20030826175627.doc

(463 KB) Pobierz



 

 

 

PROJEKT Z ORGANIZACJI

I ZARZĄDZANIA.

 

 


TEMAT:

              Projekt przygotowania i uruchamiania produkcji:„SPRZĘGŁA CIERNEGO”.

 

 

 

             

Opracowali:

Gal Anonim

IV.

 

 

 

 

2001/2002

 

 

SPIS TREŚCI

 

1.     Analiza założeń projektu.              3

 

1.1.     Nazwa firmy.              3

1.2.     Umiejscowienie firmy.              3

1.3.     Otoczenie firmy.              3

1.4.     Warunki produkcyjne.              3

1.5.     Warunki rynkowe i konkurencyjne.              4

 

2.       Analiza konstrukcyjno - technologiczna rysunku zestawieniowego.              7

 

 

3.       Określenie zakresu prac projektowych, konstrukcyjnych, technologicznych i wytwórczych uruchamianego wyrobu.              7

 

 

4.       Harmonogram technicznego przygotowania produkcji.              9

 

5.       Podział części rodzajowych, określenie stopnia trudności, wyznaczenie pracochłonności opracowania dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej wyrobu.              10

 

 

 

6.       Opracowanie harmonogramu i planu sieciowego technicznego przygotowania i uruchomienia produkcji wyrobu metodą CPM.              12

 

 

  1. Opracowanie schematu struktury organizacyjnej.              17

 

 

 

  1. Wnioski.              18

 

 

 

 

1.    Analiza założeń projektu.

 

1.1  i1.2 Nazwa i umiejscowienie firmy.

 

FIRMA: Przedsiębiorstwo „LUK S.A”.

KRAJ SIEDZIBY: Polska

SIEDZIBA: Poznań

ADRES: 35-241 Poznań, ul. Kosynierów 45

TELEFON: (0-61) 871 01 60

REGON: 4823469902

NUMER IDENTYFIKACYJI PODATKOWEJ NIP: 79325309

 

1.3 Otoczenie firmy.

 

·        Przedsiębiorstwo znajduje się w regionie, gdzie jest dobrze rozwinięty przemysł mechaniczny i samochodowy (VW- Poznań).

·        Możliwa tania siła robocza, duże bezrobocie

·        Możliwość rozbudowy, ze względu na niezabudowany wokół firmy teren.

·        Możliwość zatrudnienia odpowiednio dobranej kadry, ponieważ wśród bezrobotnych znajduje się duża liczba pracowników zwolnionych ze zlikwidowanych niedawno innych zakładów i przedsiębiorstw zajmujących się podobną produkcją.

·        Możliwość uzyskania ulg podatkowych przy tworzeniu nowych miejsc pracy oraz zaciągania preferencyjnych kredytów z UNI Europejskiej.

·        Współpraca z firmami zachodnimi

·        Możliwość prezentowania wyrobów i pozyskiwania nowych kooperantów na corocznych targach motoryzacyjnych

 

1.4 Warunki produkcyjne.

 

Spółka została zawiązana na czas nieograniczony. Ma ona na celu produkcję systemów technologicznych. Została ona utworzona w celu prowadzenia zarobkowej działalności gospodarczej. Jest ona średnim przedsiębiorstwem zatrudniającym 800 osób, w tym 600 osób to pracownicy bezpośrednio produkcyjni, zaś 200 to pracownicy pośrednio produkcyjni.

Firma w swojej strukturze organizacyjnej posiada: biura badawcze, konstrukcyjne, technologiczne, laboratoria, wydziały produkcyjne: prototypownie, odlewnie, wydziały obróbki mechanicznej, blacharskiej, obróbki galwanicznej, cieplno-chemicznej, oraz wydziały gospodarki narzędziowej
i utrzymania ruchu.

Firma jest znanym i cenionym producentem sprzęgieł i elementów hamulców ciernych działającym zarówno na terenie krajowym jak
i zagranicznym. Jej dość znaczny udział na rynku świadczy o jej silnej pozycji rynkowej jak i dużym doświadczeniu w tej branży.

Istotą działalności jest zarówno realizacja dużych zamówień dla określonej liczby odbiorców w przemyśle: mechanicznym, samochodowym itp., jak również produkcja swoich wyrobów najbardziej poszukiwanych na rynku, aby zaspokoić rynek zbytu. Produkcja na zamówienie powoduje jednak dużą konkurencyjność i konieczność utrzymania wyrobu na odpowiednim standardzie. W tym celu firma uzyskała Certyfikat Jakości ISO-9001, co jest wizytówką firmy i gwarancją solidności.

 

1.5 Warunki rynkowe i konkurencyjne.

 

·        W otoczeniu firmy działa kilku groźnych konkurentów takich jak: Wytwórnia Sprzęgieł Lubartów czy CALGARY Sp.z.o.o., którzy mają podobny asortyment wyrobów. Dlatego też celem przedsiębiorstwa jest produkcja o jak najlepszej jakości za jak najmniejszą cenę. Firma posiada dobre kontakty handlowe, jak i wyrobioną markę w całej Europie.

 

 

·        Główni odbiorcy wyrobów:

    

      „VW” Poznań

      „Opel” Gliwice

„Fiat” Tychy, Gliwice

„Star” Starachowice

„Daewoo – FSO” Żerań

      „Daewoo” Lublin

     „Opel” Bochum

      „Ford” Kolonia

      „VW” Wolfsburg

 

·        Głównymi dostawcami surowców są:

„Huta Katowice” – dostawca wyrobów stalowych i hutniczych

 

 

 

 

 

 

 

 

ANALIZA SWOT

Czynniki wewnętrzne.

 

Mocne strony:

 

a). Zarządzanie:

- wykwalifikowana kadra kierownicza

·        odpowiednia organizacja pracy przedsiębiorstwa

·        dobra strategia funkcjonowania firmy

b). Produkt:

- własna technologia i narzędzia

·        szeroki asortyment i wysoka jakość usług

·        znana marka

 

c) Marketing:

·        reklama prasowa (fachowa prasa przeznaczona dla warsztatów sam.)

d) Pracownicy:

·        wykwalifikowana kadra inżynierska i kierownicza

·        niski wskaźnik rotacji pracowników

e) Finanse:

·        zasobność w środki finansowe

·        stała płynność finansowa zakładu

f). Produkcja:

·        nowoczesne zaplecze techniczne

·        własny transport zaopatrzeniowy

·        wprowadzenie nowych zastosowań do technologii

·        własne magazyny

g). Badania i rozwój:

·        ciągłe starania na rzecz zapewnienia odpowiedniego poziomu jakości oferowanych usług i produktów

·        bieżąca analiza rynku

 

Słabe strony.

 

a). Produkt:

·        tańsze wyroby konkurencyjne

b). Marketing:

·        brak jasno wytyczonej strategii marketingowej

c). Pracownicy:

·        część załogi stanowi mało doświadczona kadra

d). Produkcja:

·        kłopoty z terminowością dostawców

e). Badanie i rozwój:

·        konieczność zatrudnienia specjalisty do analizy rynku

 

 

 

 

Czynniki zewnętrzne.

 

Szanse:

 

a). Społeczne:

·        rozwój przemysłu samochodowego, maszynowego

·        lokalizacja firmy w pobliżu wielu przedsiębiorstw

b). Konkurencyjne:

·        firma wyróżnia się zróżnicowaną ofertą w stosunku do konkurentów: znana marka i niskie ceny

c). Technologiczne:

·        nowe rozwiązania technologiczne wytwarzania wyrobów

d). Ekonomiczne:

·        rosnąca liczba inwestorów, fabryk samochodowych

·        wysokie dochody odbiorców np. „VW” Poznań, „Daewoo” Żerań

 

Zagrożenia:

 

a). Społeczne:

·        zmiana potrzeb odbiorców

b). Konkurencyjne:

·        możliwość przejęcia oryginalnego pomysłu przez konkurencję

·        pojawienie się nowych konkurentów

·        wysoka konkurencja cenowa

c). Technologiczne

·        dynamiczny rozwój technologii może zmuszać firmę do wprowadzenia nowych, drogich rozwiązań

d). Ekonomiczne:

·        niestabilność gospodarki

·        podatność firmy na wahania koniunktury

·        wysoka cena może ograniczać liczbę klientów.

·        zastój w przemyśle samochodowym

 

 

2.    Analiza konstrukcyjno-technologiczna rysunku zestawieniowego.

 

Nasza firma zajmuje się produkcją sprzęgieł i hamulców ciernych. Sprzęgła tego typu są powszechnie stosowane w samochodach osobowych i ciężarowych.

Ta część układu przeniesienia napędu wykorzystywana jest w produkcji samochodów LUBLIN-II, a także w produkcji innych samochodów dostawczych. Firma ta specjalizuje się w produkcji tych elementów, produkuje je na skalę masową, ma duże doświadczenie i dlatego nie będzie wykonywać prototypu.

              Sprzęgła cierne stanowią 10 % produkcji firmy. Oprócz tego produkujemy na szeroką skalę inne elementy do układu przeniesienia napędu oraz układów hamulcowych. Nasza firma w swojej strukturze organizacyjnej posiada : biura badawcze, konstrukcyjne, technologiczne, laboratoria, wydziały produkcyjne: prototypownie, odlewnie, wydziały obróbki mechanicznej, blacharskiej, obróbki galwanicznej, cieplno-chemicznej, oraz wydziały gospodarki narzędziowej i utrzymania ruchu. Nasze biura badawcze
i konstrukcyjne współpracują z kilkoma znanymi producentami samochodów biorących udział w sportach samochodowych, gdzie mają możliwość rozwoju nowych typów sprzęgieł jak i ich testowania w ekstremalnych warunkach. Jesteśmy firmą, będącą w czołówce Europejskiej w tej branży.

 

 

 

 

 

 

 

3. Określenie zakresu prac projektowych, konstrukcyjnych, technologicznych i wytwórczych uruchamianego wyrobu.

 

 

Otrzymane do produkcji sprzęgło jest dość przestarzałe konstrukcyjnie, i nie stanowi żadnego problemu konstrukcyjnego i technologicznego dla naszej firmy, która to od wielu lat zajmuje się produkcją bardziej wyrafinowanych
i zaawansowanych konstrukcyjnie sprzęgieł ciernych stosowanych
w nowoczesnych automatycznych skrzynkach biegów. Ze względu na brak kuźni konieczne będzie wykonanie odkuwek we współpracy z kooperantem.

 

 

 

 

Podział części wykonanych przez firmę, kooperanta i znormalizowanych.

 

Nazwa wydzielonego zbioru części

Nazwa części

Numer części

Części oryginalne wytwarzane przez firmę

1)     Obud...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin