1. Specjalna komisja (NOAA) rozstrzygnęła, że w metodzie wyceny warunkowej preferować należy schemat pytani:
A o wielkości poniesionych strat
B o gotowości do zapłaty
C o gotowości do współpracy
D o gotowości do przyjęcia rekompensaty
E odwołującego się do wyników innych badań
2. W ochronie środowiska regulacja pośrednia, w stosunku do regulacji bezpośredniej (prawo-administacyjne), stwarza większą możliwość:
A skutecznego oddziaływania na podmioty gospodarcze
B szybszego osiągania zamierzonych norm jakości środowiska
C osiągania celów ochrony środowiska niższym kosztem
D większego bezpieczeństwa ekologicznego
E szerszego wykorzystania rozwiązań prawno-administracyjnych
3. Realizacja kryteriów efektywności kosztowej polega na minimalizowaniu kosztów przedsięwzięć ochronnych przy:
A realizacji ustalonych celów ochrony środowiska
B jednoczesnej maksymalizacji efektów polityki ochronnej
C wyborze celów ochrony środowiska
D podejmowaniu wszelkich decyzji gospodarczych
E planowaniu wydatków na ochronę środowiska
4. Ustalając stawkę opłaty emisyjnej nie potrafimy dokładnie przewidzieć reakcji emitentów ponieważ:
A mają oni całkowitą swobodę działania
B dopuszczalna wielkość ich emisji nie jest zwykle ustalona
C monitoring jest zawodnym źródłem informacji o emisjach
D nie znamy krańcowych strat towarzyszących emisjom
E nie znamy ich krańcowych kosztów redukcji zanieczyszczeń
5. Stosując metodę kosztów podróży (tavel cost) dokonujemy wyceny:
A nierynkowej cechy dobra rynkowego
B dobra nierynkowego poprzez wydatki na dobro rynkowe
C dobra rynkowego poprzez wydatki na inne dobra rynkowe
D w ramach tak zwanego przeniesienia korzyści (benefit transfer)
E metodą wyceny bezpośredniej
6. Autorem koncepcji podatku korygującego występowanie kosztów zewnętrznych, w ramach mechanizmu rynkowego, jest angielski ekonomista:
A Pigou
B Marshall
C Boulding
D Kneese
E Coase
7. Optymalny poziom emisji zanieczyszczeń dla pojedynczego producenta jest wyznaczany przez jego krańcowe prywatne korzyści netto oraz:
A krańcowe koszty redukcji zanieczyszczeń
B krańcowe korzyści zewnętrzne
C krańcowe koszty zewnętrzne
D dopuszczalny poziom zanieczyszczeń
E dowolną opłatę za emisję zanieczyszczeń
8. Zgodnie z zasadniczą ideą teorii sformułowanej przez Malthusa, wyczerpywanie się zasobów środowiska:
A nigdy nie doprowadzi do katastrofy
B ma charakter absolutny
C nie zależy od liczby ludności
D ma charakter względny
E może być łagodzone postępem technicznym
9. Jeżeli zasób odnawia się bardzo wolno, a stopa procentowa jest wysoka, to można się spodziewać, że zasób:
A zostanie wkrótce zużyty w całości
B przynosić będzie trwały przychód
C będzie użytkowany w nieskończoność
D zostanie w długim kresie wyczerpany
E nie przyniesie już żadnych korzyści
10. Zdaniem Coase’a optymalizacja stopnia eksploatacji środowiska zostanie osiągnięta niezależnie od:
A wysokości kosztów transakcyjnych
B chęci i wiedzy zainteresowanych stron
C zastosowanych mechanizmów regulacji
D umiejscowienie praw własnych do danego zasobu
E od stopnia zaangażowania państwowych instytucji
11. Zasadnicze cechy dobra publicznego to:
A brak konkurencyjności i ubywalność dobra
B konkurencyjność i ubywalność dobra
C konkurencyjność i wykluczenie innych użytkowników
D konkurencyjność i brak ubywalności dobra
E brak konkurencyjności i brak ubywalności dobra
12. Tak zwana równowaga bionomiczna w rybołówstwie
A jest niekorzystna dla trwałości zasobów
B to cel działań o charakterze ochronnym
C jest korzystna dla rozwoju rybołówstwa
D jest nieefektywna z punktu widzenia gospodarki i odnawialności zasobu
E jest sprzeczna z zasadą uzyskiwania trwałego przychodu
13. Tworząc system zbywalnych pozwoleń na emisje zanieczyszczeń z podzielonego obszaru na strefy dopuszczalnego handlu
A zmniejszamy dopuszczalny poziom emisji zanieczyszczeń
B zwiększamy efektywność kosztową regulacji
C obniżamy efektywność kosztową regulacji
D nie uwzględniamy szkodliwości emitowanego zanieczyszczenia
E musimy wprowadzić tak zwane stopy wymiany pozwoleń
14. Wprowadzenie do podstawowego modelu gospodarki leśnej korzyści czerpanych z rekreacji spowoduje:
A zakwestionowanie zasady trwałości gospodarowania tym zasobem
B wydłużenie okresu rotacji
C skrócenie okresu rotacji
D za okres rotacji nie ulegnie zmianie
E zachętę do zaniechania wyrębu lasu
15. Jeden z wniosków nazwany regułą Weitzmana głos, ze szybszy spadek krzywej krańcowych prywatnych korzyści netto skłania do:
A zastosowania regulacji podatkowej
B zastosowania regulacji ilościowej
C dowolności w wyborze metody regulacji
D zastosowania ekonomicznej wyceny kosztów zewnętrznych
E zastosowania podatku Pigoń
16. Kiedy występuje zjawisko „pasażera na gapę”, to dobro publiczne dostarczane jest w ilości, która:
A jest mniejsza od wyznaczonej przy maksymalizacji dobrobytu społecznego
B nie zostanie w całości nabyte przez społeczeństwo
C pozwala osiągnąć maksymalny poziom dobrobytu społecznego
D odpowiada rzeczywistemu popytowi na to dobro
E jest większa od wyznaczonej przy maksymalizacji dobrobytu społecznego
17. Zgodnie ze strategią trwałego rozwoju i zachowania kapitału, najodpowiedniejsza jest definicja dochodu, którą sformułował:
A Achenwall
B Ricardo
C Malthus
D Marks
E Hicks
wp-pl