AJ.37 Viggen.doc

(62 KB) Pobierz

 

SAAB

AJ.37 Viggen



 



 



 

W Szwecji istotnym jest poczucie historycznej neutralności. Drugim ważnym faktem jest geograficzne położenie pomiędzy dwoma wrogimi blokami. Szwedzi zawsze starali się stawiać na własny przemysł. Poprzednikiem najnowszej konstrukcji szwedzkiej JAS39 Gripen jest AJ37 Viggen. Gdy powstał był przedstawicielem bardzo nowoczesnego podejścia do konstruowania myśliwców. Odznaczał się właściwościami STOL (krótki start i lądowanie), co jest kluczowym elementem szwedzkiej doktryny wojskowej, zakładającej korzystanie z Drogowych Odcinków Lotniskowych - przystosowanych dróg cywilnych do wykorzystania jako zapasowe lotniska. Pomysł następcy dla myśliwca Draken skrystalizował się w maju 1952 r. Nowy projekt określany jako System 37 został zaaprobowany w 1961 r. Do sukcesu Viggena przyczyniła się jego duża autonomiczności w obsłudze naziemnej. Drugim istotnym czynnikiem jest silnik JT8D produkowany na licencji amerykańskiej. Dodano do niego zespół dopalacza - odwracacza ciągu produkcji szwedzkiej. Dzięki dużej mocy silnika i odwracaniu ciągu. Dzięki temu do startu potrzebuje tylko 400 m, zaś do lądowania 500 m. Prędkość przyziemienia wynosi 220 km/h.
Cechą charakterystyczną Viggena są skrzydła typu podwójna delta w układzie dolnopłata z przednim usterzeniem. Powietrze do pojedynczego silnika odrzutowego dostarczane jest z dwóch eliptycznych wlotów umieszczonych z przodu po bokach kabiny pilotów. Przedni zespół podwozia dwukołowy obok siebie, główne z dwoma kołami tandem.
Pierwszy lot prototypu oblatano 8 lutego 1967 r. Do służby wprowadzono go w 1971 r. Zbudowano 110 samolotów w pięciu wersjach. 

·         AJ.37 - Może ona wykonywać misje szturmowe w każdych warunkach pogodowych, a także w ograniczonym zakresie misje przychwytujące

·         JA.37 - Wersja myśliwska wyspecjalizowana do misji przechwytujących

·         SF.37 - Wersja rozpoznania fotograficznego

·         SH.37 - Wersja zwiadu morskiego opracowana na podstawie AJ.37

·         SK.37 Dwumiejscowa wersja szkolna.

Viggen uzbrojony jest w dwa działka ADEN kal. 30 mm. Dodatkowo na dwóch pylonach podskrzydłowych i trzech pod kadłubowych można podwiesić rakiety niekierowane, rakiety kierowane powietrze - ziemia Rb-04, Rb-05 i Maverick, powietrze - powietrze Rb-24 Sidewinder i Rb-28 Falcon. Viggen może przenosić także dodatkowe zbiorniki paliwa.



 

Specyfikacja :

Model/Typ/Wersja

AJ.37 Viggen 

Model Silnika

JT8D

Ciąg 

 

bez dopalania

 

z dopalaniem

Rozpiętość skrzydeł całkowita

10,60 m

Długość całkowita

16,30 m

Wysokość całkowita

5,80 m

Masa pustego

11800 kg

Masa startowa bojowa

 

Masa maksymalna
uzbrojenia podwieszanego

6000 kg

Masa startowa maksymalna

 

Ilość paliwa wewn max

 

Ilość paliwa wewn + zewn max

 

Max prędkość przelotowa

2125 km/h

Max prędkość wznoszenia

 

Limity przeciążeń

 

Pułap operacyjny

18290 m

Zasięg bojowy

 

Zasięg maksymalny
bez uzupełniania paliwa w locie

 

Rozbieg

400 m

Dobieg

500 m

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin