prezentacja-ze-szkolenia-10-11.12.2011-coaching.pdf

(207 KB) Pobierz
20111213
Program szkolenia
Mapa NGO w Polsce – czyli skąd jesteśmy i czym się zajmujemy?
4 Style komunikacji
Role zespołowe
Narzędzia do zarządzania zespołem
Hierarchia wartości menedŜerskich
Na wesoło o coaching
Definicja coachingu
Co róŜni coaching od innych dyscyplin ?
Narzędzia coachingu – słuchanie, zadawanie pytań, budowanie relacji itp.;
Proces coachingu
Modele coachingu
Narzędzia coachingu np. koło, siatka
Metody efektywnego zarządzania
zespołem
Grudzień 2011
Monika Zderkiewicz
Karolina Lignar Paczocha
Profesjonalny menedżer w NGO
Komunikacja
Poznajmy się…
Proces komunikowania się (nadawanie–odbiór)
Komunikacja dwukierunkowa – to zarówno nadawanie, jak i odbiór w kontaktach
bezpośrednich.
Komunikacji jednokierunkowa – sytuacje, w których pełnimy tylko jedną z ról
(nadawcy lub odbiorcy)
• Większość sygnałów niewerbalnych jest przekazywana i odbierana nieświadomie.
• Większe znaczenie mają często informacje przekazane drogą niewerbalną.
Na niespójność odczytanych treści z intencjami nadawcy często wpływa fakt, iż
odbiorca zauważa tylko niektóre zachowania, które wytwarza nadawca, wybiera
te:
– które są mu potrzebne,
– które potwierdzają jego sposób myślenia,
– które zaspokajają jego ciekawość,
– które narzucają się same, gdyż są silniejsze, niezwykłe, nowe.
Profesjonalny menedżer w NGO
Profesjonalny menedżer w NGO
STYLE KOMUNIKACJI –
ANALITYK
Różnice w indywidualnych stylach komunikacji
Zdystansowanie
£ Przywiązuje dużą wagę do faktów, poszukuje danych
liczbowych, szczegółowych informacji, przesłanek. Jego
działanie jest analityczne, metodyczne i
uporządkowane.
£ Zwykle podchodzi do problemu w sposób
usystematyzowany, jest dobrze zorganizowany we
wszystkim co robi. Czasami może być postrzegany
przez innych jako zbyt ostrożny, zbytnio
ustruktualizowany i działający wg. "wiedzy
książkowej".
Pytanie
Dyrektywność
£ Analizuje dane odnoszące się do przeszłości, rozważa
sytuację obecną i na podstawie tego planuje fakty.
Emocjonalność
1
810764709.103.png 810764709.113.png 810764709.124.png 810764709.135.png 810764709.001.png 810764709.012.png 810764709.023.png 810764709.033.png 810764709.044.png 810764709.055.png 810764709.059.png 810764709.060.png 810764709.061.png 810764709.062.png 810764709.063.png 810764709.064.png 810764709.065.png 810764709.066.png 810764709.067.png 810764709.068.png 810764709.069.png 810764709.070.png 810764709.071.png 810764709.072.png 810764709.073.png 810764709.074.png 810764709.075.png 810764709.076.png 810764709.077.png
20111213
Profesjonalny menedżer w NGO
Profesjonalny menedżer w NGO
STYLE KOMUNIKACJI –
AFILIATOR
STYLE KOMUNIKACJI
KONCEPTUALISTA
£ Przywiązuje dużą wagę do koncepcji, idei, teorii. Jest
często zorientowany na przyszłość.
£ Przywiązuje dużą wagę do relacji międzyludzkich, jest
zainteresowany wzajemnymi oddziaływaniami ludzi,
ich uczuciami i jednoczeniem się z innymi.
£ Często opisywany jako osoba ciepła, wrażliwa na
uczucia innych, spostrzegawcza, potrafiąca ocenić
sytuacje w kategoriach zaangażowanych w nie emocji
ludzkich.
£ Jest uważany za lojalnego i pomocnego przyjaciela,
choć czasami może być postrzegany jako zbyt
emocjonalny i ulegający zbytnio wpływom innych.
£ Często tworzy odniesienia do przeszłych wydarzeń i
swoich relacji z innymi w danym okresie czasu. Jest
nastawiony (zorientowany) na przeszłość.
£ Postrzegany przez innych jako innowacyjny, twórczy i
posiadający wyobraźnię.
£ Widzi świat pełen możliwości. Zadaję pytania,
poddaje w wątpliwość uznane prawdy, nie uważa
rzeczy za przesądzone. Wielu ludzi nazywa go
wizjonerem, czy idealistą.
£ Czasami inni mają o nim zdanie, że jest abstrakcyjny,
niepraktyczny, że "buduje zamki na lodzie".
Profesjonalny menedżer w NGO
STYLE KOMUNIKACJI
AKTYWIZATOR
Ćwiczenie: moja rola w zespole
£ Kładzie nacisk na działanie i jego rezultaty, wyniki. Jest
postrzegany przez innych jako podejmujący szybkie
decyzje (decyzyjny), kierunkujący i praktyczny.
a) Wypełnij kwestionariusz,
zlicz punkty,
określ role, jakie zwykle przyjmujesz
w zespole.
£ Jest zorientowany na "tu i teraz". Lubi działanie,
tworzenie, konkrety.
£ Przekształca idee w działania , dynamiczny i pomysłowy.
b) Wspólnie w grupie ustalcie
cechy poszczególnych ról, ich silne strony
i prawdopodobne słabości.
£ Można go oskarżyć o to, że poszukuje tylko
krótkotrwałych rezultatów, nie myśląc o ich
długoterminowych implikacjach. Ta tendencja często
wystawia go na krytykę ze strony tych, którzy
postrzegają go jako osobę zbyt prostą i impulsywną,
która najpierw działa potem myśli.
Moja rola w zespole
Moja rola w zespole
Praktyczny organizator / realizator – zamienia
koncepcje i plany na praktyczne działanie i realizuje
uzgodnione plany w sposób systematyczny i efektywny.
Jest zrównowaŜony i zdyscyplinowany. Dzięki niemu
następuje praktyczne wdroŜenie projektów i planów
rozwiązań. Pragnie konkretów. Nie lubi zmienności
planów.
Naturalny lider / koordynator – sprawuje kontrolę
i pieczę nad sposobem, w jaki grupa stara się osiągnąć
cele. Potrafi efektywnie wykorzystać zasoby zespołu,
rozpoznaje gdzie tkwią zalety, a gdzie słabości grupy,
potrafi wykorzystać potencjał indywidualny kaŜdego
pracownika. Jest zrównowaŜony, dominujący,
ekstrawertyk. Charakteryzuje go raczej zdrowy rozsadek
aniŜeli rozwiązania intelektualne. W kierowaniu nie jest
agresywny.
() Mało elastyczny, w nowych sytuacjach reaguje
z opóźnieniem.
() MoŜe być postrzegany jako manipulator, w swojej
pracy wyręcza się innymi.
2
810764709.078.png 810764709.079.png 810764709.080.png 810764709.081.png 810764709.082.png 810764709.083.png 810764709.084.png 810764709.085.png 810764709.086.png 810764709.087.png 810764709.088.png 810764709.089.png 810764709.090.png 810764709.091.png 810764709.092.png 810764709.093.png 810764709.094.png 810764709.095.png 810764709.096.png 810764709.097.png 810764709.098.png 810764709.099.png 810764709.100.png 810764709.101.png 810764709.102.png 810764709.104.png 810764709.105.png 810764709.106.png 810764709.107.png
 
20111213
Moja rola w zespole
Moja rola w zespole
Człowiek akcji / lokomotywa – kształtuje sposób,
w jaki wykorzystany zostanie wysiłek grupy, kieruje swoją
uwagę bezpośrednio na ustalenie celów i priorytetów,
pragnie wywierać nacisk na kształt lub wzorzec dyskusji
grupowej i na wynik aktywności grupowej.
Ekstrawertyk, dynamiczny, odwaŜny, zdeterminowany
w pokonywaniu przeszkód, rywalizujący, chce szybko
widzieć rezultaty. Dzięki niemu „coś się rzeczywiście
dzieje”.
Siewca / człowiek idei / myśliciel – wysuwa nowe pomysły
i strategie ze szczególnym uwzględnieniem
najistotniejszych problemów i próbuje „przedzierać” się
ze swoją wizją przez grupowe podejście do problemu na
zasadzie konfrontacji. Introwertyk, z wyobraźnią, twórczy,
postępowy, inteligentny; im większy problem, tym większe
dla niego wyzwanie (rozwiązuje trudne problemy). UwaŜa,
Ŝe wszystkie pomysły na początku dziwnie wyglądają.
Roztacza wokół siebie aurę geniusza.
() Dominujący, niespokojny, moŜe gubić szczegóły i robić
błędy, moŜe krytykować pomysły innych. Zbyt zajęty by
efektywnie się porozumiewać.
() Niespokojny, dominujący, impulsywny. Łatwo się
irytuje, bywa arogancki. MoŜe prowokować innych i ranić
ich uczucia.
Moja rola w zespole
Moja rola w zespole
Człowiek kontaktów / poszukiwacz źródeł – bada,
analizuje i przytacza informacje nt. pomysłów, stanu
wiedzy i działań na zewnątrz grupy. Nawiązuje kontakty
zewnętrzne, które mogą być uŜyteczne dla zespołu.
Potrafi prowadzić niezbędne negocjacje. ZrównowaŜony,
ekstrawertyk, entuzjastyczny, komunikatywny, popiera
innowacje i jest dobrym organizatorem.
Sędzia / krytyk wartościujący analizuje problem, ocenia
pomysły i sugestie, dzięki czemu grupa startuje z lepiej
przygotowanej pozycji do podjęcia wywaŜonej decyzji.
Inteligentny, zrównowaŜony, introwertyk, najbardziej
obiektywny, rzeczowy, wnikliwy, bezstronny i
niezaangaŜowany emocjonalnie. Lubi mieć czas do
namysłu. Jest spokojny, dzięki czemu podejmuje
wywaŜone decyzje.
() Dominujący, trochę cyniczny w poszukiwaniu zysku dla
grupy (często mówi: „nowe moŜliwości powstają w wyniku
błędów innych”). Traci zainteresowanie, gdy mija
pierwszy entuzjazm.
() Brak mu entuzjazmu, mało energiczny, nadmiernie
krytyczny, nie umie inspirować innych.
Moja rola w zespole
Moja rola w zespole
Człowiek grupy / dusza zespołu – wspiera członków
grupy, podbudowuje morale grupy, jeśli są jakieś
niedociągnięcia i braki. Potrafi zapobiegać konfliktom,
kształtuje „ducha” grupy, wzmacnia współpracę i
komunikację, jest lojalny wobec zespołu. Ekstrawertyk,
zrównowaŜony, ma niskie pragnienie dominacji i
rywalizacji, zdolność empatii. Bardzo oddany wobec
grupy, nie lubi konfrontacji, zapobiega tarciom.
Perfekcjonista / skrupulatny wykonawca – nastawiony
na konkretny efekt – na zakończenie zadania w określonym
czasie i zapewnienie mu jak najwyŜszego standardu
wykonania. Zawsze świadomy celu. Introwertyk,
zdyscyplinowany, pracowity, sumienny, punktualny.
() Niespokojny, napięty, szuka błędów i zaniedbań, bywa
drobiazgowy, moŜe być trudny w kontaktach ze względu
na to, Ŝe jest wrogiem przypadku i grzęźnie w
szczegółach, które nie są najistotniejsze do wykonania
zadania. Ma skłonność do zamartwiania się, niechętnie
przydziela zadania innym.
() Ulegający wpływom, niezdecydowany w nagłych
sytuacjach.
3
810764709.108.png 810764709.109.png 810764709.110.png 810764709.111.png 810764709.112.png 810764709.114.png 810764709.115.png 810764709.116.png 810764709.117.png 810764709.118.png 810764709.119.png 810764709.120.png 810764709.121.png 810764709.122.png 810764709.123.png 810764709.125.png 810764709.126.png 810764709.127.png 810764709.128.png 810764709.129.png 810764709.130.png 810764709.131.png 810764709.132.png 810764709.133.png 810764709.134.png
20111213
Profesjonalny menedżer w NGO
Ćwiczenie – hierarchia wartości w
organizacji
Profesjonalny menedżer w NGO
Wstęp o coachingu
£ Na wesoło o coachingu…
Definicja coachingu
RóŜnica coaching a kałczing
COACHING interaktywny proces, który pomaga
pojedynczym osobom lub organizacjom w przyspieszeniu
tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania. Dzięki
coachingowi osoby biorące udział w procesie ustalają
konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania,
podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze
swoich naturalnych umiejętności.
Definicja wg Międzynarodowej Federacji Coachów – ICF
Coaching to:
Kałczink to:
Systematyczny i zaplanowany proces
spotkań z pracownikiem
Spotkanie z pracownikiem od czasu do
czasu (zwłaszcza, gdy jest jakieś
szczególne zadanie lub coś "nie
gra")
wyważona i obiektywna ocena
pokazująca mocne strony i sfery do
poprawy
pokazywanie słabych stron, ocena
ogólnikowa ("było nieźle, ale...") i
przyczepianie się do osoby ("bo ty
jesteś niesolidny")
C – ConvictionDriven, czyli wierność przekonaniom
O – Overlearning, czyli nieustanne uczenie się
A – AudibleReady, czyli reagowanie na zmiany
C – Consistency – konsekwencja w działaniu
H – HonestyBased, czyli uczciwość
wspólne wypracowanie rozwiązań z
każdym z pracowników
narzucanie lub "oznajmianie"
wypracowanych przez siebie
rozwiązań
Profesjonalny menedżer w NGO
Profesjonalny menedżer w NGO
Podstawowe umiejętności coacha
Coaching nie jest…
...
£ Mentoringiem
£ Szkoleniem
£ Forma terapii
£ Doradztwem
£ Budowanie relacji
£ Słuchanie na różnych poziomach
£ Wspieranie za pomocą informacji
zwrotnej
£ Zadawanie efektywnych pytań
£ Cierpliwość, intuicja, empatia
4
810764709.136.png 810764709.137.png 810764709.138.png 810764709.139.png 810764709.140.png 810764709.141.png 810764709.142.png 810764709.143.png 810764709.144.png 810764709.145.png 810764709.002.png 810764709.003.png 810764709.004.png 810764709.005.png 810764709.006.png 810764709.007.png 810764709.008.png 810764709.009.png 810764709.010.png 810764709.011.png 810764709.013.png 810764709.014.png 810764709.015.png 810764709.016.png 810764709.017.png 810764709.018.png 810764709.019.png 810764709.020.png 810764709.021.png 810764709.022.png 810764709.024.png 810764709.025.png 810764709.026.png 810764709.027.png
 
20111213
Profesjonalny menedżer w NGO
Podstawy procesu coachingowego
Ćwiczenie na zadawanie pytań
Ustalenie kontekstu coachingu
£ „ NIE DOCENIAJĄ MNIE CAŁE
DNIE PRACUJĘ, ZOSTAJE PO
GODZINACH A NIKT TEGO NIE
WIDZI…”
Zrozumienie i ukierunkowanie coachingu
Przegląd procesu coachingu i wzmocnienie
uczenia się
Zakończenie procesu
Profesjonalny menedżer w NGO
Profesjonalny menedżer w NGO
Przykłady modeli coachingowych
GROW:
Przykłady modeli coachingowych
OSCAR:
oczekiwane rezultaty ( o utcome)
sytuacja ( s ituation)
wybór i jego konsekwencje ( c hoice
& c onsequences)
cele ( g oals)
sprawdzenie warunków ( r eality
checking)
opcje
( o ptions)
działania
( a ction)
wola
( w rap up, w ill)
weryfikacja
( r eview)
Profesjonalny menedżer w NGO
Koło Ŝycia
Na dobry początek – siatka celów
5
810764709.028.png 810764709.029.png 810764709.030.png 810764709.031.png 810764709.032.png 810764709.034.png 810764709.035.png 810764709.036.png 810764709.037.png 810764709.038.png 810764709.039.png 810764709.040.png 810764709.041.png 810764709.042.png 810764709.043.png 810764709.045.png 810764709.046.png 810764709.047.png 810764709.048.png 810764709.049.png 810764709.050.png 810764709.051.png 810764709.052.png 810764709.053.png 810764709.054.png 810764709.056.png 810764709.057.png 810764709.058.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin