[040126] mgr Maria Karzecka - Scenariusz zajec_ Co sluz.doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych:

Opracowała: mgr Maria Karzecka

Przedszkole Miejskie Nr 32 w Olsztynie

 

Scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych:

Wiek dzieci: 6-latki

 

Temat zajęć: Co służy zdrowiu, a co szkodzi?                                                                               

Cele ogólne:

§         Zasady racjonalnego żywienia i stosowanie ich w życiu codziennym;

§         Stosowanie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch” – rozumienie racjonalnego żywienia o jego znaczenia dla zdrowia;

§         Stosowanie profilaktyki zdrowotnej – rozumienie znaczenia uregulowanego rozkładu dnia dla zdrowia człowieka.

Zamierzone efekty:

§         Dziecko potrafi przydzielić podczas zabawy odpowiedni produkt do zdrowego posiłku;

§         Dziecko przeczyta wyrazy związane ze zdrową żywnością;

§         Dziecko zgodnie współpracuje w zespole

§         Dziecko rozumie treść poleceń nauczyciela

Metody pracy:

1.      Problemowe – dyskusja.

2.      Podające – opowiadanie.

3.      Eksponujące – tworzenie prac plastycznych.

4.      Praktycznego działania – zadania do wykonania.

Formy pracy:

1.      zbiorowa;

2.      praca w małych zespołach;

3.      indywidualna.

Pomoce:

Napisy do odczytywania, koła hola-hop, karton, klej, papierowe koła w pięciu kolorach, elementy na wstążeczkach przedstawiające zdrową i niezdrową żywność, kolorowe kółeczka,  nagranie piosenki „jarzynowa piosenka”.

 

Literatura:

Carper J.: Żywność – twój cudowny lek.

DeAGOSTINI: Sekrety ludzkiego ciała – odżywianie, zdrowe odżywianie.

Haingh R.: Zdrowa żywność, zdrowa kuchni

 

ETAPY  ZAJĘCIA

OPIS  PROJEKTOWANEJ  SYTUACJI WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ 

CZYNNOŚCI  NAUCZYCIELA

RODZAJE  I  FORMY  AKTYWNOŚCI  DZIECI

UWAGI

ORGANIZACYJNE

 

              I

ZAANGAŻOWANIE 

v     Powitanie dzieci zabawą                   „Dzień dobry” wg zwyczaju grupy.

 

v     Wspólna zabawa integracyjne

 

 

              II

     BADANIE

v     Podpowiadamy Ptysiowi, jak się zdrowo odżywiać.

 

 

v     Rozmowa z dziećmi nt. odżywiania Ptysia. Czy możecie podpowiedzieć chłopcu – co jest zdrowe,                      a co szkodzi?

 

v     Jakie znacie produkty zdrowe?

 

v     Które produkty szkodzą zdrowiu?

 

v     Ptyś wybiera się do sklepu - chce kupić produkty na zdrowe posiłki. Pomóżcie mu, co ma kupić na poszczególne posiłki (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) 

 

v     Zaproszenie dzieci do pracy   w zespołach  - ustalenie planu działania kodem

 

v     Dzieci słuchają wiersza „O Ptysiu”.

 

v     Dzieci odpowiadają na pytania. Wspólnie udzielają słownych rad Ptysiowi.

 

 

 

 

 

 

 

v     Podział dzieci na zespoły wg znaczków

 

v     Załącznik - wiersz „O Ptysiu”

 

v     Każdy zespół posiada emblemat

              III

PRZEKSZTAŁCANIE

v     Dzieci wybierają z różnych napisów, obrazków zdrowe produkty.

 

v     Dzieci  w zespołach przyporządkowują odpowiednie produkty do zdrowych posiłków              dla Ptysia.

v     Podział grupy na 5 zespołów.

 

v     Dzieci zajmują odpowiednie miejsca przy oznaczonych stolikach

 

v     Dzieci wspólnie wybiorą lidera zespołu

 

v     Dokonują wyboru zdrowych produktów.

 

v     Dzieci komponują zdrowe posiłki           dla Ptysia.

v     Napisy z nazwami, obrazki różnych produktów.

§                     IV

        PREZENTACJA

v     Powiedzcie, jakich produktów użyłyście  do przygotowania posiłków dla Ptysia?

 

v     Jak podzieliłyście się pracą   przy wyborze produktów?

 

v     Zaprezentujcie wasze prace.

v     Lider grupy dokonuje prezentacji wykonanego zadania

 

v     Dzieci opowiadają        o wspólnej pracy

v     Zaproszenie          do pokazania zaprojektowanych posiłków              dla Ptysia.

        
           V
REFLEKSJA

v     Czego się nauczyliście?

 

v     Jak wam się dzisiaj pracowało?

 

v     Czy miałyście jakieś problemy podczas pracy?

 

v     Czego dowiedzieliście się                        na dzisiejszych zajęciach?

 

v     Dzieci opowiadają o swojej pracy               w zespołach

 

 

 

 

 

§       Załącznik nr 1

 

 

 

 

Wiersz o Ptysiu

 

 

Przyszedł do nas smutny Ptyś

-                     Taki chory jestem dziś.

-                     Co Cię boli?

-                     Ząb i brzuszek

Tu się ciągle trzymać muszę,

Katar już od piątku trwa

I tu ból mam, a tu dwa.

 

-                     No cóż Ptysiu, dam Ci proszki

Aspirynę może zażyj,

Może ziółek Ci zaparzyć

-                     Aspiryna nie pomoże,

A po ziółkach będzie gorzej.

 

Muszę przyznać Wam się sam

Że w swej kuchni tylko mam

Czekoladę i cukierki,

Chipsy, colę i wafelki.

To codziennie zjadam sam

No i brzuszek spory mam!

Dziurkę w ząbku, albo dwie!

Co mam robić – któż to wie?

 

 

                            (autorki wiersza: mgr Bożena Hnatyk, mgr Maria Karzecka)                                                                                                                                                                                                                 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin