Rozwój w ujęciu teorii uczenia się(1).rtf
(
26 KB
)
Pobierz
TEORIE UCZENIA SIĘ
Jak powiedział Albert Bandura:
„
naturę ludzką charakteryzuje ogromny potencjał, który w wytyczonych przez biologię granicach, pod wpływem bezpośrednich, jak i doznawanych pośrednio doświadczeń, może być przekształcony w różne formy”.
WARUNKOWANIE KLASYCZNE
n
Do istniejącego systemu odruchów bezwarunkowych wprowadzamy nowe bodźce
.
n
n
To uczenie się bodźców.
n
IWAN PAWŁOW (1849-1936)
n
JOHN WATSON (1878 – 1958)
WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE
n
To łączenie starych bodźców z nowymi reakcjami. Uczenie się reakcji.
n
EDWARD THORNDIKE (1874 – 1949)
–
prawo efektu
i
prawo ćwiczenia.
n
BURNUS SKINNER
(1904-1990) - koncepcja warunkowania sprawczego (instrumentalnego)
TEORIA SPO
Ł
ECZNEGO UCZENIA SIĘ ALBERTA BANDURY (1925)
n
ukazał mechanizmy modelowania, czyli uczenia się przez obserwację.
n
zauważy
ł, że u
czenie się nie zawsze wymaga bezpośredniego wzmacniania.
n
przerzucił pomost między teoriami uczenia się a teoriami poznawczymi akcentując uwewnętrznienie sensu (istoty, zasady) zachowań modela.
Behawioryści opowiadają się za:
n
Szybkim oddawaniem sprawdzianów;
n
Regularnym odpytywaniem uczniów i wzmacnianiem prawidłowych odpowiedzi;
n
Stałym sprawdzaniem pracy ucznia;
n
Ogólnym dążeniem za wzmacnianiem każdego zachowania prowadzącego do rozwoju prawidłowych postaw.
Nagrody
n
nagrody pierwotne
- czyli wszystko to, co jest konieczne do utrzymania organizmu ludzkiego przy życiu oraz do zapewnienia ciągłości gatunku.
n
nagrody wtórne społeczne
- czyli wszystko to, co jest okazaniem pozytywnej uwagi ( aprobaty, akceptacji) drugiemu człowiekowi, a zatem jest adresowane do jego potrzeb społecznych i osobistych.
n
nagrody wtórne stymulujące
- czyli wszystko to, co dostarcza nowych wrażeń i jest adresowane do potrzeb poznawczych , estetycznych człowieka.
n
nagrody wtórne uogólnione
- czyli wszystko to, co samo w sobie nie jest użyteczne, ale stanowi sygnał bądź ekwiwalent tego, czego się pragnie.
Zasady stosowania nagród
n
Określenie zachowania pożądanego
n
Czytelność (wyrazistość) wzmocnień
n
Proporcjonalność
n
Sprzężenie z ignorowaniem zachowań niepożądanych.
n
Na początku – systematycznie, za każdym razem, potem – w sposób przerywany
n
Ignorowanie zachowań wygaszanych.
n
Zasada Premacka.
EKONOMIA ŻETONOWA
n
Zidentyfikuj pożądane zachowanie
n
Omów je z dzieckiem i wyjaśnij zasady działania programu
n
Wywieś zasady. Często je powtarzaj.
n
Wybierz żetony /najlepiej paski kolorowego papieru/
n
Ustal na co mogą być wymienione żetony i kiedy
n
Przygotuj nagrody
n
Wprowadź system w życie
n
Natychmiast wzmacniaj zachowania.
n
Stopniowo zmieniaj system wzmocnień ciągłych na sporadyczne.
Kary
n
kary pierwotne
- czyli wszystko to , co stanowi przeszkodę bądź czynnik zakłócający w zaspokojeniu potrzeb biologicznych człowieka,
n
kary wtórne społeczne
- czyli wszystko to, co jest okazaniem negatywnej uwagi (antypatii, niechęci, awersji) drugiemu człowiekowi.
n
k
ary wtórne wyzwalające nud
ę
- czyli wszystko to, co oznacza bezczynność, brak wrażeń, przymusową monotonię działania i co uniemożliwia zaspakajanie zapotrzebowania na stymulację.
n
kary wtórne uogólnione
- czyli wszystko to ,co zapowiada pojawienie się właściwych bodźców awersyjnych, ale także to, co oznacza pozbawienie przyjemności.
Należy podkreślić, że :
- karą jest również pozbawienie człowieka wcześniej przyznanej mu, a zatem oczekiwanej nagrody. Podobnie jak nagrodą może być rezygnacja z karania.
- konkretny bodziec może być reprezentatywny dla więcej niż jednej kategorii nagród bądź kar jednocześnie.
Typologia kar
n
Kary związane z agresją:
n
Kary fizyczne.
n
Kary werbalne (przemoc słowna, niszczenie słowem).
n
Kary symboliczne.
n
Obarczanie dodatkowymi obowiązkami
n
Symboliczne odbieranie miłości
n
Pozbawianie wcześniejszych przywilejów, nagród.
n
Kary naturalne
n
Kary samorzutne
n
Mówienie o własnych przeżyciach związanych z cudzym przewinieniem (bez oskarżania, etykietowania, agresji).
Zasady stosowania kar
n
Bezpośredniość
n
Nieuchronność
n
Konsekwencja
n
Proporcjonalność do rozmiaru przewinienia
n
Zmazywanie winy
n
Koncentracja na samym przewinieniu
n
Urozmaicanie
n
Sprzężenie z nagrodami
n
Autorytet karzącego
WARUNEK GRUPOWY
zasada dokładnie określająca, w jaki sposób określona konsekwencja będzie stosowana wobec grupy.
ZABAWA W DOBRE ZACHOWANIE
n
dzieli się grupę na 2 części;
n
każda z nich otrzymuje znaczek, jeśli ktoś z jej członków zachowa się niewłaściwie;
n
obydwa zespoły wygrywają, gdy zbiorą nie więcej niż 5 znaczków;
n
jeżeli tylko jeden ma mniej niż 5 znaczków – to on wygrywa.
WZMACNIANIE PRZENIESIONE DO DOMU
Punkty zbiera się w szkole, a nagrody otrzymuje w domu.
METODA CAROLE SUTTON,
behawioralny system edukacji dla rodziców
n
A - co poprzedza zachowanie dziecka;
n
B – na czy polega zachowanie dziecka;
n
C – jakie są bezpośrednie konsekwencje zachowania dziecka.
ZASADY
n
Ignoruj złe zachowania lub zwracaj na nie jak najmniejszą uwagę.
n
Zastosuj karę w postaci: ostrzeżenia. Sprawdź, czy dziecko cię słyszy.
n
Poinformuj, że będzie odesłane i gdy to nie skutkuje odeślij dziecko, czyli umieść dziecko w bezpiecznym, ale nudnym miejscu, gdzie nikt nie zwraca na nie uwagi.
...
Plik z chomika:
makaronowo
Inne pliki z tego folderu:
psychologia_rozwoju_egzamin.pdf
(154 KB)
RYSUNEK RODZINY.rtf
(17 KB)
Wczesne dzieciństwo. Niemowlak .rtf
(21 KB)
TERATOGENY.rtf
(29 KB)
ROZWÓJ ZABAWY.rtf
(10 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alice Miller
Anatomia, monotonia
Andrzej Batko
angielski
Angielski specjalistyczny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin