Katarzyna_Krzan_-_Praktyczny_kurs_pisarstwa.pdf
(
384 KB
)
Pobierz
101140699 UNPDF
Niniejszy
darmowy
ebook zawiera
fragment
pełnej wersji pod tytułem:
"Praktyczny kurs pisarstwa"
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji,
kliknij tutaj
Darmowa publikacja
dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej
przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany
w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy.
Zabrania się jej od-sprzedaży, zgodnie z
regulaminem
Wydawnictwa Złote Myśli
.
© Copyright for Polish edition by
ZloteMysli.pl
Data: 11.05.2009
Tytuł: Praktyczny kurs pisarstwa — fragment utworu
Autor: Piotr Rosik i Wojciech Rudny
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Magda Wasilewska, Sylwia Fortuna
Skład: Marcin Górniakowski
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW:
www. ZloteMysli.pl
EMAIL:
kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
DROGA AUTORA DO DEBIUTU
.
........................................................4
O czym pisać?
.
..................................................................................................................8
Jak pisać?
.
........................................................................................................................11
JAK ZACZĄĆ
....................................................................................16
Naczelna zasada: „zaciekawić czytelnika”
.
....................................................................20
Rozpoczęcie ruchu fabularnego
.
....................................................................................21
Cechy dobrego stylu
.
......................................................................................................22
Pierwsze zdania
.
........................................................................................................23
Ćwiczenia
.
..................................................................................................................23
TECHNIKI NARRACJI
.
....................................................................26
Typy narracji
.
..................................................................................................................27
Narrator pierwszoosobowy
.
...........................................................................................34
Narrator trzecioosobowy
.
...............................................................................................35
Rodzaje ograniczeń
.
...................................................................................................36
Ćwiczenia
.
...................................................................................................................37
POSTACI
.
.........................................................................................38
Imię dla bohatera
.
...........................................................................................................41
Charakterystyka
.
.............................................................................................................41
Postać bohatera posiada dwa aspekty
.
.....................................................................42
Dwa typy charakterystyk
.
..........................................................................................42
Siedem technik tworzenia postaci
.
...........................................................................43
Elementy składowe postaci literackiej
.
....................................................................43
Ćwiczenia
.
..................................................................................................................44
DIALOGI
.
.........................................................................................45
Dwa rodzaje kontekstów narracyjnych
.
........................................................................48
Konwencje zapisu dialogów
.
.....................................................................................50
Style wypowiedzi bohaterów
.
....................................................................................50
Ćwiczenia
.
..................................................................................................................50
BUDOWA SCEN
..............................................................................54
Wewnętrzna struktura sceny
.
........................................................................................54
Chwyty
.
.......................................................................................................................57
Ćwiczenia
.
..................................................................................................................59
PROBLEMY KOMPOZYCJI
.
.............................................................62
Kompozycja wątków
.
.................................................................................................63
Kompozycja
.
...................................................................................................................64
Cechy powieści postmodernistycznej
.
...........................................................................68
Ćwiczenie
.
..................................................................................................................70
PRZEBIEG FABUŁY
.........................................................................72
Konstrukcja fabularna
.
...................................................................................................74
Chwyty
.
.......................................................................................................................77
Ćwiczenia
.
..................................................................................................................78
STEREOTYPY
..................................................................................82
Metody przesłaniania pustki stereotypów
.
...................................................................83
Typy stereotypów
.
..........................................................................................................84
Ćwiczenia
.
..................................................................................................................93
PRZESTRZEŃ FABULARNA
.
............................................................97
Ćwiczenia
.
................................................................................................................100
ZAKOŃCZENIA FABULARNE
.
........................................................101
Dwa rodzaje zakończeń
.
...............................................................................................103
Błędy
.
........................................................................................................................103
Ćwiczenia
.
................................................................................................................104
NA ZAKOŃCZENIE
........................................................................106
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA
–
darmowy fragment –
kliknij po więcej
Katarzyna Krzan
●
str. 4
Postaci
Fabuła to następujące kolejno po sobie wydarzenia. Byłyby one jed-
nak czymś abstrakcyjnym, gdyby nie działające postaci. Fabuła skła-
da się z postaci, które tworzą wydarzenia, posuwając zarazem całą
akcję do przodu. Nie może tego czynić narrator, ale właśnie działają-
ce postaci.
POSTACI
– muszą być konkretne, charakterystyczne, wyróżnia-
jące się z tłumu, by czytelnik zechciał się do nich przywiązać i za-
pamiętać je na dłużej, niż trwa czytanie książki. Oczywiście czyn-
nikiem wyróżniającym postać może być jego nieokreśloność.
Ważne jednak, by wyróżniał się czymś godnym zapamiętania. Nie
jest to łatwe, ale dobrze obmyślona postać może zacząć żyć wła-
snym życiem, a wtedy można już pozostawić jej pełną swobodę
w działaniu.
Postać jest nierozerwalnie związana z fabułą. To ona działa, podej-
muj decyzje, walczy, przemawia, posuwając tym samym akcję do
przodu.
Wyrazisty, oryginalny bohater potrafi tchnąć życie w najbardziej ba-
nalną opowieść. Postać nie tylko działa, ale musi także się rozwijać
na skutek zdarzeń, które jej się przytrafiają. Jeśli nic w niej nie bę-
dzie ulegać zmianie, jeśli wciąż będzie popełniać te same błędy, nie
wyciągając z nich żadnych wniosków (jak dzieje się w operach my-
dlanych), doprowadzimy czytelnika do takiej irytacji, że nie pozosta-
nie nic innego, jak tylko ją uśmiercić.
Copyright by Wydawnictwo
Złote Myśli
& Katarzyna Krzan
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA
–
darmowy fragment –
kliknij po więcej
Katarzyna Krzan
●
str. 5
Postać jest interesująca nie tylko poprzez to, kim jest, ale dzięki
temu, co robi. Nie tyle samo działanie postaci budzi zainteresowanie,
co jego
antycypowanie
. Czytelnik musi stale zastanawiać się, co
postać teraz zrobi, jak zareaguje. Trzeba zatem rozpalać emocje czy-
telnika tak, by nieustannie przejmował się losami bohatera. Gdy czy-
telnik zacznie porównywać opisywane wydarzenia z własnymi do-
świadczeniami, oznaczać to będzie, że fabuła zaczęła go wciągać.
Czytelnik musi czuć się związany z bohaterem na poziomie emocjo-
nalnym, nawet jeśli chodzi o zwierzę czy kosmitę. Postać musi posia-
dać ludzką naturę, by można było się z nią identyfikować.
Sedno sukcesu powieści tkwi w identyfikowaniu się czytelnika
z postaciami.
Identyfikacja dokonuje się poprzez:
empatię
, czyli rozpoznanie w postaci czegoś własnego,
sympatię
, oznaczającą, że podoba nam się to, z czym mamy do
czynienia.
Protagonista musi posiadać przekonujące cechy charakteru, a przy
tym musi być wiarygodny w tym, co robi, działając zgodnie ze swo-
imi przekonaniami. Nawet antagonista powinien posiadać ujmujące
cechy. Seryjny morderca może być przecież błyskotliwy, inteligentny,
oczytany, charyzmatyczny, przystojny, by tym trudniej bohaterowi
było się z nim rozprawić.
Naczelną zasadą fabuły jest
konflikt
. Podtrzymują go dwa typy ry-
walizujących ze sobą bohaterów:
protagonista
i
antagonista
(lub
antagonizm). Innymi słowy: protagonista to nasz bohater pozytyw-
ny, ktoś, za kogo trzymamy kciuki, kto jest główną siłą napędową fa-
buły. Z kolei antagonista jest jego przeciwnikiem, osobą mającą
wszelkie negatywne cechy i konkretny powód, by nie znosić główne-
Copyright by Wydawnictwo
Złote Myśli
& Katarzyna Krzan
Plik z chomika:
koksiuk
Inne pliki z tego folderu:
Szybka nauka - praktyczne cwiczenia.pdf
(668 KB)
Sztuka pisania perswazyjnych tekstów.pdf
(555 KB)
Efektywna_nauka.pdf
(1275 KB)
Techniki_pamieciowe.pdf
(931 KB)
Szybka_nauka_-_praktyczne_cwiczenia.pdf
(528 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin