Natural Power Fiat Multipla PL.pdf

(734 KB) Pobierz
60360950 Multipla Nat Power PL
353253612.004.png
WST¢P ............................................................................................................ 3
SCHEMAT FUNKCJONOWANIA UK¸ADU ................................................ 6
BUTLE ............................................................................................................ 7
ELEKTROZAWÓR/URZÑDZENIA BEZPIECZE¡STWA .............................. 8
PRZEWODY .................................................................................................. 9
REDUKTOR/REGULATOR CIÂNIENIA ........................................................ 9
WTRYSKIWACZE METANU .......................................................................... 9
CENTRALKA ELEKTRONICZNA INSTALACJI METANU ............................ 9
PRZE¸ÑCZNIK METAN/BENZYNA .............................................................. 10
WSKAèNIK POZIOMU METANU ................................................................ 11
WY¸ÑCZNIK BLOKUJÑCY ZASILANIE ........................................................ 12
URUCHOMIENIE SILNIKA ............................................................................ 12
NA STACJI PALIW .......................................................................................... 13
JE˚ELI PRZEBIJE SI¢ OPONA ........................................................................ 14
DANE IDENTYFIKACYJNE BUTLI ................................................................ 15
INSPEKCJA BUTLI .......................................................................................... 15
WYKAZ CZYNNOÂCI PRZEGLÑDÓW OKRESOWYCH ............................ 17
KODY WERSJI NADWOZIA .......................................................................... 17
KO¸A .............................................................................................................. 18
SILNIK ............................................................................................................ 17
ZASILANIE...................................................................................................... 18
ZAP¸ON ........................................................................................................ 18
CH¸ODZENIE................................................................................................ 18
OSIÑGI ............................................................................................................ 18
MASY .............................................................................................................. 19
WYMIARY ...................................................................................................... 20
POJEMNOÂCI ................................................................................................ 21
ZU˚YCIE PALIWA.......................................................................................... 22
EMISJE CO 2 .................................................................................................... 23
BEZPIECZNIKI .............................................................................................. 23
W prezentowanym za∏àczniku przed-
stawiona jest wersja Fiat Multipla Natu-
ral Power Benzyna - Metan.
OdnoÊnie informacji nie opisanych w
tym za∏àczniku, patrz Instrukcja obs∏ugi
Fiata Multipla.
 
WST¢P
System Wtrysku Wielopunktowego Multipoint
Metanu
Jest produktem oryginalnym opracowanym przez Fiata w
zakresie paliw alternatywnych, zrealizowanym przy Êcis∏ej
wspó∏pracy z kwalifikowanymi dostawcami w sektorze
Metanu.
Po dostosowaniu charakterystyk Metanu do wymagaƒ
technicznych kontroli elektronicznej silników benzynowych,
uzyskano znaczàce rezultaty dobrego prowadzenia
samochodu, zmniejszenia emisji zanieczyszczeƒ przy
wydechu i zu˝ycia paliwa.
Z systemem wtrysku Multipoint Metanu silnik ma takie
same charakterystyki prowadzenia jak przy funkcjonowaniu
na benzyn´.
Nale˝y jednak pami´taç, ˝e w ka˝dych warunkach jazdy
przy zasilaniu Metanem charakterystyki momentu i mocy
silnika sà mniejsze o oko∏o 10% w stosunku do funkcjo-
nowania na benzyn´.
Wersja „Natural Power“ Fiat Multipla charakteryzuje si´
dwoma systemami zasilania, jednym benzynà i jednym Ga-
zem Naturalnym (Metanem).
Dwa systemy sà niezale˝ne od siebie i system zasilania Me-
tanem jest typu Wielopunktowego Sekwencyjnego Fazo-
wego Multipoint.
System uruchamiania silnika jest benzynowy i tylko jeden.
Co to jest Gaz Naturalny?
Gaz Naturalny jest mieszaninà gazów u˝ywanych jako pod-
stawowe êród∏o energii.
Jego g∏ównym elementem jest Metan, i z tego powodu we
W∏oszech jest powszechnie okreÊlany jako „Metan“, ale za-
wiera niewielkie iloÊci innych w´glowodorów i gazów obo-
j´tnych.
Wydobywany jest w stanie gazowym i transportowany do
miejsc stosowania za pomocà gazociàgów; rezerwy Êwia-
towe sà olbrzymie i równomiernie roz∏o˝one; we W∏oszech
produkcja krajowa pokrywa oko∏o 30 % zapotrzebowania.
Metan jest paliwem o ma∏ym zanieczyszczaniu Êrodowiska,
poniewa˝ redukuje w sposób znaczàcy wytwarzanie ga-
zów wydechowych zmniejszajàc efekt cieplarniany i po-
wstawanie warstwy ozonowej.
3
 
F0E0500m
Wybór typu zasilania
Fiat Multipla Natural Power jest skonfigurowany dla funkcjonowania normal-
nego przy zasilaniu Metanem.
Gdy Metan wyczerpie si´ i ciÊnienie w butli osiàga dopuszczalnà wartoÊç dla
prawid∏owego funkcjonowania, nast´puje automatyczne przejÊcie na funkcjo-
nowanie na benzyn´.
Uruchomienie silnika nast´puje zawsze przy zasilaniu benzynà (aby utrzymaç
w sprawnoÊci ten typ zasilania) przy przejÊciu automatycznym na zasilanie Me-
tanem po kilku sekundach.
Z tego powodu konieczne jest wi´c posiadanie zawsze benzyny w zbiorniku.
Przycisk sterujàcy (A), znajdujàcy si´ w desce rozdzielczej oznaczony ideogra-
mem K , umo˝liwia wybór funkcjonowania na benzyn´.
Nie jest przewidziane przejÊcie automatyczne na funkcjonowanie na Metan
w przypadku wyczerpania si´ benzyny.
Wybór manualny trybu funkcjonowania, uaktywnia si´ tylko, gdy pr´dkoÊç ob-
rotowa silnika jest mniejsza od 2000 obr/min.
4
353253612.005.png 353253612.001.png 353253612.002.png
Bezpieczeƒstwo pasywne
Fiat Multipla Natural Power ma te same charakterystyki bez-
pieczeƒstwa pasywnego, co inne wersje.
W szczególnoÊci ustawienie i mocowania butli zosta∏y tak
zaprojektowane, aby przekraczaç wymagania próby zde-
rzenia zgodnie ze standardem bezpieczeƒstwa Fiata.
Wyp∏yw Metanu, na wyjÊciu z poszczególnej butli, jest ste-
rowany elektrozaworem otwartym tylko podczas funkcjo-
nowania przy zasilaniu Metanem.
Zespó∏ elektrozaworu zawiera zabezpieczenia przed nad-
miernym przep∏ywem (w przypadku p´kni´cia w uk∏adzie
wysokiego ciÊnienia przep∏yw Metanu zostaje ograniczony
do wartoÊci bezpiecznych) i przed przegrzaniem (bezpiecz-
nik topikowy, który w przypadku wzrostu temperatury
powy˝ej 110 °C, umo˝liwia roz∏adowanie ciÊnienia me-
tanu na zewnàtrz mo˝liwie jak najszybciej).
Elektrozawór po∏àczony jest z Systemem Zabezpieczenia
Przed Po˝arem - Fire Protection System (wy∏àcznik bezw∏ad-
noÊciowy lub wy∏àcznik blokowania zasilania paliwem).
Bezpieczeƒstwo aktywne
Fiat Multipla Natural Power posiada te same charaktery-
styki bezpieczeƒstwa aktywnego, co inne wersje.
UWAGA
Fiat Multipla Natural Power wyposa˝ony jest w uk∏ad Metanu o wysokim ciÊnieniu za-
projektowany do dzia∏ania przy 200 bar nominalnych.
Bardzo niebezpieczne jest stosowanie w uk∏adzie ciÊnieƒ wy˝szych. Podczas holowania lub
podnoszenia samochodu, aby uniknàç niebezpieczeƒstwa uszkodzenia elementów uk∏a-
du Metanu konieczne jest przestrzeganie instrukcji podanych w bazowej Instrukcji obs∏u-
gi w rozdziale: „Holowanie samochodu“. W przypadku uszkodzenia uk∏adu Metanu zwró-
ciç si´ wy∏àcznie do ASO Fiata. Nie modyfikowaç konfiguracji lub elementów uk∏adu Me-
tanu; zosta∏y one zaprojektowane wy∏àcznie dla Fiata Multipla Natural Power. U˝ycie in-
nych elementów lub materia∏ów mo˝e spowodowaç nieprawid∏owe funkcjonowanie i za-
gro˝enie bezpieczeƒstwa.
W przypadku lakierowania „w komorze“ butla musi byç wymontowana z samochodu i zamon-
towana ponownie w stacji obs∏ugi ASO Fiata. Pomimo, ˝e uk∏ad Metanu wyposa˝ony jest w
wiele zabezpieczeƒ, zaleca si´ zamykaç zawór r´czny butli za ka˝dym razem, gdy samochód
jest b´dzie u˝ywany przez d∏ugi okres czasu, transportowany na innym pojeêdzie lub przemiesz-
czany w przypadkach awaryjnych z powodu uszkodzeƒ lub wypadków.
5
353253612.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin