Świadome zakupy.pdf

(687 KB) Pobierz
802704657.001.png
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Świadome zakupy"
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Arkadiusz Podlaski, rok 2008
Autor: Arkadiusz Podlaski
Tytuł: Świadome zakupy
Data: 24.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P owe r ed by TCPDF ( www .t cpd f. o r g )
SPIS TREŚCI
1.
Wstęp
. ..................................................................................5
1.1.
........................................................................5
1.2.
.......................................................................7
1.3.
....................................................9
1.4.
O autorze słów kilka
........................................................................10
2.
Hipermarkety – wprowadzenie
..........................................12
2.1.
Historia i rozwój hipermarketów
....................................................13
2.2.
Dlaczego hipermarkety odniosły taki sukces?
................................16
2.3.
Efekty społeczne istnienia hipermarketów
.....................................18
2.4.
Shopoholizm – choroba XXI wieku
................................................21
3.
Źródła oddziaływań
. ..........................................................25
3.1.
..........................................................................26
3.2.
....................................................................30
3.3.
Uśmiechnięte roboty
.......................................................................38
3.4.
Zabawy z cenami
.............................................................................44
3.5.
Programy lojalnościowe
..................................................................50
3.6.
Kasy, kasjerki i kasjerzy
..................................................................55
4.
Psychologia klienta
............................................................58
4.1.
Czeski sen
........................................................................................59
4.2.
Reguła wzajemności
........................................................................61
4.3.
Społeczny dowód słuszności
...........................................................64
4.4.
Niedostępność
.................................................................................66
4.5.
Efekt aureoli
....................................................................................69
4.6.
Cena a faktyczna wartość produktu
...............................................70
4.7.
Magiczne słowa i slogany
................................................................73
4.8.
Dysonans podecyzyjny
....................................................................76
5.
Podsumowanie
...................................................................77
6.
Słowniczek – przydatne pojęcia
.........................................79
7.
Bibliografia
........................................................................81
ŚWIADOME ZAKUPY – darmowy fragment – Złote Myśli
Arkadiusz Podlaski
str. 4
1.
1. Wstęp
Wstęp
1.1. Nie tak dawno temu…
Pamiętam, jakby to było wczoraj. Dokładnie w 1998 roku,
w moim mieście powstał pierwszy hipermarket. Miałem wtedy zaled-
wie 12 lat. Przed sklepem stała rzesza ludzi, rozbijających się
o wózek. Tak! O wózek! Wszyscy chcieli go zdobyć. Były przepychan-
ki, wyzwiska, „łapówki” za odstąpienie wózka itp. Bez wózka nie
wpuszczali, a wszyscy pragnęli jak najszybciej dostać się do środka.
Swoje trzeba było odstać. Już wiem, jak wyglądało robienie za-
kupów w Polsce przed zmianą ustroju gospodarczego, przed 1989 r.
W tamtych czasach oczekiwanie w kilometrowych kolejkach było
zwykłą, ponurą codziennością. Stojąc tego dnia przed hipermarke-
tem i patrząc na tych ludzi walczących o wózek, miałem obraz nie-
malże jak sprzed kilkunastu lat. Z tą tylko różnicą, że kiedyś bra-
kowało w sklepach produktów, półki świeciły pustkami. Dziś na-
tomiast jest odwrotnie, na półkach upchane po brzegi towary „bła-
gają” nas o to, aby włożyć je do koszyka.
Nieco później jestem już przy wejściu. Nareszcie go mam! Tak!
Wózek jest mój! I oto ruszam z rozmachem przez bramy, do nowego
świata. Ludzie cisną mi się pod koła. Trzeba uważać, żeby nikogo nie
potrącić. Z każdej strony uśmiechem witają mnie urocze panie.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Arkadiusz Podlaski
802704657.002.png
ŚWIADOME ZAKUPY – darmowy fragment – Złote Myśli
Arkadiusz Podlaski
str. 5
- Proszę, balonik dla ciebie!
- Proszę, długopisik gratis!
Jadę sto metrów wzdłuż pasażu. Rozglądam się dookoła, czuję
się jak w bajce. Co kawałek widzę znajome twarze, uśmiecham się
i mówię – „dzień dobry". Wózki znajomych napełniały się w zabój-
czym tempie.
Idąc dalej, zauważyłem stoiska z płytami CD. Niewiarygodne,
mogę sobie za darmo posłuchać najnowszych piosenek. Rzecz do-
tychczas nie do pomyślenia. Dla mnie, dwunastoletniego dziecka,
było to coś niesamowitego.
Sklep ten wydawał mi się gigantyczny. Dziecko pozostawione
bez opieki mogło się w nim zgubić. Mnóstwo ścieżek, mnóstwo
regałów i zakamarków. Przeogromny wybór produktów, tysiące
książek, tysiące płyt kompaktowych, tysiące szklanek, kubków,
talerzy, garnków, piłek, butów, dresów, mikserów itd. Tam było po
prostu wszystko, czego dusza zapragnie.
Tego dnia do domu wróciłem z różnymi, darmowymi gadżeta-
mi: balonami, długopisami, otwieraczami do piwa, naklejkami itp.
To właśnie tak rozpoczęła się historia i moje pierwsze zderzenie ze
sklepami wielkopowierzchniowymi, zwanymi hipermarketami.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Arkadiusz Podlaski
802704657.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin