Wprowadziliśmy zmiany do obowiązującego w naszej firmie Regulaminu Wynagradzania. Zostały one podane do wiadomości pracowników, w przyjęty w firmie sposób, tj. poprzez zamieszczenie nowej wersji regulaminu w firmowym intranecie. Po miesiącu od wejście zmian w życie, jeden z pracowników zarzucił nam, iż zmiany do regulaminu wprowadziliśmy z naruszeniem prawa, bowiem on nie został o nich odpowiednio poinformowany. Czy nasz pracownik ma rację i za każdym razem kiedy wprowadzamy zmiany do regulaminu wynagradzania powinniśmy się upewnić, iż wszyscy pracownicy faktycznie się z nimi zapoznali?
Nie, pracownik nie ma racji. Wystarczy, iż regulamin wynagradzania lub zmiany do niego podasz do wiadomości wszystkich pracowników w sposób przyjęty w Twojej firmie.
Jak prawidłowo zmienić regulamin?Proste rozwiązania skomplikowanych przypadkówPorady uznanych ekspertów prawa pracywww.prawo-pracy.com.pl
Zdaniem Sądu NajwyższegoPracodawca ma obowiązek podać do wiadomości regulamin wynagradzania w sposób zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie, dla obowiązywania regulaminu nie jest jednak wymagane faktyczne zapoznanie się z nim przez pracowników.Wyrok SN z 5 grudnia 2006 r., II PK 124/06.
W ocenie SN, dla obowiązywania regulaminu wynagradzania istotne jest, czy pracownik miał możliwość zapoznania się z jego treścią, nie zaś, czy zapoznał się z nią rzeczywiście.
W podanym przez Czytelnika stanie faktycznym, nie ma żadnych informacji, czy wprowadzane przez pracodawcę zmiany do regulaminu wynagradzania były zmianami na korzyść, czy też na niekorzyść pracowników. Według zaś art. 772 § 5 kp do regulaminu wynagradzania stosuje się art. 24113 § 2 kp, a więc jego postanowienia mniej korzystne wprowadza się w drodze wypowiedzenia dotychczasowych warunków umowy o pracę. A zatem, jeżeli pracodawca wprowadzałby zmiany regulaminu wynagradzania, które byłyby niekorzystne dla pracowników, wówczas nie wystarczy samo podanie zmian regulaminu do wiadomości pracowników, konieczne jest także dokonanie wypowiedzeń zmieniających umowy o pracę lub innego aktu będącego podstawą nawiązania stosunku pracy. Natomiast jeżeli wprowadzane przez pracodawcę zmiany polegały na tym, że np. pracodawca podniósł górne granice „widełek” wynagrodzeń określonych dla poszczególnych stanowisk pracy, wówczas do zmiany regulaminu wynagradzania wystarczy samo prawidłowe podanie go do wiadomości pracowników.
Podstawa prawna:
· Art. 772 § 5 i § 6, art. 24113 § 1 i § 2 Kodeksu pracy
vanuatu3