Filozofia - minisłownik.doc

(294 KB) Pobierz

A posterion

stwierdzenie czegoś po doświadczeniu

A priori

stwierdzenie czegoś bez udziału doświadczenia, tylko na drodze rozumu

Agnostycyzm

że świat jest poza poznaniem. W wersji słabszej, że kwestie światopoglądowe są nierozstrzygalne i rozum nie jest w stanie rozwiązać kwestii światopoglądów. Agnostyk wznosi się ponad spór i nie rozstrzyga o istnieniu, czy nie istnieniu Boga

Aksjologia

neutralne – teoria wartości. Neutralność aksjologiczna – cel manipulacji jest obojętny. Nie wartościuje się celu manipulacji w kategoriach dobra czy zła, a skuteczności (kasa). Co to jest wartość i jak istnieje?  Czy wartości są absolutne, czy względne?

Anaksymander

uczeń i następca Talesa. Stwierdził że: żaden z widzialnych, postrzegalnych pierwiastków nie może być Arche. Widzialne pierwiastki są skończone a Arche musi być nieskończony. Istnieje w aperion. Żadna z rzeczy tego świata nie wyjaśnia istnienia świata.       zegar słoneczny

Anaksymenes

uczeń, następca Anaksymandra – Uważał za aperion powietrze, lecz jest to odejście od filozofii Anaksymandra

Antibios

antybiotyk – przeciw życiu

Anton Makarenko

Rusek -stworzył teorie kolektywistyczne – wychowanie kolektywne

Antropologia filozoficzna

filozofia człowieka – Kim jest człowiek?  Czym się wyróżnia od innych bytów?  Wartość człowieka?  Godność? Miejsce w przyrodzie?  Jednostka w społeczeństwie? Problem sensu i wartości życia?

Aperion

nieograniczony, nieskończony – po za światem, poza postrzeganiem empirycznym

Aposterioryczne nauki

czerpią doświadczenia, weryfikujące naukę doświadczeniem (biologia, fizyka). Można dojść do czegoś rozumowo, ale trzeba to potem udowodnić doświadczalnie

Aposterioryzm

postulat, pogląd metodologiczny, oparty na empiryzmie, świat należy badać wyłącznie przez doświadczenie oraz weryfikować świat doświadczalnie

aprioryczne nauki

weryfikują swoja wiedzę bez udziału doświadczenia (logika, algebra, geometria).

Aprioryzm

postulat, pogląd według którego wiedzę czerpie się w oparciu o prawa rozumu i wiedze weryfikuje się rozumowo

Arche

słowo starożytne oznaczające zasadę, początek. Z czego pochodzi przyroda - materiał

Asocjacjonizm

twierdzenie, że ludzką świadomość, można wyrazić za pomocą odruchów wrodzonych lub nabytych. Odruch: bodziec, reakcja, skojarzenie. Między człowiekiem a zwierzęciem nie ma różnicy w odruchach, a w ich ilości.

Asocjacjonizm

według tego poglądu, wychowanie, pedagogia jest tresurą i ogranicza wolność.

Jeśli wychowanie ogranicza wolność, to trzeba powołać Rzecznika Praw Dziecka

August Conte

prekursor, twórca scientyzmu. Był zwolennikiem idei postępu – umysł ludzki doskonali się w ciągu dziejów. Dostrzegał to, iż rozwinęły się nauki techniczne i szczegółowe. Ujął dzieje ludzkości w 3 etapach. Kryteria, jakie przyjął: stopień poznania i opanowania przyrody, poziom umysłowy ludzi, rozwój intelektu.

Błąd aksjologiczny

sytuacja w której człowiek uważa zło za dobro, a dobro za zło. Wartość wyższą za niższą, a niższą za wyższą. Pod wpływem tego błędu, czyni zło. Człowiek robi ostateczne wpuszczenie, bo uważa to za dobro – błąd aksjologiczny

Błędy aksjologiczne

praktyczny materializm, płytko utylitarny sposób myślenia, eudajmonizm, woluntaryzm, kult siły, relatywizm i konwencjonalizm

Bolszewicy

poszli na całość – uważali że Francuzi nie byli konsekwentni. W marksizmie nie było kompletnie etyki, moralności – brak pętów. Moralność jest pętami ludu, należy je zrzucić (i jest rewolucja)

Charle Monteqiueu

rozpowszechnił liberalizm, podzielił wadze na 3 klasy. Wykluczył demokrację – jako demagogię. Był zwolennikiem monarchii konstytucyjnej

Cnota roztropności

aplikacja mądrości do sytuacji praktycznych; umiejętność znajdowania właściwych środków do realizacji czynów godziwych. Jest to cnota intelektualna, kierująca postępowaniem człowieka, przez uwzględnienie całokształtu czynników znaczących i ustalenie, co w danej sytuacji jest słuszne, zgodne z normami moralności i regułą umiaru

Cybernetyka społeczna

socjomasa – problemy sterowania socjomasy – ludzi, ujednoliconych jednostek o tych samych poglądach, potrzebach (brak człowieka i społeczeństwa)

Człowiek zewnątrz sterowny

człowiek, który bez swojej świadomości, jest sterowany, manipulowany. Uważa, że sam do czegoś doszedł, a na serio go wykolegowali.

Czyn godziwy

łączy moralność i słuszność – dobre intencje i dobre skutki

Czyn nie jest godziwy

brakuje słuszności lub intencji – czyn nie jest niegodziwy

Czyn niegodziwy

złe intencje i złe skutki (niegodziwiec)

de facto

zgodnie z faktami

de iure

zgodnie z prawem

Deizm

odmiana kreacjonizmu – Bóg świat stworzył i tchnął go w ruch, ale nie wtrąca się w jego losy. Nie ma relacji między Bogiem a światem. Bóg nie ma charakteru osobowego, jest umysłem kosmicznym

Deletantyzm

ktoś gada jak mu się wydaje

Demokracja

krążenie bezkrwawe elit – wybory

Demokryt z Abdery

uważał że odczucia są obiektywne. Odczucia subiektywne – jakości subiektywne, nie istnieją w świecie np.: dla jednej osoby coś jest gorzkie, a dla drugiej słodkie. Odcinał się od przenoszenia subiektywności na rozum.

Determinizm

determinare –ograniczać, wyznaczać - pogląd według którego w bycie występują prawidłowości. Istnieje regularność w przyrodzie, istnieje następstwo zdarzeń. W determinizmie są prawidłowości a nie związki przyczyna – skutek.

Dialego

dyskutować, rozprawiać, prowadzić spór

Dialektyka

część logiki – sztuka prowadzenia sporu, jest dialektyczną wizją bytu

Dualizm

pogląd według którego w bycie występują dwie substancje różnego typu, różnej natury.

Dychotomia

argument na nieistnienie ruchu - dychotomiczny podział na dwie części – dwudzielność – jest to paradox logiczny. Załóżmy że ktoś ma przejść z drogę z A do B. Dojdzie  do ½ AB, potem do połowy tego odcinka itd. – nie do się tego przejść – wniosek ruch jest absurdalny

E. Durlchiem

socjologista klasyczny

E. Mach

– fizyk XIX/XX w – według niego materia nie istnieje (to nie jest absurdalne)

Ekstrawertyk

człowiek ciekawy świata zewnętrznego, chłonie świat zewnętrzny. Ciągle by coś robił.

Emotywizm

pogląd, według którego normy i wartości moralne są bezprzedmiotowe. Dobro i zło jest jedynie wyrazem uczuć skojarzonych z danym rodzajem czynu przez wychowanie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin