mnemotechniki1t.pdf

(97 KB) Pobierz
1332109 UNPDF
MNEMOTECHNIKI
JAKO EFEKTYWNE METODY ZAPAMI¢TYWANIA
Gdyby cz∏owiek nie by∏ w stanie zapami´tywaç uzyskanych
informacji czy te˝ zdobytych umiej´tnoÊci, nie móg∏by
prawdopodobnie istnieç. Ka˝dego dnia budzàc si´,
musia∏by poznawaç Êwiat na nowo, uczàc si´ praktycznie
codziennie tego samego.
Roman
Balcerzak
Konsultant ds. j´zyka
niemieckiego WSzPWN,
absolwent filologii
germaƒskiej Uniwersytetu
Gdaƒskiego
a szcz´Êcie natura wyposa˝y∏a
nas w cudowne mechanizmy,
dzi´ki którym uczymy si´,
zapami´tujàc i odpowiednio
przetwarzajàc zebrane dane.
DziÊ, kiedy wymaga si´ od nas
coraz wi´cej, bardzo wa˝nà jest
umiej´tnoÊç szybkiego i przede
wszystkim skutecznego
zapami´tywania.
Jednym ze sposobów na
zaktywizowanie, usprawnienie
i zwi´kszenie efektywnoÊci procesu
uczenia si´ sà mnemotechniki .
Odpowiednio dostosowane do potrzeb
nauki j´zyka obcego, pozwolà na
osiàgni´cie wymiernych efektów
w postaci szybszego i trwalszego
przyswojenia sobie informacji
(s∏ownictwa czy struktur
gramatycznych) niezb´dnych
podczas komunikacji
obcoj´zycznej.
Poczàtki
Jeszcze przed nastaniem naszej ery
w Tesalii odby∏o si´ pewne przyj´cie.
Z wydarzeniami, które mia∏y miejsce
tamtego wieczoru, wià˝à si´ poczàtki
mnemotechnik. W trakcie spotkania
jeden z goÊci opuÊci∏ sal´ biesiadnà,
poniewa˝ na zewnàtrz czeka∏o na
niego dwóch przejezdnych. Podczas
jego nieobecnoÊci zawali∏ si´ dach
pomieszczenia, w którym przebywali
ucztujàcy, grzebiàc wszystkich tak, ˝e
nawet najbli˝si krewni nie byli w stanie
ich rozpoznaç. Uda∏o si´ jednak ustaliç
to˝samoÊç przysypanych ˝ywcem
dzi´ki owemu kompanowi, który
wyszed∏ na zewnàtrz porozmawiaç
z przejezdnymi. Okaza∏o si´, i˝
cz∏owiek ten zapami´ta∏ porzàdek,
w jakim siedzieli uczestnicy biesiady
i potrafi∏ przyporzàdkowaç im
konkretne miejsca. Aby odnaleêç danà
osob´ musia∏ tylko ujrzeç oczyma
wyobraêni, gdzie znajdowa∏a si´
w trakcie przyj´cia.
Owym pozosta∏ym przy ˝yciu
uczestnikiem nieszcz´snego spotkania
by∏ Symonides i to w∏aÊnie jego uwa˝a
si´ za prekursora dzisiejszych
mnemotechnik.
WÊród pionierów sztuki
mnemonicznej nale˝y jeszcze wymieniç
Hippiasa (wed∏ug Bluma potrafi∏
zapami´taç 50 nazwisk, które us∏ysza∏
tylko raz), Theodektesa (retoryka)
i Arystotelesa. Przez pewien czas
mnemotechniki uwa˝ane by∏y za
nadprzyrodzone, magiczne zdolnoÊci,
którymi obdarzeni zostali tylko
nieliczni. DziÊ poglàd ten uleg∏ zmianie,
aczkolwiek zastosowanie tego typu
metod podczas uczenia si´, zw∏aszcza
j´zyka obcego, nale˝y chyba do
rzadkoÊci. Postarajmy si´ to zmieniç!
opisany w ksià˝ce „Pami´ç, która nie
zna granic” autorstwa Aleksandra
¸urii, zdaje si´ temu zaprzeczaç. Pan
„S” by∏ geniuszem, poniewa˝ pami´ta∏
wszystko to, co wydarzy∏o si´ w jego
˝yciu. Nie mia∏ umiej´tnoÊci
zapominania. Niestety cierpia∏ na
synestezj´, co doprowadzi∏o go do
Êmierci.
Z drugiej jednak strony nikt nie
poda∏ jeszcze dok∏adnych granic
mo˝liwoÊci percepcji ludzkiego mózgu
zdrowej osoby. Nie nale˝y si´ wi´c
martwiç, i˝ w pewnym momencie
przekroczymy jej granice i zabraknie
nam pami´ci. Mnemotechniki
odwo∏ujà si´ do podstawowych zasad
uczenia si´ , a wi´c zapami´tywania
informacji, powtarzania poznanego
materia∏u oraz zapominania.
Bardzo cz´sto mówi si´ o trzech
sk∏adowych wspó∏czesnych technik
pami´ciowych. Sà to: locus (=miejsce),
imago (=obraz) i ordo (=skojarzenie).
Cz´sto bywa tak, ˝e wykorzystuje si´
jednoczeÊnie wszystkie wskazane
elementy, czasami jednak uczàcemu si´
wystarczy tylko jeden z nich. Jest to
uwarunkowane celem, jaki chce on
osiàgnàç.
Wed∏ug Levina dla mnemotechnik
charakterystyczne sà trzy podstawowe
procesy : recording (dekodowanie
informacji), relating (znalezienie
zwiàzku mi´dzy Êwiatem
rzeczywistym a przyswajanà treÊcià)
oraz retrieving (odtwarzanie,
przypominanie sobie zapisanych ju˝
w pami´ci danych).
W czasie pierwszej fazy osiàga si´
takà postaç nowej informacji, cz´sto
abstrakcyjnej czy te˝ bardzo
obszernej, która bliska jest jej
konkretyzacji. W fazie drugiej ∏àczy
si´ kilka pozornie ró˝nych danych
w jedno, zazwyczaj zestawiajàc
wiedz´ nabywanà ze zdobytà ju˝
wczeÊniej, co w efekcie spowoduje
Idea
Mnemosyne to w mitologii greckiej
bogini pami´ci, znajàca przesz∏oÊç,
teraêniejszoÊç i przysz∏oÊç. Wed∏ug
wierzeƒ to w∏aÊnie ona da∏a ludziom
zdolnoÊç zapami´tywania. Od jej
imienia pochodzi s∏owo mnemonika
(dziÊ powszechnie znana jako
mnemotechnika). Mnemotechniki sà
bowiem sztukà zapami´tywania ,
a tworzy je szereg niezwykle
efektywnych technik pami´ciowych
wspomagajàcych proces uczenia si´.
Przy wykorzystaniu naturalnych
sk∏onnoÊci mózgu i znanych procesów
ludzkiej pami´ci mo˝emy u∏atwiç sobie
nauk´. Jak dowiód∏ Gordon Bower,
amerykaƒski uczony, uczniowie
korzystajàcy z tych metod byli
w stanie zapami´taç siedmiokrotnie
wi´cej informacji ni˝ ich rówieÊnicy
nie znajàcy i nie stosujàcy tego
systemu. Zalet mnemotechnik
trudno wi´c nie doceniç.
Zasady gry
Podobno pami´ç absolutna nie
istnieje, choç przypadek Pana S.
4
N
1332109.003.png 1332109.004.png
w przysz∏oÊci ∏atwiejszy do nich
dost´p. Trzecia faza polega na
stworzeniu przejrzystego sposobu
wywo∏ania zapami´tanej informacji.
Przewa˝nie kreuje si´ klucze, które
nie dopuszczajà do interferencji
elementów dekodujàcych ze Êwiatem
rzeczywistym.
Dla osób uczàcych j´zyka obcego
oraz nauczanych wa˝ne sà jednak takie
metody zapami´tywania, które
pozwolà na efektywniejszà nauk´
i zapewnià d∏ugotrwa∏y efekt w postaci
wiedzy zdobytej na zawsze.
Skoncentrujmy si´ wi´c na tych
w∏aÊnie mnemonikach.
komórkom. Stworzone w naszej
pami´ci obrazy muszà byç jasne,
wyraêne, dla nas szczególne,
indywidualne, cz´sto nawet
absurdalne, przerysowane,
jednoczeÊnie jednak tak proste, jak to
tylko mo˝liwe. Wa˝nà cechà jest te˝
ruch, poniewa˝ poszczególne obrazy
mogà tworzyç historie, a te, jeÊli sà
dynamiczne, poruszajà si´ przed
oczyma naszej wyobraêni i wówczas
nie sposób zapomnieç kojarzonego
z nimi materia∏u.
I w tym wypadku granice stawia
nam jedynie nasza wyobraênia.
S∏owa
S∏owo jest jednym
z najwa˝niejszych elementów j´zyka
obcego. Niestety zewn´trzna forma
nowego wyra˝enia jest dla ucznia
niezrozumia∏a i nie posiada ˝adnego
znaczenia, co jest chyba g∏ównym
powodem trudnoÊci, z którymi
borykajà si´ uczniowie, starajàc si´ owà
abstrakcyjnà dla nich konstrukcj´
przyswoiç.
Jednym z popularniejszych
systemów pomagajàcych pokonaç te
przeszkody jest tworzenie akronimów .
Do dyspozycji uczàcego si´ sà
niezliczone wr´cz mo˝liwoÊci w tej
dziedzinie. Us∏ysza∏em kiedyÊ przyk∏ad,
który pomóg∏ mi nauczyç si´ nazw
planet Uk∏adu S∏onecznego
w prawid∏owej kolejnoÊci: Moja
Wiecznie Zapracowana MAma [MArs]
Jutro Sama Upiecze Nam Placki . Innym
odnalezionym zdaniem s∏u˝àcym
zapami´taniu prawid∏owej kolejnoÊci
epok literackich jest: Adam Si´ RozeÊmia∏
Bo Ola Rzuci∏a PierÊcionkiem Mamy
Denerwujàcego Wujka .
Mo˝na równie˝ tworzyç akrostychy.
Przyk∏ad: CESJA = Cezar Efektywnie
Sprzedawa∏ Jajka Arabskie .
O wysokiej skutecznoÊci wszelkiego
rodzaju wierszyków czy rymowanek
chyba nie trzeba nikogo przekonywaç.
Do dziÊ pami´tamy zapewne
trygonometri´ i s∏ynne ju˝
powiedzenie: W pierwszej wszystkie sà
dodatnie, w drugiej tylko sinus, w trzeciej
tangens i cotangens, a w czwartej cosinus .
Majàc wi´c barwnà wyobraêni´,
∏atwo nam b´dzie stworzyç podobne
przyk∏ady odnoszàc si´ do nauki
j´zyka obcego i jego zawi∏ych czasami
regu∏ gramatycznych.
Warto wspomnieç równie˝
o metodzie tworzenia s∏ów kluczy ,
która opiera si´ zazwyczaj na
fonetycznym podobieƒstwie s∏ów
z j´zyka obcego i ojczystego. Niech za
przyk∏ad pos∏u˝y nam hiszpaƒskie
okreÊlenie kaczki ( pato ) i angielski
odpowiednik garnka ( pot ). Wyobraêmy
sobie teraz kaczk´, która na g∏owie ma
garnek i gotowe.
Popularny jest równie˝ mind
mapping , czyli mapa myÊli. Metoda ta
polega na tworzeniu drzewek,
diagramów czy asocjacji. Wokó∏
centralnego elementu – s∏owa klucza –
buduje si´ kolejne skojarzenia. W ten
sposób powstajà mapy, które
pozwalajà nam przede wszystkim
usystematyzowaç poznane zagadnienia
(s∏ownictwo), uporzàdkowaç je
i utrwaliç.
Miejsca
Wyobraêmy sobie, ˝e idàc pewnà
dobrze nam znanà drogà i patrzàc na
znajdujàce si´ na niej obiekty, myÊlimy
o konkretnych informacjach pozornie
z nimi nie zwiàzanych.
Tak funkcjonuje technika skojarzeƒ
z miejscami, która ∏àczy informacje
nowe z otoczeniem dobrze nam
znanym. Mo˝na jà doskonale
wykorzystaç na przyk∏ad
przygotowujàc prezentacj´ ustnà na
lekcj´ j´zyka obcego. Przedstawiane
treÊci potraktujmy jak rzeczy, które
umieszczamy w jakimÊ znanym nam
miejscu. Niech to b´dzie nasz pokój lub
dom, w którym ka˝dy z mebli
otrzymuje przydzia∏ w postaci nowej
informacji, a te z kolei wià˝emy ze
sobà, stwarzajàc sugestywne obrazy
(mosty). Potem, spacerujàc po takim
miejscu w naszej wyobraêni, bez trudu
odnajdujemy potrzebne nam
informacje.
W przesz∏oÊci stosowa∏o t´ metod´
wielu mówców. I tak na przyk∏ad
Döbel stworzy∏ ca∏e „muzeum”, gdzie
mia∏ do dyspozycji oko∏o 1000 miejsc
w pi´ciu domach. Liczba informacji,
które móg∏ w ten sposób zapami´taç,
by∏a bardzo du˝a. Wydaje si´ wi´c, ˝e,
dzi´ki takiemu sposobowi
porzàdkowania informacji, cz∏owiek
jest w stanie g∏osiç naprawd´ d∏ugie
przemówienia.
Mosty
Pomys∏ ten zaczerpni´ty zosta∏ od
Ulricha Voigta, który swój model
(Eselsbrücke) opisa∏ w ten sposób:
„naszà zabawkà jest funkcja o trzech
zmiennych: A, którà nale˝y zapami´taç,
B, która proces zapami´tania
wspomaga oraz C, która ∏àczy A i B”.
Mostem nazywa si´ B, którego
u˝ywa si´, aby zapami´taç A. W naszym
wypadku A b´dzie nowym materia∏em
j´zykowym, nowym s∏owem lub
poj´ciem albo nowà strukturà
gramatycznà. B mo˝e oznaczaç dla nas
praktycznie wszystko. Istotne jest, aby
by∏o to coÊ dobrze nam znanego,
prostego, nieskomplikowanego. C jest
rdzeniem, cz´Êcià najbardziej
abstrakcyjnà, która ma za zadanie
po∏àczyç „nowe” ze „starym”. Granice
stawia nam jedynie nasza fantazja .
Obrazy
To najcz´Êciej spotykane elementy
wspó∏czesnych mnemotechnik. Ju˝
Platon twierdzi∏, ˝e cz∏owiek myÊli
obrazami , a w XVI. wieku
poszczególne litery alfabetu
zapami´tywano w formie konkretnych
obrazów, przedstawiajàcych
powszechnie u˝ywane narz´dzia
pracy. I tak na przyk∏ad liter´
x wyobra˝ano sobie jako no˝yczki.
DziÊ stosuje si´ t´ technik´, aby
zapami´taç daty (0 kojarzy si´ cz´sto
z jajkiem, a „swoje obrazy” majà te˝
pozosta∏e cyfry).
Przyswajajàc sobie nowe
s∏ownictwo j´zyka obcego i majàc
w pami´ci konkretne obrazy ∏àczàce si´
z poszczególnymi literami, mo˝emy
bez problemu zapami´taç ka˝de nawet
najbardziej abstrakcyjne s∏owo.
Wystarczy poszczególne obrazy
powiàzaç ze sobà jakàÊ historià
i s∏ówko zapami´tuje si´ samo.
Wizualizacja jest bardzo silnym
narz´dziem, a umiej´tnie
wykorzystana potrafi w niebanalny
sposób dopomóc naszym szarym
Historie
Tworzymy je, kiedy pragniemy
po∏àczyç ze sobà kilka informacji.
PrzypuÊçmy, ˝e uczeƒ musi nauczyç
si´ listy s∏ów, które sà wyjàtkami od
konkretnej regu∏y gramatycznej. Nie
trzeba uczyç si´ ich na pami´ç.
Mnemotechniki dajà mu bowiem
narz´dzie w postaci metody
skojarzeniowej. Wystarczy s∏owa
po∏àczyç w jednà ca∏oÊç, generujàc
histori´ (opowiadanie) ∏àczàcà
wszystkie nowe elementy. Mo˝na
pomóc sobie, stosujàc j´zyk ojczysty,
choç nowa treÊç stworzona w j´zyku
obcym z pewnoÊcià oka˝e si´ bardziej
owocna.
5
1332109.005.png 1332109.006.png
Wymieni∏em tylko kilka
podstawowych mnemotechnik, które
znajdà z pewnoÊcià zastosowanie
w nauce j´zyka obcego. Jest to jednak
temat bardzo obszerny, a ka˝dy j´zyk
obcy reprezentuje charakterystyczny
tylko dla niego styl, tak wi´c
ograniczy∏em si´ jedynie do podstaw
i zarysowa∏em przyk∏ady Êcie˝ek,
którymi mo˝na podà˝aç, uczàc si´
w ten w∏aÊnie sposób.
ZAPAMI¢TAå
– ALE JAK?
TAJNIKI
Mo˝liwoÊci
KtoÊ kiedyÊ powiedzia∏: „Im wi´cej
si´ uczymy, tym wi´cej wiemy; im
wi´cej wiemy, tym wi´cej
zapominamy; im wi´cej zapominamy,
tym mniej wiemy; im mniej wiemy,
tym mniej zapominamy; im mniej
zapominamy, tym wi´cej wiemy; po co
si´ wi´c uczymy?”
Niestety ˝ycie p∏ata nam figle
i z doÊwiadczenia wiemy, ˝e nasza
pami´ç bywa zawodna. W takich
sytuacjach pomocna b´dzie nam
znajomoÊç podstawowych praw
rzàdzàcych pami´cià, na bazie których
zbudowane sà mnemotechniki. JeÊli
nasi uczniowie Êwiadomi b´dà swego
potencja∏u to, przy odrobinie wysi∏ku
intelektualnego i zastosowaniu ich si∏y
wyobraêni, poradzà sobie z pewnoÊcià
z zapami´taniem materia∏u
j´zykowego.
Pami´taç przy tym nale˝y jeszcze
o jednym:
Nie mo˝na zapomnieç czegoÊ, czego
si´ wczeÊniej nie zapami´ta∏o.
MNEMOTECHNIKI
aki zwiàzek mo˝e mieç
powieka ludzkiego oka
z pow∏okà ziemskà? Nie ma
˝adnego – chcia∏oby si´ rzec. Ta
konkluzja nasuwa si´ nam niejako
automatycznie. A jednak.
Przygotowujàc si´ do lekcji geografii
w czwartej bàdê piàtej klasie (ludzka
pami´ç jak widaç jest zawodna) ten
w∏aÊnie abstrakcyjny i wydawa∏oby si´
absurdalny skrót myÊlowy pozwoli∏ mi
zakodowaç w pami´ci bodaj˝e jednà
z warstw okalajàcych kul´ ziemskà,
która na pierwszy rzut oka wydawa∏a
mi si´ niemo˝liwà do zapami´tania,
a co najciekawsze zapad∏a mi jak widaç
g∏´boko w pami´ç. Jako ˝e termin
pow∏oka brzmia∏ podobnie do s∏owa
powieka, przed oczami mojej
wyobraêni stanà∏ obraz ogromnych
rozmiarów powieki, pod którà o dziwo
nie kry∏o si´ oko, ale nasza „poczciwa”
zielona planeta. Zjawisko
zapami´tywania trudnych poj´ç
metodà skojarzeƒ, w tym wypadku
bardzo abstrakcyjnych, okaza∏o si´
zatem rewelacyjne w skutkach. Nie
by∏o ono jednak jeszcze wtedy dla
mnie zrozumia∏e, mimo, i˝ Grecy
podobnych metod zapami´tywania
u˝ywali ju˝ u zarania swojej
cywilizacji. Mnemotechniki, bo o nich
mowa, pokazujà jak wiele mo˝e daç
nam przetworzenie i dostosowanie do
w∏asnych warunków materia∏u
przeznaczonego do zapami´tania,
nadanie mu absorbujàcej nasze zmys∏y
formy, pokazuje sposoby u∏atwiajàce
zapami´tywanie nowych wiadomoÊci
i faktów, jak i ich przypominanie na
zasadzie mechanicznych skojarzeƒ.
Dziwiç mo˝e zatem fakt, ˝e skoro jest
to technika dobrze znana ju˝ naszym
praprzodkom, tak wielu z nas ma
k∏opoty z zapami´tywaniem
i uczeniem si´, a techniki si´gajàce
zarania naszych czasów tak rzadko sà
Anna Hanus
Nauczycielka j´zyka
niemieckiego
w Zespole
Szkó∏ Kszta∏cenia
Ustawicznego
w Rzeszowie, autorka
artyku∏ów z zakresu lingwistyki tekstu.
wykorzystywane. Przyczyna takiego
stanu rzeczy jest jednak prosta do
zdefiniowania i sprecyzowania.
Niewielu z nas zna te metody, a jeszcze
mniej zdaje sobie spraw´ z tego, ˝e
uczenie si´ mo˝na usprawniç takimi
w∏aÊnie technikami.
Wspó∏czesny cz∏owiek ˝yjàcy
w spo∏eczeƒstwie zdominowanym
globalizacjà gospodarczà zmuszony
jest do ustawicznego
przystosowywania si´ do nowych
warunków pracy, odnajdywania si´
w nowych sytuacjach i podnoszenia
swoich kwalifikacji. Taki stan rzeczy
zmusza go zatem do ciàg∏ego uczenia
si´, w przeciwnym wypadku staje si´
on nieatrakcyjny na rynku pracy.
Podobnie przedstawia si´ sytuacja,
je˝eli chodzi o j´zyki obce. Przyszli
pracodawcy wymagajà niejednokrotnie
znajomoÊci co najmniej dwóch j´zyków
obcych. Jak wi´c poradziç sobie
z zapami´taniem ogromnej liczby
s∏ówek, które powinny zostaç
„zapisane” w naszej pami´ci? Ma∏o
tego, które powinny byç tak˝e
w ka˝dej chwili dla nas dost´pne, czyli
mo˝liwe do odtworzenia
i wykorzystania. Nie jest to dla wielu
z nas, jak si´ okazuje, sprawa prosta.
Stajemy wtedy przed problemem
i zadajemy sobie pytanie o to, czy zbyt
wiele wymagamy od w∏asnego
umys∏u, czy mo˝e po prostu
nieumiej´tnie podchodzimy do
„tematu“.
Roman Balcerzak
Bibliografia:
1. H. Blum, Die antike Mnemotechnik,
Hildesheim 1969.
2. Z. W. BrzeÊkiewicz, Superpami´ç, Studio
Astropsychologii 2005.
3. Z. Klimaszewska, Tajniki ludzkiego umys∏u,
Reader’s Digest 1997.
4. J. Levin, Pictorial strategies for school
learning, Nowy Jork, Heidelberg, Tokio 1983.
5. A. Wingfield i E.A.L. Stine, Modeling
Memory Processes: Research and Theory on
Memory and Aging, w: Memory Aging and
Dementia: Theory, Assessment and Treatment,
pod red. G.C. Gilmore’a, P.J.
Whitehouse’a i M.L. Wykle’a, Springer Verlag,
Nowy Jork 1989.
6. U. Voigt, Das Jahr im Kopf, Kalender und
Mnemotechnik, Likanas 2003.
7. U. Voigt, Esels Welt, Likanas 2001.
6
J
1332109.001.png 1332109.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin