PiKI_4(7)2008.pdf

(9254 KB) Pobierz
PiKI_4(07)2008_ready.indd
Znormalizowane elementy
montażowe w CAD
CFD – mechanika
płynów
Polskie projekty:
zespół trakcyjny14 WE
4(07) kwiecień 2008
www.konstrukcjeinzynierskie.pl
Raport:
Szybkie prototypowanie
cz. I
Metody, materiały,
Metody, materiały,
zastosowanie
zastosowanie
s. 14
Miejsca w sieci:
nowy portal
dla branży CNC
s. 28
MES
w oprogramowaniu
dla inżynierów
s. 32
Ken Kiyoyuki Okuyama
– legendarny stylista
pozdrawia naszych Czytelników
s. 52
s. 52
Szybkie prototypowanie
cz. I
46853749.014.png 46853749.015.png 46853749.016.png 46853749.017.png 46853749.001.png 46853749.002.png 46853749.003.png 46853749.004.png 46853749.005.png
46853749.006.png
W numerze...
4(07) kwiecień 2008
www.konstrukcjeinzynierskie.pl
NOWOŚCI, WIEŚCI ZE ŚWIATA
5 SolidWorks za... 200 dolarów?
6 Przenośna myszka 3D
6 Największa konferencja przemysłu
motoryzacyjnego w 2008 roku
7 II Ogólnopolski Kongres PLM
8 ABSolutnie sprawdzony: 30 lat systemu ABS
10 Koniec „Dybów” czyli PROCAD EXPO
10 Integracja z Ansys
10 LOT bez samolotów?
11 Jaguar XF w Modlinie
36 Przepływy i wymiana ciepła ...czyli programy
do obliczeniowej mechaniki płynów
Leszek Rudniak
38 Bliższe spotkanie z Bricscad V8. Praca z plikami
dwg cz. II
40 Zarządzanie dokumentacją: 3DVIA Composer
Michał Korzeń
42 Wyzwanie na dziś – cyfrowe prototypowanie
w branży motoryzacyjnej
Anna Nowak
Jeszcze kilka lat temu hasło „modelowanie 3D” było
synonimem stosowania najnowszej technologii, drogiej
i dostępnej dla wybranych. Dziś modelowanie 3D to za
mało, aby oprogramowanie wytrzymało olbrzymią presję
oczekiwań klientów...
ROZWIĄZANIA
12 Łączenie i montaż, elementy znormalizowane
i nie tylko ...w zastosowaniach CAD
Paweł Lonkwic
JAK TO ROBIĄ INNI
48 Początek końca w Genewie
Ryszard Romanowski
Co roku nad jeziorem genewskim swoje osiągnięcia
prezentują głównie... designerzy. W Palexpo jest znacznie
mniej komercji niż na innych, podobnych imprezach.
Doskonale można poznać drogi, którymi przemysł
motoryzacyjny będzie kroczył w najbliższych latach.
Podobnie było podczas marcowego, 78 Motor Show 2008.
52 Szkoła miecza: wywiad z Ken Kiyoyuki Okuyamą
RAPORT
14 Szybkie prototypowanie cz. I. Przegląd dostępnych
rozwiązań – maszyny, materiały, zastosowania
Mateusz Bubicz
Rozwój systemów CAD 3D w konsekwencji doprowadził
do powstania rozwiązań pozwalających na uzyskanie
fizycznej postaci projektowanego przedmiotu, jeszcze
przed uruchomieniem jego seryjnej produkcji. Korzyściom
wynikających z zastosowania technologii szybkiego
prototypowania (Rapid Prototyping), a przede wszystkim
– samym rozwiązaniom...
22 Nowa maszyna do szybkiego prototypowania
24 Inżynieria odwrotna i szybkie prototypowanie...
Stefan Woźniak
POLSKIE PROJEKTY
53 Modernizacja z pomysłem...
Zbigniew Brodowski
WBREW POZOROM
57 Ciekawostki semantyczne i nie tylko
Tomasz Gerard
MIEJSCA W SIECI
28 Wyszukiwarka obrabiarek
Marek Staszyński
Od kilku tygodni działa nowy portal poświęcony sterowanym
numerycznie maszynom do obróbki metali i tworzyw, a także
wszystkiemu, co jest z nimi związane.
HISTORIA
58 Powietrzna... „Pchła”
Na okładce (a także
w Raporcie): fragment
zdjęcia silnika MCE-5.
Więcej informacji
na stronach 48–51
PROGRAMY
32 Zielone – dobrze, czerwone – źle... MES
Maciej Stanisławski
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie www.konstrukcjeinzynierskie.pl
redaktor naczelny Maciej Stanisławski, ms@konstrukcjeinzynierskie.pl, 0602 336 579
reklama sales manager: Przemysław Zbierski, pz@konstrukcjeinzynierskie.pl,
0606 416 252, (022) 402 36 10, reklama@konstrukcjeinzynierskie.pl
adres redakcji ul. Pilicka 22, 02-613 Warszawa,
tel.: (022) 402 36 10, faks: (022) 402 36 11, redakcja@konstrukcjeinzynierskie.pl
wydawca ITER, wydawnictwo@iter.com.pl
opracowanie graficzne, DTP skladczasopism@home.pl druk www.drukarnia-interdruk.pl
www.konstrukcjeinzynierskie.pl 3
46853749.007.png
Od redakcji
Wielki świat małych samochodów
W czasie niedawno „popełnianego” przeglądu prasy, nie mogłem pominąć kilku
motoryzacyjnych tytułów. Mimo, iż były to publikacje o popularnym charakterze,
można było doszukać się na ich łamach wielu informacji – nawet jeśli nie
przydatnych, to z pewnością – interesujących dla konstruktorów. A że czasem trzeba
czytać „między wierszami”...
Jeden z materiałów poruszył dość interesujący temat dotyczący łatwości
wymiany żarówek w samochodach osobowych. Już kilka lat temu okazało się,
iż w niektórych pojazdach najróżniejszych segmentów, wymiana tego prostego
i niedrogiego elementu, zmusza właścicieli do korzystania z autoryzowanych stacji
obsługi! Demontaż akumulatora, zbiornika płynu do spryskiwaczy – to jeszcze
niewielki problem. Cóż mają powiedzieć posiadacze samochodów, którzy w sytuacji
wymiany żarówki, zmuszeni są pozostawić pojazd w warsztacie na kilka godzin,
gdyż trzeba demontować błotnik, czy też elementy układu dolotowego.
Nasuwa się pytanie nad celowością tak prowadzonych prac projektowych, które
w efekcie konieczność obsługi samochodu czynią udręką. Czy projektanci
nie wzięli tego pod uwagę, analizując konstrukcję tylko pod kątem łatwości
i szybkości montażu fabrycznego, czy też wykonywali polecenia przełożonych,
którzy w ten sposób starają się zwiększać zyski producentów określonych marek
– sektor usług, wpływy ze stacji obsługi, stanowią przecież dużą pulę w tabelach
zysków motoryzacyjnych koncernów. Zysków, którym zagrozić mogą poczynania
„kitajskich” biznesmenów (czy ktoś pamięta, że kiedyś na Trabanta mówiło się
„kitajski ford”, chociaż nie miał z Chinami nic wspólnego?).
Potęga Państwa Środka jawi się coraz częściej w produkcji imitacji
zachodnioeuropejskich, amerykańskich, czy też japońskich konstrukcji. Jeden
z artykułów, na które miałem okazję trafić,opisywał metody, jakimi wytwarzane są
kopie samochodów „Smart” – tyle, że kopie napędzane elektrycznie. Przed oczami
stanęła mi produkcja nadwozi do Syreny „laminat” – niemalże analogiczna do tej,
prezentowanej w reportażu. Cóż, jeśli takie metody produkcji są wystarczające dla
zaspokojenia popytu i zagwarantowania opłacalności produkcji, a biurokratyczne
przepisy nie stawiają barier przed technologią, jedyne co budzi sprzeciw
– to kradzież czyjegoś pomysłu, koncepcji, czy też designu.
Dostrzec można w tym zjawisku jednak pewne dobre strony. Jeśli Chiny budują
swoją potęgę poprzez naśladownictwo, jeśli nie opracowują nowych, oryginalnych
rozwiązań, to można też dostrzegać tutaj szansę i dla naszej rodzimej myśli
technicznej (myślę oczywiście o naśladowaniu i rozwijaniu pewnych koncepcji,
a nie o dokładnym kopiowaniu). To – czy Polsce w ramach Unii Europejskiej
przypadnie – i utrwalona zostanie – rola skansenu i rezerwatu, takiej „europejskiej
doliny Rospudy”, czy też będziemy w stanie wybić się i zademonstrować potencjał
wynikający z naszych dobrych cech narodowych i zdolności – zależy prawie
wyłącznie od nas samych.
Mimo nadciągających zewsząd czarnych chmur, patrzę w przyszłość z nadzieją
i optymizmem.
redaktor naczelny
Maciej Stanisławski
4 P rojektowanie i K onstrukcje I nżynierskie kwiecień 2008 www.konstrukcjeinzynierskie.pl
46853749.008.png 46853749.009.png
Nowości, wieści ze świata
SolidWorks za... 200 dolarów?
Modelarski zestaw do składania robota firmy Revell z dołączoną
studencką wersją SolidWorks
Młodzi wynalazcy i konkurenci w zakresie
innowacji wykorzystują oprogramowanie
SolidWorks 3D CAD do uzyskania maksy-
malnej kontroli nad swoimi zdalnie stero-
wanymi systemami robotów. Oprogramo-
wanie jest aktualnie dołączane do każdego
nowego zestawu sytemu projektowania
robota VEXplorer Robotics Design Sys-
tem firmy Revell, będącej ikoną branży
modelarstwa. Tworzący roboty wynalazcy
używają oprogramowania SolidWorks do
planowania kół, ramion, łap i kamer szpie-
gowskich, które będą dbały o założone
zadania.
System VEXplorer jest sprzedawany
użytkownikom bezpośrednio online, jak
i tradycyjnie poprzez sklepy. Dostarczany
jest razem z wersją studencką oprogramo-
wania SolidWorks Student Design Kit,
w której znajdziemy przykładowe projek-
ty, fotorealistyczne renderowane zdjęcia
i opcje animacji, oraz możliwość pobra-
nia dodatkowych elementów z Internetu
przy pomocy narzędzia, którego używają
wykwalifikowani inżynierowie.
VEXplorer firmy Revell jest rozsze-
rzeniem popularnego systemu Innovation
First, Inc. VEX wykorzystywanego
w gimnazjach i szkołach średnich na zaję-
ciach z robotyki, zatwierdzonego przez
Akademię Robotyki w Carnegie Mellon
i inne organizacje edukacyjne. Zestaw
VEX Robotics Design System Starter
Kit, zawierający również oprogramowa-
nie SolidWorks jest systemem robotyki
wybranym z pośród konkurencji na aka-
demickich zawodach średniej klasy robo-
tów o nazwie FIRST Tech Challenge.
Dysponując 300 częściami VEXplorer
może stworzyć dziesiątki konfiguracji.
– Posiadając tak wiele opcji, każdy zde-
cydowanie woli stworzyć projekt zanim
zacznie składać konstrukcję – powiedział
Kenneth Stafford, dyrektor Robotics
Resource Center na Instytucie Politech-
niki Worcester. – SolidWorks pomaga
studentom w tworzeniu, obrazowaniu,
wprowadzaniu zmian i dopasowywania
projektu zanim zaczną składać swoje
roboty, zapewniając spełnienie założenia
wstępne. SolidWorks daje im także dostęp
do biblioteki modeli 3D ContentCentral
(http://www.3dcontentcentral.com),
z której mogą pobierać oryginalne pliki
części systemu VEXplorer i miliony
innych elementów.
VEXplorer, który w całości został
zaprojektowany przy użyciu oprogramo-
wania SolidWorks, jest dostępny w sprze-
daży w sklepach i hurtowniach z zabaw-
kami, takich jak Toys „R” Us, Fred Meyer
i Hobby Lobby oraz w sklepach dla
majsterkowiczów w całym kraju. Sklepy
z zabawkami i sprzętem elektronicznym
Online sprzedające system VEXplorer to
między innymi Amazon.com, Target.com,
Firma Revell ze swoimi produktami
ukierunkowanymi na dostarczanie
interaktywności, autentyczności i zabawy
jest jednym z wiodących producentów
zestawów do tworzenia modeli. Linia
produktów firmy Revell zawiera modele
użytkowe i hobbystyczne samochodów,
ciężarówek, statków, samolotów, zdalnie
sterowanych pojazdów i zestawów
wyścigowych.
www.Revell.com
Innovation First, Inc. rozpoczęła
produkcję elektroniki do naziemnych
robotów bezobsługowych i została
liderem w branży produktów do
rywalizacji, hobby i edukacji. Nagradzane
systemy VEX Robotics Design System,
VEXplorer, HEXBUG Micro Robotic
Creatures i IFI Robotics obejmują rynki
edukacji, produktów użytkowych i b2b.
www.innovationfirst.com
REKLAMA
Profesjonalna grafika
dla konstruktorów
Servodata Elektronik Sp. z o.o., ul. Jana Sawy 8 lok. 02, 20-632 Lublin, tel.: 081 525 43 19, servodata@servodata.com.pl, www.servodata.com.p l
46853749.010.png 46853749.011.png 46853749.012.png 46853749.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin