LEKl Z BOŻEJ APTEKI.pdf

(2814 KB) Pobierz
LEKl Z BOŻEJ APTEKI
LEKl Z BO ś EJ
APTEKI
S P I S T R EŚ C I
C Z ĘŚĆ I
Z D R O W I E L U D Z K I E P O P R Z E Z S Z K I E Ł K O I O K O H I S T O R I I .
5
1. Z d r o w i e l u d z k i e w c z a s i e i w p r z e s t r z e n i — B a b i l o n i a , A s y r i a ,
E g i p t , I z r a e l , G r e c j a .......................................................................
5
2. O d śr e d n i o w i e c z a p o n o w oŜy t n ość ..................................................
9
3. W s p ó ł c z e s n ośc i — „ n i c n o w e g o p o d s ł ońc e m " ..............................
11
C Z ĘŚĆ I I
J A K Z A C H O W A Ć Z D R O W I E
..........................................................
15
W ięc e j j a r z y n i o w o c ó w — m n i e j c u k r u i m ięs a .............................
15
4. C z y s p oŜy w a n i e m ięs a j e s t k o n i e c z n e ? ............................................
20
5. Ch leb prz ys złości? ...........................................................................
23
6. Z n a c z e n i e p o s t u ........................................................................
26
7. W p ł y w w o d y n a u s t r ó j .....................................................................
31
8. Z n a c z e n i e p i c i a w o d y i h e r b a t y z i o ł o w e j ..................................
34
................................................................................
9. N a p ó j p o r a n n y
36
10.
POśYT EK" — wysokokalory czna potrawa dietetyczna . . .
37
11. Śniadanie, obiad, kolacja — wzorem naszych przodków . . .
39
12. Czym jest i co to jest równo waga kwaso wo-zasadowa . . . .
41
C Z ĘŚĆ I I I
K AśD Y M OśE S T AĆ S IĘ L E K A R Z E M D L A S I E B I E . . . .
47
1. System odŜywiania w/g Waer landa i dra Bircher-Bennera . . .
50
2. C h o r o ba w r z o do w a Ŝołąd k a i d w u n a st n ic y ( n ie d o k w aśn ość) . .
53
3. C h o r o b a w r z o d o w a Ŝo łąd k a i d w u n a s t n i c y ( n a d k w aśn ość) . .
59
4. O t ył ość ............................................................................................
Niniejsza publikacja jest skrócon ą wersj ą ksi ąŜ ki „Leki z Bo Ŝ ej Apteki" spółki
autorskiej Jana Schulza i Edyty Uberhuber. Pomini ę to tu nast ę puj ą ce cz ęś ci:
Słowo wst ę pne „Od Autorów".
Słowo wst ę pne „Od Wydawcy".
Dwa pierwsze rozdziały cz. II.
Cz ęś ci V, VI i VII
Spis alfabetyczny ro ś lin, indeks nazw polskich, indeks nazw łaci ń skich,
skorowidz tematyczny.
63
5. C u k r zy c a ..........................................................................................
65
6. R e u m a t y z m i a r t r e t y z m ...................................................................
66
7. N a d c z y n n ość i n i ed o c z y n n ość ta r c zy c y ............................................
71
8. Z ł a p r z e m i a n a m a t e r i i — c h o r o b a n a s z e j c y w i l i z a c j i .......................
75
9. C h o r o b y n o w o t w o r o w e ....................................................................
78
CZĘŚĆ IV
C ZĘŚĆ I
PORADY PRAKTYCZNE Z „APTEKI BOśEJ" ............................. 91
1. „Zioła szwedzkie" — lek wszechstronny......................................... 94
2. „Propolis" — czyli kit pszczeli i jego zastosowanie ........................ 99
3. Tajemnica bursztynu ....................................................................... 104
4. Aloes — kaktus leczniczy................................................................ 106
5. Zioła stosowane w chorobach serca................................................ 110
6. Zioła stosowane w chorobach wątroby i dróg Ŝółciowych . . . 113
7. Zioła stosowane w chorobach nerek i pęcherza.............................. 117
8. Zioła przeciwgorączkowe ......................................................... 124
9. Zioła przeciwkrwotoczne ............................................................... 126
Zdrowie ludzkie
poprzez szkiełko i oko historii
10. Zioła przeciwzapalne, odkaŜające i odtruwające ............................ 129
11. Zioła przeciw guzom krwawicznym ................................................. 132
12. Zioła przeciwbiegunkowe ................................................................ 136
13. Zioła przeczyszczające ..............................., .................................... 137
14. Zioła uspakajające........................................................................... 139
15. Ziołowe przyprawy kuchenne.......................................................... 142
16. Znaczenie soli kuchennej ........................................................... 148
17. Jarzyny lecznicze.............................................................................. 152
1. ZDROWIE LUDZKIE W CZASIE I PRZESTRZENI —
BABILONIA, ASYRIA, EGIPT, IZRAEL, GRECJA.
Dzieje medycyny ukazują wyraźnie, jak właśnie poprzez
lecznictwo ludowe — od czasów najdawniejszych do obec-
nych — ukształtowała się dzisiejsza medycyna naukowa.
Historią medycyny podzielić moŜna — począwszy od za-
rania dziejów — na instynktowną, magiczną, kapłańską, ludo-
wą, doświadczalną oraz naukową. W dziejach medycyny od-
zwierciedlają się na przestrzeni wieków doświadczenia i dzia-
łalność medyków najróŜniejszych poglądów i praktyk zarów-
no prawdziwych jak i fałszywych.
Najstarsze źródła z dziejów ludzkości przemawiają za
tym, Ŝe najlepszym nauczycielem osób chcących trudnić się
udzielaniem pomocy i leczeniem bliskich, była sama natura:
obserwacja przyrody i zwierząt. Ludzie pierwotni odŜywiający
się roślinami doskonale zapoznali się z ich właściwościami
odŜywczymi, trującymi i uzdrawiającymi. Doświadczenia lecz-
nicze w stosowaniu ziół przekazywane były z pokolenia na
pokolenie poprzez tysiąclecia. Wiele ze środków leczniczych,
stosowanych od wieków przetrwało do naszych czasów w tzw.
medycynie ludowej, a niemało z nich zostało wykorzystanych
przez współczesną medycynę naukową.
Dokładne wiadomości, dostarczane między innymi przez
archeologów, o niektórych ziołach i sposobach terapeutycz-
nych pochodzą sprzed około 4000 lat. Znane było ochładzanie
i ogrzewanie, nacieranie, oczyszczanie, upuszczanie krwi. Ze
środków roślinnych korzystano równieŜ w postaci okładów,
Kapusta (włoska) ........................................................................ 154
Buraki czerwone ......................................................................... 158
Seler............................................................................................ 159
Pietruszka ................................................................................... 161
Marchew ..................................................................................... 161
18. Zioła o nadzwyczajnej mocy .......................................................... 165
Nagietek lekarski (Calendula officinalis)................................... 165
Pokrzywa (Urtica dioica)........................................................... 167
Skrzyp (Eąuisetum arvense) ...................................................... 170
Mniszek lekarski (Taraxacum officinale) ................................... 172
Tatarak (Acorus calamus) ......................................................... 174
Czarna jagoda (Vaccinum myrtillus).......................................... 175
19. Uprawa ziół w ogródku przydomowym .......................................... 177
20. Jak, kiedy, gdzie zbierać zioła? ................................................ 182
21. Suszenie i przechowywanie ziół ................................................. 185
22. Kalendarz zbioru ziół...................................................................... 187
plastrów, inhalacji itp. Sok jaskółczego ziela stosowano przy
chorobach oczu, czosnek słuŜył jako środek odkaŜający, sie-
mię lniane, tatarak, mak, jałowiec, mięta, rumianek, piołun
i wiele innych roślin znano juŜ tak dawno i stosowano w lecz-
nictwie.
W miarę rozwoju nauki poznawano coraz to nowe właściwości
lecznicze roślin a lecznictwo rozwijało się coraz bardziej,
zwłaszcza z postępującym formowaniem się większych
skupisk ludzkich, w których leczeniem chorych zajmowali się
przewaŜnie kapłani. Najstarsza „farmakopea" pochodzi z Ba-
bilonii, kraju połoŜonego w dorzeczu Eufratu i Tygrysu, za-
mieszkałego wówczas przez Sumerów. (Byli to pierwotni miesz-
kańcy Mezopotamii, których kultura wywarła wielki wpływ
na Asyryjczyków i Babilończyków. Sumerowie pobici zostali
w późniejszym okresie przez ludy semickie). Najstarszym
zachowanym dokumentem medycznym z tego okresu jest
niewątpliwie gliniana tabliczka z Nippur zapisana pismem
klinowym przez lekarza sumeryjskiego w formie podręcz-
nika o znanych mu środkach leczniczych. „Vademecum" to
odczytane zostało w roku 1953. Wynika z niego, Ŝe pod
koniec trzeciego tysiąclecia przed naszą erą posługiwano się
w lecznictwie takimi substancjami jak np. korą i Ŝywicą róŜ-
nych drzew, olejami roślinnymi oraz sproszkowanym mułem
rzecznym. Wspomina ono teŜ o lekach mineralnych, jak np.
chlorku sodu (sól), saletrze i róŜnych mieszaninach alkaliów.
Z Kodeksu króla Hammurabiego, który jest zbiorem praw i
nakazów dla uzdrawiaczy XVIII stulecia przed naszą erą
wynika, Ŝe zawód lekarza istniał juŜ w staroŜytnej Babilonii.
Babilończycy i Asyryjczycy uwaŜali, Ŝe choroby wywoływane
są przez złe duchy, demony. Z tych wierzeń babilońskich po-
chodzą teŜ róŜne przesądy utrzymujące się do naszych czasów.
W leczeniu posługiwano się, obok ziół, olejkami i wodą. A
więc wodolecznictwo ma swoje początki w Mezopotamii — w
kolebce początku cywilizacji!
Egipskiemu uczonemu, nazwanemu przez Greków Herme-
sem przypisuje się skodyfikowanie w 42 księgach całej wie-
dzy staroŜytnego Egiptu z zakresu anatomii, balsamowania
zwłok, farmakologii i chorób w ogólności. Wiedza medyczna
w staroŜytnym Egipcie uwaŜana była za wiodącą; w szczegól-
ności doprowadzono do perfekcji balsamowanie zmarłych, by
zapewnić im — nieśmiertelność. Z odnalezionych przez arche-
ologów papirusów Ebersa wnioskować moŜemy równieŜ o wy-
sokim poziomie nauk medycznych i fitoterapeutycznych. Pa-
pirusy te zawieraj ą ok. 900 recept ró Ŝ nych leków, 877 wska-
zówek leczenia ran i dolegliwo ś ci ciała. Egipcjanie cierpieli
na mnóstwo chorób! W celu zapobiegania im zalecano jak
najcz ę stsze stosowanie lewatyw, ś rodków napotnych i moczo-
p ę dnych. Profilaktycznie pito wod ę filtrowan ą , gdy Ŝ poznano
sposób przenoszenia si ę niektórych chorób zaka ź nych, np. czer-
wonki.
Kiedy naród Ŝ ydowski był w niewoli egipskiej, jego za-
sady czysto ś ci przenikn ę ły do tego kraju, gdzie ustawowo
wprowadzono powszechny obowi ą zek przestrzegania niektó-
rych przepisów higienicznych. A wi ę c nie ś ydzi uczyli si ę
zasad higieny od Egipcjan lecz odwrotnie! Wprawdzie medy-
cyna Izraela stała pod przemo Ŝ nym wpływem lecznictwa sta-
ro Ŝ ytnego Egiptu lecz ś ydzi nauczali, Ŝ e czysto ść ł ą czy si ę
bezpo ś rednio z pobo Ŝ no ś ci ą i mieli własne przepisy dotycz ą ce
przyrz ą dzania posiłków, umiaru w jedzeniu i piciu wina, uni-
kania kontaktów z chorymi *.
Gdy Moj Ŝ esz na polecenie Jahwe wyprowadził swój na-
ród z Egiptu otrzymał od Boga prawa i rozporz ą dzenia z na-
st ę puj ą c ą obietnic ą : „Je ś li wiernie b ę dziesz słuchał głosu twe-
go Boga, Jahwe, i b ę dziesz wykonywał to, co jest słuszne
w oczach Jego, je ś li b ę dziesz dawał posłuch Jego przykaza-
niom i strzegł wszystkich Jego praw, to nie ukarz ę ci ę Ŝ adn ą
z tych plag, jakie zesłałem na Egipt, bo Ja, Jahwe, chc ę by ć
twoim lekarzem" (II Moj Ŝ . XV,26)... „ Ŝ adna z tych plag..."
jaka Ŝ to pi ę kna obietnica dla Izraelitów — dla narodu wy-
branego! Bóg dał im obietnic ę uwolnienia si ę od chorób egip-
skich. Jak wynika z niektórych papirusów, znalezionych przy
zabalsamowanych ciałach, z których odczytane zostały przez
archeologów opisy chorób panuj ą cych w Egipcie w ówczes-
nych czasach, były to mi ę dzy innymi dolegliwo ś ci jelit, cho-
roby oczu, skóry, zimnica, paso Ŝ yty etc.
Moj Ŝ esz, który pobierał nauk ę na dworze faraona i za-
znajomiony był ze star ą królewsk ą wiedz ą medyczn ą , nie ko-
rzystał z Ŝ adnej „tajnej" receptury Egipcjan, którzy, jak wiemy
z opisów historyka Herodota, opierali swoje pogl ą dy lecznicze
w du Ŝ ej mierze na czarnoksi ę stwie i magii. Moj Ŝ esz bez-
wzgl ę dnie poddawał si ę woli Boga. Wiele dowiedzie ć si ę mo-
Ŝ emy na ten temat ze Starego Testamentu.
» Patrz: Grzegorz Fedorowski — Człowiek, istota poznana?
Warszawa 1981.
Przepisy sanitarno-higieniczne zawarte w Biblii nie mia
ły wyłącznie znaczenia religijnego, lecz stały równieŜ na stra
Ŝy zdrowia człowieka. Zakazy spoŜywania pewnych mięs,
określanych w Biblii mianem „nieczystych", znalazły pełne
potwierdzenie w obecnej nauce. O przywiązywaniu wielkiej
wagi do diety, świadczy jeden z licznych ówczesnych aforyz
mów: „jeśli moŜesz wyleczyć chorego dietą lub lekarstwem —
wybierz dietę." Bóg uczynił przecieŜ rośliny lekami, o czym
świadczą teksty Pisma Świętego. Pokarmem dla człowieka ma
ją być ..... płody rolne" (I MojŜ. 111,18).
RównieŜ przepisy odnoszące się do usuwania nieczystości
i do izolacji chorych zakaźnie mają swoje potwierdzenie w Bi-
blii. Grecja jest ojczyzną „ojca medycyny" Hipokratesa z Kos.
śył on w V—IV wieku przed Chr. Napisał znakomite dzieło
pt. „Corpus Hippocraticum", w którym między innymi przy-
wiązuje duŜą wagę do ziołolecznictwa i diety. UwaŜa równieŜ,
iŜ duŜe znaczenie dla zdrowia mają gleba, woda i powietrze.
Hipokrates bardzo często stosował teŜ, obok diety, banki i ką-
piele wodne, a diagnozy stawiał na podstawie obserwacji cho-
rego. Tym samym przekształcił „sztukę" medyczną w — naukę.
Będąc zaciętym przeciwnikiem szkoły lekarskiej w Knidos (Azja
Mniejsza), która zalecała leczenie wyłącznie chorego narządu,
bronił zaciekle swojego poglądu, iŜ leczyć naleŜy nie chorobę, a
jej przyczynę i całego człowieka. Chorobę zaś uwaŜał za
zachwianie równowagi biologicznej organizmu powstałej
wskutek szkodliwych czynników, z którymi prowadził walkę
na śmierć i Ŝycie. Hipokrates głosił takŜe zasadę tajemnicy
lekarskiej. Większość jego poglądów obowiązuje do dziś, a jego
teorie niczym nie róŜnią się od współczesnych.
Medycyna staroŜytnych Rzymian powstała pod wpływem
wiedzy medycznej Etrusków, którzy mieli swoje państwo na
Półwyspie Apenińskim. Medycyna Etrusków opierała się prze-
de wszystkim na stosowaniu naturalnych środków leczni-
czych — na ziołach.
W Państwie Rzymskim lecznictwo rozwinęło się dopiero
w I wieku przed Chr. Lekarze rzymscy byli początkowo grec-
kimi niewolnikami. Dopiero upadek państwowości Greków
i zajęcie jego terytorium przez Rzymian, przyczyniły się do
„zmieszania" nauk medycznych przez przyjezdnych z Grecji
filozofów i lekarzy. Jednym z nich był Grek Asklepiades
(128—56 r. przed Chr.). Główną tezą głoszoną przez niego by-
ła nauka o atomach. UwaŜał on, iŜ Ŝycie to ruch atomów,
które słuŜą do odŜywiania i tworzenia materii. Chorych le-
czył hydroterapią; stosował równieŜ leczenie klimatyczne
i częste lewatywy. Wspomnieć naleŜy równieŜ o wielkim uczo-
nym Pliniuszu (Starym). Napisana przez niego „Historia na-
turalis" była przez całe wieki autorytatywnym dziełem dla
przyrodników, uczonych i lekarzy, stanowiła ona waŜne źródło
poznania staroŜytnej medycyny ludowej. Księgi od 20—27 te-
go dzieła zawierają opisy ziół i ich zastosowanie w lecznic-
twie.
W tym okresie powstało teŜ dzieło botaniczno-farmakolo-
giczne pt. „De medicinali materia". Autorem jego był wybitny
lekarz wojsk rzymskich za czasów Nerona — Dioskurides.
Opisał on w swoich księgach około 600 roślin, podając ich
nazwy, sposoby przyrządzania leków, dawkowanie i ich dzia-
łanie.
Największym po Hipokratesie lekarzem i „reformatorem"
nauk medycznych staroŜytnego świata był Galen. Jego nauki
przetrwały do XVIII wieku po Chr. Poglądy medyczne Gale-
na przesiąknięte były filozofią chrześcijańską. UwaŜał on bo-
wiem, iŜ człowiek jest „cudowną maszyną", która nie mogła-
by powstać w wyniku zwykłego łączenia się atomów. Jego
zdaniem, twórcą mógł być tylko „wyŜszy rozum", kierujący
całym wszechświatem Bóg. Galen twierdził teŜ, wbrew
nauce Platona o trzech ludzkich duszach, iŜ człowiek posiada
tylko jedną, Ŝyjącą we krwi, która jest nosicielem sił — esen-
cję Ŝycia. Za przyczynę choroby uwaŜał rozprzęŜenie między
ciałem a duszą. Galen w swej terapii uŜywał wiele leków
pochodzenia roślinnego w postaci nalewek, wyciągów i od-
warów. Metody ich stosowania i terminologia łacińska zacho-
wały się w farmakologii do dnia dzisiejszego, a w świecie le-
karskim znane są preparaty galenowe — klasyczne leki ro-
ślinne.
Galen był — po Hipokratesie — ostatnim wielkim przed-
stawicielem okresu wspaniałego rozkwitu medycyny w Euro-
pie. Wraz z jego śmiercią na przełomie III wieku naszej ery,
nauki jego poszły w zapomnienie.
2. OD Ś REDNIOWIECZA PO NOWOZYTNOSC
Okres wczesnego średniowiecza charakteryzował się „za-
stojem" w zakresie wiedzy medycznej z powodu przekształca-
nia się systemów politycznych i gospodarczych. Wraz z na-
staniem epoki feudalnej i rozkładem niewolnictwa nastąpił
upadek produkcji rolnej, rzemieślniczej, handlu i znaczny za-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin