Scenariusz zajęć prowadzonych metodą gimnastyki twórczej Labana
DZIAŁ PROGRAMOWY: Wychowanie Zdrowotne
HASŁO PROGRAMOWE: Rozwijanie twórczej inwencji, ruchowe wyżycie się bez kanonów i schematów
TEMAT: Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą R. Labana
CELE: ogólny- pobudzanie wyobraźni i inwencji twórczej, zaspakajanie naturalnej potrzeby ruchu.
szczegółowe - dziecko potrafi:
słuchać muzyki i dostosowywać ruch do jej tempa i nastroju,
wyczuć własny ciężar ciała w czasie i przestrzeni,
dziecko współdziała:
w grupie lub parze (akceptuje ruchy partnera w grupie lub parze)
dziecko zna:
światową klasykę muzyki poważnej.
dziecko rozumie:
potrzebę ostrożnego poruszania się w czasie ćwiczeń i zabaw po zatłoczonej sali.
METODA: czynna
FORMA: praca z całą grupą
POMOCE: ścieżka dźwiękowa do ćwiczeń (magnetofon).
LITERATURA: T. Żyterska – „6-latki-Poznanie środowiska społecznego i przyrodniczego”
Przebieg zajęcia:
1. WYCZUCIE WŁASNEGO CIAŁA
Marsz przy muzyce („Captain Jack”)-
2. W czasie żywej skocznej muzyki dzieci biegają i wykonują dowolne ruchy. Na przerwę w muzyce kłaniają się 3 razy. („Level2”).
3. WYCZUCIE CIĘŻARU I CZASU
Kto potrafi pisać głową?
4. Baletnica - swobodny taniec (Czajkowski)
5. NAPINANIE I ROZLUŹNIANIE
Przenoszenie ciężkiego wyimaginowanego przedmiotu z miejsca na miejsce. Podczas przerw – rozluźnianie.
6. WYCZUCIE PRZESTRZENI
Interpretacja melodii smutnej (szerokiej i wolnej), oraz wesołej i żywej za pomocą ruchu (Czajkowski, Beethoven, Grieg, Strauss).
7. „Kopnij jak najwyżej wyimaginowaną piłkę”.
8. INTERPRETACJA RUCHÓW, WYCZUCIE CIĘŻARU CIAŁA I PRZESTRZENI W CZASIE
„Piruet”- obrót w miejscu w pozycji wysokiej a następnie niskiej (instrument o tonach niskich i wysokich).
9. INTERPRETACJA WŁASNA MUZYKI
„Lot trzmiela” (Rimsky Korssakoff).
10. „Taczka”- chodzenie i toczenie przed sobą taczki, lub niosąc ciężar na barkach, a następnie ruch lekki i swobodny.
11. ADAPTACJA RUCHÓW WŁASNYCH DO RUCHU PARTNERA LUB GRUPY
„Cień”- jedno dziecko podąża po dowolnej linii, a drugie wiernie je naśladuje.
12. „Gra w kometkę, siatkówkę, piłkę nożną” w parach
13. „Smerfy”- marsz z klaskaniem
orfada6