Efektywna nauka.pdf

(1408 KB) Pobierz
803669114.001.png
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Efektywna nauka"
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Michał Pasterski, rok 2008
Autor: Michał Pasterski
Tytuł: Efektywna nauka
Data: 27.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P owe r ed by TCPDF ( www .t cpd f. o r g )
SPIS TREŚCI
WSTĘP
.............................................................................................
4
CZĘŚĆ I:
ROZEJRZYJ SIĘ PO
SWOIM MÓZGU
..............................................
6
1.
TWÓJ MÓZG
.................................................................................
7
2.
BUDOWA MÓZGU
........................................................................
9
3.
DIETA MÓZGU
............................................................................
13
4.
SYNCHRONIZUJ PÓŁKULE MÓZGOWE
....................................
17
CZĘŚĆ II:
ZAPAMIĘTUJ ZA
POMOCĄ MNEMOTECHNIK
..............................
19
1.
WPROWADZENIE DO MNEMOTECHNIK
..................................
20
1.1.
Podejście do własnej pamięci
................................................................
21
1.2.
Wizualizacja i skojarzenia
....................................................................
22
1.3.
Jak działają mnemotechniki?
...............................................................
24
2.
ZAPAMIĘTUJ ZA POMOCĄ
ŁAŃCUCHOWEJ METODY SKOJARZEŃ
.......................................
25
3.
SYSTEM KSZTAŁTÓW CYFR
......................................................
28
4.
PAŁACE PAMIĘCI
.......................................................................
32
5.
ROZSZERZENIE PAŁACÓW PAMIĘCI
........................................
36
6.
GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY (GSP)
...................................
38
7.
WYKORZYSTAJ SYSTEM DOMINICA
........................................
42
CZĘŚĆ III:
UCZ SIĘ SZYBCIEJ I
EFEKTYWNIEJ
.............................................
47
1.
OD CZEGO ZACZĄĆ
USPRAWNIANIE PROCESU NAUKI?
.............................................
48
2.
10 SPOSOBÓW
NA NIEOGRANICZONĄ MOTYWACJĘ
..............
50
3.
RÓB SOBIE PRZERWY
. ...............................................................
57
4.
POWTARZAJ MATERIAŁ
. ..........................................................
60
5.
SPORZĄDZAJ MAPY MYŚLI
.......................................................
62
6.
TWÓRZ ASOCJACJE
..................................................................
65
7.
STOSUJ TECHNIKI RELAKSACYJNE
.........................................
67
ZAKOŃCZENIE
...............................................................................
72
EFEKTYWNA NAUKA — darmowy fragmnet – Złote Myśli
Michał Pasterski
str. 4
2.
0 sposobów
na nieograniczoną
2. 1 0 sposobów
na nieograniczoną motywację
motywację
Czym jest motywacja ? Ile razy zdarzyło Ci się, że tak bardzo chcia-
łeś coś zrobić, że mógłbyś rzucić wszystko, aby się za to zabrać? Ile
razy czułeś tak silną chęć zrobienia czegoś, że nikt nie mógłby Cię
powstrzymać? Jeśli choć raz tego doświadczyłeś, to znaczy, że byłeś
wtedy prawdziwie zmotywowany. Problem w tym, że zazwyczaj jes-
teśmy zmotywowani do tych najbardziej fascynujących rzeczy, a gdy
chodzi o takie czynności jak nauka, już nie jest tak pięknie. Motywac-
ja to psychiczny i fizjologiczny stan pełnej gotowości i chęci do wyko-
nania określonego zadania. Być może znasz jakieś domowe sposoby
motywacyjne. Jeśli tak, to już wiesz, że to tylko od Ciebie zależy, czy
poczujesz tę niepowstrzymaną chęć zrobienia tego, co musisz zrobić.
A także wiesz, że zmotywować się możesz do praktycznie każdej, na-
wet najnudniejszej czynności. Pytanie — jak? Oto kilka sposobów,
dzięki którym zmotywujesz się, do czego tylko zechcesz. Jedne z nich
mogą Ci bardziej pasować, inne mniej, jednak chodzi o to, abyś wy-
brał sobie kilka najlepszych według Ciebie sposobów i przyswoił je
sobie poprzez ciągłe ich ćwiczenie. Efekty zauważysz od zaraz.
1. Wyznaczaj sobie cele. Jest to absolutna podstawa. Wyzna-
czanie celów nastawia Twój umysł na ich osiągnięcie. Zanim
zaczniesz coś robić, dokładnie zastanów się nad tym, co chcesz
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał Pasterski
803669114.002.png
EFEKTYWNA NAUKA — darmowy fragmnet – Złote Myśli
Michał Pasterski
str. 5
osiągnąć. O wiele łatwiej jest być zmotywowanym, gdy wiesz,
jaki ma być efekt Twojego działania.
Jakie cele wyznaczać? Niech będą one ambitne — im większy
cel, tym większe pobudzenie Twojego umysłu. Oczywiście cele
nie powinny być zupełnie niemożliwe do spełnienia, ale pozwól
sobie na odrobinę fantazji. Szybko zauważysz, że wyznaczanie
naprawdę ambitnych celów znacznie ulepsza Twoją efek-
tywność. Jeśli Twoje cele wydają Ci się za duże — nie zmieniaj
ich, po prostu podziel je na mniejsze, zastanów się nad po-
szczególnymi elementami większego celu.
Jak ustanawiać cele? Najlepiej je wszystkie wypisać. Jeśli
chcesz po prostu się nauczyć materiału na egzamin, zapisz to
na kartce. Jeśli zaś pragniesz nadać ogólny kierunek swoim
działaniom, możesz wykonać następujące ćwiczenie:
Na kartce A4 narysuj cztery duże okręgi (dwa okręgi w dwóch
rzędach, niech zajmują całą kartkę). W ostatnim okręgu wypisz
lub narysuj symbolami wszystko, co chcesz osiągnąć w całym
swoim życiu. Pomyśl, jak chcesz, aby wyglądało Twoje życie
w przyszłości. W przedostatnim okręgu zrób to samo, tylko że
dla całego przyszłego roku. Pomyśl, co chcesz osiągnąć w trak-
cie nadchodzącego roku. Drugi okrąg to Twoje cele na przyszły
miesiąc, a pierwszy to cele na jutrzejszy dzień. Jeśli osiągniesz
cele z pierwszego okręgu, dużo łatwiej będzie Ci osiągnąć te
z drugiego — i tak dalej.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał Pasterski
803669114.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin