Ale urwał!.pdf

(2464 KB) Pobierz
803669132.001.png
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Ale urwał!"
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki, rok 2010
Autor: Andrzej Bubrowiecki
Tytuł: Ale urwał!
Data: 27.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P owe r ed by TCPDF ( www .t cpd f. o r g )
Spis treści
Wstęp .....................................................................................7
Obszary, w
..........................................11
Obszar duchowy ...............................................................12
Obszar mentalny ...............................................................14
Obszar emocjonalny .........................................................18
Obszar fizyczny .................................................................24
Kiedy uczenie się może być problemem ...............................29
Rozpoznawanie własnego stylu uczenia się . ........................41
Test określający dominujące systemy reprezentacji
(hierarchię zmysłów) . ........................................................42
Test określający dominującą
jakich funkcjonujemy
.................47
Dominujące style uczenia się . ...........................................51
Warunki środowiskowe, fizyczne i
półkulę
mózgową
....................55
Środowisko sprzyjające uczeniu się . .................................57
Teoria inteligencji wielorakiej .................................................59
Test określający rodzaje inteligencji ..................................59
Charakterystyka poszczególnych rodzajów inteligencji .....63
Skuteczna strategia uczenia się ...........................................71
Etap I. Przygotowanie .......................................................73
Etap II. Lektura właściwa ..................................................78
Etap III. Kolejne powtórki ..................................................84
„Flow” — radosny stan uczenia się .....................................101
Uczenie się przy muzyce ....................................................107
Uczenie się „równoległe” .....................................................109
Jak uczyć się jednocześnie dwóch rzeczy? .....................109
Jak słuchać na wykładach ...................................................113
Dieta dla uczącego się mózgu ............................................117
Uwagi ogólne o
społeczne
.....................................................120
Codzienne „ładowanie akumulatorów” ................................121
Ochrona umysłu przed złymi emocjami ...........................123
Negatywne oddziaływanie mass mediów ........................124
diecie
Odpowiednie towarzystwo ...............................................125
Sztuka wybaczania .........................................................126
Postawa wdzięczności ....................................................127
Dlaczego warto rozwijać kreatywność ................................129
„Idea killers” ....................................................................133
Iloraz inteligencji twórczej ...................................................137
Codzienny trening kreatywności .........................................141
Etapy kreatywnego myślenia ..............................................149
Znaczenie percepcji ............................................................157
ZWI, czyli Zalety, Wady i
...................159
Myślenie lateralne ...............................................................163
Zasada pierwsza .............................................................164
Zasada druga ..................................................................165
Zasada trzecia ................................................................167
Zasada czwarta ...............................................................168
Zasada piąta ...................................................................170
Wybrane techniki myślenia kreatywnego ............................171
Technika przypadkowego bodźca ...................................171
Prywatna burza mózgów .................................................172
Technika analogii .............................................................173
Gospodarowanie czasem ...................................................177
Ustalanie priorytetów .......................................................179
Podsumowanie ...................................................................181
Podstawowe zasady dla posiadacza „uczącego się umysłu”
........................................................................................181
Bibliografia ..........................................................................185
to, co Interesujące
Ale urwał! :: Andrzej Bubrowiecki :: Złote Myśli
Rozpoznawanie własnego stylu uczenia
się
Rozpoznawanie własnego stylu uczenia
się
Każdy człowiek ma osobisty styl uczenia się. To najskuteczniejszy
sposób odbierania, przetwarzania i zapamiętywania informacji,
stworzony na podstawie naszych talentów i pewnej wrodzonej
specyfice całej osobowości. Inaczej mówiąc, każdy z nas ma swoje
mocne strony, które w jak najszerszym zakresie powinien
wykorzystywać w procesie nauki. Większość szkolnych
niepowodzeń wynika z faktu, że ta różnorodność stylów uczenia się
niestety nie jest uwzględniana w dominujących w szkole programach
nauczania. Większość z nich działa tak, jakby wszyscy ludzie w taki
sam sposób myśleli i postępowali.
Istnieje bardzo wiele metod określania stylu nauki. Jedną
z najbardziej wyczerpujących i funkcjonalnych jest ta, którą
proponują profesorowie Ken i Rita Dunnowie z St. Johns University
w Nowym Jorku. Uważają oni, że nasz styl uczenia się zależy od
kombinacji następujących czynników:
●W jaki sposób najłatwiej przyswajamy informacje —
czy najłatwiej uczymy się, patrząc, słuchając, poruszając się?
●W jaki sposób porządkujemy i przetwarzamy infor-
macje — czy dominuje prawa czy lewa półkula?
●Jakie warunki środowiskowe, fizyczne i społeczne pomagają nam
w przyswajaniu i zapamiętywaniu informacji?
Cennym uzupełnieniem powyższej propozycji metodologicznej
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin