getta.pdf

(218 KB) Pobierz
Microsoft Word - seminariumkwietniwe2.doc
Marek S. Szczepaıski
Weronika ĺlħzak Î Tazbir
Miħdzy lħkiem i podziwem:
Getta spoþeczne w starym regionie przemysþowym
Tekst poĻwiħcony zostanie dwojakiemu typowi gett spoþecznych i przestrzennych
ulokowanych w tradycyjnym regionie przemysþowym, czyli na Grnym ĺlĢsku. Pierwsze
z nich, o historycznym charakterze, to getta ubstwa, powstaþe w wyniku degradacji
kwartaþw mieszkaniowych usytuowanych w cieniu zakþadw przemysþowych, powstaþych
zarwno na przeþomie XIX i XX stulecia, jak i w okresie realnego socjalizmu. Drugi typ gett,
sþabo jeszcze obecnych w przestrzeni regionu, ma jednoznacznie transformacyjny rodowd.
I choę rzadko sĢ to klasyczne gated communities to z caþĢ pewnoĻciĢ wyrŇniajĢ je:
ulokowanie w dobrej ekologicznie przestrzeni, co w warunkach ĺlĢska jest wartoĻciĢ trudnĢ
do przecenienia, ponadstandardowy status ekonomiczny ich mieszkaıcw, tworzĢcych
rodzĢcĢ siħ klasħ ĻredniĢ oraz wyŇszy poziom wyksztaþcenia i aspiracji. Ten typ gett, co jest
typowe dla spoþeczeıstw Trzeciego ĺwiata, sĢsiaduje nierzadko z powszechnie obecnymi
w regionie osiedlami substandardowymi, zajmowanymi przez klasħ niŇszĢ lub wrħcz
podrħcznikowĢ underclass.
Choę dostħp do obu typw gett nie jest zazwyczaj limitowany, to przekraczanie ich
granic przez osoby z zewnĢtrz wydaje siħ utrudnione z wielu powodw, w tym rwnieŇ
symbolicznych. Pojawienie siħ obcego w zdegradowanych osiedlach takich jak Bobrek,
Lipiny, ZaþħŇe czy Abisynia zwiĢzane jest czħsto z zagroŇeniem egzystencjalnym,
a przynajmniej z lħkiem o wþasne bezpieczeıstwo. Z zupeþnie innych przyczyn wizytanci
wkraczajĢ niepewnie w przestrzeı osiedli o ekskluzywnym charakterze, wzniesionych przez
developerw i przeznaczonych dla klasy Ļredniej.
Zapraszamy na miejskĢ wþczħgħ.
GondolĢ przez Rio San Girolamo Î czyli wyjĢtki z historii getta
áW tym zakĢtku Wenecji, o ktrym opowiadam, koþaczĢ tylko biedne, powszednie
szmery, dni mijajĢ tam jednostajnie, jak gdyby byþy jednym dþugim dniem a Ļpiewy, ktre
tam sþychaę, to narastajĢce skargi, co nie wznoszĢ siħ w grħ, a jak dym skþħbiony zalegajĢ na
uliczkach. Gdy nastaje zmierzch roi siħ tu od pþochliwej dziatwy, niezliczona iloĻę malcw
ma swj przytuþek na placach oraz w ciasnych, zimnych sieniach; bawiĢ siħ kawaþkami
kolorowej masy szklanej, tej samej, z ktrej mistrzowie ukþadali powaŇne mozaiki w San
Marco. Szlachcic rzadko zachodzi do gettaÑ(Rilke, 1996, s. 79-80).
Tak swoje wraŇenia z wizyty w weneckim getcie Î pierwszym getcie Ļwiata - opisaþ
Rainer Maria Rilke. W jakŇe sugestywny sposb w tych kilku wierszach wielki poeta
namalowaþ nam obraz Ļwiata weneckich ņydw, ich zmagaı dnia codziennego, ich trudnoĻci,
wyobcowania i skazania na pogardħ ze strony miejscowej szlachty.
Przyjħty oglnie poglĢd wskazuje na weneckie pochodzenie sþowa ghetto, oznaczajĢce
miejsce zamkniħte, w ktrym muszĢ mieszkaę ņydzi. Na terenie, ktry wyznaczono na
miejsce zamieszkania dla ņydw, znajdowaþa siħ w wiekach poprzednich odlewnia Ňelaza,
ktra w dialekcie weneckim zwana byþa getto (od gettare, odlewaę). Temanza pisaþ:
áObszerna wyspa, bħdĢca teraz schronieniem dla wiħkszoĻci ņydw, zwanym Getto Nowe,
znajdujĢca siħ nad Rio di San Girolamo, od poczĢtku XV wieku byþa jednym wysypiskiem,
kaþuŇĢ. Druga zaĻ poþoŇona bliŇej Cannaregio, nazywana Getto Stare, przeznaczona byþa na
publicznĢ odlewniħ i byþa siedzibĢ kierujĢcego niĢ magistratu. Dlatego to miejsce zwano
getto. (...) W ten sposb stopniowo zmeliorowano wyspħ, a potem zbudowano domy do dziĻ
widniejĢce, w ktrych, zanim ņydzi tam siħ osiedlili w 1516 roku, mieszkaþy liczne rodziny
chrzeĻcijaıskie Ñ (Calimani, 2002, s. 189 - 190).Co prawda najpierw powstaþo Stare Getto, do
ktrego pŅniej doþĢczono Getto Nowe, jednak zasiedlenia Ňydowskie nastĢpiþy w odwrotnej
kolejnoĻci: najpierw Getto Nowe, potem Getto Stare.
PozostawiajĢc badaczom historii i jħzykoznawstwa szczegþy pochodzenia nazwy
getto, ktre budzĢ ciĢgle wĢtpliwoĻci, zatrzymajmy siħ w Wenecji, bo nie ulega wĢtpliwoĻci,
Ňe to wþaĻnie tutaj, wĻrd ciasnych uliczek i kanaþw powstaþo pierwsze getto na Ļwiecie,
tutaj nabieraþo swoistego oblicza, zmagaþo siħ ze swoimi problemami dnia codziennego
(Calimani, 2002, s. 193).
Powstanie getta Ňydowskiego w Wenecji datuje siħ na 29 marca 1516 roku, w ktrym
to dniu Senat ogþosiþ nastħpujĢcy dekret: áņydzi powinni wszyscy razem mieszkaę w kwartale
domw, jaki jest w getcie w pobliŇu San Gerolamo; i Ňeby w nocy nie chodzili dookoþa, od
strony Starego Getta, gdzie jest maþy mosteczek oraz z przeciwlegþej strony zbudowane bħdĢ
dwie bramy, to jest po jednej dla kaŇdego z tych miejsc, ktre to bramy majĢ otwieraę rano
2
z uderzeniem Maragony (dzwon na wieŇy bazyliki San Marco) a zamykaę wieczorem
o godzinie 24 czterej straŇnicy chrzeĻcijaıscy w tym celu wyznaczeni i wynagradzani przez
ņydw wedþug pþacy, jakĢ nasze Kolegium uzna za odpowiedniĢÑ. Planowano otoczyę
kwartaþ dwoma wysokimi murami; wszystkie inne wyjĻcia miaþy byę zamkniħte, drzwi i okna
zamurowane. StraŇnicy mieli tam mieszkaę dzieı i noc, aby pilnowaę miejsca ázgodnie
z innymi rozkazami, jakie przez Kolegium bħdĢ wydaneÑ. ņydzi mieli takŇe opþacię dwie
þodzie, ktre bez przerwy patrolowaþyby kanaþy otaczajĢce tħ strefħ. Na wypadek gdyby nocĢ
spotkano ņyda poza gettem, przewidziano zrŇnicowane kary. Kontrolerami i egzekutorami
tych kar zostali mianowani cattaverzy (Cattaveri), urzħdnicy paıstwowi zajmujĢcy siħ
mieniem publicznym, zwþaszcza lichwĢ uprawianĢ przez ņydw, oraz ásposobem, w jaki
majĢ zamieszkiwaę WenecjħÑ. Senat postanowiþ rwnieŇ, aby natychmiast ewakuowaę
dotychczasowych mieszkaıcw terenw przyszþego getta; nowi jego lokatorzy mieli pþacię
o jednĢ trzeciĢ czynszu wiħcej, niŇ wþaĻciciele domw pobierali dotĢd. Choę na powstanie
getta wpþynħþo wiele czynnikw, ktrych nie sposb tu w tej chwili przytoczyę, to warto
wspomnieę sylwetkħ Zaccaria Dolfina, ktry na posiedzeniu Kolegium oskarŇyþ ņydw
o nielegalnĢ budowħ synagog i przekupstwo urzħdnikw i jako pierwszy wysnuþ postulat
o zamkniħciu ņydw w Getcie Nowym, ktry podobny jest do fortecy. DoŇa i wielu
patrycjuszy wyrazili aprobatħ, poniewaŇ wszyscy mieli ĻwiadomoĻę, Ňe naleŇy ograniczyę
swobodħ dziaþania ņydw (Calimani, 2002, s. 58-59).
Wyizolowane, marginalne, peryferyjne wzglħdem miasta getto, jest przestrzeniĢ
ŇydowskĢ, teatrem Ňyciowych wydarzeı wczesnych ņydw. Wenecki krajobraz,
poprzecinany tysiĢcem kanaþw, potħguje miejskie podziaþy, zarwno przestrzenne, jak
i spoþeczne. MoŇna Ļmiaþo powiedzieę, iŇ Wenecja stworzyþa naturalne warunki do
wyizolowania spoþecznoĻci Ňydowskiej, spoĻrd reszty swoich mieszkaıcw.
Do Nowego Getta wchodziþo siħ dþugim pasaŇem pod portykami; byþy to prawdziwe
korytarze, ciĢgnĢce siħ pod domami wysokimi nieraz na dziewiħę piħter. Plac otwieraþ siħ
koliĻcie i szeroko, a wszystkie okna domw byþy na niego zwrcone jako na miejsce centralne
(Calimani, 2002, s. 193).
ņycie codzienne getta odmierzaþ rytm tradycyjnych modlitw porannych,
poþudniowych i wieczornych. NocĢ zamykano furtki a þdŅ wartownicza opþywaþa otaczajĢcy
getto kanaþ. Wielki plac, za dnia oĻrodek Ňycia Ňydowskiego i chrzeĻcijaıskiego, w nocy
stawaþ siħ niejako eksterytorialny, byþ niepodlegþĢ republikĢ ņydw w sercu Wenecji. W nocy
scena teatralna Nowego Getta pustoszaþa, wyrzucajĢc poza mury kupujĢcych starzyznħ oraz
tych, ktrzy w dzieı stali w kolejce przed bankami zastawnymi. Wszystko milkþo takŇe
3
w Starym Getcie Î wydþuŇonej ulicy poprzecinanej maþymi, krħtymi uliczkami. W gþħbi,
poþĢczone maþym mostem, znajdowaþo siħ Getto Najnowsze (1633), zabudowane solidnymi
kamienicami, bez sklepw i bez synagog, dzielnica wyþĢcznie mieszkaniowa dla ostatnich
przybyszy (Calimani, 2002, s. 194).
Wenecjanie nħkali ņydw podatkami, pozbawiali majĢtku i zacieĻniali coraz bardziej
obrħb getta tak, iŇ árodziny, ktre mimo caþej nħdzy pþodnie siħ rozmnaŇaþy, zmuszone byþy
budowaę swe domy wzwyŇ, jeden na dachu drugiego. I miasto ich, nie poþoŇone nad morzem,
wyrastaþo powoli hen ku niebu i jak gdyby w inne morze, a wokþ placu ze studniĢ wznosiþy
siħ ze wszech stron strome budynki, niby Ļciany jakiejĻ olbrzymiej wieŇyÑ(Rilke, 1996, s. 81).
Choę ze wzglħdu na doĻwiadczenia II Wojny ĺwiatowej w spoþecznej ĻwiadomoĻci
przewaŇajĢ skojarzenia z tworzeniem Ňydowskich enklaw przez nazistw, to jednak trzeba
zaznaczyę, Ňe to wþaĻnie segregacja, wyþĢczenie, zamkniħcie spoþecznoĻci Ňydowskiej na
wydzielonym terenie Wenecji w XVI wieku daþo poczĢtek zjawisku, ktre dzisiejsza
socjologia okreĻla mianem gettoizacji. ņydowskie getto weneckie Î miasto w mieĻcie.
Fenomen weneckiego getta polegaþ na tym, Ňe choę z jednej strony byþo symbolem
zniewolenia i przymusu, wyþĢczenia i pogardy, to z biegiem lat, wraz z pogþħbiajĢcym siħ
zakorzenieniem, getto zaczyna siħ jawię jego mieszkaıcom jako bezpieczne i przytulne
matczyne þono. Prywatna ojczyzna, dajĢca pewnoĻę i poczucie stabilnoĻci w przeciwieıstwie
do Ļwiata zewnħtrznego jako miejsca zþowrogiego, nieznanego. Getto staþo siħ zatem
z biegiem lat, wzglħdnym ukþadem lokalnym, w ktrym czas biegþ w rytmie ádþugiego
trwaniaÑ i co wiħcej, staþo siħ sposobem na zachowanie wþasnej toŇsamoĻci. Przypadek
opuszczenia getta, áwyjĻcia na wolnoĻęÑ, emancypacji zaczĢþ byę odczuwany jako utrata
toŇsamoĻci.
W Chicago na Maxwell Street
Pionierem socjologicznej analizy getta byþ przedstawiciel Szkoþy Chicagowskiej Louis
Wirth, ktry w wydanej w 1928 roku monografii The Ghetto zajĢþ siħ analizĢ przestrzennej
izolacji spoþecznoĻci Ňydowskiej w Chicago, skupionej na Maxwell Street. Pojħcie getta
nabraþo charakteru pejoratywnego i zostaþo zdefiniowane jako obszar miejski, w ktrym
skupiþy siħ wszystkie niekorzystne warunki, jakie mogĢ wystĢpię w city. Tak wiħc wszelkiego
rodzaju mechanizmy wpþywajĢce na postħpujĢcĢ izolacjħ danego obszaru od otoczenia.
Wirth twierdziþ, Ňe getto moŇna rozumieę jedynie jako zjawisko spoþeczno
Î psychologiczne oraz ekologiczne, gdyŇ jest bardziej stanem umysþu, niŇ faktem fizycznym.
4
Rozumienie to naleŇy widzieę w szerszym kontekĻcie teoretycznym, ktry moŇe stanowię
pŅniejsze Î wzbudzajĢce do dziĻ wiele dyskusji Î dzieþo Wirtha: Urbanism as a Way of Life.
WyrŇniþ on piħę typw rezydentw w mieĻcie. Byli to: kosmopolici, nieŇonaci
i bezdzietni, pochodzĢcy ze wsi etnicy, pozbawieni, zþapani w potrzask i zdegradowani.
Getto, ktre opisywaþ Wirth zwiĢzane byþo wþaĻnie z kategoriĢ pozbawionych,
zdegradowanych i zþapanych w potrzask. Byli to mieszkaıcy bardzo biedni, zaburzeni
emocjonalnie, bez poczucia przynaleŇnoĻci, bez toŇsamoĻci, bardzo czħsto kolorowi. Getto
zatem, jako jednoznacznie zþe zjawisko, niekorzystne, skupiajĢce wszelkie patologie i zþe
cechy miejskiego Ňycia. Niekorzystne przestrzenie i niekorzystni mieszkaıcy.
Warunki, ktre pozwalajĢ nam waloryzowaę przestrzenie miejskie moŇna analizowaę
w odniesieniu do koncepcji þadw wyznaczajĢcych pozycjħ ekologicznĢ danej przestrzeni.
Mamy tu na myĻli piħę þadw:
- þad urbanistyczno - architektoniczny oznaczajĢcy stopieı harmonii przestrzeni miejskiej
(poþoŇenie domw, ich ksztaþt i wielkoĻę, zgodnoĻę wspþwystħpujĢcych stylw
architektonicznych, iloĻę i poþoŇenie w tkance miejskiej terenw zielonych - ogrodw,
parkw, obiektw maþej architektury, np. fontanny, przebieg drg i ĻcieŇek);
- þad funkcjonalny, oznaczajĢcy walory uŇytkowe mieszkania, osiedla, dzielnicy i miasta jako
caþoĻci, wyraŇajĢce siħ nasyceniem sklepami, punktami usþugowymi, klubami, kawiarniami,
oĻrodkami zdrowia, Ňþobkami, placami zabaw dla dzieci, szkoþami;
- þad estetyczny, oznaczajĢcy ocenħ piħkna lub brzydoty przestrzeni miejskiej. O tej ocenie
decydujĢ rodzaj zabudowy (ksztaþt i kolorystyka budowli, obecnoĻę w nich elementw
podkreĻlajĢcych symetriħ lub asymetriħ, co tworzy nudnĢ lub ciekawĢ architekturħ, wyglĢd
budynkw na skrzyŇowaniach ulic - np. domy z wykuszami, rzeŅbami, ksztaþt wejĻcia do
klatki schodowej, ornamenty), nasycenie i wyglĢd szyldw, neonw, reklam, wreszcie
czystoĻę;
- þad spoþeczny wyznaczony przez ocenħ stosunkw spoþecznych (wiħzi sĢsiedzkiej,
osiedlowej, dzielnicowej i miejskiej, poczucie bezpieczeıstwa lub jego brak);
- þad ekologiczny odnosi siħ do wartoĻci ekologicznej miejsca, w ktrym mieszkaıcy ŇyjĢ.
WartoĻę tħ wyznaczajĢ: stopieı zanieczyszczenia Ļrodowiska, nasþonecznienia, poziom
haþasu, cyrkulacji powietrza, obecnoĻę lub nie przemysþu uciĢŇliwego dla mieszkaıcw
(Szczepaıski, 2002, s.363-366).
Getto analizowane przez Wirtha, enklawa wykluczenia i izolacji spoþecznej moŇe byę
okreĻlona wþaĻnie jako pozbawiona tych þadw.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin