PSYCHOLOGIA WSPOMAGANIA ROZWOJU - Wprowadzenie.doc

(60 KB) Pobierz
Prof

Prof.zw.dr hab. Marta Bogdanowicz

 

Wykład 1A. PSYCHOLOGIA WSPOMAGANIA ROZWOJU - Wprowadzenie

1. Powstanie psychologii jako nauki
Wilhelm  Wundt

FIZJOLOG – FILOZOF - PSYCHOLOG

ur. 16.08.  1822 w Neckarn k/ Mannheim

zm. 31.08. 1920 w Grossbothen k/Lipska

1864 – prof. fizjologii w Heidelbergu

1874 – prof. filozofii w Zurychu

1875 – prof. psychologii w Lipsku

 

Lipsk 1879 - pierwsze laboratorium psychologii eksperymentalnej

= powstanie PSYCHOLOGII jako nauki

Przedmiot badań w lab. Wundta

§         badanie reakcji fizjologicznych w powiązaniu z reakcjami    psychologicznymi,

§         językoznawstwo, psycholingwistyka

 

2. Psychologia  i jej  gałęzie:  teoretyczne i  stosowane

 

TEORETYCZNE

Ø      ogólna

Ø      eksperymentalna

Ø      rozwojowa                                     

Ø      psychopatologia

Ø      zwierząt

Ø      społeczna

 

STOSOWANE

§         kliniczna

§         wychowawcza

§         wspomagania rozwoju

§         pracy, organizacji i zarządzania

§         sądowo-penitencjarna             

§         sztuki

§         reklamy

§         sportu

§         wojskowa

§         internetu, itd.

 

ŹRÓDŁA” psychologii wspomagania rozwoju

1.      Rozwój psychologii klinicznej dziecka- jako odpowiedź na      

a/ Potrzeby psychiatrów

1856 –1939   – Wiedeń  – Sigmund Freud

PSYCHOANALIZA:

koncepcja osobowości,

§         koncepcja patomechanizmu nerwic

§         metoda diagnozy

§         metoda terapii

                           

Metody/techniki diagnozowania:

§         wolne skojarzenia ( stosowane przez Freuda)

§         analiza snów

§         analiza czynności pomyłkowych

analiza najwczesniejszych wspomnień z dzieciństwa

 

   Alfred Adler 1870- 1937

 

b/ Potrzeby nauczycieli

1905 - Paryż – Alfred Binet, Teofil Kimon - pierwszy test inteligencji

1908 - pierwsza rewizja

       1911 - druga rewizja

 

Alfred Binet 1857 – 1911

1905 Test Binet-Simon- pierwszy test inteligencji

              Alfred Binet (1857 – 1911) i Teofil Simon

              zarys testu inteligencji

              3-11 lat

              30 zadań

1908 Test Bineta

              koncepcja wieku inteligencji (WU)

              3-13 lat

              49 zadań

1911 Test Bineta

              3-15 lat

              54 zadania

 

William Stern1871 – 1938

Koncepcja ilorazu inteligencji (proporcja wieku umysłowego do wieku życia)  – 1916

 

Lewis M.Terman 1877-1956

Stranford Binet – wersje amerykańskie
1916 Binet- Terman (Stranford Binet- RI)        

1937 Terman-Merrill (Stranford Binet –R II)

1960 i dalsze rewizje

1916 - Test Binet –Terman (Stanford Binet  - I rewizja)

            koncepcja ilorazu inteligencji (I.I.) W. Sterna

              3-14 lat; dorośli

              90 zadań

1937 - Test Terman – Merrill

             (Stanford Binet  - II rewizja)

               Lewis M. Terman (1877-1956); M. Merrill

                  2-14 lat;

                  dorośli na poziomach: DP; DW I-II-III

                  Forma L i Forma M – po 129 zadań

  1960 - Stanford Binet  - III rewizja

                       2-14 lat;

                    dorośli na poziomach: DW I-II-III

                    Forma L - M –  142 zadania i …………..        kolejne rewizje....

c/. Badania nad różnicami indywidualnymi

Francis Galton1822 – 1911

Anglia - 1882 - pracownia psychologiczna

1882 – Anglia – Francis Galton (pracownia psychologiczna)

1890 USA – James Cattell „Mental Tests and Measurement”

 

d/. Ruch higieny psychicznej

Clifford Beers  1876-1943

1908 ”Umysł, który sam siebie odnalazł”

Kazimierz Dąbrowski

- koncepcja dezintegracji pozytywnej

Założyciel :

§         Instytutu Higieny Psychicznej

§         Towarzystwa Higieny Psychicznej

§         sieci poradni zdrowia psychicznego

 

2.      Powstanie placówek pomocy psychologicznej (poradnie psychologiczno-pedagogiczne)

Skupiające psychologów klinicznych i wychowawczych

 

a/ Pierwsza klinika psychologiczna (clinic), stąd termin: psychologia kliniczna

Lightner  Witmer - 1896 

Uniwersytetu  Stanu Pensylwania, USA 

§         przedmiotem zainteresowania jednostka, osoba – nie procesy,

§         case study

§         badania interdyscyplinarne

§         metoda kliniczna  (psychologia ogólna na usługach praktyki, do wyjaśniania problemów jednostki)

§         celem pomoc psychologiczna – nie badania  naukowe

             

b/ Psychologia kliniczna w Polsce

Andrzej Lewicki (1909-1972)

Założyciel samodzielnej Katedry Psychologii Klinicznej UAM w Poznaniu

 

Metody wspomagania rozwoju popularne w Polsce-

§         Zabawy fundamentalne C.Rose’a, G. Drydena

§         Metoda Ruchu Rozwijajacego W.Sherborne

§         Medoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz

§         Metoda Kinezjologii Edukacyjnej P.Dennisona

§         Dziecięca Matematyka E.Gruszczyk-Kolczyńskiej

§         Metoda Integracji Sensorycznej J.Ayres

§         Zabawy paluszkowe W.Szuman

§         Dziecięce masażyki M.Bogdanowicz


 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin