ITR_PL.pdf

(183 KB) Pobierz
802722039.006.png
ITR/TR/1/99
Besel
1. OPIS TECHNICZNY
Silniki serii “g" i "h" wielkości mechanicznych 56, 63, 71, 80, 90 są silnikami
indukcyjnymi klatkowymi małej mocy o budowie zamkniętej. Silniki w standardowym
wykonaniu mają stopień ochrony IP 54 lub IP 55 (na specjalne Ŝyczenie IP56, IP65,
IP66). Są one przeznaczone do pracy ciągłej Sl (inny rodzaj pracy według uzgodnień).
Elementy obudowy silnika są wykonane ze stopu aluminium EN AC-44300
(AK11) – oprócz osłony przewietrznika, która jest wykonana z blachy stalowej.
W skrzynce zaciskowej silnika znajduje się tabliczka zaciskowa słuŜąca do
podłączenia silnika do sieci zasilającej oraz zacisk ochronny PE słuŜący do podłączenia
przewodu ochronnego "PE" lub przewodu ochronno-neutralnego "PEN" niezbędnego w
ochronie przez samoczynne wyłączenie zasilania w układach TN, TT, IT. Skrzynka
zaciskowa jest wyposaŜona w dławik izolacyjny M20x1,5; przez który naleŜy
wprowadzić i uszczelnić przewód zasilający.
W silnikach jednofazowych, w szereg z uzwojeniem fazy pomocniczej jest
włączony kondensator pracy z papieru metalizowanego, podłączony równieŜ do zacisków
tabliczki zaciskowej.
Silniki są przeznaczone do pracy w poziomym połoŜeniu wału. Mogą one
równieŜ pracować w pozycji pionowej, z końcówką wału skierowaną w dół lub w górę,
pod warunkiem, Ŝe obciąŜenie wzdłuŜne łoŜysk będzie nieduŜe, pochodzące od cięŜaru
własnego wirnika, koła pasowego lub zębatego, względnie lekkiego sprzęgła lub
wentylatora zamocowanego na wale silnika.
JeŜeli silniki mają otwory kondensacyjne, to kondensat po wyjęciu korka
gumowego spuszczamy w pozycji poziomej.
Silniki mają własne chłodzenie.
Maksymalna temperatura otoczenia, w którym pracują silniki, w zaleŜności od
wykonania klimatycznego, nie moŜe przekraczać:
-
313K (+40°C) dla klimatu umiarkowanego N/2, N/3 i tropikalnego mokrego TH/2, TH/3,
-
318K (+45°C) dla klimatu morskiego MU/2, MU/3.
2. WARUNKI EKSPLOATACJI
Silniki indukcyjne klatkowe serii „g” i „h” w.m. 56, 63, 71, 80 i 90 są silnikami
ogólnego przeznaczenia, przewidziane do stosowania do napędów róŜnych maszyn
i urządzeń.
Obudowa silnika wykonana w stopniu ochrony IP54 (IP55, IP56,IP65, lub IP 66)
zabezpiecza silnik przed przedostaniem się do jego wnętrza ciał stałych lub wody
w zakresie określonym w normie PN-EN 60034-5. Odprowadzenie kondensatu pary
wodnej w silniku wykonywać co 12 miesięcy, przy eksploatacji w warunkach trudnych co
3 miesiące.
Silniki w wykonaniu morskim i wg wymagań Polskiego Rejestru Statków są
produkowane w stopniu ochrony minimum IP55.
2
Grupa Cantoni
802722039.007.png 802722039.008.png
Besel
ITR/TR/1/99
Rozruch silników odbywa się przez bezpośrednie włączenie ich do sieci
zasilającej. Silniki mogą pracować przy wahaniach napięcia nie przekraczających ±5%
napięcia znamionowego silnika, przy czym wszystkie dane znamionowe odnoszą się do
napięcia znamionowego.
Przy wahaniach napięcia przekraczających
10% napięcia znamionowego silniki
nie powinny być uruchamiane. Odstępstwo od tej zasady jest dozwolone tylko w
przypadku, gdy silnik posiada odpowiednią rezerwę cieplną w konkretnym zastosowaniu;
po uzgodnieniu warunków z BESEL S.A.
KaŜdy silnik naleŜy zabezpieczyć przed przeciąŜeniem i przed zwarciem
zabezpieczeniami, dobranymi przez uŜytkownika, zgodnie z normą PN-89/E-05012
lub zaleceniami otrzymanymi z BESEL S.A.
Wykorzystanie zacisku ochronnego zaleŜy od zastosowanego środka ochrony
przeciwporaŜeniowej zgodnie z normą PN-HD 60364-4-41.
Elementy urządzenia napędzanego, bezpośrednio sprzęgnięte z wałem silnika,
winny być wywaŜone dynamicznie z dokładnością nie mniejszą niŜ 5µ m.
2.1 PRZYGOTOWANIE SILNIKA DO PODŁĄCZENIA
Przed przystąpieniem do zamontowania silnika do urządzenia napędzanego naleŜy:
a)
±
sprawdzić czy wirnik silnika obraca się lekko,
b)
sprawdzić czy elementy urządzenia napędzanego, bezpośrednio sprzęgnięte
z wałem silnika, są wywaŜone dynamicznie z wymaganą dokładnością
c)
nakładać elementy urządzenia napędzanego na wał silnika suwliwie lub z małym
wciskiem bez wywierania sił na łoŜyska, gdyŜ grozi to ich uszkodzeniem; wał silnika
w tym czasie powinien być sztywno podparty od strony przewietrznika , aŜeby
siły wcisku nie powodowały uszkodzeń łoŜysk ani teŜ uszkodzeń falistej podkładki
spręŜystej kasującej luz poosiowy wirnika,
d)
sprawdzić, czy przy zamocowaniu silnika w urządzeniu napędzanym jest
zachowana minimalna odległość (min. 14 mm) między osłoną przewietrznika
a innymi elementami i czy otwory w osłonie nie są przysłonięte.
Uwaga:
Dostęp powietrza chłodzącego do obudowy silnika nie moŜe być utrudniony.
2.2 PODŁĄCZENIE SILNIKA DO SIECI
2.2.1 Silniki trójfazowe:
a)
wykonane na napięcie podstawowe 230/400V mogą być podłączone:
-
do sieci o napięciu międzyprzewodowym 3x 400V
±
5% 50Hz
±
2% przy
połączeniu uzwojenia silnika w gwiazdę (Y)
-
do sieci o napięciu międzyprzewodowym 3x 230V
±
5% 50Hz
±
2% przy
)
b) silniki wykonane na inne napięcia (odmiany napięciowe) mogą być
podłączone do sieci o napięciu międzyprzewodowym U odpowiadającemu
napięciu podanemu na tabliczce znamionowej silnika U N , przy czym
U= U N
połączeniu uzwojenia silnika w trójkąt (
D
± 5%, f = f N
± 2%
Grupa Cantoni
3
802722039.009.png 802722039.001.png
ITR/TR/1/99
Besel
Silniki trójfazowe w. m. 80 i 71 są wykonywane jako:
a) jednobiegowe o liczbie biegunów 2p = 2, 4, 6, 8
b) dwubiegowe o liczbie biegunów:
2p = 4/2 jednouzwojeniowe
2p = 8/4 jednouzwojeniowe
2p = 8/6 dwuuzwojeniowe
2p = 6/4 dwuuzwojeniowe
oraz inne - jako specjalne.
2.2.2 Silniki jednofazowe wykonane na napięcie podstawowe 230V 50Hz mogą być
podłączone do sieci jednofazowej o napięciu 230V
±
5% 50Hz
±
2%
Silniki jednofazowe z kondensatorem pracy są wykonywane jako jednobiegowe.
Sposoby połączeń uzwojeń i kondensatora na tabliczce zaciskowej oraz ich
podłączanie do sieci zasilającej, dla lewego lub prawego kierunku wirowania, są
przedstawione na schematach połączeń w Załączniku Nr 1 do niniejszej ITR.
Schematy połączeń znajdują się równieŜ na wewnętrznej stronie pokrywki skrzynki
zaciskowej silnika.
Silniki trójfazowe i jednofazowe z kondensatorem pracy wykonane na napięcie o
częstotliwości 50Hz mogą być podłączone do sieci o częstotliwości 60Hz.
Trójfazowe silniki indukcyjne ogólnego przeznaczenia mogą współpracować
z przemiennikiem częstotliwości. Dobór przemiennika i silnika zaleŜy od charakteru
obciąŜenia silnika, zakresu regulacji obrotów, warunków wentylacji i innych wymagań.
Prędkość obrotowa standardowych silników indukcyjnych moŜe być regulowana
w zakresie od 10Hz do 150Hz:
2.2.3 Przed przystąpieniem do podłączenia silnika naleŜy sprawdzić:
a) czy napięcie znamionowe silnika odpowiada napięciu sieci zasilającej,
b) prawidłowość połączeń uzwojeń na tabliczce zaciskowej ma zgodność ze
schematem połączeń,
c) poprawność i trwałość zerowania (N) i uziemienia ochronnego silnika (PE),
d) czy silnik posiada prawidłowe zabezpieczenie przed przeciąŜeniem (zalecane
termiczne)
e)
czy silnik posiada prawidłowe zabezpieczenie przed zwarciem
(bezpieczniki topikowe lub wyłącznik elektromagnetyczny)
f)
rezystancję izolacji silnika, która w stanie zimnym nie moŜe być niŜsza od
20 MOhm,
g)
czy kierunek wirowania silnika jest zgodny z kierunkiem wirowania urządzenia
napędzanego; w typowych silnikach kierunek wirowania jest prawy patrząc od
strony końcówki napędowej wału
h)
czy kondensator (w silniku jednofazowym) nie jest uszkodzony (tj. czy nie jest
uszkodzona obudowa kondensatora, czy nie ma wgnieceń itp.).
4
Grupa Cantoni
802722039.002.png 802722039.003.png
Besel
ITR/TR/1/99
Uwagi:
1)
W przypadku, gdy silnik jest zawilgocony (gdy rezystancja izolacji silnika jest niŜsza
niŜ
20
MOhm)
naleŜy
wysuszyć
go
w
temperaturze
nie
wyŜszej
niŜ
353 K (+80°C).
2)
Zerowanie silnika naleŜy wykonać przez podłączenie przewodu neutralnego sieci do
punktu zerowego silnika (N), a uziemienie (PE) do zacisku ochronnego na korpusie
3)
W czasie eksploatacji silnika naleŜy zwrócić uwagę na pracę silnika i naleŜy
natychmiast odłączyć silnik od sieci w przypadkach:
-
nadmiernych drgań silnika,
-
znacznego spadku prędkości obrotowej,
nadmiernego grzania się silnika lub łoŜysk.
3. KONSERWACJA SILNIKA
Silniki asynchroniczne 1 i 3 fazowe wymienione w pozycji 1 i 2 Deklaracji Zgodności CE
Nr: A+B/2007 po 24 miesiącach pracy lub po przepracowaniu 20 000 godzin oraz silniki
asynchroniczne specjalne 1 i 3 fazowe wymienione w pozycji 3 i 4 Deklaracji Zgodności CE
Nr: A+B/2007 po 12 miesiącach pracy lub po przepracowaniu 20 000 godzin naleŜy
poddać okresowemu przeglądowi i konserwacji.
W trakcie przeglądu naleŜy wykonać:
·
-
oględziny zewnętrzne (stan uszczelnień, połączeń śrubowych, stan powierzchni)
oraz czyszczenie silnika i aparatury zabezpieczające bez demontaŜu, o ile
oględziny nie wykaŜą takiej konieczności,
·
pomiar rezystancji izolacji uzwojenia silnika,
·
pomiar skuteczności zerowania lub rezystancji uziemienia ochronnego,
·
pomiar rezystancji izolacji instalacji zasilającej,
·
ocenić poziom hałasu, równomierność biegu,
odprowadzić kondensat poprzez wyciągnięcie zatyczki gumowej z otworu
odwadniającego – w wykonaniu IP55 – w tarczy od strony napędu;
– w wykonaniu IP56, IP65, IP66 – w obu tarczach; od strony
napędu i przewietrznika.
Czynności związane z demontaŜem silnika, naprawą, montaŜem powinno być wykonane
przez
·
osobę
odpowiednio
przeszkoloną,
a
w
przypadku
wykonywania
próby
wytrzymałości
elektrycznej
izolacji
silnika
posiadającą
wymagane
uprawnienia
energetyczne.
4. BADANIA ODBIORCZE PO PRZEGLĄDZIE LUB NAPRAWIE
Po wykonaniu przeglądu i ponownym zmontowaniu silnika naleŜy go poddać
następującym badaniom:
a)
zmierzyć rezystancję uzwojeń,
b)
skontrolować prawidłowość połączeń,
c)
zmierzyć rezystancję izolacji w stanie zimnym,
Grupa Cantoni
5
802722039.004.png 802722039.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin