Logistyka - Dystrybucja.pdf

(88 KB) Pobierz
185621474 UNPDF
Dystrybucja – przemieszczanie produktów z miejsc ich wytworzenia i sprzedaży do miejsc ich
konsumpcyjnego lub produkcyjnego użytkowania. Dystrybucję określa się jako działalność
zorientowaną na zaspakajanie potrzeb nabywców i zapewnienie zysków przedsiębiorstwu.
Osiągnięcie wysokiej jakości dystrybucji zależy od:
- rozpoznania potrzeb i wymagań każdego rodzaju nabywców,
- przewidywania wysokości popytu,
- krótkiego okresu wprowadzania produktu na rynek i szybkiego osiągania fazy wzrostu sprzedaży,
- szybkiego realizowania zamówień klientów,
- doboru sprawnych i efektywnych kanałów dystrybucji.
We współczesnej gospodarce, większość producentów nie sprzedaje swoich produktów bezpośrednio
użytkownikom. Samo wytworzenie produktów (nawet najlepszej jakości) nie będzie nigdy źródłem
sukcesu, towar musi odbyć „ drogę „ do nabywcy.
Wyróżniamy drogi – odległości:
- przestrzenna – dany produkt przy użyciu różnych środków transportu trafia do miejsca w którym
jest zapotrzebowanie czyli klient, który zamierza go kupić.
- czasowa – wynika z faktu istnienia różnic między czasem wytworzenia a czasem nabycia przez
konsumenta.
- asortymentowa – umożliwia klientowi wybór danego produktu pochodzących od różnych
producentów.
- ilościowy wymiar odległości – wytwarzany produkt jest masowo, który jest odsprzedawany do
handlowców hurtowych Ci z kolei odsprzedają sprzedawcom detalicznym, którzy zaspakajają
potrzeby nabywców w ilościach zgodnych z oczekiwaniami.
Funkcje dystrybucji:
- koordynacyjne – są to funkcje zmierzające do zrównania podaży z popytem, czyli łączy
oczekiwania nabywców i sprzedawców. Nabywca ma możliwość zakupu potrzebnego towaru a
producent realizować cele swojej działalności.
Przy tej funkcji wyróżniamy :
czynności zbierania i przekazywania producentom informacji o popycie
zawieranie transakcji kupna – sprzedaży
- organizacyjne – bezpośredni związek z producentem czyli:
transport
magazynowanie
przerób handlowy
przekształcanie asortymentu produkcyjnego w asortyment handlowy
stworzenie odpowiednich warunków, w których odbywa się sprzedaż
Rodzaje dystrybucji:
1) strategia dystrybucji intensywnej
2) strategia dystrybucji selektywnej
3) strategia dystrybucji wyłącznej
ad.1) polega na oferowaniu produktu jak w największej liczbie punktów sprzedaży. Ma to
zastosowanie w przypadku produktów często kupowanych przez klientów (np. nabiał, pieczywo,
warzywa itp.)
ad.2) dany produkt jest oferowany w ograniczonej liczbie miejsc tzn. do takiego produktu muszą być
stworzone odpowiednie warunki np. lokalowe sprzedaż mebli
ad.3) strategia ta ma miejsce wówczas gdy dany towar jest sprzedawany w danym regionie tylko
przez jednego sprzedawcę ma wyłączność na dany towar i jest nabywany rzadko (np. samochody).
W procesie dystrybucji produktów wykorzystuje się dwa podstawowe instrumenty:
1) kanały dystrybucji
2) logistyka
Kanał dystrybucji – wg. Sterna i El-Ansary’ego „ Kanały marketingowe mogą być postrzegane jako
zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji, współuczestniczących w procesie dostarczania
produktu lub usługi do użytkownika lub konsumenta”.
Podział kanałów dystrybucji:
I – Liczba podmiotów uczestniczących w pokonywaniu przez produkt drogi od producenta do
konsumenta
1) bezpośredni – producent sprzedaje wytworzony przez siebie produkt ostatecznemu nabywcy np.
rolnik oferujący swoje plony na targowisku.
2) pośredni – ma miejsce gdy w drodze produktu pomiędzy producentem a konsumentem
uczestniczą pośrednicy. Pośrednikiem może być punkt skupu, hurtownik i sprzedawca.
W ramach kanałów pośrednich wyróżniamy:
kanał krótki
producent – sprzedawca detaliczny – konsument
kanał długi
producent – punkt skupu – hurtownik – sprzedawca detaliczny – konsument
II – Liczba podmiotów uczestniczących w poszczególnych etapach dystrybucji produktów
1) szerokie – na poszczególnych etapach dystrybucji określonego produktu występuje duża liczba
podmiotów np. owoce cytrusowe jest dużo hurtowni i sprzedawców detalicznych
2) wąskie – na poszczególnych etapach dystrybucji produktu występuje niewielka liczba podmiotów
np. dystrybucja wyrobów jubilerskich
III – Charakter powiązań
1) konwencjonalne – niski stopień współpracy uczestników, zachowują pełną niezależność, za
każdym razem negocjują warunki np. dystrybucja dóbr inwestycyjnych, nieruchomości
administrowane –jeden z uczestników dominuje nad pozostałymi i narzuca im swoją wolę,
posiada przewagę ekonomiczną i jest niejako administratorem kanału dystrybucji
kontraktowe – oparta na zasadach partnerstwa podmioty gospodarcze reprezentują podobną
pozycję na rynku
korporacyjne – wszystkie szczeble są podporządkowane jednemu kierownictwu, producent
przejmuje prawo własności przedsiębiorstw np. poprzez zakup akcji
2) zintegrowane pionowo – współpraca pomiędzy uczestnikami jest wykorzystywana w wielu
transakcjach
Przy wyborze kanału dystrybucji mamy trzy możliwości:
- zorganizowanie nowego kanału dystrybucji
- adaptacja już istniejących kanałów dystrybucji
- modyfikacja istniejących kanałów dystrybucji
Logistyka – nauka i sztuka praktycznego działania zajmująca się procesami sprawnego i
efektywnego sterowania przepływami materiałów i wyrobów oraz związanej z nimi informacjami z
otoczenia do firmy, wewnątrz firmy i z firmy do otoczenia: całość działań dotyczących przepływu
materiałów i wyrobów łącznie z systemami informacyjnymi i systemami sterowania. Logistyka
rozpoczyna się od zakupu towarów, surowców, usług, informacji i metod instrumentów działania
łącznie z poradnictwem.
Do zbioru czynności logistycznych można zaliczyć:
- prognozowanie zaopatrzenia-magazynowanie i zarządzanie zapasami
- zasilanie stanowisk pracy w materiały, surowce, podzespoły
- pakowanie i konfekcjonowanie
- transport
- gospodarkę opakowaniami i odpadami produkcyjnymi
- gromadzenie, przetwarzanie i dystrybucję informacji związanych z tymi czynnościami
Wyróżniamy logistykę:
- marketingową – kształtowanie, koordynacja i kontrola działalności dostawców, zorganizowanie
procesów produkcji, obiegu produktów od dostawców do nabywców
- dystrybucji – przepływ odpowiednich produktów do właściwego miejsca, we właściwym czasie po
jak najniższym koszcie.
Źródła:
Tadeusz Sztucki, Encyklopedia marketingu ( AWP Placet )
Józef Penc, Leksykon biznesu ( AWP Placet )
Jacek Musiałkiewicz „ Marketing „
Philip Kotler „ Marketing „
Zgłoś jeśli naruszono regulamin