PSO.doc

(173 KB) Pobierz
4

Propozycja przedmiotowego systemu oceniania przyroda, klasa 6

 

 

 

We wszystkich szkołach z pewnością funkcjonuje Wewnątrzszkolny system oceniania, dlatego przed przystąpieniem do tworzenia przedmiotowego systemu oceniania obowiązkiem każdego nauczyciela jest zapoznanie się ze wspomnianym wcześniej dokumentem szkoły. W dokumencie tym są bowiem zawarte normy jakościowe i ilościowe dotyczące oceniania i promowania uczniów. Niżej podajemy jedynie kilka propozycji, które nauczyciel może uwzględnić, konstruując system oceniania dla przedmiotu – przyroda.

1. Co oceniamy? – Ocenianie wiadomości i umiejętności

a. Wiadomości przedmiotowe

§ zgodnie z programem nauczania i kryteriami wynikającymi z podstaw programowych.

b. Umiejętności przedmiotowe

§ planowanie prostych eksperymentów;

§ analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i eksperymentów;

§ gromadzenie i prezentowanie informacji;

§ dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych;

§ porównywanie i wnioskowanie;

§ wykonywanie prostych wykresów, diagramów i ich interpretowanie;

§ posługiwanie się środkami technicznymi;

§ korzystanie z różnych źródeł informacji.

c. Umiejętności ponadprzedmiotowe

§ pracę w grupie;

§ dyskusję;

§ aktywność na lekcji;

§ odpowiedzialność za podjęte zadania;

§ kreatywność.

2. Co stanowi podstawę do oceny? – Narzędzia oceniania

a) odpowiedzi ustne;

b) prace pisemne: sprawdziany, kartkówki;

c) prezentacje;

d) prace domowe;

e) aktywność i zaangażowanie.

3. W jaki sposób oceniamy? – Kryteria oceniania

a. Prace pisemne

Przykład przeliczenia punktów za test zbudowany z 40 zadań – 28 zadań z podstawowego poziomu wymagań (PP), 6 zadań z rozszerzającego poziomu wymagań (PR), 6 zadań z dopełniającego poziomu wymagań (PD). Za każde zadanie uczeń może uzyskać jeden punkt.

Liczba czynności ucznia

Wymagana liczba czynności

Pozostała liczba czynności

Próg oceny

Przedział punktowy oceny

Ocena

(PP) 28

25

3

25

25–28

dostateczny

(PR) 6

5

1

29

29–34

dobry

(PD) 6

5

1

35

35–40

bardzo dobry

Wymagania na ocenę:

§ dopuszczającą – około 75 % wymagań z poziomu podstawowego;

§ dostateczną – 25 zadań z podstawowego poziomu wymagań;

§ dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – rozszerzającego poziomu wymagań;

§ bardzo dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – dopełniającego poziomu wymagań;

§ celującą – zadania na ocenę bardzo dobrą oraz specjalne zadanie dodatkowe.

b. Odpowiedzi ustne

Uczeń otrzymuje ocenę:

§ dopuszczającą – gdy odpowiedź jest niesamodzielna, z błędami, zgodna z wymaganiami koniecznymi;

§ dostateczną – gdy odpowiedź jest z małymi błędami, samodzielna, niepełna, zgodna z wymaganiami podstawowymi;

§ dobrą – gdy odpowiedź jest samodzielna, niepełna, z niewielkimi usterkami językowymi, zgodna z wymaganiami na ocenę dobrą;

§ bardzo dobrą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego oraz odpowiadająca poziomowi wymagań na ocenę bardzo dobrą;

§ celującą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego, poparta licznymi przykładami z życia codziennego.

c. Hierarchia ważności prac wykonywanych przez ucznia

§ zaangażowanie i praca na lekcji;

§ sprawdzian pisemny, odpowiedź ustna, kartkówka;

§ prezentacje;

§ zeszyt przedmiotowy, praca domowa.

4. Sposób wystawiania oceny semestralnej

a. Uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w przedmiotowym systemie oceniania.

b. Uczeń ma przynajmniej trzy oceny z odpowiedzi ustnych.

c. Uczeń otrzymuje klasyfikację z przedmiotu, gdy ma co najmniej 50 % obecności.

5. Zasady poprawiania ocen niedostatecznych

a. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną ze sprawdzianu w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

b. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na półrocze, powinien poprawić ocenę w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

6. Prezentacja wyników

Odbywa się w kartach ocen lub dzienniczkach uzupełnianych przez wychowawcę.


7. Propozycja wymagań edukacyjnych

 

Ocena

Dopuszczająca

Uczeń:

dostateczna

Uczeń:

dobra

Uczeń:

bardzo dobra

Uczeń:

Dział 1. Różnorodność organizmów

§   podaje przykłady sposobów poruszania się organizmów,

§   zalicza dżdżownice i pijawki do pierścienic, a ślimaki i małże do mięczaków,

§   uzasadnia przynależność parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic i mięczaków do bezkręgowców,

§   wymienia grupy zwierząt należące do stawonogów,

§   rozróżnia owady i pajęczaki na podstawie liczby odnóży krocznych,

§   wymienia gromady kręgowców,

§   wskazuje na ilustracjach najważniejsze przystosowania ryb do życia w środowisku wodnym,

§   podaje przykłady płazów bezogonowych i ogoniastych występujących w Polsce,

§   wymienia przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie,

§   podaje charakterystyczne cechy gadów,

§   wymienia grupy zwierząt należące do gadów,

§   podaje przykłady gadów występujących w Polsce,

§   wskazuje przystosowania do lotu w budowie zewnętrznej ptaka,

§   podaje przykłady ssaków żyjących w różnych środowiskach,

§   wymienia cechy charakterystyczne ssaków,

§   wymienia wspólne cechy zwierząt,

§   wymienia organy roślinne i wskazuje je w roślinie,

§   odróżnia mchy i paprocie na podstawie budowy zewnętrznej,

§   krótko charakteryzuje okrytonasienne i nagonasienne,

§   wymienia charakterystyczne cechy roślin,

§   obsługuje szkolny mikroskop optyczny,

§   wskazuje w mikroskopie okular i obiektywy,

§   określa sposób poruszania się wiciowców, orzęsków i ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin