Propozycja przedmiotowego systemu oceniania – przyroda, klasa 6
We wszystkich szkołach z pewnością funkcjonuje Wewnątrzszkolny system oceniania, dlatego przed przystąpieniem do tworzenia przedmiotowego systemu oceniania obowiązkiem każdego nauczyciela jest zapoznanie się ze wspomnianym wcześniej dokumentem szkoły. W dokumencie tym są bowiem zawarte normy jakościowe i ilościowe dotyczące oceniania i promowania uczniów. Niżej podajemy jedynie kilka propozycji, które nauczyciel może uwzględnić, konstruując system oceniania dla przedmiotu – przyroda.
1. Co oceniamy? – Ocenianie wiadomości i umiejętności
a. Wiadomości przedmiotowe
§ zgodnie z programem nauczania i kryteriami wynikającymi z podstaw programowych.
b. Umiejętności przedmiotowe
§ planowanie prostych eksperymentów;
§ analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i eksperymentów;
§ gromadzenie i prezentowanie informacji;
§ dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych;
§ porównywanie i wnioskowanie;
§ wykonywanie prostych wykresów, diagramów i ich interpretowanie;
§ posługiwanie się środkami technicznymi;
§ korzystanie z różnych źródeł informacji.
c. Umiejętności ponadprzedmiotowe
§ pracę w grupie;
§ dyskusję;
§ aktywność na lekcji;
§ odpowiedzialność za podjęte zadania;
§ kreatywność.
2. Co stanowi podstawę do oceny? – Narzędzia oceniania
a) odpowiedzi ustne;
b) prace pisemne: sprawdziany, kartkówki;
c) prezentacje;
d) prace domowe;
e) aktywność i zaangażowanie.
3. W jaki sposób oceniamy? – Kryteria oceniania
a. Prace pisemne
Przykład przeliczenia punktów za test zbudowany z 40 zadań – 28 zadań z podstawowego poziomu wymagań (PP), 6 zadań z rozszerzającego poziomu wymagań (PR), 6 zadań z dopełniającego poziomu wymagań (PD). Za każde zadanie uczeń może uzyskać jeden punkt.
Liczba czynności ucznia
Wymagana liczba czynności
Pozostała liczba czynności
Próg oceny
Przedział punktowy oceny
Ocena
(PP) 28
25
3
25–28
dostateczny
(PR) 6
5
1
29
29–34
dobry
(PD) 6
35
35–40
bardzo dobry
Wymagania na ocenę:
§ dopuszczającą – około 75 % wymagań z poziomu podstawowego;
§ dostateczną – 25 zadań z podstawowego poziomu wymagań;
§ dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – rozszerzającego poziomu wymagań;
§ bardzo dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – dopełniającego poziomu wymagań;
§ celującą – zadania na ocenę bardzo dobrą oraz specjalne zadanie dodatkowe.
b. Odpowiedzi ustne
Uczeń otrzymuje ocenę:
§ dopuszczającą – gdy odpowiedź jest niesamodzielna, z błędami, zgodna z wymaganiami koniecznymi;
§ dostateczną – gdy odpowiedź jest z małymi błędami, samodzielna, niepełna, zgodna z wymaganiami podstawowymi;
§ dobrą – gdy odpowiedź jest samodzielna, niepełna, z niewielkimi usterkami językowymi, zgodna z wymaganiami na ocenę dobrą;
§ bardzo dobrą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego oraz odpowiadająca poziomowi wymagań na ocenę bardzo dobrą;
§ celującą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego, poparta licznymi przykładami z życia codziennego.
c. Hierarchia ważności prac wykonywanych przez ucznia
§ zaangażowanie i praca na lekcji;
§ sprawdzian pisemny, odpowiedź ustna, kartkówka;
§ prezentacje;
§ zeszyt przedmiotowy, praca domowa.
4. Sposób wystawiania oceny semestralnej
a. Uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w przedmiotowym systemie oceniania.
b. Uczeń ma przynajmniej trzy oceny z odpowiedzi ustnych.
c. Uczeń otrzymuje klasyfikację z przedmiotu, gdy ma co najmniej 50 % obecności.
5. Zasady poprawiania ocen niedostatecznych
a. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną ze sprawdzianu w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
b. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na półrocze, powinien poprawić ocenę w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
6. Prezentacja wyników
Odbywa się w kartach ocen lub dzienniczkach uzupełnianych przez wychowawcę.
7. Propozycja wymagań edukacyjnych
Uczeń:
dostateczna
dobra
bardzo dobra
Dział 1. Różnorodność organizmów
§ podaje przykłady sposobów poruszania się organizmów,
§ zalicza dżdżownice i pijawki do pierścienic, a ślimaki i małże do mięczaków,
§ uzasadnia przynależność parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic i mięczaków do bezkręgowców,
§ wymienia grupy zwierząt należące do stawonogów,
§ rozróżnia owady i pajęczaki na podstawie liczby odnóży krocznych,
§ wymienia gromady kręgowców,
§ wskazuje na ilustracjach najważniejsze przystosowania ryb do życia w środowisku wodnym,
§ podaje przykłady płazów bezogonowych i ogoniastych występujących w Polsce,
§ wymienia przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie,
§ podaje charakterystyczne cechy gadów,
§ wymienia grupy zwierząt należące do gadów,
§ podaje przykłady gadów występujących w Polsce,
§ wskazuje przystosowania do lotu w budowie zewnętrznej ptaka,
§ podaje przykłady ssaków żyjących w różnych środowiskach,
§ wymienia cechy charakterystyczne ssaków,
§ wymienia wspólne cechy zwierząt,
§ wymienia organy roślinne i wskazuje je w roślinie,
§ odróżnia mchy i paprocie na podstawie budowy zewnętrznej,
§ krótko charakteryzuje okrytonasienne i nagonasienne,
§ wymienia charakterystyczne cechy roślin,
§ obsługuje szkolny mikroskop optyczny,
§ wskazuje w mikroskopie okular i obiektywy,
§ określa sposób poruszania się wiciowców, orzęsków i ...
jagda4