MODUŁ III
PIELĘGNOWANIE PACJENTA
NA ODDZIALE CHIRURGII URAZOWEJ I ORTOPEDII
Poznanie istoty zaburzeń ustrojowych w obrażeniach ciała, zasad udzielania pierwszej pomocy i transportu oraz objęcie profesjonalną opieką chorego z różnymi obrażeniami ciała.
Wykaz umiejętności:
Po realizacji treści modułu słuchacz opanuje następujące umiejętności:
A. Dziedzina umiejętności poznawczych.
Słuchacz potrafi:
B. Dziedzina umiejętności psychoruchowych
Słuchacz będzie umiał:
C. Dziedzina umiejętności afektywnych.
Słuchacz wykaże postawę:
- sklasyfikować urazy tkanki kostnej i tkanek miękkich
- wyjaśnić patomechanizm urazów
- sklasyfikować i scharakteryzować objawy obrażeń czaszki, mózgu, kręgosłupa, klatki piersiowej, brzucha, miednicy, kończyn górnych, kończyn dolnych, obrażeń termicznych, elektrycznych, chemicznych
- wyjaśnić zasady i zakres pielęgnacji w poszczególnych rodzajach i okolicach urazów ciała
- omówić zadania pielęgniarki w poszczególnych zabiegach ortopedycznych: zachowawczych i zabiegowych
- wyjaśnić role pielegniarki w profilaktyce powikłań po urazach i zabiegach ortopedycznych
- wyjaśnić cel i zasady stosowania wyciągu, rodzaje wyciągu
- scharakteryzować ranę oparzeniową
- scharakteryzować następstwa oparzeń w zależności od rodzaju
- scharakteryzować metody leczenia ortopedycznego
- omówić metody odżywiania pacjenta z chorobą oparzeniową, niprzytomnego, ze złamaną kończyną i po zabiegu ortopedycznym
- dokonać wstępnej oceny ciężkości urazów
- rozpoznać stan zagrożenia życia w obrażeniach ciała
- udzielić pierwszej pomocy w obrażeniach ciała
- ocenić i zapewnić drożność dróg oddechowych u chorego z urazem kręgosłupa i czaszkowo-mózgowym
- ocenić stan świadomości chorego z wykorzystaniem właściwych metod oceny (np. wg skali Glasgow)
- zorganizować bezpieczny transport
- zastosować unieruchomienie przy złamaniach kości i zwichnięciach oraz przygotować chorego do transportu
- założyć kołnierz Schantza i zastosować udogodnienia na czas transportu
- pielęgnować pacjenta nieprzytomnego
- zapobiegać zapaleniu płuc, odleżynom, zniekształceniom w stawach u chorych unieruchomionych i z ograniczoną aktywnością ruchową oraz u chorych nieprzytomnych
- prowadzić odżywianie chorego nieprzytomnego
- prowadzić bilans płynów i interpretować jego wyniki
- rozpoznać neurogenne zaburzenia w oddawaniu moczu i stolca u chorych z porażeniami kończyn
- zabezpieczyć chorego przed dodatkowymi urazami
- nauczyć chorego wykonywania ćwiczeń zwieraczy odbytu i automatyzmu pęcherza moczowego
- pielęgnować chorego z drenażem klatki piersiowej
- zastosować wybrany model opieki pielęgniarskiej w zależności od rodzaju urazu i stanu chorego
- pielęgnować chorego na wyciągu ze szczególnym uwzględnieniem organizacji czasu wolnego
- ocenić stopień i powierzchnię oparzenia oraz podjąć działania lecznicze w ramach pierwszej pomocy przedlekarskiej
- opatrzyć oparzenia (do III0 włącznie)
- ocenić stan zagrożenia życia chorego oparzonego
- ocenić stan ogólny chorego oparzonego
- ocenić zapotrzebowanie energetyczne chorego oparzonego
- przygotować chorego do przeszczepu skóry i pielęgnować po operacji
- ocenić ranę po przeszczepie skóry
- dobrać i zastosować metody zapobiegania powikłaniom u chorego oparzonego, np. przykurcze, odleżyny
- rozpoznać i zapobiegać utracie ciepła oraz wody przez uszkodzoną skórę
- ocenić reakcję chorego na ból i zastosować leki przeciwbólowe
- nauczyć chorego i jego rodzinę pielęgnacji skóry po oparzeniu np. rozprowadzanie maści, kąpiele, ćwiczenia rehabilitacyjne, noszenie i zakładanie garderoby uciskowej
- nauczyć chorego pielęgnacji blizny po przeszczepie (natłuszczanie, masowanie, uciskanie)
- ocenić reakcję chorego na oparzenie, leczenie, blizny
- udzielać wsparcia psychicznego pacjentowi z chorobą oparzeniową
- prowadzić rehabilitację przyłóżkową w celu zapobiegania powikłaniom wynikającym z unieruchomienia
- prowadzić usprawnianie ruchowe (siadanie, pionizacja, nauka chodzenia, nauka samoobsługi)
- prowadzić aktywizację chorych z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej
- prowadzić instruktaż w zakresie hartowania i kształtowania kikuta amputowanej kończyny
- przenosić chorego ortopedycznego z łóżka na wózek
- przygotować chorego do założenia gipsu lub wyciągu
- ułożyć chorego z opatrunkiem gipsowym
- obserwować chorego po zabiegu ortopedycznym
- ocenić ból pooperacyjny i zastosować środki i metody leczenia przeciwbólowego
- rozpoznać zaburzenia krążenia obwodowego i funkcji nerwów obwodowych u chorego w opatrunku gipsowym lub na wyciągu
- zastosować metody psychoterapii elementarnej
- rozpoznać problemy chorego na wyciągu i w opatrunku gipsowym, zaplanować, podjąć i ocenić opiekę
- wykonać ćwiczenia usprawniające bierne i czynne
- dobrać i zastosować odpowiedni sprzęt pomocniczy
- nauczyć chorego i jego rodzinę wykonywać ćwiczenia usprawniające w domu
- założyć opatrunek uciskowy w przypadku krwawienia
- zastosować udogodnienia w ramach profilaktyki przeciwodleżynowej
-
- współuczestniczyć w żywieniu parentalnym
- monitorować chorego żywionego parentalnie
- rozpoznać powikłania żywienia enteralnego i parentalnego
- współuczestniczyć w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji chorego na oddziale chirurgii urazowej i ortopedycznej
- przygotować chorego do zabiegu operacyjnego w chirurgii urazowej i ortopedii
- rozpoznać, zaplanować, zrealizować i ocenić plan opieki nad chorym po urazie i po zabiegu operacyjnym
- rozpoznać problemy emocjonalne chorego po urazie i dobrać metody psychoterapii elementarnej
- założyć choremu cewnik urologiczny zewnętrzny
- wykonać inhalację dróg oddechowych
- nauczyć chorego czynności samoobsługowych
- określić zapotrzebowanie chorego na wsparcie
- ocenić możliwości rodziny w udzielaniu choremu wsparcia
- włączyć rodzinę do pielęgnowania chorego
- przygotować chorego i rodzinę do samoopieki w warunkach domowych
- udzielania wsparcia psychicznego pacjentowi z chorobą oparzeniową
- uczenia chorego i jego rodzinę wykonywać ćwiczenia usprawniające w domu
- przewidywania ryzyka wystąpienia powikłań u chorego w opatrunku gipsowym, na wyciągu i po zabiegu operacyjnym, zapoznanie się ze sposobami ich zapobiegania
Jednostka
modułowa
Treści nauczania
Urazy czaszkowo-mózgowe, kręgosłupa i rdzenia kręgowego
a. Przygotowanie chorego do diagnostyki w obrażeniach czaszki, mózgu i kręgosłupa
- badanie ogólne
- badanie neurologiczne
- badanie dna oka
- EKG
- zdjęcie rentgenowskie czaszki, kręgosłupa
- elektroencefalografia (EEG)
- angiografia mózgu
- tomografia komputerowa
b. Urazy czaszki
- Obrażenia powłok czaszki
- leczenie obrażeń powłok czaszki
- Złamania czaszki
- zasady postępowania w przypadku złamania kości czaszki
c. Urazy mózgu
- Wstrząśnienie mózgu
- klasyfikacja wstrząśnienia mózgu
- zasady leczenia wstrząśnienia mózgu
- Stłuczenie mózgu
ariadna291