYCH
NA WIECZNĄ RZECZY PAMIĄTKĘ
Do Czcigodnych Braci Kardynałów, Patriarchów, Arcybiskupów, Biskupów,
Kapłanów,
Diakonów i wszystkich członków Ludu BoŜego
Pan zlecił swemu Kościołowi misję strzeŜenia depozytu wiary, którą
wypełnia
on w kaŜdej epoce. Intencją i celem Soboru Powszechnego Watykańskiego II,
uroczyście otwartego trzydzieści lat temu przez mego czcigodnej pamięci
poprzednika, PapieŜa Jana XXIII, było ukazanie w pełnym świetle apostolskiej i
pasterskiej misji Kościoła, tak aby blask prawdy ewangelicznej skłonił wszystkich
ludzi
do poszukiwania i przyjęcia miłości Chrystusa, która przewyŜsza wszelką wiedzę
(por.
Ef 3, 19).
Głównym zadaniem, jakie PapieŜ Jan XXIII powierzył Soborowi, było
lepsze
ujęcie i przedstawienie cennego depozytu nauki chrześcijańskiej, by stała się ona
bardziej przystępna dla wierzących w Chrystusa i dla wszystkich ludzi dobrej woli.
Dlatego Sobór nie miał więc potępiać błędów epoki, ale w sposób jasny ukazać moc
i
piękno nauki wiary. "Dzięki światłu tego Soboru – mówił PapieŜ – Kościół... jak
ufamy, pomnoŜy swoje duchowe bogactwo, a czerpiąc z niego nową energię, będzie
mógł śmiało patrzeć w przyszłość... Musimy dziś poświęcić się ochoczo i bez lęku
tak
bardzo potrzebnemu w naszych czasach dziełu, idąc drogą, którą Kościół
przemierza
prawie od dwudziestu stuleci"1 .
Dzięki BoŜej pomocy owocem czteroletnich obrad Ojców Soborowych
stał się
bogaty zbiór wypowiedzi doktrynalnych i zaleceń duszpasterskich, które ofiarowali
oni
całemu Kościołowi. Pasterze i wierni znajdują w nich wskazania dla owej "odnowy
myślenia, działania, obyczajów i siły moralnej, radości i nadziei, która była celem
samego Soboru"2 .
TakŜe po zakończeniu obrad Sobór pozostał źródłem inspiracji dla
Strona 1
Katechizm_Kosciola_Katolickiego
Kościoła. W
1985 r. mogłem stwierdzić, Ŝe "dla mnie, który doznałem owej niezwykłej łaski
uczestniczenia w Soborze i czynnego zaangaŜowania w jego przebiegu, Vaticanum
II
zawsze... a w sposób szczególny w latach pontyfikatu, stanowi stały punkt
odniesienia dla wszystkich poczynań duszpasterskich, w świadomym wysiłku
przekładania jego wskazań na język konkretnych i wiernych zastosowań na terenie
kaŜdego Kościoła lokalnego i całego Kościoła. WciąŜ naleŜy do tego źródła
powracać"3 .
W tym duchu 25 stycznia 1985 r., z okazji dwudziestej rocznicy
zakończenia
Soboru, zwołałem Nadzwyczajne Zgromadzenie Synodu Biskupów, którego celem
było zwrócenie uwagi na dobrodziejstwa i duchowe owoce Soboru Watykańskiego II
i
pogłębienie jego nauki, tak aby moŜna było wierniej głosić ją wszystkim wiernym,
szerzyć jej znajomość i lepiej ją stosować.
Przy tej okazji Ojcowie Synodalni stwierdzili: "Jest naszym prawie
jednomyślnym Ŝyczeniem, by zostały opracowane katechizm lub kompendium całej
nauki katolickiej w dziedzinie wiary i moralności, które stałyby się punktem
odniesienia dla katechizmów lub kompendiów przygotowywanych w róŜnych
krajach.
Wykład nauki powinien być jednocześnie biblijny i liturgiczny, przedstawiający
zdrową
doktrynę i dostosowany do Ŝycia dzisiejszych chrześcijan"4. Po zakończeniu
Synodu
postanowiłem spełnić to Ŝyczenie, uznając, Ŝe będzie to "odpowiedzią na
rzeczywistą
potrzebę zarówno Kościoła powszechnego, jak Kościołów partykularnych"5.
JakŜe nie dziękować Bogu z całego serca za to, Ŝe moŜemy dziś
ofiarować
całemu Kościołowi dzieło noszące tytuł "Katechizm Kościoła Katolickiego" i będące
"tekstem wzorcowym" dla katechezy odnowionej u Ŝywych źródeł wiary! Podobnie
jak
odnowa liturgiczna oraz opracowanie nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego i
Kanonów Katolickich Kościołów Wschodnich, Katechizm przyczyni się w znacznym
stopniu do odnowy całego Ŝycia Kościoła, której pragnął i którą zapoczątkował
Sobór
Watykański II.
Katechizm Kościoła Katolickiego jest owocem bardzo szerokiej
współpracy:
został przygotowany w ciągu sześciu lat wytęŜonej pracy, prowadzonej z wielkim
zapałem i w duchu uwaŜnego wsłuchiwania się w róŜne opinie.
W 1986 r. zleciłem Komisji złoŜonej z dwunastu kardynałów i biskupów z
kard.
Josephem Ratzingerem na czele przygotowanie projektu katechizmu, o jaki prosili
Ojcowie Synodalni. Prace Komisji wspierał Komitet Redakcyjny, złoŜony z siedmiu
biskupów diecezjalnych, specjalistów w dziedzinie teologii i katechezy.
Strona 2
Katechizm_Kosciola_Katolickiego
Komisja, która miała kierować pracami i czuwać nad ich przebiegiem,
uwaŜnie
śledziła wszystkie etapy przygotowywania kolejnych dziewięciu redakcji tekstu. Z
kolei zadaniem Komitetu Redakcyjnego było jego spisanie, naniesienie poprawek,
jakich zaŜądała Komisja, i uwzględnienie uwag licznych teologów, egzegetów i
katechetów, a przede wszystkim biskupów całego świata, w celu udoskonalenia
tekstu. W łonie Komitetu toczyły się owocne i wzbogacające dyskusje nad róŜnymi
uwagami; w ten sposób rozszerzono tekst oraz zapewniono Katechizmowi zwartość
i
jednolitość.
Projekt stał się przedmiotem rozległych konsultacji, obejmujących
wszystkich
biskupów katolickich, ich Konferencje Episkopatu lub synody, instytuty teologiczne
i
katechetyczne. Jako całość spotkał się z przychylnym przyjęciem ze strony
Episkopatu. Słusznie moŜna powiedzieć, Ŝe Katechizm jest owocem współpracy
całego Episkopatu Kościoła katolickiego, który przyjmując wielkodusznie moje
zaproszenie, zechciał wziąć na siebie część odpowiedzialności za dzieło dotyczące
bezpośrednio Ŝycia Kościoła. Ta postawa budzi we mnie głęboką radość, poniewaŜ
współbrzmienie tak wielu głosów pozwoliło nam naprawdę usłyszeć to, co moŜna
nazwać "symfonią wiary". Metoda opracowania Katechizmu odzwierciedla zatem
kolegialną naturę Episkopatu; świadczy o katolickości Kościoła.
KaŜdy katechizm powinien wiernie i w sposób uporządkowany
przedstawiać
nauczanie Pisma świętego, Ŝywej Tradycji w Kościele i autentycznego Urzędu
Nauczycielskiego, a takŜe duchowe dziedzictwo Ojców, Doktorów i świętych
Kościoła,
by umoŜliwiać lepsze poznanie misterium chrześcijańskiego i oŜywienie wiary Ludu
BoŜego. Musi brać pod uwagę wyjaśnienia nauki, które w ciągu dziejów Duch
Święty
wskazał Kościołowi. Konieczne jest takŜe, by pomagał rozjaśniać światłem wiary
nowe sytuacje i problemy, które w przeszłości nie istniały.
Nowy Katechizm zawiera zatem rzeczy nowe i stare (por. Mt 13, 52),
poniewaŜ
wiara pozostaje zawsze ta sama, a zarazem jest źródłem wciąŜ nowego światła.
Aby spełnić ten podwójny wymóg, Katechizm Kościoła Katolickiego z
jednej
strony przejmuje "dawny", tradycyjny układ, zastosowany juŜ w Katechizmie Piusa
V,
ujmując treść w czterech częściach: Wyznanie wiary (Credo); liturgia święta ze
szczególnym uwypukleniem sakramentów; zasady chrześcijańskiego postępowania
wyłoŜone na podstawie przykazań; wreszcie modlitwa chrześcijańska. Zarazem
jednak treść jest często ujęta w "nowy" sposób, by odpowiadać na pytania stawiane
przez naszą epokę.
Wszystkie cztery części są ze sobą wzajemnie powiązane: misterium
chrześcijańskie jest przedmiotem wiary (część pierwsza); jest ono celebrowane i
Strona 3
Katechizm_Kosciola_Katolickiego
przekazywane w liturgii (część druga); jest obecne, by oświecać i umacniać dzieci
BoŜe w ich działaniu (część trzecia); stanowi podstawę naszej modlitwy, której
uprzywilejowaną formą jest "Ojcze nasz"; jest przedmiotem naszego błagania,
uwielbienia i wstawiennictwa (część czwarta).
Sama liturgia jest modlitwą; wyznanie wiary znajduje właściwy kontekst w
sprawowaniu kultu. Łaska, owoc sakramentów, jest niezbędnym warunkiem
chrześcijańskiego postępowania, podobnie jak udział w liturgii Kościoła wymaga
wiary. Jeśli wiara nie przejawia się w działaniu, jest martwa (por. Jk 2, 14-16) i nie
moŜe przynieść owoców Ŝycia wiecznego.
Czytając Katechizm Kościoła Katolickiego, moŜna dostrzec przedziwną
jedność BoŜego misterium i BoŜego zamysłu zbawienia, a takŜe centralne miejsce
Jezusa Chrystusa, Jednorodzonego Syna BoŜego, który został posłany przez Ojca i
za sprawą Ducha Świętego stał się człowiekiem w łonie Najświętszej Dziewicy
Maryi,
by być naszym Zbawicielem. Chrystus, który umarł i zmartwychwstał, jest zawsze
obecny w swoim Kościele, zwłaszcza w sakramentach; jest źródłem wiary, wzorem
chrześcijańskiego postępowania, Nauczycielem naszej modlitwy.
Katechizm Kościoła Katolickiego, który zatwierdziłem 25 czerwca tego
roku i
którego publikację zarządzam dziś mocą mojej władzy apostolskiej, wykłada wiarę
Kościoła i naukę katolicką, poświadczone przez Pismo święte, Tradycję apostolską
i
Urząd Nauczycielski Kościoła i w ich świetle rozumiane. Uznaję go za pewną normę
nauczania wiary, jak równieŜ za poŜyteczne i właściwe narzędzie słuŜące komunii
eklezjalnej. Oby przyczynił się do odnowy, do której Duch Święty wzywa
nieustannie
Kościół BoŜy, będący Ciałem Chrystusa, pielgrzymujący ku niegasnącej światłości
Królestwa.
Zatwierdzając Katechizm Kościoła Katolickiego i nakazując jego
publikację,
Następca Piotra spełnia swoją posługę wobec Świętego Kościoła Powszechnego i
wszystkich Kościołów partykularnych, Ŝyjących w pokoju i komunii ze Stolicą
Apostolską w Rzymie; jest to posługa umacniania i utwierdzania wiary wszystkich
uczniów Pana Jezusa (por. Łk 22, 32), a takŜe zacieśniania więzów jedności w tej
samej wierze apostolskiej.
Proszę zatem pasterzy Kościoła oraz wiernych, aby przyjęli ten
Katechizm w
duchu jedności i gorliwie nim się posługiwali, pełniąc swoją misję głoszenia wiary i
wzywając do Ŝycia zgodnego z Ewangelią. Katechizm zostaje im przekazany, by
słuŜył jako pewny i autentyczny punkt odniesienia w nauczaniu nauki katolickiej, a
w
sposób szczególny jako tekst wzorcowy dla katechizmów lokalnych. Zostaje takŜe
ofiarowany wszystkim wiernym, którzy pragną głębiej poznać niewyczerpane
bogactwa zbawienia (por. Ef 3, 8). Ma teŜ wspierać dąŜenia ekumeniczne, oŜywiane
świętym pragnieniem jedności wszystkich chrześcijan, przedstawiając poprawnie
treść nauki katolickiej i ukazując jej harmonijną spójność. Wreszcie, Katechizm
Kościoła Katolickiego zostaje ofiarowany kaŜdemu człowiekowi Ŝądającemu od nas
uzasadnienia nadziei, która jest w nas (por. 1 P 3, 15), i pragnącemu poznać wiarę
Strona 4
Katechizm_Kosciola_Katolickiego
Kościoła katolickiego.
Nowy Katechizm nie ma zastąpić katechizmów opracowanych w róŜnych
miejscach, zatwierdzonych przez kompetentne władze kościelne, przez biskupów
diecezjalnych i Konferencje Episkopatu, zwłaszcza jeśli uzyskały one aprobatę
Stolicy
Apostolskiej. Powinien raczej stać się zachętą i pomocą do opracowania nowych
katechizmów lokalnych, przystosowanych do róŜnorakich środowisk i kultur, a
jednocześnie dbających o zachowanie jedności wiary oraz o wierność nauce
katolickiej.
W ostatnich słowach niniejszej Konstytucji, w której zostaje
przedstawiony
Katechizm Kościoła Katolickiego, proszę Najświętszą Dziewicę Maryję, Matkę
Wcielonego Słowa i Matkę Kościoła, by w tym czasie, gdy Kościół jest wezwany do
nowego wysiłku ewangelizacji, wspierała swoim moŜnym wstawiennictwem pracę
katechetyczną całego Kościoła na wszystkich poziomach. Niech światło prawdziwej
wiary wyzwoli ludzkość z niewiedzy i niewoli grzechu i doprowadzi ją do jedynej
prawdziwej wolności (por. J 8, 32), to znaczy wolności Ŝycia w Jezusie Chrystusie
pod
przewodnictwem Ducha Świętego, tu, na ziemi, i w Królestwie niebieskim, gdzie
obdarzeni pełnią błogosławieństwa, będziemy oglądać Boga twarzą w twarz! (por. 1
Kor 13, 12; 2 Kor 5, 6-8).
Soboru
Powszechnego Watykańskiego II, w czternastym roku mego pontyfikatu.
W dniu 11 października 1992 r., w trzydziestą rocznicę rozpoczęcia
/-/ Joannes Paulus ppII
WSTĘP
"OJCZE... to jest Ŝycie wieczne: aby znali Ciebie, jedynego prawdziwego Boga, oraz
Tego, którego posłałeś, Jezusa Chrystusa" (J 17,1. 3). Zbawiciel nasz, Bóg "pragnie,
by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy" (1 Tm 2, 3-4). "Nie
dano ludziom pod niebem Ŝadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być
zbawieni" (Dz 4,12), jak tylko imię JEZUS.
I. śycie człowieka – znać i kochać Boga
1 Bóg nieskończenie doskonały i szczęśliwy zamysłem czystej dobroci, w
sposób całkowicie wolny, stworzył człowieka, by uczynić go uczestnikiem swego
szczęśliwego Ŝycia. Dlatego w kaŜdym czasie i w kaŜdym miejscu jest On bliski
człowiekowi. Powołuje go i pomaga mu szukać, poznawać i miłować siebie ze
wszystkich sił. Wszystkich ludzi rozproszonych przez grzech zwołuje, by
zjednoczyć
ich w swojej rodzinie – w Kościele. Czyni to przez swego Syna, którego posłał jako
Strona 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin