Planowanie przestrzenne - ściąga.doc

(120 KB) Pobierz
Zasady planowania przestrzennego:1)zasada ładu przestrzennego- takie ukształtowanie przestrzeni które tworza haromonijna całość oraz uwzglednia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, spol-gosp

I.Zasady planowania przestrzennego:

1)zasada ładu przestrzennego- takie ukształtowanie przestrzeni które tworza haromonijna całość oraz uwzglednia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, spol-gosp., środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne. ,

2)zasada zrównoważonego rozwoju- taki rozwój spol- gosp., w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gosp., i społ., z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podst. procesow przyrodniczych w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania poszczególnych potrzeb spol. lub obywateli, zarówno współczesnego pokolenia jak i przyszłych pokoleń.

3).interes publiczny- należy przez to rozumieć uogólniony cel dążeń i działań, uwzględniających zobiektywizowane potrzeby ogółu społeczeństwa lub lokalnych

4) inwestycje celu publicznego - należy przez to rozumieć działania o znaczeniu gminnym powiatowym, wojewódzkim i krajowym

5) obszar przestrzeni publicznej- należy przez to rozumieć obszar o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców, poprawy jakości ich życia i sprzyjający nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na jego położenie

6) dobra kultury współczesnej- należy przez to rozumieć niebędące zabytkami dobra kultury, takie jak pomniki, miejsca pamięci, budynki, ich wnętrza i detale, zespoły budynków, założenia urbanistyczne i krajobrazowe, będące uznanym dorobkiem współcześnie żyjących pokoleń

7) działka budowlana- należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego;

8) dostęp do drogi publicznej- należy przez to rozumieć bezpośredni dostęp do tej drogi

9) standardy - należy przez to rozumieć zbiory i zakresy wymagań dotyczących opracowań i dokumentów planistycznych oraz zasady stosowania w nich parametrów dotyczących zagospodarowania przestrzennego;

10)paramety i wskaźniki urbanistyczne- należy przez to rozumieć parametry i wskaźniki ustanawiane w dokumentach planistycznych,

11)walory ekonomiczne przestrzeni- należy przez to rozumieć te cechy przestrzeni, które można określić w kategoriach ekonomicznych;

12)wartośc nieruchomości- należy przez to rozumieć wartość rynkową nieruchomości;

II.W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: Uwarunkowania:

-wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury;

-walory architektoniczne i krajobrazowe;

-ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych;

-wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;

-wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeby osób niepełnosprawnych;

-walory ekonomiczne przestrzeni;

- prawo własności;

-potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa;

- potrzeby interesu publicznego.

III. SYSTEM AKTÓW PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO:

1) akty ogólne:

* w gminie-studium Uwarunkowan i kierunkow Zagosp. Przestrzennego Gminy, Miejscowy Plan Zagosp. Przestrzennego;

*w województwie- Plan Zagosp. Województwa;

* poziom ogólnokrajowy- Koncepcja Zagosp. Przestrzennego Kraju;

2)akty specjalistyczne:

* na poziomie województwa-Koncepcje i Programy odnoszące się do obszarów i problemow zag. przestrzennego w województwie;

*na poziomie kraju-Programy zawierające zadania rządowe służące realizacji inwestycji celu pub. o znaczeniu krajowym.

IV.STUDIUM UWARUNKOWAN I KIERUNKOW ZAGOSP. PRZESTZRENNEGO GMINY:

-analiza planistyczna, - akt polityki przestrzennej i akt kierownictwa wew.(nie jest to przepis pr. miejscowego i nie jest podstawa wydania decyzji i wyartykułuje w którym kierunku gmina chce tworzyć plany zagosp.).-skł. sie z części graficznej i tekstowej. Kazda gmina ma obowiązek sporządzić dla swojego terenu studium(nie istnieją sankcje w razie niewykonania tego obowiązku).Sejmiki województw, które do dnia wejścia w życie ustawy nie uchwaliły planów zagospodarowania przestrzennego województwa, oraz gminy, które dotychczas nie sporządziły studium, sporządzą i uchwalą odpowiednio plany zagospodarowania przestrzennego województwa bądź studium, w terminie roku od dnia wejścia w życie ustawy, zgodnie z jej wymaganiami.

Uwarunkowania

1)dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu;

2)stanu ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony;

3)stanu środowiska, w tym stanu rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz wymogów ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego;

4)stanu dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 

5)warunków i jakości życia mieszkańców, w tym ochrony ich zdrowia ;

6)zagrożenia bezpieczeństwa ludności i jej mienia;

7)potrzeb i możliwości rozwoju gminy;

8)stanu prawnego gruntów;

9)występowania obiektów i terenów chronionych na podstawie przepisów odrębnych;

10)występowania obszarów naturalnych zagrożeń geologicznych;

11)występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz zasobów wód podziemnych;

Kierunki

1)kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów; 

2)kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, w tym tereny wyłączone spod zabudowy;

3)obszary oraz zasady ochrony środowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i uzdrowisk;

4)obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;

5)kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;

6)obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym;

7)obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa i ustaleniami programów;

8) kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej

9)obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi i osuwania się mas ziemnych;

10)obiekty lub obszary, dla których wyznacza się w złożu kopaliny filar ochronny;

11)obszary pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz obowiązujące na nich ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej,  

12)obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub rekultywacji;

13)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych;

14)inne obszary problemowe, w zależności od uwarunkowań i potrzeb zagospodarowania występujących w gminie.

Tereny zamknięte- tereny o charakterze zastrzeżonym ze wzgl. na obronność i bezpieczeństwo państwa określone przez właściwych ministrow i kierowników urzędów centralnych, w drodze decyzji adm.

Koszty ustalenia studium: koszty ponosi Gmina i jej budżet. Studium sporządza urbanista, który ma uprawnienia odp. albo przetarg albo urbanista pracuje w Urzędzie Gminy.

V. PROCEDURA UCHWALANIA STUDIUM: uchwałę o przystąpieniu do uchwalenia studium podejmuje rada Gminy.

Procedura:

1.Studium uchwala rada gminy, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag. 2.Tekst i rysunek studium oraz rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag stanowią załączniki do uchwały o uchwaleniu studium.

3.Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia wojewodzie uchwałę o uchwaleniu studium wraz z załącznikami,oraz dokumentacją prac planistycznych w celu oceny ich zgodności z przepisami prawnymi.

4.Jeżeli rada gminy nie uchwaliła studium, nie przystąpiła do jego zmiany albo, uchwalając studium, nie określiła w nim obszarów rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim,wzywa radę gminy do uchwalenia studium lub jego zmiany w wyznaczonym terminie.

5.Po bezskutecznym upływie tego terminu wojewoda sporządza miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego albo jego zmianę dla obszaru, którego dotyczy zaniechanie gminy.

6.Przyjęty w tym trybie plan wywołuje skutki prawne takie jak miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

7.koszty sporządzenia planu ponosi w całości gmina, której obszaru dotyczy zarządzenie zastępcze.

8.Wójt, burmistrz, prezydent musi oceniając aktualność danego studium, uchwalę o tej spr. podejmuje Rada Gminy.

Wójt (burmistrz, prezydent) przystępuje do wdrożenia kolejnych etapow uchwalania studium:

-wójt dokonuje obwieszczenia o przyjęciu uchwały. Treść obwieszczenia: m.in. miejsce, data zgłoszenia propozycji przez mieszkańców Gminy.

-opiniowanie studium,

-uzgadnianie studium,

-etap sprawozdania studium.

VI. MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO:

W planie miejscowym określa się obowiązkowo::

1)przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania;

2)zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;

3)zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego; 

4)zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;

5)wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych;

6)parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym linie zabudowy, gabaryty obiektów i wskaźniki intensywności zabudowy;

7)granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie,

8)szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału nieruchomości objętych planem miejscowym;

9)szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich użytkowaniu, w tym zakaz zabudowy;

10)zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;

11)sposób i termin tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów;

12)stawki procentowe, na podstawie których ustala się opłatę.

Akty Pr. miejscowego; reguluje sytuacje określonych podmiotów;

*podstawa do wydawania decyzji budowlanych i wywłaszczeń nieruchomości,stanowi ograniczenie

Pr. własności,

*konsekwencja jego ustalania jest wygaśniecie decyzji o warunkach zabudowy albo decyzji o ustaniu lokalizacji celu publ.,

*elementy: część graficzna i tekstowa.

Plan szczegółowy- skala 1:1000,plan (część graficzna) nie zawiera norm, ale jest integralna częścią przepisow;- cześć tekstowa- musi mieć 4 elementy: podstawe prawna, określenie zasięgu Miejscowego Planu Zagosp. Przestrzennego, określenie istotnych części planu, wymogi art.15 ust.2i3-musi spełniać.

VII. PROCEDURA UCHWALANIA MIEJSCOWEGO PLANU

ZAGOSP.PRZESTRZENNEGO

-odbywa się na podst. uchwał rady Gminy podjętej: własnej inicjatywy, na wniosek wójta, burmistrza, prezydenta;

-przed podpisaniem uchwały wójt musi przygotować materiały, analizę dot. zasadności przystąpienia do sporządzenia planu i stopnia zgodności rozwiązań z ustaleniami studium; wójt dokonuje analizy aktualności miejscowego planu zag. przest. i studium –raz w kadencji Rady gminy.;

-uchwalenie planu jest obligatoryjne, jeżeli wymagają tego przepisy odrębne;

-planu nie sporządza się dla terenow zamkniętych;

-jeżeli Rada Gminy stwierdzi konieczność zmian w projekcie planu, w tym dokonanie uwag-to procedura zmian dokonuje się o potrzebnym zakresie.

-ostatnim etapem uchwalania jest uchwała RG .

Plan miejscowy:

- uchwala rada gminy, po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium,

-Część tekstowa planu stanowi treść uchwały, część graficzna oraz wymagane rozstrzygnięcia stanowią załączniki do uchwały.

-Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia wojewodzie uchwałę, wraz z załącznikami oraz dokumentacją prac planistycznych w celu oceny ich zgodności z przepisami prawnymi.

-następnie wójt przesyła ta uchwałę wojewodzie, który może zgłosić zastrzeżenia ze jest ona niezgodna ze stadium, jeśli nie zgłosi zastrzeżeń uchwała jest ostateczna.

VIII. UZGADNIANIE  I OPINIOWANIE MIEJSCOWEGO PLANU ZAG. PRZEST.:

-uzgadnianie jest wiążące  a opiniowanie należy wziąć pod uwagę ale można się z nia nie zgodzić

-ustawa nakazuje współpracę miedzy organami uzgadniania i opiniowanie z organami gminy. Zasada ta pozwala na dostęp do inf. Organy te maja prawo do składania wnioskow.

Uzgadnianie- org. uzgadania a uzgodnienie ma formę postanowienia. Gminom przysługują środki odwoławcze do tych postanowień.(maja prawo do zaskarżania do org. nadrzędnego lub w postaci remonstracji i  ostateczność-> skarga do NSA),

-musi być konstruktywne, należy podać podstawy prawne. Zakres postanowienia(uzgodnienia)

-musi być na podstawie prawnej warunki zatwierdzenia planu, jeśli się nie zgadza-musi podać powód.

Termin wydania uzgodnienia-wyznacza wójt, burmistrz, prezydent; nie krótszy niż 21 dni od momentu dostarczenia planu wraz z prognozami. Nieprzedstawienie stanowiska lub warunków, w terminie, uważa się za równoznaczne odpowiednio z uzgodnieniem lub zaopiniowaniem projektu.

-przy uzgodnieniu nie stosujemy procedury milczenia organu. Jeżeli organ nie wypowie się w terminie uważa się to za równoważne z uzgodnieniem.

Art. 24. 1. Organy w zakresie swojej właściwości rzeczowej lub miejscowej, uzgadniają, na swój koszt, odpowiednio projekt studium albo projekt planu miejscowego. 2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta może uznać za uzgodniony projekt studium albo projekt planu miejscowego w przypadku, w którym organy, nie określą warunków, na jakich uzgodnienie może nastąpić, albo nie powołają podstawy prawnej uzasadniającej ich określenie.

Art. 26. 1. Organ, z którym uzgodniono projekt studium lub projekt planu miejscowego, ponosi koszty zmiany tych projektów, spowodowane późniejszą zmianą stanowiska.2. Jeżeli organ działa w ramach zespolonej administracji powiatowej lub w ramach samorządu województwa i wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej, Skarb Państwa ponosi koszty zmiany studium i planu miejscowego lub ich projektów jedynie wówczas, gdy zmiana stanowiska organu wynika ze zmiany ustawy lub z wiążących ten organ nowych ustaleń właściwego organu administracji rządowej.

Opiniowanie- nie jest wiążące i należy się odnieść do określonej opinii. Co do zasady nie trzeba się odwoływać skoro nas to nie wiąże.; * tu tez ma zastosowanie art.106 KPA, nie stosujemy tylko przepisu o milczeniu organu.

Zgoda- stosowana przy miejscowym planie zag. przest.; dot. przekształcenia nieruchomości- przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne. Warunkiem takiej zmiany jest zgoda. Zgodę ta wydaje: jeśli chodzi o grunty rolne klas 1-3 minister Rolnictwa, na (odlesnienie) zmiany gruntow lanych na nieleśne- Minister Ochrony Środowiska, w pozostałych przypadkach-wojewoda.

IX. NIEWAZNOSC UCHWAŁY PLANU MIEJSCOWEGO

Uchwała rady gminy w sprawie uchwalenia planu miejscowego obowiązuje od dnia wejścia w życie w niej określonego, jednak nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin