tworzenie budżetu'(1).pdf

(1139 KB) Pobierz
mk22-okladka1-naklad-5800.qxd
BIBLIOTEKA
KSIĘGOWEGO
Nr 10 (22)
październik 2009
miesięcznik
www.bk.infor.pl
Izabela Jakubiec
doktor nauk ekonomicznych
z zakresu rachunkowości zarządczej,
wykładowca, doradca, praktyk
Tworzenie
budżetu
– zasady, procedury,
praktyka
ISSN 1898-2794
657091768.006.png 657091768.007.png
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Rozdział I. Planowanie – po co i dlaczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
1. Czy planowanie jest potrzebne – przesłanki planowania, jego funkcje
i podstawowe cele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
2. Istota, cele i funkcje budżetowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
3. Co trzeba wiedzieć, aby prawidłowo budżetować . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
3.1. Administrowanie budżetem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
3.2. Rodzaje budżetów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
4. Bez kontroli budżetowanie nie ma sensu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
5. Controller – wyrocznia czy członek zespołu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Rozdział II. Budżet główny – jak go opracować . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
1. Przykład opracowania budżetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
2. Przeliczanie budżetów wyjściowych na elastyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Rozdział III. Koszty – wiele różnych systemów ich ujmowania . . . . . . . . . . . . 37
1. Czym różni się rachunek kosztów pełnych od zmiennych . . . . . . . . . . . 38
2. Rachunek kosztów standardowych – gdzie warto go stosować . . . . . . 44
Rozdział IV. Rachunek odpowidzialności – znaczenie dla budżetowania . . . . 50
1. Centra kosztów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
2. Pozostałe centra odpowiedzialności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
3. Rozliczanie świadczeń wzajemnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Rozdział V. Rachunek kosztów działań – co trzeba wiedzieć przed podjęciem
decyzji o jego wykorzystaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
1. Kalkulacja oparta na rachunku kosztów działań
– przykład wykorzystania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
2. Planowanie w rachunku kosztów działań (studium przypadku) . . . . . . . 72
2.1. Planowanie zapotrzebowania na działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
2.2. Budżet kosztów zasobów i wycena działań . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
październik 2009
BIBLIOTEKA KSIĘGOWEGO nr 10(22)
657091768.008.png 657091768.009.png
2
Tworzenie budżetu – zasady, procedury, praktyka
2.3. Wykorzystanie działań przez obiekty kosztowe . . . . . . . . . . . . . . . 80
2.4. Wnioski i dalsze rekomendacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Rozdział VI. Plan kont w przedsiębiorstwie – jak pogodzić księgowego
z controllerem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
1. Rachunkowość finansowa i jej związki z zarządzaniem . . . . . . . . . . . . 88
2. Dlaczego księgowi powinni mieć wiedzę z obszaru zarządczego . . . . . 88
3. Zamiany w planie kont podstawą integracji rachunkowości finansowej
i zarządczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
3.1. Plan kont – odzwierciedlenie wymagań rachunkowości,
ale czy tylko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
3.2. Konta pozabilansowe narzędziem rozbudowy planu kont do celów
rachunkowości zarządczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
4. Rozwiązanie modelowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
4.1. Jak wykorzystać plan kont do ujmowania danych o projektach . . 95
4.2. Rozwiązania ewidencyjne dla działalności wytwórczej . . . . . . . . . 99
4.3. Rozwiązania ewidencyjne dla działalności usługowej
i handlowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
4.4. Zmiany w zakresie pozostałych kont księgowych . . . . . . . . . . . . . 103
4.5. Ewidencja świadczeń wewnętrznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
4.6. Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Rozdział VII. Planowanie w zakresie finansów – nietypowe przykłady
i zastosowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
1. Banki potrzebują informacji o przyszłości – jak wykorzystać
funkcjonujący system planowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
1.1. Wykorzystaj działający system, zmniejsz pracochłonność
działań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
1.2. Przykładowa procedura planowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
2. Zaplanuj nowy biznes – zyskasz zaufanie instytucji zewnętrznych . . 119
3. Ryzyko walutowe – czy planowanie jest tu potrzebne . . . . . . . . . . . . . 122
4. Planowanie w dziale finansów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Słownik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
www.bk.infor.pl
657091768.001.png 657091768.002.png
Wstęp
W każdej firmie kierownictwo stara się podejmować najbardziej racjonalne
decyzje, aby prawidłowo i efektywnie nią zarządzać. Musi więc dysponować od-
powiednimi instrumentami planowania, kontroli i sterowania. Podstawowym
warunkiem podejmowania trafnych decyzji dotyczących celów działania firmy
jest stworzenie odpowiedniego systemu informacyjnego.
Decyzje ekonomiczne dotyczą przyszłości, dlatego szczególnego znaczenia
nabierają informacje uzyskiwane w procesie planowania. Wysokie i ciągle
wzrastające ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej powinno być ograni-
czane właśnie przez wprowadzenie odpowiedniego systemu planowania. Infor-
macje zawarte w planach są przy tym najbardziej przydatne w bieżącym zarzą-
dzaniu przedsiębiorstwem (przy podejmowaniu decyzji o charakterze
operacyjnym).
W całym systemie planowania ważna rola przypada budżetowaniu. Szcze-
gólne znaczenie budżetu wynika z roli kosztów. W kosztach znajduje bowiem
odzwierciedlenie jakość pracy w firmie. To właśnie koszty powinny być przed-
miotem systematycznych pomiarów i kontroli – głównie w celu ich racjonali-
zacji.
Niniejsze opracowanie poświęcone jest w całości problematyce planowania
– ze szczególnym uwzględnieniem budżetowania kosztów, jako jednej z pod-
stawowych kategorii ekonomicznych decydujących o efektywności gospodaro-
wania. Jego celem jest zobrazowanie twierdzenia, że planowanie to nie tylko
narzędzie ustalania obrazu przyszłości, ale także ważny instrument przydatny
w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych dotyczących bieżącej i przyszłej dzia-
łalności firmy.
październik 2009
BIBLIOTEKA KSIĘGOWEGO nr 10(22)
657091768.003.png 657091768.004.png
Rozdział I
Planowanie – po co i dlaczego
Zanim przejdziemy do praktycznego przedstawienia procedury tworzenia bu-
dżetu firmy należy wyjaśnić, czym właściwie jest planowanie, jaką rolę w plano-
waniu pełni budżet, jakie są jego rodzaje, kto powinien go tworzyć i jakie powi-
nien posiadać kompetencje. Niniejszy rozdział zawiera podstawowe informacje
teoretyczne, których poznanie jest niezbędne w celu zrozumienia roli i zakresu
budżetowania. Wiedza na temat roli, struktury i rodzajów budżetu jest potrzeb-
na zwłaszcza w większych przedsiębiorstwach, posiadających szeroki zakres
działalności, skomplikowane powiązania oraz rozbudowane piony finansowo-
księgowe.
1. Czy planowanie jest potrzebne – przesłanki
planowania, jego funkcje i podstawowe cele
Zarządzanie przedsiębiorstwem to nic innego, jak ustalanie celów i dążenie do
ich osiągnięcia przy uwzględnieniu i wykorzystaniu określonych zasobów. Chodzi
oczywiście o osiąganie celów w sposób najbardziej efektywny. Wymaga to wykona-
nia określonych zadań oraz zastosowania pewnych sposobów działania, nazywa-
nych „funkcjami zarządzania”. Funkcje te obejmują pozyskiwanie, gromadzenie
i przetwarzanie informacji w decyzje – tak aby doprowadzić do urzeczywistnienia
celów danego przedsiębiorstwa.
Pierwszą funkcją zarządzania przedsiębiorstwem jest planowanie. Jest to pod-
stawa wszystkich pozostałych funkcji. Bez planowania nie istnieje prawidłowa or-
ganizacja, skuteczne motywowanie i dokładne kontrolowanie. Szczególne znacze-
nie ma ono dla właściwej kontroli. Nie można bowiem kontrolować działań
niezaplanowanych, gdyż istotą kontroli jest ustalanie odchyleń od planu i ich kory-
gowanie. Konieczność planowania w przedsiębiorstwie wynika z dwóch zasadni-
czych przyczyn:
niepewności przyszłości i ryzyka podejmowanych decyzji i prowadzonych dzia-
łań,
opóźnienia w czasie między podejmowaniem decyzji a ich skutkami.
Podstawową zasadą planowania jest jego celowość. Każdy plan jest formuło-
wany po to, aby zapewnić sprawną realizację postawionego celu. Każdy plan wska-
zuje też, jakie działania prowadzą do jego osiągnięcia, a które są mniej ważne lub
zupełnie nieistotne.
Planowanie nie jest aktem jednorazowym, lecz procesem wielostopniowym
– ciągle kontynuowanym – a ogólne ukierunkowanie działań wypływa z podstawo-
wych celów przedsiębiorstwa i z programu strategicznego. W planie strategicznym
określa się, na jakich rynkach i w odniesieniu do jakich wyrobów przedsiębiorstwo
będzie aktywne oraz jak skutecznie konkuruje.
www.bk.infor.pl
 
657091768.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin