Katarzyna_Krzan_-_Praktyczny_kurs_pisarstwa.pdf

(384 KB) Pobierz
101140699 UNPDF
101140699.003.png
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej
przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany
w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy.
Zabrania się jej od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 11.05.2009
Tytuł: Praktyczny kurs pisarstwa — fragment utworu
Autor: Piotr Rosik i Wojciech Rudny
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Magda Wasilewska, Sylwia Fortuna
Skład: Marcin Górniakowski
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
101140699.004.png
SPIS TREŚCI
DROGA AUTORA DO DEBIUTU . ........................................................4
O czym pisać? . ..................................................................................................................8
Jak pisać? . ........................................................................................................................11
JAK ZACZĄĆ ....................................................................................16
Naczelna zasada: „zaciekawić czytelnika” . ....................................................................20
Rozpoczęcie ruchu fabularnego . ....................................................................................21
Cechy dobrego stylu . ......................................................................................................22
Pierwsze zdania . ........................................................................................................23
Ćwiczenia . ..................................................................................................................23
TECHNIKI NARRACJI . ....................................................................26
Typy narracji . ..................................................................................................................27
Narrator pierwszoosobowy . ...........................................................................................34
Narrator trzecioosobowy . ...............................................................................................35
Rodzaje ograniczeń . ...................................................................................................36
Ćwiczenia . ...................................................................................................................37
POSTACI . .........................................................................................38
Imię dla bohatera . ...........................................................................................................41
Charakterystyka . .............................................................................................................41
Postać bohatera posiada dwa aspekty . .....................................................................42
Dwa typy charakterystyk . ..........................................................................................42
Siedem technik tworzenia postaci . ...........................................................................43
Elementy składowe postaci literackiej . ....................................................................43
Ćwiczenia . ..................................................................................................................44
DIALOGI . .........................................................................................45
Dwa rodzaje kontekstów narracyjnych . ........................................................................48
Konwencje zapisu dialogów . .....................................................................................50
Style wypowiedzi bohaterów . ....................................................................................50
Ćwiczenia . ..................................................................................................................50
BUDOWA SCEN
..............................................................................54
Wewnętrzna struktura sceny . ........................................................................................54
Chwyty . .......................................................................................................................57
Ćwiczenia . ..................................................................................................................59
PROBLEMY KOMPOZYCJI . .............................................................62
Kompozycja wątków . .................................................................................................63
Kompozycja . ...................................................................................................................64
Cechy powieści postmodernistycznej . ...........................................................................68
Ćwiczenie . ..................................................................................................................70
PRZEBIEG FABUŁY .........................................................................72
Konstrukcja fabularna . ...................................................................................................74
Chwyty . .......................................................................................................................77
Ćwiczenia . ..................................................................................................................78
STEREOTYPY ..................................................................................82
Metody przesłaniania pustki stereotypów . ...................................................................83
Typy stereotypów . ..........................................................................................................84
Ćwiczenia . ..................................................................................................................93
PRZESTRZEŃ FABULARNA . ............................................................97
Ćwiczenia . ................................................................................................................100
ZAKOŃCZENIA FABULARNE . ........................................................101
Dwa rodzaje zakończeń . ...............................................................................................103
Błędy . ........................................................................................................................103
Ćwiczenia . ................................................................................................................104
NA ZAKOŃCZENIE ........................................................................106
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA darmowy fragment – kliknij po więcej
Katarzyna Krzan
str. 4
Postaci
Fabuła to następujące kolejno po sobie wydarzenia. Byłyby one jed-
nak czymś abstrakcyjnym, gdyby nie działające postaci. Fabuła skła-
da się z postaci, które tworzą wydarzenia, posuwając zarazem całą
akcję do przodu. Nie może tego czynić narrator, ale właśnie działają-
ce postaci.
POSTACI – muszą być konkretne, charakterystyczne, wyróżnia-
jące się z tłumu, by czytelnik zechciał się do nich przywiązać i za-
pamiętać je na dłużej, niż trwa czytanie książki. Oczywiście czyn-
nikiem wyróżniającym postać może być jego nieokreśloność.
Ważne jednak, by wyróżniał się czymś godnym zapamiętania. Nie
jest to łatwe, ale dobrze obmyślona postać może zacząć żyć wła-
snym życiem, a wtedy można już pozostawić jej pełną swobodę
w działaniu.
Postać jest nierozerwalnie związana z fabułą. To ona działa, podej-
muj decyzje, walczy, przemawia, posuwając tym samym akcję do
przodu.
Wyrazisty, oryginalny bohater potrafi tchnąć życie w najbardziej ba-
nalną opowieść. Postać nie tylko działa, ale musi także się rozwijać
na skutek zdarzeń, które jej się przytrafiają. Jeśli nic w niej nie bę-
dzie ulegać zmianie, jeśli wciąż będzie popełniać te same błędy, nie
wyciągając z nich żadnych wniosków (jak dzieje się w operach my-
dlanych), doprowadzimy czytelnika do takiej irytacji, że nie pozosta-
nie nic innego, jak tylko ją uśmiercić.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Katarzyna Krzan
101140699.005.png 101140699.006.png
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA darmowy fragment – kliknij po więcej
Katarzyna Krzan
str. 5
Postać jest interesująca nie tylko poprzez to, kim jest, ale dzięki
temu, co robi. Nie tyle samo działanie postaci budzi zainteresowanie,
co jego antycypowanie . Czytelnik musi stale zastanawiać się, co
postać teraz zrobi, jak zareaguje. Trzeba zatem rozpalać emocje czy-
telnika tak, by nieustannie przejmował się losami bohatera. Gdy czy-
telnik zacznie porównywać opisywane wydarzenia z własnymi do-
świadczeniami, oznaczać to będzie, że fabuła zaczęła go wciągać.
Czytelnik musi czuć się związany z bohaterem na poziomie emocjo-
nalnym, nawet jeśli chodzi o zwierzę czy kosmitę. Postać musi posia-
dać ludzką naturę, by można było się z nią identyfikować.
Sedno sukcesu powieści tkwi w identyfikowaniu się czytelnika
z postaciami.
Identyfikacja dokonuje się poprzez:
empatię , czyli rozpoznanie w postaci czegoś własnego,
sympatię , oznaczającą, że podoba nam się to, z czym mamy do
czynienia.
Protagonista musi posiadać przekonujące cechy charakteru, a przy
tym musi być wiarygodny w tym, co robi, działając zgodnie ze swo-
imi przekonaniami. Nawet antagonista powinien posiadać ujmujące
cechy. Seryjny morderca może być przecież błyskotliwy, inteligentny,
oczytany, charyzmatyczny, przystojny, by tym trudniej bohaterowi
było się z nim rozprawić.
Naczelną zasadą fabuły jest konflikt . Podtrzymują go dwa typy ry-
walizujących ze sobą bohaterów: protagonista i antagonista (lub
antagonizm). Innymi słowy: protagonista to nasz bohater pozytyw-
ny, ktoś, za kogo trzymamy kciuki, kto jest główną siłą napędową fa-
buły. Z kolei antagonista jest jego przeciwnikiem, osobą mającą
wszelkie negatywne cechy i konkretny powód, by nie znosić główne-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Katarzyna Krzan
101140699.001.png 101140699.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin