Scenariusz zajęć z matematyki
Data: 09.09.11 r.
Klasa: I
Czas: 45 min.
Temat lekcji: Rytmy w naszym życiu – zabawa rytmami.
Cele lekcji:
- cel ogólny: umiejętność wykorzystania rytmów w matematyce
- cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
- układać prosty rytm
- odczytywać rytm
- kontynuować rytm o różnych poziomach trudności
- wysłuchiwać i dostrzegać regularność
- wykonywać ciałem ćwiczenia rytmiczne
- dokonać przekładu z informacji słuchowych na czynności manipulacyjno-wzrokowe
- przedstawić następstwa:
• dnia i nocy
• pór roku
• dni tygodnia
wykorzystując rytmiczną organizację czasu
- wskazać różnice między kalendarzami, którymi posługują się ludzie
Ogniwo lekcji
Treści lekcji
Metody kształcenia
Formy kształcenia
Materiały dydaktyczne
Czas (min.)
Czynności organizacyjne
- Powitanie uczniów
- Sprawdzenie obecności
- Zapisanie tematu zajęć
Tablica
4 min.
Wprowadzenie do nowego tematu
- Zapoznanie z pojęciem rytmu
- Rozmowa na temat tego, gdzie uczniowie spotykają rytmy
Podająca,
poszukująca, pogadanka
Zbiorowa
7 min.
Realizacja treści nowego tematu i ćwiczenia
- Układanie prostego rytmu
- Odczytywanie rytmu
- Kontynuowanie rytmu o różnych poziomach trudności
- Wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności
- Wykonywanie ciałem ćwiczeń rytmicznych
- Dokonywanie przekładu z informacji słuchowych na czynności manipulacyjno-wzrokowe
- Przedstawianie następstwa dnia i nocy, pór roku i dni tygodnia, wykorzystując rytmiczną organizację czasu
- Wskazanie różnic między kalendarzami, którymi posługują się dorośli
Praktyczna
Indywidualna, zbiorowa
- Figury geometryczne z papieru
- Koła
- Kalendarze
- Kartoniki z symbolami
25 min.
Rekapitulacja
Wskazywanie przez uczniów występowania rytmów w ich życiu
Poszukująca
6 min.
Zadanie i omówienie pracy domowej
Przygotowanie rytmu swojego dnia
Indywidualna
Zeszyt w kratkę do matematyki
2 min.
Zakończenie zajęć
Pożegnanie uczniów
1 min.
Plan lekcji:
Przebieg lekcji:
1. Temat lekcji: Rytmy w naszym życiu – zabawa rytmami. (do 8:04)
2. Wprowadzenie do nowego tematu: (do 8:11)
Zapoznanie uczniów z pojęciem rytmu w matematyce i uświadomienie im, że od początku życia rytmy im towarzyszą; przedstawienie rytmu jako regularność, powtarzalność.
Pytania do pogadanki:
- Gdzie można spotkać rytm?
- Jak sądzicie, gdzie w matematyce natkniemy się na rytmy?
- Czy dostrzegacie rytmy w swoim życiu?
3. Realizacja treści nowego tematu i ćwiczenia: (do 8:36)
I część: ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności:
ćw. 1. układanie rytmu z dwóch elementów, np. kółko, kreska…
ćw. 2. odczytywanie i kontynuowanie rytmu, np. kółko, kreska, kreska…
ćw. 3. kontynuowanie trudniejszych rytmów, np. kółko, trójkąt, kreska…
II część:
wysłuchiwanie i wyklaskiwanie rytmu podanego przez nauczyciela
III część:
ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem, np. podskok, przysiad, przysiad…
IV część: przekładanie zauważonych prawidłowości:
ćw. 1. przełożenie wysłuchanego rytmu na figurę geometryczną, np. klaśnię-cie, tupnięcie, podskok – każdemu elementowi uczeń ma nadać symbol i ułożyć rytm
ćw. 2. stopniowe zwiększanie poziomu trudności zadań
V część: rytmiczna organizacja czasu:
ćw. 1. uświadomienie uczniom stałego następstwa dnia i nocy
ćw. 2. uświadomienie uczniom stałego następstwa pór roku
ćw. 3. uświadomienie uczniom stałego następstwa dni tygodnia – dodatkowo ewentualne wprowadzenie wierszyka:
„Tydzień dzieci miał siedmioro: Wtorek Środę wziął pod brodę:
- niech się tutaj wszystkie zbiorą. - chodźmy sitkiem czerpać wodę.
Ale przecież nie tak łatwo Czwartek igłą w górze grzebie
radzić sobie z liczną dziatwą. i zaszywa dziury w niebie.
Poniedziałek już od Wtorku Chcieli pracę skończyć w Piątek,
poszukuje kota w worku. a to ledwie był początek…”
VI część: pokazanie uczniom różnego rodzaju kalendarzy, a następnie ustalenie, jakie cechy mają one różne
4. Rekapitulacja: (do 8:42)
Uczniowie są proszeni o wskazanie rytmów, jakie występują w ich życiu, podając proste przykłady, np. zabawa, nauka, nauka czy lekcja, przerwa, lekcja.
5. Zadanie i omówienie pracy domowej: (do 8:44)
Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową, mającą na celu utrwalenie zdobytych na lekcji umiejętności. Muszą oni przygotować rytm swojego dnia i przedstawić go za pomocą wybranych przez siebie symboli. Rytm muszą narysować w zeszycie do matematyki. Przykład:
kółko – uczeń wstaje
trójkąt – uczeń idzie do szkoły
kreska – uczeń wraca ze szkoły
kwadrat – uczeń idzie spać
6. Nauczyciel dziękuje za udział w zajęciach i żegna się z uczniami. (do 8:45)
mysiunia19