jak prowadzić biuro rachunkowe.pdf

(435 KB) Pobierz
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowania-kompleksowe/drukuj,04
INFOR LEX Księgowość
Strona 1 z 31
Poradnik Gazety Prawnej 20/2011 z 24.05.2011, str. 5
Jak prowadzić biuro rachunkowe
Stan prawny na 10 maja 2011 r.
KRZYSZTOF MAJCZYK, ADAM STOLARCZYK, GRZEGORZ PRUS, EWA SŁAWIŃSKA
Opracował MACIEJ MUREK
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
W obecnych uwarunkowaniach gospodarczych coraz więcej mniejszych i większych firm powierza
swoją księgowość biurom rachunkowym. To sprawia, Ŝe wiele osób chciałoby otworzyć własne biuro
rachunkowe. WiąŜe się to jednak z koniecznością spełnienia określonych warunków uprawniających
do jego prowadzenia. Znalezienie odpowiedniego lokalu czy załoŜenie działalności gospodarczej to
tylko niektóre z nich. Potrzebne są przede wszystkim uprawnienia wymagane do prowadzenia biura
rachunkowego. Wymagania te są precyzyjnie określone i opierają się głównie na uzyskaniu licencji
Ministra Finansów. Zgodnie z ustawą o rachunkowości uprawnione do wykonywania czynności z
zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są osoby posiadające certyfikat księgowy oraz
osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.
W „Poradniku”, który mają Państwo przed sobą, podpowiadamy m.in., jak załoŜyć biuro rachunkowe.
Radzimy, jak zorganizować pracę biura, zatrudniać pracowników, rozwijać działalność i zdobywać
kolejnych klientów. Zwracamy takŜe uwagę na stosunkowo nowe obowiązki biur rachunkowych
wynikające z przepisów o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy. „Poradnik” z pewnością
stanowić będzie przydatne vademecum, wskazujące metody, sposoby i podstawy prawne sprawnego
prowadzenia biura.
Jak założyć biuro rachunkowe
Skomplikowane procedury podatkowe powodują, Ŝe przedsiębiorcy coraz częściej i chętniej
powierzają prowadzenie swoich rozliczeń z fiskusem fachowcom. Taka sytuacja stwarza realne
szanse na powodzenie i sukces finansowy dla kogoś, kto takiej działalności chciałby się podjąć, czyli
prowadzić np. biuro rachunkowe.
Otwarcie biura
Aby otworzyć biuro rachunkowe, należy spełnić wiele warunków. Ale kiedy już z sukcesem przebrnie się przez
wszystkie procedury i uzyska wymagane uprawnienia, przyjdzie czas na rozpoczęcie działalności. Zgodnie z
obowiązującymi przepisami prowadzenie biura rachunkowego to działalność gospodarcza, dlatego też nim się ją
zacznie, trzeba dokonać rejestracji firmy w gminie, uzyskać REGON, NIP, założyć konto w banku, etc.
Lokal
Ważną kwestią będzie znalezienie odpowiedniego lokalu dla biura rachunkowego. Może to być zwykły lokal
mieszkalny, trochę przystosowany dla potrzeb biurowych, wynajęty bądź własny. Nie musi być on położony w
centrum miasta czy też w miejscu o dużym natężeniu ruchu. Wystarczy dobrze ustawiony i widoczny szyld dla
przyjeżdżających klientów, aby mogli bez większych problemów trafić pod wskazany adres.
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowaniakompleksowe/drukuj,04,I14.2011.020.000...
20110623
657091689.002.png
INFOR LEX Księgowość
Strona 2 z 31
Klienci
Tak naprawdę najistotniejszą kwestią dla działalności biura będą klienci, ich zdobycie i utrzymanie. Jeżeli się ich
zdobędzie, będą oni korzystać z usług biura, nawet jeśli swoją siedzibę będzie miało na peryferiach miasta. Bez
klientów biuro nie odniesie sukcesu, choćby znajdowało w lokalu przy głównej ulicy miasta. Otwierając biuro, należy
pomyśleć, jaki zakres usług chce się świadczyć i do jakich klientów skierować swoją ofertę. Czy będą to tylko mali
przedsiębiorcy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, czy też czujemy się na siłach obsługiwać
większych klientów działających w naszej okolicy.
Strona internetowa
Aby zdobyć klientów, już na samym początku trzeba pomyśleć o dobrej reklamie. Warto zainwestować pieniądze w
stronę internetową, na której zamieścimy informacje o swoich usługach, cenniki, mapkę dojazdu, godziny
przyjmowania klientów. Można też umieszczać tam informacje branżowe, przydatne dla potencjalnych klientów. W
dobie Internetu zainwestowanie w dobrą stronę internetową wydaje się być niezbędne, a jednocześnie można być
pewnym, że szybko przyniesie konkretne korzyści, w postaci nowych klientów. Każde wejście na stronę to szansa na
zwiększenie zysków firmy. Nim zlecimy przygotowanie takiej strony profesjonalnej firmie, musimy sobie jasno
określić, do jakich odbiorców przede wszystkim pragniemy, aby strona była skierowana. Te informacje będą bardzo
ważne dla osoby, która będzie przygotowywała stronę. Pamiętajmy jednak, że nawet najlepiej przygotowana strona
internetowa nie spełni swojego zadania, jeżeli będzie nieaktualna. Każdy klient, odwiedzając stronę, będzie przede
wszystkim szukał aktualnych informacji i bieżącej oferty. Dlatego na stronie muszą znajdować się aktualne
informacje. Zamieszczajmy koniecznie na stronie informacje o proponowanych rabatach, promocjach. Strona
zawierająca aktualne informacje, z wiadomościami odpowiadającymi na potencjalne pytania klientów, przynosi
firmie duże korzyści, buduje jej pozytywny obraz. Nieaktualna strona zniechęca i raczej drugi raz klient na nią nie
wejdzie.
Rejestracja i pierwszy rok utrzymania domeny internetowej wiążą się na ogół z wydatkiem kilkudziesięciu złotych.
W następnych latach cena utrzymania domeny waha się średnio od 40 zł do 150 zł za rok. Koszt wykupienia
miejsca na serwerze (hosting) kształtuje się w zależności od pojemności, szybkości, możliwości programowych
serwera. Najczęściej waha się on od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za rok użytkowania. Kwota ok. 500–700 zł
powinna wystarczyć na przygotowanie w miarę prostego projektu witryny. Strona przygotowana z dużym
rozmachem może kosztować co najmniej kilka tysięcy złotych. Na naszym rynku funkcjonuje wiele firm oferujących
tworzenie stron internetowych. Warto zapoznać się z ofertą przynajmniej kilku, nim zwrócimy się do którejś:
§ www.stronywwwdlafirm.pl,
§ www.gotworzeniestroninternetowych.pl,
§ www.webon.pl,
§ www.vgh.pl,
§ www.o12.pl,
§ www.taniestronyinternetowe.pl.
Reklama
Otwierając biuro rachunkowe, warto przygotować ulotki, które będzie można zostawić w urzędzie skarbowym,
urzędzie gminy, oddziale ZUS itp. Można skorzystać też z możliwości, jaką daje zamieszczenie ogłoszeń w lokalnej
prasie. Szczególnie na początku działalności ważna jest tzw. reklama wizerunkowa. Można skorzystać z emailingu,
fax mailingu czy telemarketingu. Ciągle powstają nowe firmy, które potrzebują usług biura rachunkowego. Ale
pamiętajmy zawsze, że najlepszy klient to klient zadowolony. Dlatego też od pierwszego dnia działalności postawmy
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowaniakompleksowe/drukuj,04,I14.2011.020.000...
20110623
657091689.003.png
INFOR LEX Księgowość
Strona 3 z 31
na wysoką jakość świadczonych usług. Nikt nie zrobi lepszej reklamy niż dobrze obsłużony i zadowolony klient,
który poleci nasze biuro rachunkowe znajomemu, a ten z kolei przyprowadzi następnego klienta 1 .
ZAPAMIĘTAJ
Prowadzenie biura rachunkowego wymaga posiadania certyfikatu Ministra Finansów (z
wyjątkiem doradców podatkowych i biegłych rewidentów, którzy na mocy innych ustaw są
uprawnieni do usługowego prowadzenia ksiąg).
ZGODNIE Z PRAWEM
Art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa,
usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność
zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
Kto jest uprawniony do usługowego prowadzenia ksiąg
Nie kaŜda osoba moŜe usługowo prowadzić księgi innych podmiotów. Uprawnione do wykonywania
czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg są osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby
wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.
Co daje uprawnienie do usługowego prowadzenia ksiąg
Uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg są ciągle najbardziej poszukiwanymi uprawnieniami z zakresu
księgowości Dzieje się tak dlatego, że wielu spośród księgowych myśli – choćby potencjalnie – o tym rodzaju
działalności, a ponadto certyfikat świadczy o wysokich kwalifikacjach legitymującej się nim osoby. Przepisy
wykonawcze kształtujące zasady przyznawania tych uprawnień umożliwiają ich uzyskanie bez konieczności
zdawania państwowych egzaminów w tym zakresie osobom, które posiadają stosowne doświadczenie i
wykształcenie. Zasady regulujące te uprawnienia zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 2009
r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. nr 62, poz. 508). Uprawnienia do
usługowego prowadzenia ksiąg umożliwiają:
§ usługowe prowadzenie ksiąg,
§ prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do
celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
§ sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub
udzielanie im pomocy w tym zakresie.
Działalność tę mogą wykonywać:
§ przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi – jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu
usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,
§ pozostali przedsiębiorcy – pod warunkiem że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione
do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są uprawnione osoby
posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców
podatkowych.
ZAPAMIĘTAJ
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowaniakompleksowe/drukuj,04,I14.2011.020.000...
20110623
657091689.004.png
INFOR LEX Księgowość
Strona 4 z 31
Osoby wykonujące czynności zarezerwowane dla osób mających uprawnienia do usługowego
prowadzenia ksiąg mogą przy wykonywaniu swoich czynności korzystać z pomocy osób
nieuprawnionych. W takim przypadku zobowiązane są zapewnić stały i bezpośredni nadzór nad
wykonywaniem tych czynności.
Utrata uprawnień
Utrata uprawnień następuje w przypadku popełnienia niektórych rodzajów przestępstw. Dlatego osoby, które po
otrzymaniu certyfikatu księgowego, uzyskaniu wpisu do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców
podatkowych zostały skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa przeciwko wiarygodności
dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwa
skarbowe oraz za czyny określone w rozdziale 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z
2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 47, poz. 278) – przestają być uprawnione do
wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Rozdział 9 ustawy o
rachunkowości wskazuje na szeroki zakres przestępstw. Wystarczy, że dana osoba zostanie raz skazana
prawomocnym wyrokiem za któreś z nich (choćby stosunkowo drobne), automatycznie traci uprawnienia i nie
będzie mogła starać się o nie ponownie. Przestępstwa skutkujące utratą uprawnień to:
§ nieprowadzenie ksiąg rachunkowych, prowadzenie ich wbrew przepisom ustawy lub podawanie w tych księgach
nierzetelnych danych,
§ niesporządzenie sprawozdania finansowego, sporządzenie go niezgodnie z przepisami ustawy lub zawarcie w tym
sprawozdaniu nierzetelnych danych,
§ niepoddawanie sprawozdania finansowego badaniu przez biegłego rewidenta,
§ nieudzielanie lub udzielanie niezgodnych ze stanem faktycznym informacji, wyjaśnień, oświadczeń biegłemu
rewidentowi albo niedopuszczanie go do pełnienia obowiązków,
§ nieskładanie sprawozdania finansowego do ogłoszenia,
§ nieskładanie sprawozdania finansowego lub sprawozdania z działalności we właściwym rejestrze sądowym,
§ nieudostępnianie sprawozdania finansowego i innych dokumentów, o których mowa w art. 68 ustawy o
rachunkowości,
§ prowadzenie działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych bez wymaganych uprawnień,
§ prowadzenie działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych lub wykonywanie czynności
doradztwa podatkowego, do wykonywania których jest uprawniony zgodnie z odrębnymi przepisami – bez
spełniania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia.
Jak uzyskać certyfikat księgowy
Certyfikat księgowy jest wydawany przez Ministra Finansów na wniosek osoby, która:
§ ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
§ nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu,
obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn
określony w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości (do wniosku o wydanie certyfikatu księgowego należy załączyć
zaświadczenie o niekaralności),
§ spełnia co najmniej jeden z następujących warunków:
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowaniakompleksowe/drukuj,04,I14.2011.020.000...
20110623
657091689.005.png
INFOR LEX Księgowość
Strona 5 z 31
– posiada trzyletnią praktykę w księgowości oraz wykształcenie wyższe magisterskie uzyskane na kierunku
rachunkowość lub na innym kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość lub innej, dla której plan studiów
i program kształcenia odpowiadał wymaganiom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowość, w
jednostkach organizacyjnych uprawnionych do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych,
– posiada trzyletnią praktykę w księgowości i wykształcenie wyższe magisterskie lub równorzędne oraz ukończyła
studia podyplomowe z zakresu rachunkowości w jednostkach organizacyjnych uprawnionych do nadawania stopnia
naukowego doktora nauk ekonomicznych,
– posiada dwuletnią praktykę w księgowości i wykształcenie co najmniej średnie oraz złożyła z wynikiem
pozytywnym egzamin sprawdzający kwalifikacje osób ubiegających się o certyfikat księgowy.
Aby uniknąć wątpliwości w tym zakresie i ryzyka wchodzenia w spór z organami weryfikującymi dokumenty na
potrzeby certyfikatu – już w momencie składania aplikacji na wyższą uczelnię należy się upewnić, czy na dyplomie
poświadczającym uzyskanie stosownego wykształcenia wpisano kierunek lub odpowiednio specjalność –
rachunkowość. Takie informacje można znaleźć w dziekanatach administrujących poszczególnymi wydziałami lub w
regulaminach na poszczególnych kierunkach studiów.
Za praktykę w księgowości uważa się wykonywanie – na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie
mniejszym niż 1/2 etatu, odpłatnej umowy cywilnoprawnej, zawartej z przedsiębiorcą świadczącym usługi w
zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej
działalności gospodarczej – następujących czynności:
§ prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku
chronologicznym i systematycznym, lub
§ wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego, lub
§ sporządzanie sprawozdań finansowych, lub
§ badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem biegłego rewidenta.
Ustawodawca posługuje się słowem „lub” między poszczególnymi rodzajami wymaganej praktyki. Oznacza to
zatem, że wystarczy, aby osoba starająca się o wydanie certyfikatu wykonywała jedną ze wskazanych wyżej
czynności. Weźmy także pod uwagę, że badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem biegłego rewidenta nie
oznacza stałego nadzoru biegłego rewidenta. Wystarczy, aby kandydat wykonywał czynności badania sprawozdań
finansowych w dozwolonych formach (np. umowa o pracę czy umowa cywilnoprawna) w podmiocie uprawnionym
do badania sprawozdań finansowych. Przesłankę praktyki będzie zatem spełniał także zatrudniony w firmie
audytorskiej młody praktykant dokonujący najprostszych czynności badania, który jest bezpośrednio nadzorowany
przez asystenta biegłego rewidenta, a nie samego biegłego rewidenta. Wydaje się, że przesłanka nadzoru będzie w
tej sytuacji spełniona – będzie to bowiem nadzór pośredni, a nie bezpośredni. Organy Ministerstwa Finansów,
sprawdzające spełnienie kryterium praktyki zawodowej, często nie uznają za dowód odbycia praktyki świadectwa
pracy, w którym wskazano wykonywanie zawodu „księgowy”, „specjalista do spraw księgowych”, „specjalista do
spraw rachunkowości”, „asystent biegłego rewidenta”. Jako dowód spełnienia kryterium praktyki należy bowiem
przedstawić zakres wykonywanej pracy na danym stanowisku, który czasem stanowi załącznik do umowy o pracę
lub – w przypadku jego braku – zaświadczenie od pracodawcy wskazujące na zakres i termin wykonywanej pracy.
Najlepiej w takiej sytuacji wystąpić do pracodawcy z wnioskiem, w którym zostanie wskazany wprost zakres pracy
zgodny z zakresem wymienionym w rozporządzeniu – oczywiście gdy taki zakres pracy miał faktycznie miejsce.
Takie dokumenty najlepiej skompletować i przesłać do Ministerstwa Finansów od razu, a nie dopiero wówczas, gdy
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi wskaże na konieczność uzupełnienia dokumentacji. Skraca to bowiem czas
procedury i daje większe prawdopodobieństwo szybszego wydania certyfikatu księgowego. Potwierdzeniem
przywiązywania wagi do dokumentowania praktyki i wykształcenia jest informacja, jaka pojawiła się na stronach
http://ksiegowosc.inforlex.pl/opracowaniakompleksowe/drukuj,04,I14.2011.020.000...
20110623
657091689.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin