Moduł III ortopedia test.doc

(214 KB) Pobierz
MODUŁ III

 

 

MODUŁ III

 

 

PIELĘGNOWANIE    PACJENTA

NA  ODDZIALE  CHIRURGII  URAZOWEJ   I ORTOPEDII

 

 

Cel modułu

 

Poznanie istoty zaburzeń ustrojowych w obrażeniach ciała, zasad udzielania pierwszej pomocy i transportu oraz objęcie profesjonalną opieką chorego                    z różnymi obrażeniami ciała.

 

Wykaz umiejętności:

Po realizacji treści modułu słuchacz opanuje następujące umiejętności:

 

 

A.    Dziedzina umiejętności poznawczych.

Słuchacz potrafi:

B.     Dziedzina umiejętności psychoruchowych

Słuchacz będzie umiał:

C.    Dziedzina umiejętności afektywnych.

Słuchacz wykaże postawę:

-          sklasyfikować urazy tkanki kostnej i tkanek miękkich

-          wyjaśnić patomechanizm urazów

-          sklasyfikować i scharakteryzować objawy obrażeń czaszki, mózgu, kręgosłupa, klatki piersiowej, brzucha, miednicy, kończyn górnych, kończyn dolnych, obrażeń termicznych, elektrycznych, chemicznych

-          wyjaśnić zasady i zakres pielęgnacji w poszczególnych rodzajach i okolicach urazów ciała

-          omówić zadania pielęgniarki w poszczególnych zabiegach ortopedycznych: zachowawczych i zabiegowych

-          wyjaśnić role pielegniarki w profilaktyce powikłań po urazach i zabiegach ortopedycznych

-          wyjaśnić cel i zasady stosowania wyciągu, rodzaje wyciągu

-          scharakteryzować ranę oparzeniową

-          scharakteryzować następstwa oparzeń w zależności od rodzaju

-          scharakteryzować metody leczenia ortopedycznego

-          omówić metody odżywiania pacjenta z chorobą oparzeniową, niprzytomnego, ze złamaną kończyną i po zabiegu ortopedycznym

 

 

-          dokonać wstępnej oceny ciężkości urazów

-          rozpoznać stan zagrożenia życia w obrażeniach ciała

-          udzielić pierwszej pomocy w obrażeniach ciała

-          ocenić i zapewnić drożność dróg oddechowych u chorego z urazem kręgosłupa                 i czaszkowo-mózgowym

-          ocenić stan świadomości chorego z wykorzystaniem właściwych metod oceny        (np. wg skali Glasgow)

-          zorganizować bezpieczny transport

-          zastosować unieruchomienie przy złamaniach kości i zwichnięciach oraz przygotować chorego do transportu

-          założyć kołnierz Schantza i zastosować udogodnienia na czas transportu

-          pielęgnować pacjenta nieprzytomnego

-          zapobiegać zapaleniu płuc, odleżynom, zniekształceniom w stawach u chorych unieruchomionych i z ograniczoną aktywnością ruchową oraz u chorych nieprzytomnych

-          prowadzić odżywianie chorego nieprzytomnego

-          prowadzić bilans płynów i interpretować jego wyniki

-          rozpoznać neurogenne zaburzenia w oddawaniu moczu i stolca u chorych z porażeniami kończyn

-          zabezpieczyć chorego przed dodatkowymi urazami

-          nauczyć chorego wykonywania ćwiczeń zwieraczy odbytu i automatyzmu pęcherza moczowego

-          pielęgnować chorego z drenażem klatki piersiowej

-          zastosować wybrany model opieki pielęgniarskiej w zależności od rodzaju urazu i stanu chorego

-          pielęgnować chorego na wyciągu ze szczególnym uwzględnieniem organizacji czasu wolnego

-          ocenić stopień i powierzchnię oparzenia oraz podjąć działania lecznicze w ramach pierwszej pomocy przedlekarskiej

-          opatrzyć oparzenia (do III0 włącznie)

-          ocenić stan zagrożenia życia chorego oparzonego

-          ocenić stan ogólny chorego oparzonego

-          ocenić zapotrzebowanie energetyczne chorego oparzonego

-          przygotować chorego do przeszczepu skóry i pielęgnować po operacji

-          ocenić ranę po przeszczepie skóry

-          dobrać i zastosować metody zapobiegania powikłaniom u chorego oparzonego, np. przykurcze, odleżyny

-          rozpoznać i zapobiegać utracie ciepła oraz wody przez uszkodzoną skórę

-          ocenić reakcję chorego na ból i zastosować leki przeciwbólowe

-          nauczyć chorego i jego rodzinę pielęgnacji skóry po oparzeniu np. rozprowadzanie maści, kąpiele, ćwiczenia rehabilitacyjne, noszenie i zakładanie garderoby uciskowej

-          nauczyć chorego pielęgnacji blizny po przeszczepie (natłuszczanie, masowanie, uciskanie)

-          ocenić reakcję chorego na oparzenie, leczenie, blizny

-          udzielać wsparcia psychicznego pacjentowi z chorobą oparzeniową

-          prowadzić rehabilitację przyłóżkową w celu zapobiegania powikłaniom wynikającym z unieruchomienia

-          prowadzić usprawnianie ruchowe (siadanie, pionizacja, nauka chodzenia, nauka samoobsługi)

-          prowadzić aktywizację chorych z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej

-          prowadzić instruktaż w zakresie hartowania i kształtowania kikuta amputowanej kończyny

-          przenosić chorego ortopedycznego z łóżka na wózek

-          przygotować chorego do założenia gipsu lub wyciągu

-          ułożyć chorego z opatrunkiem gipsowym

-          obserwować chorego po zabiegu ortopedycznym

-          ocenić ból pooperacyjny i zastosować środki i metody leczenia przeciwbólowego

-          rozpoznać zaburzenia krążenia obwodowego i funkcji nerwów obwodowych u chorego w opatrunku gipsowym lub na wyciągu

-          zastosować metody psychoterapii elementarnej

-          rozpoznać problemy chorego na wyciągu i w opatrunku gipsowym, zaplanować, podjąć i ocenić opiekę

-          wykonać ćwiczenia usprawniające bierne i czynne

-          dobrać i zastosować odpowiedni sprzęt pomocniczy

-          nauczyć chorego i jego rodzinę wykonywać ćwiczenia usprawniające w domu

-          założyć opatrunek uciskowy w przypadku krwawienia

-          zastosować udogodnienia w ramach profilaktyki przeciwodleżynowej

-           

-          współuczestniczyć w żywieniu parentalnym

-          monitorować chorego żywionego parentalnie

-          rozpoznać powikłania żywienia enteralnego i parentalnego

-          współuczestniczyć w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji chorego na oddziale chirurgii urazowej i ortopedycznej

-          przygotować chorego do zabiegu operacyjnego w chirurgii urazowej i ortopedii

-          rozpoznać, zaplanować, zrealizować i ocenić plan opieki nad chorym po urazie i po zabiegu operacyjnym

-          rozpoznać problemy emocjonalne chorego po urazie i dobrać metody psychoterapii elementarnej

-          założyć choremu cewnik urologiczny zewnętrzny

-          wykonać inhalację dróg oddechowych

-          nauczyć chorego czynności samoobsługowych

-          określić zapotrzebowanie chorego na wsparcie

-          ocenić możliwości rodziny w udzielaniu choremu wsparcia

-          włączyć rodzinę do pielęgnowania chorego

-          przygotować chorego i rodzinę do samoopieki w warunkach domowych

 

 

 

 

-          udzielania  wsparcia psychicznego pacjentowi z chorobą oparzeniową

-          uczenia chorego i jego rodzinę wykonywać ćwiczenia usprawniające w domu

-          przewidywania ryzyka wystąpienia powikłań u chorego w opatrunku gipsowym, na wyciągu i po zabiegu operacyjnym, zapoznanie się ze sposobami ich zapobiegania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Urazy czaszkowo-mózgowe, kręgosłupa i rdzenia kręgowego

 

Jednostka

modułowa

Treści  nauczania

 

 

Urazy czaszkowo-mózgowe, kręgosłupa i rdzenia kręgowego

 

a.      Przygotowanie chorego do diagnostyki w obrażeniach czaszki, mózgu i kręgosłupa

-          badanie ogólne

-          badanie neurologiczne

-          badanie dna oka

-          EKG

-          zdjęcie rentgenowskie czaszki, kręgosłupa

-          elektroencefalografia (EEG)

-          angiografia mózgu

-          tomografia komputerowa

 

b.      Urazy czaszki

-          Obrażenia powłok czaszki

  • otarcie
  • stłuczenie
  • przecięcie w postaci rany
  • krwiak pourazowy

-          leczenie obrażeń powłok czaszki

-          Złamania czaszki

    • złamania sklepienia czaszki
    • złamania powikłane wgłobieniem kości
    • złamania podstawy czaszki

-          zasady postępowania w przypadku złamania kości czaszki

 

c.       Urazy mózgu

-          Wstrząśnienie mózgu

    • nagła utrata przytomności
    • ostre zaburzenia krążeniowo-oddechowe
    • niepamięć przed i pourazowa

-          klasyfikacja wstrząśnienia mózgu

-          zasady leczenia wstrząśnienia mózgu

-          Stłuczenie mózgu

    • stłuczenie półkul mózgu
    • ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin