Postkolonializm_i_neokolonializm. Problemy definicyjne.pdf

(742 KB) Pobierz
Microsoft Word - Postkolonializm i neokolonializm
WORKING PAPERS Series
Postkolonializm i neokolonializm.
Problemy definicyjne
Andrzej Polus
Streszczenie
W dyskusjach poświęconych kondycji państw afrykańskich i możliwych kierunków ich rozwoju ważną rolę odgrywają
pojęcia postkolonializmu i neokolonializmu. Na gruncie polskim obydwa wymienione powyżej terminy są często
stosowane zamiennie. Celem poniższego tekstu jest rozważenie różnych kontekstów w których używa się dwóch
wymienionych w tytule zwrotów i krytyczna analiza obydwu pojęć. Pierwsza część artykułu poświęcona została
genezie, sposobowi konceptualizacji pojęcia postkolonializmu i kontrowersjom związanym z tym terminem. Część
druga traktuje o neokolonializmie. Na końcu zamieszczone zostały wnioski.
1
726742915.002.png
WORKING PAPERS Series
Postkolonializm i neokolonializm.
Problemy definicyjne
Andrzej Polus
andrzej.polus@uni.wroc.pl
Polskie
Centum
Studiów
Afrykanistycznych
PCSA jest pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie Środkowo-Wschodniej
niezależnym, pozarządowym ośrodkiem badawczym zajmującym się najważniejszymi
współczesnymi problemami Afryki. Głównym celem Centrum jest prowadzenie badań
naukowych oraz tworzenie analiz dotyczących Afryki, głównie w obszarze ekonomii, nauk
politycznych i stosunków międzynarodowych. Poprzez swoje działania PCSA pragnie
przyczynić się do rewitalizacji i pogłębienia stosunków gospodarczych i politycznych
pomiędzy Europą Centralną i Afryką.
Polish
Centre for
African Studies
The PCSA is the first independent, non-governmental research institute in Poland and
Central Europe devoted exclusively to the study of contemporary Africa. The main goal of
the Centre is to carry out rigorous academic research and produce relevant policy analysis
with regards to Africa, mostly in the fields of Economics, International Relations and
Political Science. In producing such analysis, the PCSA aims to contribute to the
revitalisation and deepening of economic and political relations between Central Europe
and Africa.
Poglądy i opinie zawarte są wyłącznie poglądami i opiniami autorów i nie powinny być utożsamiane
ze stanowiskiem władz czy członków Polskiego Centrum Studiów Afrykanistycznych.
www.pcsa.org.pl
The views expressed in PCSA Working Papers are those of the authors and should not be attributed
to the board of directors or funders of the Polish Centre for African Studies.
2
726742915.003.png
WORKING PAPERS Series
Rok 1960 przeszedł do historii jako „rok Afryki”. 17 terytoriów położonych na tym kontynencie uzyskało wówczas
podmiotowość prawno-międzynarodową 1 . Ideą która była katalizatorem procesów dekolonizacji, swoistym Zeitgeist
lat 50. i 60. XX wieku było samostanowienie ludów i narodów, które znalazło polityczne ucieleśnienie w haśle
Kwame Nkrumaha – „Niepodległość Teraz!”. Pół wieku od szczytowego momentu dekolonizacji, w obszarze
badawczym stosunków międzynarodowych, odżyła debata na temat uzależnień państw afrykańskich powstałych w
wyniku tego procesu (dekolonizacji/de-imperializacji) od byłych metropolii kolonialnych i wpływu, jaki okres
postkolonialny i polityka zagraniczna państw rozwiniętych wywarły na obecną sytuację społeczno-polityczno-
gospodarczą Afryki Subsaharyjskiej. W toczącym się od lat 80. XX wieku dyskursie dominują dwa pojęcia:
postkolonializm i neokolonializm. Celem poniższego tekstu jest rozważenie różnych kontekstów w których używa
się dwóch wymienionych w tytule zwrotów i krytyczna analiza obydwu pojęć.
Postkolonializm
Jeżeli założymy, iż podejścia do analiz rzeczywistości społecznej można określać w kategoriach „mody”, to
postkolonializm określony być powinien jako jedna z najbardziej pojemnych, atrakcyjnych i modnych wytycznych
epistemologicznych na gruncie nauk społecznych. Sytuacja ta wynika z możliwości wielowymiarowego i opartego na
podejściu multidysplinarnym przeprowadzaniu analiz i syntez, które postulowane jest przez zwolenników
postkolonializmu. Równocześnie studia postkolonialne spotykają się również z krytyką, której ostrze wymierzone
jest w brak spójności tego podejścia. Należy w tym miejscu podkreślić, iż pomimo że postkolonialzm posiada na
wielu uniwersytetach status dyscypliny akademickiej, to poprzez brak wewnętrznej spójności podejście to
definiowane powinno być raczej jako wytyczna epistemologiczna nie implikująca określonego projektu
metodologicznego.
Sam termin „postkolonializm” budzi wiele kontrowersji 2 , a główny zarzut wobec jego użyteczności na gruncie nauk
społecznych jest podobny do krytyki całego nurtu postmodernistycznego i dotyczy kładzenia nacisku na fakt, że
określa on jedynie, iż coś dzieje się po jakimś jasno określonym okresie historycznym, nie mówiąc nam
równocześnie nic na temat cech przedmiotu i podmiotów naszych badań. Innymi słowy zwrot postkolonializm nie
niesie ze sobą nic poza stwierdzeniem, iż przestrzeń, w której operujemy „znajduje się” po doświadczeniu epoki
kolonialnej. Źródłem polemiki może być również użycie zwrotu kolonializm w nazwie podejścia. Wszak mianem
kolonializmu określana jest również działalność osadniczą na tereny niezamieszkałe, po drugie kolonializm może
się odnosić do osadnictwa wewnątrzpaństwowego. Postkolonializm zaś koncentruje się na wieloaspektowej kondycji
zarówno społeczeństw jak i jednostek, która jest efektem znalezienia się mieszkańców danego terytorium pod
dominacją siły zewnętrznej. Kolonializm zdefiniować można jako formę organizacji przestrzeni fizycznej, z którą
niekoniecznie musi się wiązać kontakt z ludnością zamieszkującą daną przestrzeń (ludności tej nie ma, bądź nie
dochodzi do kontaktów). Wydaje się, iż właściwszym określeniem obszaru badawczego „studiów postkolonialnych”
jest postimperializm , gdyż imperializm to proces którego celem jest organizacja wielowymiarowych przestrzeni:
społecznej, terytorialnej, kulturowej, mentalnej, politycznej, gospodarczej, itp. W kontekście przyczyn występowania
zjawiska imperializmu wskazuje się na dwa zasadnicze jego źródła. Imperializm (w ujęciu Hobsona, czy
Schumpetera) jest produktem woli metropolii do zwiększania swojego obszaru panowania dla zaspokojenia potrzeb
wewnętrznych – utrzymania społeczno-polityczo-gospodarczego systemu metropolii w homeostazie. Drugi wywodzi
przyczyny imperializmu z anarchicznej natury systemu międzynarodowego; innymi słowy ze względu na różnice w
potencjale mocarstw europejskich i istnienie terytoriów słabych, które jednak mogłyby wzmocnić najsilniejsze
państwa systemu gdyby zostały przez nie przejęte, anarchia międzynarodowa i wiążąca się z nią logika zachowań
1 A. Nowak, Afryka we współczesnych stosunkach międzynarodowych, „Współczesne stosunki międzynarodowe”, red. T. Łoś-Nowak,
Wrocław 2008, s. 340-342.
2 Kontrowersje związane są nawet z formą zapisu samego słowa i pytaniem czy należy je zapisywać z myślnikiem (post-kolonializm), czy
łącznie (postkolonializm).
3
726742915.004.png
WORKING PAPERS Series
wymusza politykę ekspansjonistyczną 3 . Bez względu na genealogię imperializmu, fenomen ten rozumiany zarówno
jako proces jak i stan, będzie w swoim głębokim znaczeniu zawsze się wiązał z chęcią panowania nad/kształtowania
danej sfery aktywności ludzkiej, zaś jego bezpośrednia motywacja postrzegana może być jako pozytywna w danej
czasoprzestrzeni (np. misja cywilizacyjna białego człowieka), bądź negatywna (chęć opanowania danego terytorium
dla samego faktu panowania nad nim). W oficjalnych uzasadnieniach imperializmu europejskiego dominowały
pozytywne aspekty wiążące się z tym procesem. Wydaje się jednak, iż ze względu na ugruntowanie nazwy
postkolonializm w dyskursie próby jej zmiany są z góry skazane na niepowodzenie i przyczynić się mogą do
zwiększenia chaosu etymologicznego panującego w obszarze badawczym stosunków międzynarodowych.
Poskolonializm porównać można do feminizmu 4 , który również nie stanowi koherentnego projektu
wyjaśniania/zrozumienia rzeczywistości. W podejściach feministycznych funkcję „twardego rdzenia” wspólnego
wszystkim odłamom tego nurtu pełni twierdzenie o istnieniu płci kulturowej (ang. gender ), która warunkuje
określone interakcje społeczne. W poskolonialiźmie, rolę podobną do gender dla feminizmu, spełnia twierdzenie, iż
w obszarach będących niegdyś pod kontrolą metropolii europejskich zaszła specyficzna wielowymiarowa (kulturowa,
gospodarcza, płciowa, polityczna, etc.) relacja pomiędzy kolonizatorem a kolonizowanym, która wpływa obecnie na
stan rozwoju społeczno-politycznego i kategorie, używane przez ludność, państw powstałych w wyniku
dekolonizacji 5 . Niektórzy z krytyków poskolonializmu zauważają, iż relacja ta nie była jednostronna i obcowanie
kolonizatorów z kolonizowanymi musiało wywrzeć wpływ również na tych pierwszych. Wśród autorów uważanych
za pionierów studiów poskolonialnych wymienić należy Jean-Paul Sartre’a, Franza Fanona i Edwarda Saida. W
kontekście poniższej pracy należy również zwrócić uwagę na afrykańskich liderów ruchów antykolonialnych, których
pisma i poglądy zakwalifikowane być mogą jako przynależne do tego szerokiego nurtu 6 . Na gruncie polskim na
uwagę zasługują monografie Leeli Gandhi 7 i Arjuna Appadurai’ego 8 . Obecnie za najbardziej znanych autorów
uczestniczących w dyskursie postkolonialnym uznani być mogą: Gayatri Spivak, Homi Bhabha i Walter D. Mignolo.
Znakomitym źródłem informacji na temat różnych wymiarów i aspektów studiów postkolonialnych jest wydawane
od 1998 roku czasopismo „Postcolonial Studies”.
Polem badawczym, na którym postkolonializm wydaje się być relatywnie najpopularniejszym podejściem są studia
nad literaturą 9 . Fenomen ten skorelowany może być z szerszym zjawiskiem przenikania do teorii stosunków
międzynarodowych podejść wypracowanych w obszarze badawczym studiów nad literaturą. Badacze badający teksty
literackie autorów pochodzących z państw znajdujących się niegdyś pod kontrolą mocarstw europejskich, starają się
określać znaczenia, kategorie używane w twórczości i konstrukcje tych utworów przez pryzmat doświadczeń
osobistych autorów i procesów związanych z tworzeniem się tożsamości narodowej społeczeństw, z których się
wywodzą 10 . Jean-Paul Sartre nie wywodził się wprawdzie z państwa powstałego w wyniku dekolonizacji, ale zbiór
3 M.W. Doyle, Empires, Cornell University Press, Ithaca and London 1986, s. 20-21.
4 R.J.C. Young, Postcolonialism. A Very Short Introduction, Oxford University Press, Oxford 2003, s. 4-6.
5 Przedmiotem badań postkolonialnych może być oczywiście sytuacja kobiet w państwach powstałych w wyniku dekolonizacji i próby
określenia i rozumienia roli płci kulturowej w krajach rozwijających się. Przykładem badań ukierunkowanych na określenie relacji
pomiędzy dziedzictwem kolonialnym a sytuacją kobiet w Trzecim Świcie jest publikacja Janet Henshall Momsen, J.H. Momsen, Women and
Development in the Third World , Routledge, London 1991.
6 K. Nkrumah, Afryka musi się zjednoczyć, Książka i Wiedza, Warszawa 1965; K. Nkrumah, Consciencism: Philosophy and the Ideology for
Decolonization, Monthly Review Press, 1970.
7 L. Gandhi, Teoria postkolonialna, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008.
8 A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków 2005, s. 133-294.
9 S. During, Postcolonialism and globalisation: a dialectical relation after all, “Postcolonial Studies”, Vol. 1, No. 1, 1998, s. 32.
10 Przydatność i zasadność używania podejścia postkolonialnego do analiz na gruncie nauk politycznych spotyka się z takimi samymi
zarzutami, co na gruncie badań nad literaturą. Główną wątpliwości/zarzuty dotyczą granic możliwości ekspalnacyjnych poskolonializmu i
sztuczności tej koncepcji. Sytuację tą dobrze obrazuje debata na temat istnienia „literatury Commonwealthu” (ang. Commonwealth
literature – badania te zaliczane są do studiów postkolonialnych) rozpoczęta w 1983 roku przez Salmana Rushdie’go. Pisarz ten
stwierdził, iż szukanie wspólnego mianownika pomiędzy działami literackimi tworzonymi w państwach będących członkami Wspólnoty
Narodów nie ma większego sensu. Rushdie określał kategorię „literatura Commonwealthu” mianem sztucznego tworu, używanego
jedynie przez pracowników akademickich i krytyków literackich. Podobnie postkolonializm na gruncie nauk politycznych może być
4
726742915.005.png
WORKING PAPERS Series
jego esejów pt. Colonialism and Neocolonialism, poświęconych w głównej mierze polityce Francji podczas działań
wojennych w Algierii, uznawany jest za ważki głos intelektualisty w debacie na temat uniezależniania się
skolonizowanych społeczeństw spod europejskiego panowania 11 . Dodatkowo prace Jean-Paul Sartre’a są słynne ze
względu na kontrowersyjne wezwania do używania przemocy dla osiągnięcia celów politycznych. Poglądy J-P.
Sartre’a uznawane są za jedną z inspiracji dla prac Franza Fanona 12 , bodajże najbardziej ekstremalnego krytyka
polityki państw europejskich wobec ich posiadłości zamorskich. Idee F. Fanona związane z koniecznością
bezwzględnego rozliczenia okresu kolonialnego, zawarte zostały w dostępnej na rynku polskim książce pt. „Wyklęty
lud ziemi” 13 . Opublikowanie w 1979 roku „Orientalizmu” autorstwa Edwarda Saida, uznane być może za symboliczny
moment, w którym narodziły się studia postkolonialne w ich dzisiejszym znaczeniu. Said w swoim dziele zwrócił
uwagę na konstrukcję koncepcji „Orientu” na Zachodzie i przerzucanie tej matrycy myślowej na stosunki
międzynarodowe. Orientalizm jest konstruktem społeczno-kulturowo-geopolitycznym, który przerzucany jest na
czasy obecne i czas przeszły celem ich konceptualizacji, ale może nie mieć dużo wspólnego bliskowschodnią i
azjatycką rzeczywistością 14 . Wszyscy trzej wymieni powyżej autorzy, pomimo iż niezwykle różni w poglądach na
temat natury rzeczywistości kolonialnej i sposobów jej zmiany zwracali uwagę na fakt, iż dekolonizacja nie powinna
ograniczyć się do uzyskania przez dawne kolonie europejskie podmiotowości prawnomiędzynarodwej, ale musi
nastąpić proces usunięcia „imperiów z umysłów”. Innymi słowy badacze postkolonialni dążyli do dekonstrukcji
zachodnioeuropejskich kategorii myślowych, które „narzucone” zostały ludności terytoriów znajdujących się pod
kontrolą mocarstw europejskich. Tak rozumiany postkolonializm sklasyfikowany być może jako jedna z odmian
teorii krytycznej, która stawia sobie (za Maxem Horkheimerem) „wyzwalanie człowieka od okoliczności, które go
niewolą”. Postkolonializm widziany być może jako (postulowana chociażby przez Michaela Foucaulta, czy Noama
Chomsky’ego) postawa intelektualna charakteryzująca się ciągłą krytyką wobec instytucji posiadających narzędzie
wywierania przymusu/opresji wobec ludzi. Instytucje opresyjne nie będą tu rozumiane jedynie jako rządy wraz z
prowadzoną przez nie polityką, ale zaliczać się do nich będą wszelkie fora/wspólnoty epistemiczne na których
wypracowywana jest wiedza (np. uniwersytety). Opresyjny charakter miejsc w których tworzona jest wiedza
przejawia się w wykluczaniu części społeczeństw z dyskursu na temat rzeczywistości, co na gruncie
postkolonializmu zostało odzwierciedlone w pytaniu badawczym zadanym przez Gayatri Spivak – czy ludzie
podrzędni/defaworyzowani potrafią w ogóle mówić? (ang. Can the subaltern sapek?). Pytanie Spivak ma dwojakiego
rodzaju konsekwencje. Po pierwsze, z abstrakcyjnego i głęboko humanistycznego punktu widzenia implikuje ono
(bez względu na odpowiedź na nie) ograniczanie rozwoju człowieka, któremu jednostka nie jest się w stanie
przeciwstawić. Po drugie, ponieważ zostało zadane na „Północy” można mu zarzucić, iż jest kolejną koncepcją, która
stara się upodmiotowić ludność państw rozwijających się (być może bez ich zgody na ten fakt) i już poprzez sam fakt
podniesienia tej kwestii, szeroko rozumiane „Południe” konceptualizowane jest jako „gorsze” niż miejsce (Północ) w
którym rozważa się kwestie samoświadomości i umiejętności artykulacji przekonań przez mieszkańców państw
rozwijających się. Postkolonializm jest koncepcją dialektyczną i sytuowany może być jako synteza
europocentrycznego imperializmu i sprzeciwu wobec tego procesu/polityki ze strony mieszkańców oraz polityków z
terenów kontrolowanych oraz zachodnich intelektualistów. Jak każda koncepcja dialektyczna, także i siła
postkolonializmu leży w możliwościach przezwyciężania niebezpieczeństwa monizmu w postrzeganiu
rzeczywistości, który może nieść redukcjonistyczny obraz stosunków międzynarodowych. Z drugiej strony
sformalizowanie jakiegokolwiek dualizmu może zamknąć możliwość dostrzeżenia „trzeciej drogi” którą opisywane
zjawisko mogło by się rozwijać. W obszarze badawczym stosunków międzynarodowych najbardziej oczywistymi
wynikami dialektycznych syntez są instytucje/organizacje operujące w środowisku międzynarodowym. W kontekście
widziany jedynie jako akademicki dyskurs i kategoria sztuczna i niosące wewnątrz siebie wiele sprzeczności, S. Rushdie, Commonwealth
Literature Does not Exist , Imaginary Homelands: Essays and Criticism . 1981-1991” , London 1991, s. 63-70.
11 J-P. Sartre, Colonialism and Neocolonialism, Routledge, New York, London 2001.
12 Franz Fanon należał do grupy lewicowych intelektualistów skupionych wokół pisma „Les Temps Modernes”, którego redaktorem był
Jean-Paul Sartre. Szerzej na temat wizji dekolonizacji Franza Fanona zob. R. Tokarczyk, Współczesne doktryny polityczne, Wydawnictwo
Lubelskie, Lublin 1984, s. 219-221.
13 F. Fanon, Wyklęty lud ziemi, PIW, Warszawa 1985.
14 E. Said, Orientalizm, Zysk i s-ka, Poznań 2005.
5
726742915.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin