ZNACZENIE KOLORU.doc

(3546 KB) Pobierz
ZNACZENIE KOLORU

ZNACZENIE KOLORU

(SYMBOLIKA I EKSPRESJA)

NA PRZYKŁADACH MALARSTWA Z RÓŻNYCH EPOK

 

 

Znaczenie koloru w malarstwie jest ogromne (jako główny środek wyrazu plastycznego). Kolor w malarstwie może mieć wyraz:

·         Symboliczny

·         Ekspresyjny

·         Buduje ‘klimat’ obrazu

Kolor w zależności od epoki jest różnie pojmowany, przez wieki jego funkcja wciąż ulegała przekształceniom.

 

PREHISTORIA

 

Kolor uzależniony od barwników mineralnych.

 

STAROŻYTNOŚĆ

 

·         Polichromia (Egipt i Grecja) czerwienie, błękity, zielenie

polichromia z Pałacu Knossos

na Krecie

 

 

Fragment bramy świątyni

Bogini Isztar (mozaika)

‘Gęś’ Egipt

(polichromia)

 

·         Pompeje (polichromia, fresk)

 

·         Kolor identyfikowany z samą powierzchnią przedmiotu

·         Barwa była właściwością ciała ściśle z nią związaną (mimetyzm – odtwarzanie rzeczywistości)

·         Malarstwo wazowe – dekoracyjność

 

ŚREDNIOWIECZE

 

·         Bizantyjskie mozaiki (San Vitale w Rawennie)

   (błękit, złoto, czerwień)

           

 

·         Bardzo obficie używa się złota w malarstwie

·         Złoto – kolor ‘chwytający’ i odbijający światło

·         Złoto jako światło metafizyczne i realne

·         Symboliczne znaczenie koloru:

         - niebieski – Maryja

         - żółty płaszcz – Judasz (symbol zdrady)

         - złocenie tła – Niebo

         - czerwony płaszcz – Chrystus jak symbol zwycięstwa  nad męczeństwem

·         Kolor w sztuce jest przede wszystkim wyrażający a nie przedstawiający

·         Silne kontrasty jako element dekoracyjny

·         Fouquet Jean ‘Madonna z Dzieciątkiem’ (późny gotyk francuski) kontast nienaturalnie czerwonych aniołów z kolorem sukni i ciała

Fouquet Jean ‘Madonna z Dzieciątkiem’

 

RENESANS

 

·         Kolor utożsamiany z pięknem natury

·         Oddaje rzeczywistość

·         Związany z perspektywą i światłocieniem

·         Estetyka renesansowa nastawiona jest na racjonalną rekonstrukcję rzeczywistości wizualnej

·         Malarstwo weneckie – duże osiągnięcia i wrażliwość na kolor

Tycjan ‘Wenus z Urbino’

 

Giorgione ‘Burza’

 

BAROK

 

·         Nastawiony na emocje

·         ‘barok to epoka koloni i emocji’

·         Traktowanie światła, cienia i koloru jako nierozłącznych wartości optycznych

·         Tenebryzm

·         Rubens – nastawienie na żywiołowy kolor

·         Rokoko rozjaśnia paletę barw, tonacja ‘lekka’, pastelowa, oddaje klimat frywolności, popularne pastele

Fragonard

 

‘Huśtawka’

 

 

‘Obwarzanek’/

 

‘Dziewczyna

igrająca z pieskiem’

                         

 

·         Atmosfera melancholii, tematyka z zakresu teatru, komedii

Watteau ‘Pierrot’

 

KLASYCYZM

 

·         Programowo stawiają kolor niżej od linii, która jest głównym elementem konstrukcyjnym. To linia porządkuje kompozycję i zamyka plamę barwną

Jacques Louis David ‘Przysięga Horacjuszy’

 

ROMANTYZM

 

·         Ekspresja, wyrażanie uczuć, impasty, faktura

·         Poprzez kolor i kompozycję ma wzruszyć i wywołać wrażenie

·         Kolor to ulotność, impresyjność zjawisko świetlno – barwnych

 

     

        Turner                    Gericault                 Delacroix

‘Prędkość, para, deszcz’       ‘Tratwa Meduzy’        ‘Wolność wiodąca

                                                           lud na barykady’

 

IMPRESJONIZM

 

·         Kolor i światło

·         Utrwalenie przelotnego, chwilowego wrażenia światła i barwy w ich wzajemnej współzależności

·         Odrzucenie czerni, kolory tęczy, błękitami ukazuje się cień, dywizjonizm, odrzuca się mieszanie barw

Claude Monet

 

 

 

‘Katedra w Rouen’

 

 

 

 

‘Japoński mostek’

                          

POSTIMPRESJONIZM

 

·        

Van Gogh

 

‘Kruki nad łanem zboża’

 

 

 

‘Żółte krzesło’

·         Van Gogh – ekspresyjne i emocjonalne znaczenie koloru; mocne kontrasty, gdzie kolor jest wyrazem uczuć

                  

 

·         Gauguin przeciera szlaki dla fowistów

           

   ‘Czerwony pies’          ‘Walka Jakuba z aniołem’     ‘Żółty Chrystus’

                            /’Wizja po kazaniu

·         Cezanne

Cezanne ‘Martwa natura z cebulami’

 

NEOIMPRESJONIZM

 

·         Pointylizm, rozbicie koloru na małe plamki

·         Budowanie obrazu w sposób ‘matematyczny’

Georges Seurat

 

‘Pudrująca się

kobieta’

 

 

 

 

‘Modelka

stojąca

przodem’

 

                              

FOWIZM

 

·         Abstrakcyjny, dowolny kolor

·         Afirmacja życia

·        

 

‘Most Westminsterski’

 

 

 

 

‘Most

Londyński’

·         Andre Derain

                     

 

·         Henry Matisse – brak światłocienia, perspektywa tylko malarska (ciepłe kolory na pierwszym planie, zimne na dalszych)

‘Harmonia

w czerwieni’

 

 

 

‘Portret pani M.

z zieloną smugą’

                              

 

EKSPRESJONIZM

 

·         Kolor zgaszony, świadomie zbrudzony, turpistyczna wizja życia, pesymizm

·         Tematyka ‘półświatka’, prostytucji

·         Istotna czerń

Emil Nolde

 

‘Ostatnia wieczerza’

 

 

‘Ukrzyżowanie’

 

                 

Oscar Kokoschka

 

‘Pieta’

 

 

‘Narzeczona

wiatru’

                    

KUBIZM

 

·         Kolor jest monochromatyczny, negacja koloru.

 

ABSTRAKCJONIZM

 

·         Mondrian – 3 podstawowe kolory w teorii neoplastycznej (żółty, czerwony, niebieski)

 

‘Brodway

Boogie – Woogie’

 

 

 

 

‘Romboidalny obraz w czerwieni, żółci i błękicie’

                       

 

KAPIŚCI (KOLORYŚCI)

 

·         Nacisk na kolor

·         Martwe natury, portrety, pejzaże

·         Źródła twórczości:

      - impresjonizm

      - Cezanne

      - Matisse

·         Pierwszy plan – problemy ściśle malarskie, zwłaszcza kolorystyka; indywidualny sposób ich rozwiązywania, akcentowanie koloru, przy jednoczesnym osłabieniu znaczenia formy i linii

·         Kapiści ‘kształtują formę koloru’

·         Odrzucili czerń

·         Kontrasty światło – cieniowe zamienili w kontrasty barwne

·         Elementy obrazu, które miały być oświetlone malowali gorącymi kolorami, a ciemne – błękitami, zieleniami

      

    Cybis                                                   Waliszewski                  Waliszewski

‘Akt na zielonym            ‘Kwiaty i owoce’             ‘Malarz z modelką’

       posłaniu’

    

      Waliszewski                 Waliszewski            Nacht – Samborski

    ‘Wyspa miłości’              ‘Pejzaż z Meaux’         ‘Krajobraz z  Hiszpanii’

 

POP ART

 

·         Ostry, reklamowy kolor

Andy Warhol

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin