Przedszkole Miejskie Nr 32 w Olsztynie
Wiek dzieci: 6-latki
§ Zasady racjonalnego żywienia i stosowanie ich w życiu codziennym;
§ Stosowanie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch” – rozumienie racjonalnego żywienia o jego znaczenia dla zdrowia;
§ Stosowanie profilaktyki zdrowotnej – rozumienie znaczenia uregulowanego rozkładu dnia dla zdrowia człowieka.
§ Dziecko potrafi przydzielić podczas zabawy odpowiedni produkt do zdrowego posiłku;
§ Dziecko przeczyta wyrazy związane ze zdrową żywnością;
§ Dziecko zgodnie współpracuje w zespole
§ Dziecko rozumie treść poleceń nauczyciela
1. Problemowe – dyskusja.
2. Podające – opowiadanie.
3. Eksponujące – tworzenie prac plastycznych.
4. Praktycznego działania – zadania do wykonania.
1. zbiorowa;
2. praca w małych zespołach;
3. indywidualna.
Napisy do odczytywania, koła hola-hop, karton, klej, papierowe koła w pięciu kolorach, elementy na wstążeczkach przedstawiające zdrową i niezdrową żywność, kolorowe kółeczka, nagranie piosenki „jarzynowa piosenka”.
Carper J.: Żywność – twój cudowny lek.
DeAGOSTINI: Sekrety ludzkiego ciała – odżywianie, zdrowe odżywianie.
Haingh R.: Zdrowa żywność, zdrowa kuchni
OPIS PROJEKTOWANEJ SYTUACJI WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
RODZAJE I FORMY AKTYWNOŚCI DZIECI
UWAGI
I
ZAANGAŻOWANIE
v Powitanie dzieci zabawą „Dzień dobry” wg zwyczaju grupy.
v Wspólna zabawa integracyjne
II
v Podpowiadamy Ptysiowi, jak się zdrowo odżywiać.
v Rozmowa z dziećmi nt. odżywiania Ptysia. Czy możecie podpowiedzieć chłopcu – co jest zdrowe, a co szkodzi?
v Jakie znacie produkty zdrowe?
v Które produkty szkodzą zdrowiu?
v Ptyś wybiera się do sklepu - chce kupić produkty na zdrowe posiłki. Pomóżcie mu, co ma kupić na poszczególne posiłki (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja)
v Zaproszenie dzieci do pracy w zespołach - ustalenie planu działania kodem
v Dzieci słuchają wiersza „O Ptysiu”.
v Dzieci odpowiadają na pytania. Wspólnie udzielają słownych rad Ptysiowi.
v Podział dzieci na zespoły wg znaczków
v Załącznik - wiersz „O Ptysiu”
v Każdy zespół posiada emblemat
PRZEKSZTAŁCANIE
v Dzieci wybierają z różnych napisów, obrazków zdrowe produkty.
v Dzieci w zespołach przyporządkowują odpowiednie produkty do zdrowych posiłków dla Ptysia.
v Podział grupy na 5 zespołów.
v Dzieci zajmują odpowiednie miejsca przy oznaczonych stolikach
v Dzieci wspólnie wybiorą lidera zespołu
v Dokonują wyboru zdrowych produktów.
v Dzieci komponują zdrowe posiłki dla Ptysia.
v Napisy z nazwami, obrazki różnych produktów.
v Powiedzcie, jakich produktów użyłyście do przygotowania posiłków dla Ptysia?
v Jak podzieliłyście się pracą przy wyborze produktów?
v Zaprezentujcie wasze prace.
v Lider grupy dokonuje prezentacji wykonanego zadania
v Dzieci opowiadają o wspólnej pracy
v Zaproszenie do pokazania zaprojektowanych posiłków dla Ptysia.
v Czego się nauczyliście?
v Jak wam się dzisiaj pracowało?
v Czy miałyście jakieś problemy podczas pracy?
v Czego dowiedzieliście się na dzisiejszych zajęciach?
v Dzieci opowiadają o swojej pracy w zespołach
Przyszedł do nas smutny Ptyś
- Taki chory jestem dziś.
- Co Cię boli?
- Ząb i brzuszek
Tu się ciągle trzymać muszę,
Katar już od piątku trwa
I tu ból mam, a tu dwa.
- No cóż Ptysiu, dam Ci proszki
Aspirynę może zażyj,
Może ziółek Ci zaparzyć
- Aspiryna nie pomoże,
A po ziółkach będzie gorzej.
Muszę przyznać Wam się sam
Że w swej kuchni tylko mam
Czekoladę i cukierki,
Chipsy, colę i wafelki.
To codziennie zjadam sam
No i brzuszek spory mam!
Dziurkę w ząbku, albo dwie!
Co mam robić – któż to wie?
(autorki wiersza: mgr Bożena Hnatyk, mgr Maria Karzecka)
nowiny