prezentacja-ze-szkolenia-10-11.12.2011-coaching.pdf
(
207 KB
)
Pobierz
20111213
Program szkolenia
Mapa NGO w Polsce – czyli skąd jesteśmy i czym się zajmujemy?
4 Style komunikacji
Role zespołowe
Narzędzia do zarządzania zespołem
Hierarchia wartości menedŜerskich
Na wesoło o coaching
Definicja coachingu
Co róŜni coaching od innych dyscyplin ?
Narzędzia coachingu – słuchanie, zadawanie pytań, budowanie relacji itp.;
Proces coachingu
Modele coachingu
Narzędzia coachingu np. koło, siatka
Metody efektywnego zarządzania
zespołem
Grudzień 2011
Monika Zderkiewicz
Karolina Lignar Paczocha
Profesjonalny menedżer w NGO
Komunikacja
Poznajmy się…
Proces komunikowania się (nadawanie–odbiór)
Komunikacja dwukierunkowa – to zarówno nadawanie, jak i odbiór w kontaktach
bezpośrednich.
Komunikacji jednokierunkowa – sytuacje, w których pełnimy tylko jedną z ról
(nadawcy lub odbiorcy)
• Większość sygnałów niewerbalnych jest przekazywana i odbierana nieświadomie.
• Większe znaczenie mają często informacje przekazane drogą niewerbalną.
Na niespójność odczytanych treści z intencjami nadawcy często wpływa fakt, iż
odbiorca zauważa tylko niektóre zachowania, które wytwarza nadawca, wybiera
te:
– które są mu potrzebne,
– które potwierdzają jego sposób myślenia,
– które zaspokajają jego ciekawość,
– które narzucają się same, gdyż są silniejsze, niezwykłe, nowe.
Profesjonalny menedżer w NGO
Profesjonalny menedżer w NGO
STYLE KOMUNIKACJI –
ANALITYK
Różnice w indywidualnych stylach komunikacji
Zdystansowanie
£
Przywiązuje dużą wagę do faktów, poszukuje danych
liczbowych, szczegółowych informacji, przesłanek. Jego
działanie jest analityczne, metodyczne i
uporządkowane.
£
Zwykle podchodzi do problemu w sposób
usystematyzowany, jest dobrze zorganizowany we
wszystkim co robi. Czasami może być postrzegany
przez innych jako zbyt ostrożny, zbytnio
ustruktualizowany i działający wg. "wiedzy
książkowej".
Pytanie
Dyrektywność
£
Analizuje dane odnoszące się do przeszłości, rozważa
sytuację obecną i na podstawie tego planuje fakty.
Emocjonalność
1
20111213
Profesjonalny menedżer w NGO
Profesjonalny menedżer w NGO
STYLE KOMUNIKACJI –
AFILIATOR
STYLE KOMUNIKACJI
KONCEPTUALISTA
£
Przywiązuje dużą wagę do koncepcji, idei, teorii. Jest
często zorientowany na przyszłość.
£
Przywiązuje dużą wagę do relacji międzyludzkich, jest
zainteresowany wzajemnymi oddziaływaniami ludzi,
ich uczuciami i jednoczeniem się z innymi.
£
Często opisywany jako osoba ciepła, wrażliwa na
uczucia innych, spostrzegawcza, potrafiąca ocenić
sytuacje w kategoriach zaangażowanych w nie emocji
ludzkich.
£
Jest uważany za lojalnego i pomocnego przyjaciela,
choć czasami może być postrzegany jako zbyt
emocjonalny i ulegający zbytnio wpływom innych.
£
Często tworzy odniesienia do przeszłych wydarzeń i
swoich relacji z innymi w danym okresie czasu. Jest
nastawiony (zorientowany) na przeszłość.
£
Postrzegany przez innych jako innowacyjny, twórczy i
posiadający wyobraźnię.
£
Widzi świat pełen możliwości. Zadaję pytania,
poddaje w wątpliwość uznane prawdy, nie uważa
rzeczy za przesądzone. Wielu ludzi nazywa go
wizjonerem, czy idealistą.
£
Czasami inni mają o nim zdanie, że jest abstrakcyjny,
niepraktyczny, że "buduje zamki na lodzie".
Profesjonalny menedżer w NGO
STYLE KOMUNIKACJI
AKTYWIZATOR
Ćwiczenie: moja rola w zespole
£
Kładzie nacisk na działanie i jego rezultaty, wyniki. Jest
postrzegany przez innych jako podejmujący szybkie
decyzje (decyzyjny), kierunkujący i praktyczny.
a) Wypełnij kwestionariusz,
zlicz punkty,
określ role, jakie zwykle przyjmujesz
w zespole.
£
Jest zorientowany na "tu i teraz". Lubi działanie,
tworzenie, konkrety.
£
Przekształca idee w działania , dynamiczny i pomysłowy.
b) Wspólnie w grupie ustalcie
cechy poszczególnych ról, ich silne strony
i prawdopodobne słabości.
£
Można go oskarżyć o to, że poszukuje tylko
krótkotrwałych rezultatów, nie myśląc o ich
długoterminowych implikacjach. Ta tendencja często
wystawia go na krytykę ze strony tych, którzy
postrzegają go jako osobę zbyt prostą i impulsywną,
która najpierw działa potem myśli.
Moja rola w zespole
Moja rola w zespole
Praktyczny organizator / realizator
– zamienia
koncepcje i plany na praktyczne działanie i realizuje
uzgodnione plany w sposób systematyczny i efektywny.
Jest zrównowaŜony i zdyscyplinowany. Dzięki niemu
następuje praktyczne wdroŜenie projektów i planów
rozwiązań. Pragnie konkretów. Nie lubi zmienności
planów.
Naturalny lider / koordynator
– sprawuje kontrolę
i pieczę nad sposobem, w jaki grupa stara się osiągnąć
cele. Potrafi efektywnie wykorzystać zasoby zespołu,
rozpoznaje gdzie tkwią zalety, a gdzie słabości grupy,
potrafi wykorzystać potencjał indywidualny kaŜdego
pracownika. Jest zrównowaŜony, dominujący,
ekstrawertyk. Charakteryzuje go raczej zdrowy rozsadek
aniŜeli rozwiązania intelektualne. W kierowaniu nie jest
agresywny.
() Mało elastyczny, w nowych sytuacjach reaguje
z opóźnieniem.
() MoŜe być postrzegany jako manipulator, w swojej
pracy wyręcza się innymi.
2
20111213
Moja rola w zespole
Moja rola w zespole
Człowiek akcji / lokomotywa
– kształtuje sposób,
w jaki wykorzystany zostanie wysiłek grupy, kieruje swoją
uwagę bezpośrednio na ustalenie celów i priorytetów,
pragnie wywierać nacisk na kształt lub wzorzec dyskusji
grupowej i na wynik aktywności grupowej.
Ekstrawertyk, dynamiczny, odwaŜny, zdeterminowany
w pokonywaniu przeszkód, rywalizujący, chce szybko
widzieć rezultaty. Dzięki niemu „coś się rzeczywiście
dzieje”.
Siewca / człowiek idei / myśliciel
– wysuwa nowe pomysły
i strategie ze szczególnym uwzględnieniem
najistotniejszych problemów i próbuje „przedzierać” się
ze swoją wizją przez grupowe podejście do problemu na
zasadzie konfrontacji. Introwertyk, z wyobraźnią, twórczy,
postępowy, inteligentny; im większy problem, tym większe
dla niego wyzwanie (rozwiązuje trudne problemy). UwaŜa,
Ŝe wszystkie pomysły na początku dziwnie wyglądają.
Roztacza wokół siebie aurę geniusza.
() Dominujący, niespokojny, moŜe gubić szczegóły i robić
błędy, moŜe krytykować pomysły innych. Zbyt zajęty by
efektywnie się porozumiewać.
() Niespokojny, dominujący, impulsywny. Łatwo się
irytuje, bywa arogancki. MoŜe prowokować innych i ranić
ich uczucia.
Moja rola w zespole
Moja rola w zespole
Człowiek kontaktów / poszukiwacz źródeł
– bada,
analizuje i przytacza informacje nt. pomysłów, stanu
wiedzy i działań na zewnątrz grupy. Nawiązuje kontakty
zewnętrzne, które mogą być uŜyteczne dla zespołu.
Potrafi prowadzić niezbędne negocjacje. ZrównowaŜony,
ekstrawertyk, entuzjastyczny, komunikatywny, popiera
innowacje i jest dobrym organizatorem.
Sędzia / krytyk wartościujący
analizuje problem, ocenia
pomysły i sugestie, dzięki czemu grupa startuje z lepiej
przygotowanej pozycji do podjęcia wywaŜonej decyzji.
Inteligentny, zrównowaŜony, introwertyk, najbardziej
obiektywny, rzeczowy, wnikliwy, bezstronny i
niezaangaŜowany emocjonalnie. Lubi mieć czas do
namysłu. Jest spokojny, dzięki czemu podejmuje
wywaŜone decyzje.
() Dominujący, trochę cyniczny w poszukiwaniu zysku dla
grupy (często mówi: „nowe moŜliwości powstają w wyniku
błędów innych”). Traci zainteresowanie, gdy mija
pierwszy entuzjazm.
() Brak mu entuzjazmu, mało energiczny, nadmiernie
krytyczny, nie umie inspirować innych.
Moja rola w zespole
Moja rola w zespole
Człowiek grupy / dusza zespołu
– wspiera członków
grupy, podbudowuje morale grupy, jeśli są jakieś
niedociągnięcia i braki. Potrafi zapobiegać konfliktom,
kształtuje „ducha” grupy, wzmacnia współpracę i
komunikację, jest lojalny wobec zespołu. Ekstrawertyk,
zrównowaŜony, ma niskie pragnienie dominacji i
rywalizacji, zdolność empatii. Bardzo oddany wobec
grupy, nie lubi konfrontacji, zapobiega tarciom.
Perfekcjonista / skrupulatny wykonawca
– nastawiony
na konkretny efekt – na zakończenie zadania w określonym
czasie i zapewnienie mu jak najwyŜszego standardu
wykonania. Zawsze świadomy celu. Introwertyk,
zdyscyplinowany, pracowity, sumienny, punktualny.
() Niespokojny, napięty, szuka błędów i zaniedbań, bywa
drobiazgowy, moŜe być trudny w kontaktach ze względu
na to, Ŝe jest wrogiem przypadku i grzęźnie w
szczegółach, które nie są najistotniejsze do wykonania
zadania. Ma skłonność do zamartwiania się, niechętnie
przydziela zadania innym.
() Ulegający wpływom, niezdecydowany w nagłych
sytuacjach.
3
20111213
Profesjonalny menedżer w NGO
Ćwiczenie – hierarchia wartości w
organizacji
Profesjonalny menedżer w NGO
Wstęp o coachingu
£
Na wesoło o coachingu…
Definicja coachingu
RóŜnica coaching a kałczing
COACHING
interaktywny proces, który pomaga
pojedynczym osobom lub organizacjom w przyspieszeniu
tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania. Dzięki
coachingowi osoby biorące udział w procesie ustalają
konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania,
podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze
swoich naturalnych umiejętności.
Definicja wg Międzynarodowej Federacji Coachów – ICF
Coaching to:
Kałczink to:
Systematyczny i zaplanowany proces
spotkań z pracownikiem
Spotkanie z pracownikiem od czasu do
czasu (zwłaszcza, gdy jest jakieś
szczególne zadanie lub coś "nie
gra")
wyważona i obiektywna ocena
pokazująca mocne strony i sfery do
poprawy
pokazywanie słabych stron, ocena
ogólnikowa ("było nieźle, ale...") i
przyczepianie się do osoby ("bo ty
jesteś niesolidny")
C – ConvictionDriven, czyli wierność przekonaniom
O – Overlearning, czyli nieustanne uczenie się
A – AudibleReady, czyli reagowanie na zmiany
C – Consistency – konsekwencja w działaniu
H – HonestyBased, czyli uczciwość
wspólne wypracowanie rozwiązań z
każdym z pracowników
narzucanie lub "oznajmianie"
wypracowanych przez siebie
rozwiązań
Profesjonalny menedżer w NGO
Profesjonalny menedżer w NGO
Podstawowe umiejętności coacha
Coaching nie jest…
...
£
Mentoringiem
£
Szkoleniem
£
Forma terapii
£
Doradztwem
£
Budowanie relacji
£
Słuchanie na różnych poziomach
£
Wspieranie za pomocą informacji
zwrotnej
£
Zadawanie efektywnych pytań
£
Cierpliwość, intuicja, empatia
4
20111213
Profesjonalny menedżer w NGO
Podstawy procesu coachingowego
Ćwiczenie na zadawanie pytań
Ustalenie kontekstu coachingu
£
„ NIE DOCENIAJĄ MNIE CAŁE
DNIE PRACUJĘ, ZOSTAJE PO
GODZINACH A NIKT TEGO NIE
WIDZI…”
Zrozumienie i ukierunkowanie coachingu
Przegląd procesu coachingu i wzmocnienie
uczenia się
Zakończenie procesu
Profesjonalny menedżer w NGO
Profesjonalny menedżer w NGO
Przykłady modeli coachingowych
GROW:
Przykłady modeli coachingowych
OSCAR:
oczekiwane rezultaty (
o
utcome)
sytuacja (
s
ituation)
wybór i jego konsekwencje (
c
hoice
&
c
onsequences)
cele (
g
oals)
sprawdzenie warunków (
r
eality
checking)
opcje
(
o
ptions)
działania
(
a
ction)
wola
(
w
rap up,
w
ill)
weryfikacja
(
r
eview)
Profesjonalny menedżer w NGO
Koło Ŝycia
Na dobry początek – siatka celów
5
Plik z chomika:
ctanjga
Inne pliki z tego folderu:
Ewa-Leś-CC-NOWE-RYZYKA-SPOŁECZNE-A-INNOWACYJNE-FORMY-USŁUG-SPOŁECZNYCH.pdf
(15467 KB)
rozporządzenie-do-zajęć-z-finansów.pdf
(918 KB)
Przemyslaw-Derwich-prezentacja.ppt
(424 KB)
Profesjonalny-menedżer-w-NGO-finanse-Tomasz-Bruski.pptx
(367 KB)
prezentacja-ze-szkolenia-10-11.12.2011-coaching.pdf
(207 KB)
Inne foldery tego chomika:
ANGIELSKI
Bieganie
Camera
ebooki
elle decoration
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin