Wymiana amortyzatorów [G]
Jako że w mojej A[G] dawało się odczuć pływanie auta na boki i nurkowanie mocne podczas hamowania zakupiłem polecane amortyzatory Kayaba do wersji kombi.Numery:Kayaba przód lewa strona 334847Kayaba przód prawa strona 334846Kayaba tył na dwie strony 3433071. Potrzebne narzędzia- podnośnik hydrauliczny- nasadki Torx E18 i E20- ściągacze do sprężyn- młotek, kombinerki- nasadki 18, 19,- klucz płaski 8, 18, 19, najlepiej 18 i 19 w osobnych kluczach- szczotka druciana do czyszczenia gwintów z brudu- WD40
2. Amortyzatory Kayaba gazowe przód i tył
3. Na pierwszy rzut poszedł tył, odkręcamy nasadką torx górne i dolne mocowanie amortyzatora, podnośnikiem hydraulicznym od spodu podnosimy tylny wahacz aby sprężyna nie wypadła.
4. Amortyzator na swoim miejscu, praca z tyłem to max 20 minut.
5. Przód, otwieramy maskę i ściągamy zaślepkę na kolumnie macphersona, luzujemy kluczem 18 górną śrubę, następnie podnosimy auto.
6. Po kolei odpinamy czujnik ABS (4 i 6), zabezpieczenie przewodu hamulcowego (5) i tu przydadzą się kombinerki, następnie czyścimy gwinty śrub (1, 2, 3).
7. Odkręcamy drążek stabilizatora, to mi najwięcej czasu zajęło używamy klucza 19 od strony drążka i kluczem 18 odkręcamy śrubę, trzeba zwrócić uwagę aby klucz 19 był w jednej pozycji ponieważ można uszkodzić gumową osłonę drążka jeżeli pozwolimy aby się kręciła razem ze śrubą.
8. Po wyciągnięciu macphersona luzujemy lekko śrubę.
9. Nadkole przednie bez macphersona.
10. Zakładamy ściągacze i rozbieramy macphersona na części.
11. Składamy w odwrotnej kolejności, na osłonie - łożysku górnym jest oznaczenie kierunku montażu, montujemy zgodnie z kierunkiem jazdy na wprost lewą stronę (kierowcy) i prawą stronę (pasażera) odwrotnie, oznaczeniem przeciwnie do kierunku jazdy.
12. Po włożeniu macphersona do nadkola to załapujemy śrubami dolną część amortyzatora do zwrotnicy, następnie podnośnikiem hydraulicznym podnosimy całość wraz ze zwrotnicą do takiej wysokości aż drążek stabilizatora bez problemu wejdzie nam w miejsce montażu w amortyzatorze. Oczywiście górę ustawiamy prawidłowo w kielich.
13. Wszystko skręcamy, zakładamy czujnik ABS, zabezpieczenie przewodu hamulcowego i koło.Śruby dokręcałem do oporu z wyczuciem, nie dorobiłem się jeszcze klucza dynamometrycznego.
Co najważniejsze, autem jedzie się stabilnie i już nie nurkuje tak mocno przy hamowaniu.Czas pracy to 4 h.Na ustawienie zbieżności na koniec trzeba pojechać, ja czekam na wymianę jeszcze drążków kierowniczych i wtedy pojadę.
Kruchy75