rozporzadzenie_20081223_zal_7.pdf
(
69 KB
)
Pobierz
rozporzadzenie_20081223_zal_7
Zał
ą
cznik nr 7
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ
SPECJALNYCH PRZYSPOSABIAJ
Ą
CYCH DO PRACY DLA UCZNIÓW
Z UPO
Ś
LEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB
ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNO
Ś
CIAMI
SPRZ
Ęś
ONYMI
Wskazania ogólne
1. Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami
sprzęŜonymi przygotowuje młodzieŜ do pełnienia róŜnych ról społecznych oraz
autonomicznego (na miarę ich moŜliwości rozwojowych) i aktywnego dorosłego Ŝycia.
2. Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzęŜonymi polega na całościowej i
jednoczesnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i
profilaktycznej szkoły, z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad
nauczania, opisanych przez współczesne nauki społeczno-pedagogiczne.
3. Kształcenie uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzęŜonymi jest dostosowane do
potrzeb edukacyjnych i moŜliwości psychofizycznych uczniów. Kształcenie obejmuje:
1) kształcenie ogólne umoŜliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej
wiedzy i nabywanie nowych umiejętności;
2) przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw
wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych
sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania róŜnych prac, w tym
porządkowych i pomocniczych oraz opanowanie podstawowych umiejętności i
czynności pracy, a takŜe przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub
wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku
pracy.
Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzęŜonymi opiera się na indywidualnych
programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących
z uczniami na podstawie odrębnych przepisów.
4. W procesie kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzęŜonymi nauczyciele
współpracują z rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów, ustalając kierunki
oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych i konsultując z nimi sposoby rozwiązywania
problemów ucznia respektujące wyznawane przez rodzinę wartości.
5. W procesie kształcenia uczniów wyodrębnia się:
1) zajęcia edukacyjne:
a)
funkcjonowanie osobiste i społeczne,
b)
wychowanie fizyczne,
c)
przysposobienie do pracy,
1
d)
etyka
1)
;
2) zajęcia rewalidacyjne;
3) zajęcia sportowe;
4) zajęcia kształtujące kreatywność, w szczególności muzyka, plastyka, zajęcia
rozwijające zainteresowania, zajęcia kształtujące umiejętność spędzania wolnego
czasu.
Ze względu na integralny, całościowy charakter kształcenia uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami
sprzęŜonymi podstawa programowa nie wyróŜnia odrębnych celów, zadań ani treści
nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.
6. Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1) indywidualne programy edukacyjne;
2) program wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie
treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez
wszystkich nauczycieli;
3) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz
potrzeb danego środowiska, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści
i działania szkoły zapobiegające zjawisku przemocy, patologiom Ŝycia
społecznego oraz wspierające promocję zdrowia i wychowanie do Ŝycia w
rodzinie, a takŜe inne zagadnienia, waŜne dla osoby dorosłej, niepełnosprawnej
intelektualnie, które wynikają z potrzeb uczniów;
4) program przysposobienia do pracy opracowany dla danego oddziału, który
opisuje wszystkie działania szkoły przygotowujące ucznia do wykonywania
pracy.
7. W celu nabywania praktycznych umiejętności związanych z pracą szkoła zapewnia
uczniowi zajęcia przysposobienia do pracy oraz – zgodnie z jego predyspozycjami
i zainteresowaniami – zajęcia praktyczne w pracowniach szkolnych i poza szkołą.
Cele edukacyjne
Celem edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzęŜonymi jest utrwalanie i poszerzanie
zakresu posiadanej wiedzy, kształcenie kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych
i nabywanie nowych umiejętności umoŜliwiających samodzielne, niezaleŜne funkcjonowanie
tych uczniów przez:
1)
wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia;
2)
rozbudzanie motywacji i rozwijanie zdolności dostrzegania związków
funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych oraz ich praktycznego
wykorzystania;
3)
kształtowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności, w szczególności zdolności
muzycznych, plastycznych i sportowych;
4)
rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych;
5)
utrwalanie wiadomości i umiejętności zdobytych przez uczniów na wcześniejszych
etapach edukacyjnych;
1)
Nauczanie religii jest realizowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia
14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach
i szkołach (Dz. U. Nr 36, poz. 155, z 1993 r. Nr 83, poz. 390 oraz z 1999 r. Nr 67, poz. 753).
2
6)
przyswajanie prostego języka matematyki, dostrzeganie oraz formułowanie róŜnic
pomiędzy zjawiskami, czynnościami i liczbami, rozwijanie wyobraźni
przestrzennej;
7)
poznawanie róŜnorodności świata przyrody, poznawanie i rozumienie
podstawowych procesów Ŝyciowych organizmów, kształtowanie zachowań
ukierunkowanych na ochronę środowiska;
8)
rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związku z kulturą Polski;
9)
umoŜliwianie kontaktu ze środowiskiem lokalnym i zrozumienia przynaleŜności
człowieka do tego środowiska;
10)
osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezaleŜności na miarę indywidualnych
moŜliwości uczniów;
11)
kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy, w aspekcie motywacji,
kompetencji i wykonania;
12)
przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zespołowo, róŜnych prac
mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia;
13)
kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i
urządzeniami oraz opanowanie prostych umiejętności i czynności pracy;
14)
kształtowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy, w tym
korzystania z róŜnych źródeł informacji;
15)
przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w róŜnych formach Ŝycia społecznego
na równi z innymi członkami danej zbiorowości, pełnienia ról społecznych oraz
przygotowanie do załatwiania róŜnych spraw osobistych w urzędach i innych
instytucjach;
16)
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory
i podejmowane decyzje;
17)
kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i czasu
wolnego;
18)
rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań;
19)
doskonalenie sprawności i wydolności fizycznej uczniów oraz działania
prozdrowotne.
Zadania szkoły
1.
Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego
i poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego oraz warunków i sytuacji sprzyjających
i doskonalących jego zaradność Ŝyciową oraz niezaleŜność w czynnościach
samoobsługowych.
2.
Przygotowanie ucznia do odróŜniania fikcji od rzeczywistości przekazywanej
za pośrednictwem środków masowego przekazu.
3.
Podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności komunikowania się, w tym - jeŜeli jest to
konieczne – wspomagających sposobów porozumiewania się, a takŜe umiejętności
czytania i pisania (w miarę moŜliwości ucznia) oraz umiejętności matematycznych,
przydatnych w dorosłym Ŝyciu.
4.
UmoŜliwienie prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych i prowadzenie
ćwiczeń kształtujących umiejętność orientowania się w terenie.
5.
Tworzenie warunków do poznawania przyrody, wychowania do Ŝycia w harmonii
z przyrodą, kształtowania postawy proekologicznej.
3
6.
Ukazywanie znaczenia zasad moralnych dla rozwoju osobistego człowieka,
kształtowania się relacji między ludźmi oraz Ŝycia społecznego, gospodarczego i
politycznego. Uczenie rozumienia swoich praw i umiejętności ich egzekwowania.
7.
Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i
bezpieczeństwu.
8.
Dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i na jej
podstawie opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego programu
edukacyjnego.
9.
Tworzenie warunków umoŜliwiających uczniom dokonywanie właściwego wyboru
kierunków przyszłej pracy przez przygotowanie bazy umoŜliwiającej uczniom
zapoznanie się z róŜnymi czynnościami pracy, wytworami pracy oraz dokonanie
samooceny własnych umiejętności i moŜliwości (po praktycznym poznaniu
wybranych czynności pracy i niezbędnych do ich wykonywania umiejętności).
10.
Organizowanie w szkole pracowni umoŜliwiających realizację przysposobienia
do pracy oraz wykorzystanie opanowanych umiejętności praktycznych w typowych
i nowych sytuacjach.
11.
Nawiązywanie kontaktu z pracodawcami, w tym pracodawcami będącymi osobami
fizycznymi, u których uczniowie mogliby realizować zajęcia praktyczne
lub po zakończeniu edukacji uzyskać zatrudnienie.
12.
Tworzenie warunków sprzyjających podejmowaniu przez uczniów samodzielnych
inicjatyw i odpowiedzialnych decyzji.
13.
Kształtowanie pozytywnego wizerunku ucznia w środowisku społecznym jako
potencjalnego pracownika, klienta i uŜytkownika.
14.
Nawiązywanie kontaktu z lokalnymi ośrodkami wsparcia oraz instytucjami
promującymi rehabilitację społeczną osób niepełnosprawnych.
15.
UmoŜliwianie uczniom udziału w aktualnych wydarzeniach społecznych i
kulturalnych oraz zapewnienie moŜliwości korzystania z róŜnych form spędzania
wolnego czasu (turystyka, krajoznawstwo, rekreacja, imprezy sportowe i kulturalne).
Rozwijanie zainteresowań i kreatywności ucznia.
16.
Tworzenie warunków do rozwijania kondycji fizycznej i troski o własne zdrowie
jako warunku niezbędnego do wykonywania pracy.
17.
PrzybliŜanie tradycji i obyczajów lokalnych, narodowych, rozbudzanie poczucia
przynaleŜności do społeczności lokalnej, regionu i kraju.
18.
Zapoznawanie uczniów z prawami człowieka i zasadą, Ŝe niepełnosprawność
intelektualna nie moŜe być przyczyną dyskryminacji.
19.
Nawiązywanie kontaktu z instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi
na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie.
4
20.
Zapewnienie uczniowi udziału w róŜnych zajęciach rewalidacyjnych, sportowych
oraz kształtujących kreatywność uczniów. Zajęcia te mają wpływ na moŜliwości
kształcenia ogólnego oraz kształcenia w zakresie przysposobienia do pracy, a takŜe
realizację treści podstawy programowej. Zajęcia te są prowadzone w celu:
1) wspomagania rozwoju ucznia;
2) rozwijania psychofizycznej sprawności ucznia oraz zdolności do odniesienia
sukcesu;
3) rozwijania zainteresowań (w szczególności muzycznych, teatralnych,
tanecznych, śpiewu i sportowych), sprawności manualnej oraz zdolności
plastycznych;
4) usprawniania funkcjonowania ucznia oraz jego kondycji fizycznej;
5) rozbudzania postawy kreatywnej ucznia w procesie zdobywania umiejętności
i gromadzenia wiedzy ogólnej oraz wiedzy z zakresu przysposobienia do pracy,
w tym o poszczególnych stanowiskach pracy;
6) wspomagania samodzielności społecznej;
7) wdraŜania do aktywności ruchowej i kształtowania umiejętności samodzielnego
organizowania wypoczynku i rekreacji.
Zajęcia rewalidacyjne, sportowe oraz kształtujące kreatywność ucznia są ustalane
na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Tre
ś
ci nauczania
Zakres treści nauczania i wychowania wynika z poziomu indywidualnego rozwoju i tempa
przyswajania wiedzy przez ucznia. Przy realizacji treści nauczania i wychowania oraz
wyborze kierunku przygotowania do pracy naleŜy wykorzystać moŜliwości, jakie stwarza
środowisko społeczno-kulturowe ucznia i lokalny rynek pracy (moŜliwość zatrudnienia w
zakładach pracy chronionej, w zakładach aktywizacji zawodowej lub u pracodawców
będących osobami fizycznymi) oraz baza materialno-dydaktyczna szkoły.
Zdobyta przez uczniów wiedza, umiejętności i ukształtowane wartości, wzorce osobowe,
zachowania i motywacje powinny ułatwiać im umiejętne pełnienie ról społecznych.
1. Rozwijanie i utrwalanie (na miarę moŜliwości ucznia) umiejętności pisania i czytania
oraz ich praktycznego wykorzystania do formułowania krótkich wypowiedzi, tworzenia
i przekazywania informacji z zastosowaniem form gramatycznych odpowiednich
do wyraŜania teraźniejszości, przeszłości i przyszłości (w szczególności tekstów
kierowanych do róŜnych adresatów i w róŜnych celach, pisania na temat własnych
doznań).
2. Przekazywanie, odbiór i wykorzystywanie róŜnych informacji, w tym docieranie do
informacji, korzystanie z informacji, tworzenie informacji, przetwarzanie informacji
za pomocą róŜnych środków (równieŜ z wykorzystaniem komputera).
3. Doskonalenie umiejętności porównywania, segregowania, klasyfikowania
oraz posługiwania się pieniędzmi, a takŜe wykonywania prostych działań
matematycznych przydatnych w codziennym Ŝyciu.
4. ZauwaŜanie stosunków przestrzennych, czasowych, ilościowych i wielkościowych.
5
Plik z chomika:
szpila59
Inne pliki z tego folderu:
teodor_macko.pdf
(47 KB)
tatiana_macko.pdf
(47 KB)
tamarka_macko.pdf
(47 KB)
sebastian_macko.pdf
(49 KB)
sebastian_jarne.pdf
(111 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin