PROJEKT Z ORGANIZACJI
I ZARZĄDZANIA.
TEMAT:
Projekt przygotowania i uruchamiania produkcji:„SPRZĘGŁA CIERNEGO”.
Opracowali:
Gal Anonim
IV.
SPIS TREŚCI
1. Analiza założeń projektu. 3
1.1. Nazwa firmy. 3
1.2. Umiejscowienie firmy. 3
1.3. Otoczenie firmy. 3
1.4. Warunki produkcyjne. 3
1.5. Warunki rynkowe i konkurencyjne. 4
2. Analiza konstrukcyjno - technologiczna rysunku zestawieniowego. 7
3. Określenie zakresu prac projektowych, konstrukcyjnych, technologicznych i wytwórczych uruchamianego wyrobu. 7
4. Harmonogram technicznego przygotowania produkcji. 9
5. Podział części rodzajowych, określenie stopnia trudności, wyznaczenie pracochłonności opracowania dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej wyrobu. 10
6. Opracowanie harmonogramu i planu sieciowego technicznego przygotowania i uruchomienia produkcji wyrobu metodą CPM. 12
1. Analiza założeń projektu.
1.1 i1.2 Nazwa i umiejscowienie firmy.
FIRMA: Przedsiębiorstwo „LUK S.A”.
KRAJ SIEDZIBY: Polska
SIEDZIBA: Poznań
ADRES: 35-241 Poznań, ul. Kosynierów 45
TELEFON: (0-61) 871 01 60
REGON: 4823469902
NUMER IDENTYFIKACYJI PODATKOWEJ NIP: 79325309
1.3 Otoczenie firmy.
· Przedsiębiorstwo znajduje się w regionie, gdzie jest dobrze rozwinięty przemysł mechaniczny i samochodowy (VW- Poznań).
· Możliwa tania siła robocza, duże bezrobocie
· Możliwość rozbudowy, ze względu na niezabudowany wokół firmy teren.
· Możliwość zatrudnienia odpowiednio dobranej kadry, ponieważ wśród bezrobotnych znajduje się duża liczba pracowników zwolnionych ze zlikwidowanych niedawno innych zakładów i przedsiębiorstw zajmujących się podobną produkcją.
· Możliwość uzyskania ulg podatkowych przy tworzeniu nowych miejsc pracy oraz zaciągania preferencyjnych kredytów z UNI Europejskiej.
· Współpraca z firmami zachodnimi
· Możliwość prezentowania wyrobów i pozyskiwania nowych kooperantów na corocznych targach motoryzacyjnych
1.4 Warunki produkcyjne.
Spółka została zawiązana na czas nieograniczony. Ma ona na celu produkcję systemów technologicznych. Została ona utworzona w celu prowadzenia zarobkowej działalności gospodarczej. Jest ona średnim przedsiębiorstwem zatrudniającym 800 osób, w tym 600 osób to pracownicy bezpośrednio produkcyjni, zaś 200 to pracownicy pośrednio produkcyjni.
Firma w swojej strukturze organizacyjnej posiada: biura badawcze, konstrukcyjne, technologiczne, laboratoria, wydziały produkcyjne: prototypownie, odlewnie, wydziały obróbki mechanicznej, blacharskiej, obróbki galwanicznej, cieplno-chemicznej, oraz wydziały gospodarki narzędziowej i utrzymania ruchu.
Firma jest znanym i cenionym producentem sprzęgieł i elementów hamulców ciernych działającym zarówno na terenie krajowym jak i zagranicznym. Jej dość znaczny udział na rynku świadczy o jej silnej pozycji rynkowej jak i dużym doświadczeniu w tej branży.
Istotą działalności jest zarówno realizacja dużych zamówień dla określonej liczby odbiorców w przemyśle: mechanicznym, samochodowym itp., jak również produkcja swoich wyrobów najbardziej poszukiwanych na rynku, aby zaspokoić rynek zbytu. Produkcja na zamówienie powoduje jednak dużą konkurencyjność i konieczność utrzymania wyrobu na odpowiednim standardzie. W tym celu firma uzyskała Certyfikat Jakości ISO-9001, co jest wizytówką firmy i gwarancją solidności.
1.5 Warunki rynkowe i konkurencyjne.
· W otoczeniu firmy działa kilku groźnych konkurentów takich jak: Wytwórnia Sprzęgieł Lubartów czy CALGARY Sp.z.o.o., którzy mają podobny asortyment wyrobów. Dlatego też celem przedsiębiorstwa jest produkcja o jak najlepszej jakości za jak najmniejszą cenę. Firma posiada dobre kontakty handlowe, jak i wyrobioną markę w całej Europie.
· Główni odbiorcy wyrobów:
„VW” Poznań
„Opel” Gliwice
„Star” Starachowice
„Daewoo – FSO” Żerań
„Ford” Kolonia
„VW” Wolfsburg
· Głównymi dostawcami surowców są:
„Huta Katowice” – dostawca wyrobów stalowych i hutniczych
Czynniki wewnętrzne.
Mocne strony:
a). Zarządzanie:
- wykwalifikowana kadra kierownicza
· odpowiednia organizacja pracy przedsiębiorstwa
· dobra strategia funkcjonowania firmy
b). Produkt:
- własna technologia i narzędzia
· szeroki asortyment i wysoka jakość usług
· znana marka
c) Marketing:
· reklama prasowa (fachowa prasa przeznaczona dla warsztatów sam.)
d) Pracownicy:
· wykwalifikowana kadra inżynierska i kierownicza
· niski wskaźnik rotacji pracowników
e) Finanse:
· zasobność w środki finansowe
· stała płynność finansowa zakładu
f). Produkcja:
· nowoczesne zaplecze techniczne
· własny transport zaopatrzeniowy
· wprowadzenie nowych zastosowań do technologii
· własne magazyny
g). Badania i rozwój:
· ciągłe starania na rzecz zapewnienia odpowiedniego poziomu jakości oferowanych usług i produktów
· bieżąca analiza rynku
Słabe strony.
a). Produkt:
· tańsze wyroby konkurencyjne
b). Marketing:
· brak jasno wytyczonej strategii marketingowej
c). Pracownicy:
· część załogi stanowi mało doświadczona kadra
d). Produkcja:
· kłopoty z terminowością dostawców
e). Badanie i rozwój:
· konieczność zatrudnienia specjalisty do analizy rynku
Czynniki zewnętrzne.
Szanse:
a). Społeczne:
· rozwój przemysłu samochodowego, maszynowego
· lokalizacja firmy w pobliżu wielu przedsiębiorstw
b). Konkurencyjne:
· firma wyróżnia się zróżnicowaną ofertą w stosunku do konkurentów: znana marka i niskie ceny
c). Technologiczne:
· nowe rozwiązania technologiczne wytwarzania wyrobów
d). Ekonomiczne:
· rosnąca liczba inwestorów, fabryk samochodowych
· wysokie dochody odbiorców np. „VW” Poznań, „Daewoo” Żerań
Zagrożenia:
· zmiana potrzeb odbiorców
· możliwość przejęcia oryginalnego pomysłu przez konkurencję
· pojawienie się nowych konkurentów
· wysoka konkurencja cenowa
c). Technologiczne
· dynamiczny rozwój technologii może zmuszać firmę do wprowadzenia nowych, drogich rozwiązań
· niestabilność gospodarki
· podatność firmy na wahania koniunktury
· wysoka cena może ograniczać liczbę klientów.
· zastój w przemyśle samochodowym
2. Analiza konstrukcyjno-technologiczna rysunku zestawieniowego.
Nasza firma zajmuje się produkcją sprzęgieł i hamulców ciernych. Sprzęgła tego typu są powszechnie stosowane w samochodach osobowych i ciężarowych.
Ta część układu przeniesienia napędu wykorzystywana jest w produkcji samochodów LUBLIN-II, a także w produkcji innych samochodów dostawczych. Firma ta specjalizuje się w produkcji tych elementów, produkuje je na skalę masową, ma duże doświadczenie i dlatego nie będzie wykonywać prototypu.
Sprzęgła cierne stanowią 10 % produkcji firmy. Oprócz tego produkujemy na szeroką skalę inne elementy do układu przeniesienia napędu oraz układów hamulcowych. Nasza firma w swojej strukturze organizacyjnej posiada : biura badawcze, konstrukcyjne, technologiczne, laboratoria, wydziały produkcyjne: prototypownie, odlewnie, wydziały obróbki mechanicznej, blacharskiej, obróbki galwanicznej, cieplno-chemicznej, oraz wydziały gospodarki narzędziowej i utrzymania ruchu. Nasze biura badawcze i konstrukcyjne współpracują z kilkoma znanymi producentami samochodów biorących udział w sportach samochodowych, gdzie mają możliwość rozwoju nowych typów sprzęgieł jak i ich testowania w ekstremalnych warunkach. Jesteśmy firmą, będącą w czołówce Europejskiej w tej branży.
3. Określenie zakresu prac projektowych, konstrukcyjnych, technologicznych i wytwórczych uruchamianego wyrobu.
Otrzymane do produkcji sprzęgło jest dość przestarzałe konstrukcyjnie, i nie stanowi żadnego problemu konstrukcyjnego i technologicznego dla naszej firmy, która to od wielu lat zajmuje się produkcją bardziej wyrafinowanych i zaawansowanych konstrukcyjnie sprzęgieł ciernych stosowanych w nowoczesnych automatycznych skrzynkach biegów. Ze względu na brak kuźni konieczne będzie wykonanie odkuwek we współpracy z kooperantem.
Podział części wykonanych przez firmę, kooperanta i znormalizowanych.
Nazwa wydzielonego zbioru części
Nazwa części
Numer części
Części oryginalne wytwarzane przez firmę
1) Obud...
Danuszka