artykul modul 3d.pdf

(275 KB) Pobierz
727984359 UNPDF
Profesjonalny warsztat
sPecjalisty teraPii Pedagogicznej
Moduł 3
diagnoza i pomiar pedagogiczny
w pracy specjalisty terapii pedagogicznej
autor:
dr jadwiga jastrząb
727984359.012.png 727984359.013.png 727984359.014.png 727984359.015.png
Po realizacji modułu uczestnik:
posiada podstawową wiedzę na temat istoty diagnozy pedagogicznej jako integralnej części
interdyscyplinarnego postępowania diagnostycznego w rozpoznawaniu specyficznych
trudności w uczeniu się,
rozumie równorzędność ról i zadań diagnosty, terapeuty i doradcy, jakie ma spełniać specjalista
terapii pedagogicznej,
potrafi skonstruować program i plan postępowania diagnostycznego i stosować jego
odpowiednie aspekty i fazy w poszczególnych etapach sprawowania opieki i udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej,
zna kanon technik diagnostycznych, którym potrafi przyporządkować odpowiednie
narzędzia pomiaru diagnostycznego powszechnie dostępne lub skonstruowane osobiście
(testy i sprawdziany umiejętności czytania i pisania opracowane przez różnych autorów,
kwestionariusze objawów specyficznych trudności w uczeniu się),
tworzy własny warsztat diagnostyczny wyposażony w adekwatne do potrzeb metody, techniki
i narzędzia diagnostyczne.
Diagnoza w praktyce pedagogicznej
jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, możecie dostrzec, że najwyższą radość
przynosi mu pokonanie trudności, osiągnięcie sukcesu, odkrycie tajemnicy, triumf i szczęście
samodzielności, opanowania, władania. wiedza o dziecku i bezwarunkowa jego akceptacja
takim, jakie jest tu i teraz, pozwoli każdemu pedagogowi kierować się niezłomną zasadą janusza
Korczaka: Mów dziecku, że jest dobre, że chce, że potrafi .
Podmiotem w pedagogice jest człowiek i jego rozwój – od dzieciństwa do wieku dojrzałego. Każ-
dy pedagog, chcąc dobrze dostrzegać, rozumieć i rozwiązywać ważne problemy pojawiające się
w trakcie nauczania i wychowania, powinien właściwie je diagnozować i planować działania.
współczesna edukacja potrzebuje specjalisty działającego skutecznie, to znaczy kompetentnie
pod względem jakości edukacji i jej efektywności. Efektywne kompetencje ( jastrząb, Baczała
2011), jakich oczekuje się od pedagoga, rozpatrywane są w aspektach jakościowym i wyniko-
wym. Mają ujawniać się w działaniu pedagoga, który sprawnie łączy wiedzę z umiejętnościami
i wykorzystuje odpowiednie techniki pomiaru do sporządzenia profilu potrzeb edukacyjnych. we
współczesnej edukacji eksponuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną, której podstawę sta-
nowi odpowiednio postawiona diagnoza psychopedagogiczna, wskazująca formy działań i zalece-
nia do trafnego i skutecznego udzielania pomocy (rozporządzenie Men z dnia 17 listopada 2010
r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach, dz.U. nr 228, poz.1487).
definicja diagnozy pedagogicznej powinna zawierać pojęcia zarówno ogólne, jak i odnoszące się
do wyznaczonego obszaru tematycznego, gdyż jest to metoda działania, która ma zastosowanie
praktyczne. wyniki pomiaru powinny być podstawą planowania, programowania, monitorowania
i ewaluacji zoptymalizowanego procesu edukacji, wychowania i pomocy psychologiczno-
pedagogicznej, w tym terapii pedagogicznej.
Moduł 3
Diagnoza i pomiar pedagogiczny w pracy specjalisty terapii pedagogicznej
727984359.001.png 727984359.002.png 727984359.003.png
specjalista zajmujący się terapią pedagogiczną powinien znać, rozumieć i adekwatnie stosować
pojęcia diagnostyka i diagnoza w ujęciu ogólnym, a także w odniesieniu do ściśle określonej
tematyki badawczej. zajmując się terapią pedagogiczną, nauczyciel pełni szereg specjalistycznych
ról, w których jest diagnostą, terapeutą i doradcą ( jastrząb, Baczała 2011).
Zadania diagnosty: rozpoznawanie istoty, uwarunkowań i skutków badanej sprawy,
projektowanie konkretnych rozwiązań, prognozowanie efektów oraz weryfikacja trafności
diagnozy i zaleconych działań postdiagnostycznych.
Zadania doradcy : służy radą, wskazuje drogi postępowania, towarzyszy w rozwiązywaniu
problemów, dokonywaniu wyborów, podejmowaniu decyzji przez jednostki czy grupy osób
oczekujących pomocy, ale nie wyręcza i nie zastępuje ich w rozwiązywaniu problemów.
Zadania terapeuty: otaczanie ucznia szczególną troską, udzielanie mu koniecznej pomocy
w różnych zakresach, wspieranie i towarzyszenie w samodzielnym przezwyciężaniu
trudności i rozwiązywaniu problemów, ochrona przed niepowodzeniem przez korygowanie
nieprawidłowości, kontrolowanie przebiegu całego procesu, ocenianie jego efektów.
Każdy specjalista zajmujący się terapią pedagogiczną szuka odpowiedzi na podstawowe pytania:
Co robić, żeby uczeń z trudnościami odnosił sukcesy na równi z innymi uczniami?
Co robić, żeby ustrzec ucznia przed niepowodzeniami szkolnymi?
Co robić, gdy uczeń ujawnia specjalne potrzeby edukacyjne i/lub wychowawcze, jak mu pomóc,
jak wyrównywać jego szanse edukacyjne i społeczne?
Każde z tych pytań akcentuje konieczność działań zmierzających do stworzenia procesowi uczenia
się odpowiednich warunków, zapewniających jego niezakłócony przebieg i efektywne wyniki.
takich działań domaga się współczesny nurt pomocy psychologiczno-pedagogicznej, preferowany
przez Ministerstwo edukacji narodowej (trochimiak, 2010).
jeżeli specjalista chce rzetelnie rozwiązywać problemy, zaspokajając czy też kompensując
specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, to w swoim
postępowaniu nie może kierować się rutyną i intuicją, ani samą wiedzą o nauczaniu czytania
i pisania czy trudnościach w uczeniu się. Musi stosować wiedzę o rozwoju człowieka i jego
zachowaniu, by praktyka pedagogiczna wiązała się z teorią rozwoju i uczenia się. dzięki temu
odkryje, że istnieją możliwości indywidualizowania nauczania i wychowania, a co za tym idzie,
udzielania koniecznej pomocy specjalistycznej.
PRZEANALIZUJ
(punkt 4. na s. 10–11) i zastanów się, jakie zadania zostały zaplanowane
dla nauczycieli, jaka jest ich kolejność oraz w które z nich może lub powi-
nien zaangażować się terapeuta z uwzględnieniem podanych w pierwszym
rozdziale klasyfikacji (diagnosta, doradca, terapeuta).
3
Moduł 3
Diagnoza i pomiar pedagogiczny w pracy specjalisty terapii pedagogicznej
727984359.004.png 727984359.005.png 727984359.006.png
Diagnoza w ujęciu teoretycznym
Diagnostyka to dziedzina wiedzy zajmująca się teorią i praktyką diagnozowania. Koncentruje
się na uściśleniu celu i przedmiotu diagnozy, na zasadach konstruowania i stosowania koncepcji
oraz procedur i narzędzi badawczych, stanowiąc tym podstawę wyjściową do różnych warsztatów
diagnostycznych.
Diagnoza to pojęcie wywodzące się z greckiego słowa diagnosis (rozpoznanie, rozróżnienie),
które obejmuje istotę i uwarunkowania złożonego stanu rzeczy na podstawie cech (objawów)
i w oparciu o znajomość ogólnych praw panujących w danej dziedzinie. diagnoza jako proces
składa się z diagnoz cząstkowych (ziemski 1970), które znajdują zastosowanie w diagnozie
psychopedagogicznej specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka dysleksji rozwojowej.
stanowią one główny trzon wielofazowej procedury diagnostycznej ( jastrząb 2003).
Klasyfikacja faz diagnozy:
diagnozaklasyfikacyjna , typologiczna zalicza dane zjawiska lub stan do określonej klasy lub
typu zjawisk na podstawie występowania charakterystycznych objawów, czyli symptomów,
pozwala odpowiedzieć na pytanie: co to jest?
diagnozagenetyczna , etiologiczna rozpatruje badane zjawisko lub stan rzeczy w kategoriach
genezy, czyli przyczyn, które je spowodowały na podstawie ustalenia zależności przyczynowo-
skutkowej, pozwala odpowiedzieć na pytanie: jakie jest źródło tego, co jest ?
diagnozafazy określa stadium zaawansowania badanego zjawiska w chwili diagnozowania,
czyli „na tu i teraz”, odpowiadając na pytanie: jaki jest aktualnie stopień, zakres i kierunek
rozbieżności między tym co jest, a tym co być powinno?
diagnozaznaczenia wyjaśnia w kontekście otaczającej rzeczywistości istotę wpływu danego
zjawiska na obecną sytuację, odpowiadając na pytanie: co z tego wynika, a więc jakie są
skutki i dalsze konsekwencje, czyli wtórne następstwa pierwotnych zdarzeń?
diagnoza prognostyczna przewiduje alternatywnie: z jednej strony główne tendencje
rozwojowe diagnozowanego problemu, z drugiej tendencje blokujące, hamujące, nawet
pogłębiające niekorzystny stan rzeczy, odpowiadając na pytanie: co, kiedy, dlaczego i jak
może nastąpić?
diagnoza różnicowa porównuje stan obecny z przeszłością i oczekiwaniami, odpowiada
na pytanie: czy i co, jak i na ile się zmieniło pozytywnie, bądź negatywnie albo pozostaje
niezmienne?
diagnoza weryfikująca sprawdza trafność początkowego rozpoznania, skuteczność
wnioskowania i zastosowanych rozwiązań, koryguje błędy, uzupełnia niedociągnięcia,
odpowiada na pytanie: jaki stopień trafności i zarazem prawdy zawiera diagnoza, a na ile jest
mylna, nieprawdziwa?
wielofazowość diagnozy dowodzi, iż jest postępowaniem kompleksowym i proceduralnym, które
staje się procesem zorganizowanego działania, zwanym diagnozowaniem .
Moduł 3
Diagnoza i pomiar pedagogiczny w pracy specjalisty terapii pedagogicznej
727984359.007.png 727984359.008.png
diagnozowanie to rozpoznawanie istoty, uwarunkowań i skutków złożone-
go stanu rzeczy na podstawie jego cech, w oparciu o znajomość ogólnych
prawidłowości panujących w danej dziedzinie, oraz na racjonalnym projek-
towaniu konkretnych rozwiązań.
SPRAWDŹ SIĘ
określ, na czym polega różnica między diagnostyką a diagnozą.
Diagnoza pedagogiczna
diagnoza pedagogiczna stosowana w procesie edukacji i wychowania definiowana bywa najczęściej
jako celowy, precyzyjny opis danego stanu rzeczy, powiązany z wyjaśnieniem jego genezy oraz
mechanizmów warunkujących daną sytuację. znaczy to, że diagnoza nie polega jedynie na
opisywaniu samych stanów rzeczy, ale obejmuje ich klasyfikowanie do określonych kategorii,
typów i cech w oparciu o zewnętrzną obserwację oraz o pomiar tych cech u poszczególnych osób
lub ich grup.
w przypadku diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka dysleksji czy
dysleksji rozwojowej, punktem wyjścia i odniesienia są: z jednej strony obowiązujące definicje tych
zjawisk pedagogicznych, a z drugiej standardy psychorozwojowe gotowości szkolnej oraz osiągnięć
edukacyjnych w nauce czytania i pisana, które procedurze diagnostycznej nadają określoną formę
( jastrząb 2002).
Przykład wykorzystania wybranych definicji:
Podejściepsychologiczne o charakterze bardzo ogólnym wskazuje na patomechanizm i warunki
przebiegu procesu uczenia się oraz jego wyniki.
Specyficznetrudnościwuczeniu się to „termin odnoszący się do zaburzonego funkcjonowania
dziecka w szkole, gdy jego postępy edukacyjne pozostają na poziomie istotnie niższym niż
oczekiwany ze względu na: wiek życia, sprawność intelektualną mieszczącą się w granicach
normy, sprzyjające rozwojowi warunki środowiskowe i dydaktyczne” (Bogdanowicz 1996).
Specyficzna rozwojowa dysleksja to zaburzenie manifestujące się trudnościami w nauce
czytania mimo stosowanych konwencjonalnych metod nauczania, normalnej inteligencji
i sprzyjających warunków społeczno-kulturowych. jest spowodowana zaburzeniami rozwoju
podstawowych zdolności poznawczych, które uwarunkowane są konstytucjonalnie (langmeier
i Matejček, w: Bogdanowicz 1984).
Ryzyko dysleksji – termin stosuje się wobec dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym,
wykazujących wybiórcze zaburzenia w rozwoju psychoruchowym, które to zaburzenia mogą
warunkować wystąpienie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. termin stosuje się również
w odniesieniu do uczniów zerówki i klasy pierwszej, którzy napotykają na pierwsze, lecz nasilone
trudności w nauce – pomimo inteligencji w normie, dobrze funkcjonujących narządów zmysłu,
właściwej opieki wychowawczej i dydaktycznej w domu oraz szkole (Bogdanowicz 2005).
Moduł 3
Diagnoza i pomiar pedagogiczny w pracy specjalisty terapii pedagogicznej
727984359.009.png 727984359.010.png 727984359.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin