Kodeks Działyńskich.pdf

(309 KB) Pobierz
Microsoft Word - Kodeks DziaByDskich bez dzieleD.doc
Poczynają się statuta krola
Kazimira w jimię boże, a to
3 napirwej: Gdyż podług pisma
nauki wszelki człowiek w młodości
jest podobniejszy ku złemu i wszelkie
6 stworzenie świata jest nie trwające samo
w sobie, ale przyrodzenie człowiecze rychlej
się skłoni podług świata ku grzechu, niż
9 pod ług światłości ku Bogu, aczkoli podług
zrządzenia boskiego stworzeni mieliby być
czsni, wierni, sprawiedliwi, spokojni a iże
12 ro z puszczone łakomstwo, aczby sprawiedliwością
nie było skłoniono, tedy zgoda i pokoj miedzy
ludźmi by zginęły, a każdy, czso by się jemu
15 lubiło, uczynił, ale iże nawięcsza dobroć
jest od ludzi na świecie sprawiedliwość miłować,
cudzego nie drapać, obcego a swego podług
18bożej wolej i miłości używać, przeto aby
niezgodni ucichnęli, a zgodni prze z pieczność
mieli, układy i prawa są przez ręce boże
21 ustawiony.
Kazimirz z Boga miłości krol polski
wyzna w amy tym to pismem, chcąc,
24 aby poddani krolestwa naszego a na imię
polskiego, obojego stadła jeden z drugim
pocześnie był a drugiego nie urażał,
27 ale sprawiedliwości dopomagał, przeto
1
2
z osobnej rady wielebnego oćca księdza
Jarosława, gnieźnieńskiego kościoła
3 jarcybiskupa, i też prełatow i stolnikow, wojewod,
rycerzy i pospolstwa ślachty naszej i ziemie
polskiej ku wiecznej pamięci układ
6 albo statuta ustawilismy, ktoreż podpis<alis>my
chcąc, aby je [w zi em i] w ziemi polskiej wszytcy
zachowali pod naruszenim naszej miłości, a
9 chcąc winy w tych księgach ułożonej <się wiarować>, bo
częstokroć zły, acz [acz] nie będzie się bał grozy, ale
się będzie bał winy.
12 <N>a początku sądow sądząc strony,
tylko mając Boga przed oczyma,
aby złomce prawdy a przedawce swego
15 sąmnienia i czci nalezieni nie byli, a chytrością
swą sprawiedliwość opuściwszy, ku jednej
stronie, drugą opuściwszy, nie przystali,
18 układamy, aczby niektory sędzia wybrany mocą
naszą albo jego namiestnik, opuściwszy
bojaźń Boga, dzierżąc stronę jednę, zdał
21 abo skazał i przysądził o dziedzinę abo o
jinsze rzeczy przed sąd jawno przywiedziony,
niesprawiedliwie uciążając drugą stronę, tedy
24 strona uciążona odzowie się ku wyszszemu
stołu. A iże jest obyczaj w sądoch polskich,
iże sędzia, ktoremu winę dadzą, nie pozyszcze
27 winy, aliżby jego dokonano, paknięli
będzie przekonan, tedy łupieże albo
trzy grzywny stronie urażonej przepadnie
2
3
z winą, ktora rzeczona piętnadzieścia, ze sromotą
ma dać temu, ktory jego o niesprawiedliwe
3 zdanie wyzwał ku stołu wyszszemu.
<J>arosław z Boga miłości gnieźnieńskiej
cyrkwie jarcybiskup
6 urzędem obeźrzenia w objaździe
i też powiacie krakowskiem wszem pospolicie
tym to pismem dawamy wiedzieć, iż miedzy
9 oświeconym księdzem panem Kazimirem z
Boga miłości krolem i patronem naszym z strony
jednej a Bodzętą bratem naszym, miłym
12 biskupem krakowskim, z strony drugiej poruszyło
się niektore wątpienie o dziesięciny i jinsze
członki, ktoreż na dole położylismy. Obie
15 stronie, nie chcąc swego sąmnienia urazić,
dobrowolnie kromie wszego błędu i chytrości
ku twardości swej i swych namiestnikow
18 o wszytki rzeczy i członki ty, ktore tu są
położony, na nas spuścili jakoby na rozgodźcę,
ufalacza i jednacza przyjętego, dawając
21 i pożyczając nam wszytkę moc, abysmy krom
wszego sądu prawem jednym, tako duchownym
jako świecskim nie szkodząc, podług naszej
24 wolej ku statku przywiedli. Przeto my
z bożą pomocą a mężow mądrości napełnionych
z radą, z dobrym rozmysłem dla pokoju
27 pospolnego i opory kościelnej mocą ślubu
obu stron układamy miedzy panem krolem
a też biskupem, aby gdy ktori drapie ż ca
3
4
dziesięciny abo gwałtownik rzeczy kościelnych
był nalezion, ma być upomienion klątwą z
3 upominanim, zaprawdę aczby leżał w klątwie
mimo sześć miesięcy, tedy kmiecie pod nim
będący, ktorzy dawają dziesięcinę, mają być
6 z panem klęci aż do dosyćuczynienia. A gdyby
też niektora pani, pana nie mając abo
w jinszych stronach będąc, dziesięcinę
9 w z targła albo zdrapieżyła, też tym obyczajem
ma być klęta.
O rany kapłana albo żaka
12 <U>stawiamy też, aczby kapłana abo
święconego żaka gdziekole by zabito abo uraniono,
abo w jęcstwo wsadzono, tedy ta parochija
15 ma być zaklęta, gdzież służba boża
nie ma być tako długo, aliż winowaciec
będzie wydan biskupowi. A gdyby winowaciec
18 zbieżał abo uciekł, tegdy kmiecie onej
wsi albo miasta mają przysią c , jako nie
mogli jąć winowaćca a jako nie byli
21 przyczyńce śmierci zabitego, tedy biskup ma
dać rozgrzeszenie, a wżdy wynowaciec ma być
powołan a przez kogokole by był ułapion,
24 ma być wydan biskupowi.
Aczby pan chciał skupić dziesięcinę
I też ktorykole by pan po swej wsi
27 dziesięcinę chciałby kupić, ten przed świętym
Jakubem ma targować z prełatem, ktorego
jest dziesięcina. Paknięli zamieszka,
30 tedy prełat kromie wszego nagabania pana
dziesięcinę może przedać, komu chce.
4
5
Z czego ma być dziesięcina dana
I też gdziekole pług w ogrodziech chodzi
3 abo na polu, tu dziesięcina ma być z pełna dana,
wyjąwszy rzepę, mak, kapustę, cebulę i
jinsze użytki ogrodne, na ktore motyką
6 albo rydlem ryć mogą, z tych dziesięcina nie jest.
O dziesięcinę konopną
Dziesięcinę konopną tako ustawiamy: Gdy
9 kmieć całym pługiem, w ktorem ma woły
abo konie, [a] orze, ma dać uprawionych konopi
cztyrzy kity, a ktory połowicą pługa orze,
12 dwie kicie; ktory nie ma czym orać, ten ma
być wyzwolon od dziesięciny konopnej.
O wieliką klątwę, intedykt
15 O wieliką klątwę, ktora rzeczona interdykt,
tako układamy, iże gdyby ktorymkoli obyczajem
przydał się być interd<y>kt w Krakowie,
18 tedy ji tamo mają trzymać a być posłuszni,
ale Kazimirz, czso jest podle Krakowa nad
Wisłą, nie ma jego być posłuszen, ani Kleparz
21 i takież Krakow owych miast klątwy nie ma
być posłuszen. Też układamy, iże gdy klęty
do ktorego miasta, wsi albo kościoła, cyrekwie
24 wstąpi, tam nie mają śpiewać tako długo,
aliż wyjedzie z onego miasta. A to, czso
pirwej po klętem trzy dni nie śpiewano, to
27 wzłamujemy, ale jako rychło klęty wyjedzie,
tako ma być śpiewano, aby nabożność serc
wiele ludzi dla jednego zapiekłego od służby
30 boskiej nie *odpadali. Ale gdziekoli klątwa
papieska będzie dana, ktorej my mocy dać
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin