Inteligentne oszczędzanie.pdf

(828 KB) Pobierz
802704653.001.png
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Inteligentne oszczędzanie"
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Marcin Jaskulski, rok 2008
Autor: Marcin Jaskulski
Tytuł: Inteligentne oszczędzanie
Data: 24.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P owe r ed by TCPDF ( www .t cpd f. o r g )
SPIS TREŚCI
...............................................................................................
4
....................................
8
RADOŚĆ Z
NIEPOSIADANIA
. ...........................................................
11
.......................................................
16
LICZY SIĘ KAŻDY GROSZ
...............................................................
20
ZESTAWIENIE WYDATKÓW
...........................................................
23
PLANOWANIE WYDATKÓW
...........................................................
28
KAIZEN OSZCZĘDZANIA
.................................................................
31
NAWET NIE WIESZ, CZEGO CI BRAKUJE…
...................................
34
POZOSTAĆ W
DOBREJ FORMIE
.....................................................
37
PUBY, RESTAURACJE, IMPREZY
...................................................
40
NAPIJ SIĘ PIWA,
ALE NIE KUPUJ BROWARU
............................................................
43
ŻYWNOŚĆ I
NAPOJE
.......................................................................
46
WODA I ENERGIA ELEKTRYCZNA
.................................................
50
KARTY ZNIŻKOWE I ZBIERANIE PUNKTÓW
.................................
55
KONTO OSOBISTE
...........................................................................
57
KREDYTY
........................................................................................
60
DNI BUDDYJSKIE
...........................................................................
64
TE OKROPNE (I
DROGIE) PAPIEROSY…
........................................
67
UWAGA NA
PROMOCJE
..................................................................
70
KOSMETYKI, CZYLI CZEGO NAPRAWDĘ POTRZEBUJE TWOJA
SKÓRA...
..........................................................................................
73
NIE RÓB Z LOGO BOŻKA
.................................................................
77
KILKA DODATKOWYCH TRIKÓW DLA
SKNER
.............................
80
ZAKOŃCZENIE
................................................................................
84
INTELIGENTNE OSZCZĘDZANIE – darmowy fragment – Złote Myśli
Marcin Jaskulski
str. 4
Wstęp
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego tak wielu ludziom
ciągle brakuje pieniędzy — i to niezależnie od tego, jak wiele zara-
biają? Czy często zdarza Ci się zachodzić w głowę, na co, u diabła, po-
szła w tym miesiącu cała Twoja pensja i dlaczego mimo wcześniej-
szego zarzekania się znów jesteś zmuszony korzystać z wysoko
oprocentowanego kredytu na karcie? Czy bywają sytuacje, w których
nie potrafisz odmówić sobie zupełnie zbędnego wydatku, choć do-
brze wiesz, że będzie on kolejnym krokiem do Twojej osobistej finan-
sowej katastrofy? Czy stosujesz wówczas system zaprzeczeń w stylu
„raz się żyje” albo „jakoś to będzie”? A może kupujesz coś, na co
absolutnie Cię nie stać, kwitując to krótkim: „Nie będę się ciągle
ograniczał”? Jeśli tak, to powinieneś wiedzieć, że właśnie w momen-
cie, gdy to mówisz, decydujesz się na ograniczanie siebie. I choć
ograniczanie to nie jest jeszcze wówczas namacalne, kolejne raty do
zapłacenia szybko uświadomią Ci, że horacjańskie „carpe diem” nie
powinno być stosowane w dziedzinie ekonomii, również ekonomii
domowego budżetu.
Napisałem ten poradnik po to, by zaoszczędzić Ci czasu. Przez ponad
dziesięć lat borykałem się z problemami finansowymi i patrząc
wstecz, wiem już, że stan mojego konta tylko pośrednio uzależniony
był od tego, jak wiele zarabiałem. Wydawanie pieniędzy jest przecież
proste. Wszechobecne reklamy kuszą nas, byśmy kupowali więcej
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Jaskulski
 
INTELIGENTNE OSZCZĘDZANIE – darmowy fragment – Złote Myśli
Marcin Jaskulski
str. 5
i więcej. Moda i prestiż każą nam nabywać rzeczy, których tak na-
prawdę zupełnie nie potrzebujemy. Kłamliwe slogany sprawiają, że
zaczynamy wierzyć, iż dany towar naprawdę uczyni nas szczęśliwymi
(halo, ziemia do naiwniaka…), dana usługa jest nam niezbędna do
dalszego funkcjonowania (teraz, nagle — bo dopóki nie mieliśmy
pojęcia o jej istnieniu, wszystko było w porządku), a jeśli chcemy na-
prawdę odpocząć, może się to udać tylko i wyłącznie dzięki egzotycz-
nej wycieczce na drugi koniec świata (z której, notabene, wracamy
jeszcze bardziej zmęczeni). Zdrowy rozsądek podpowiada nam oczy-
wiście, by absolutnie w to wszystko nie wierzyć, ale nasza
podświadomość atakowana jest przez tego typu przekazy niemal
każdego dnia i naprawdę trudno się temu przeciwstawić. Jak już
wspomniałem, mnie zajęło to ponad dziesięć lat.
Nie pomyśl tylko, że o wszystko obwiniam „te wstrętne reklamy”.
Byłoby to z mojej strony poważnym nadużyciem. Reklama jest po-
trzebna, byśmy mogli wiedzieć, że taki a taki produkt w ogóle istnie-
je. Ty musisz jedynie dobrze przemyśleć, których zachwalanych
towarów naprawdę potrzebujesz, a które zwyczajnie dajesz sobie
wciskać, zamieniając się z klienta w ofiarę (czego przecież — na zdro-
wy rozum — każdy rozsądnie myślący człowiek pragnie uniknąć).
Poza niewłaściwymi wzorcami myślowymi, związanymi z reklamą
i stylem życia, do uszczuplenia naszych portfeli przyczyniają się złe
nawyki. W równym stopniu co pieniędzmi, szastamy energią elekt-
ryczną. Zużywamy o wiele więcej wody, niż jest to konieczne. Wyko-
rzystujemy raz lub najwyżej kilka razy produkty, których moglibyś-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Jaskulski
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin