Sztuka bycia szczęśliwym - Władimir Antonow.txt

(142 KB) Pobierz
                                                                 W�adimir Antonow
SZTUKA
BYCIA
SZCZʌLIWYM


SYSTEM AUTOREGULACJI PSYCHICZNEJ


                                                      OD WYDAWCY



        Praca niniejsza stanowi podr�cznik wprowadzaj�cy w sztuk� autoregulacji psychicznej.
        Proponowany system zosta� opracowany na pocz�tku lat osiemdziesi�tych w Leningradzie przez doktora biologii W. W. Antonowa.
        Metoda ta zawiera zar�wno zaadaptowane zmodyfikowane sposoby, wypracowane w szko�ach duchowych Indii, Chin, Bu�garii, Meksyku, Rosji jak i szereg element�w powsta�ych po raz pierwszy.
        Obecnie istnieje wielu zwolennik�w tej oryginalnej metody nie tylko w ZSRR, lecz i w innych krajach �wiata.
        R�wnie� w Polsce powsta�o Centrum Autoregulacji Psychicznej,
        Oddajemy Czytelnikowi prac�, obejmuj�c� I kurs systemu. Jeste�my przekonani, ze b�dzie ona pomocna dla tych, kt�rzy s� gotowi i�� drog� samodoskonalenia w poszukiwaniu wewn�trznego spokoju, harmonii i rado�ci �ycia.
        Przygotowuj�cy pierwsze wydanie niniejszej pracy sk�ada t� drog� serdeczne podzi�kowania wszystkim, kt�rzy w ten czy inny spos�b przyczynili si� do jego powstania.



IRINA LEWANDOWSKA


        WST�P
       
       �Cz�owiek cz�owiekowi przyjacielem, wsp�w�drowcem i bratem�.
       C� mo�e by� ponad t� zasad�?
       Jednak�e spo�ecze�stwo, mimo deklaracji nawet najszczytniejszych idea��w, samo przez si� nie stanie si� idealne. Wymaga to odpowiedniej nauki i pracy.
       Harmonijne stosunki w spo�ecze�stwie zale�� od umiej�tno�ci ka�dego jego cz�onka �gaszenia� w sobie emocji negatywnych, ust�powania w tych sytuacjach konfliktowych, gdy �zagro�one� s� jego prywatne interesy, jak r�wnie� zdolno�ci sta�ego podtrzymywania w sobie i szczodrego darowania innym harmonii i rado�ci �ycia i Mi�o�ci.
       Aby osi�gn�� ten cel, trzeba dysponowa� skutecznymi metodami samodoskonalenia. Nikt nie mo�e si� sta� doskona�ym bez w�asnego wysi�ku i wytrwa�ej pracy nad sob�.
       Na przyk�ad sport, bez w�tpienia, daje ludziom bardzo wiele dla rozwoju si�y fizycznej, zdrowia i urody. Sprzyja on r�wnie� rozwojowi si�y woli i poczucia wsp�lnoty. S� tak�e dyscypliny sportowe, rozwijaj�ce zdolno�ci intelektualne. Turystyka z kolei ma uczy� mi�o�ci do przyrody. To jednak za ma�o. Ani jedna dyscyplina sportowa nie jest specjalnie ukierunkowana na wykszta�cenie umiej�tno�ci harmonijnego wsp�istnienia z innymi lud�mi. T� funkcj� spe�niaj� r�ne systemy autoregulacji psychicznej, w szczeg�lno�ci za� systemy treningu autogennego.
       Systemy, o kt�rych mowa, maj� mi�dzy innymi t� ogromn� przewag� nad farmakologicznymi i psychoterapeutycznymi metodami oddzia�ywania na psychik�, �e mo�liwo�� ich zastosowania istnieje praktycznie zawsze. Nie trzeba w tym celu i�� do apteki lub po porad� do lekarza. Ponadto jedynie i w�a�nie samowychowanie, a nie okresowa ingerencja z zewn�trz jest zdolne ostatecznie ukszta�towa� rzeczywi�cie harmonijn� osobowo��.
       Systemy autoregulacji psychicznej stwarzaj� mo�liwo�� nauczenia si� samodzielnego niwelowania napi�cia psychicznego, aktywnego wp�ywu na sw�j nastr�j, prowadz�c do wytworzenia i podtrzymywania tych lub innych emocji pozytywnych. Z drugiej strony w trakcie nauki dokonuje si� znaczny rozw�j intelektualny uczestnik�w zaj��, kt�ry pozwala znacznie lepiej pozna� zar�wno siebie, jak i innych ludzi. Opanowanie tych metod daje mo�liwo�� realnego niesienia okre�lonych rodzaj�w pomocy psychologicznej innym ludziom.
       Z praktyki wynika, �e racjonalne jest, aby w zaj�ciach wed�ug proponowanego programu uczestniczy�y osoby, kt�re uko�czy�y 13 rok �ycia. Grupa uczestnik�w mo�e liczy� od 20 do 100 i wi�cej os�b.
       W naszej dotychczasowej dzia�alno�ci doskonale sprawdzi�a si� metoda prowadzenia zaj�� grupowych na sali gimnastycznej w przeciwie�stwie do sali typu koncertowego. Sala gimnastyczna stwarza lepsze warunki dla psychicznego zbli�enia ludzi, a tak�e pozwala na wprowadzenie do programu zaj�� dynamicznych �wicze� gimnastycznych koniecznych do pokonania skr�powania ruchowego. Ponadto zaj�cia w sali gimnastycznej umo�liwiaj� urozmaicenie pozycji, w kt�rych realizowane s� �wiczenia koncentruj�ce i medytacyjne, dzi�ki czemu proces uczenia si� jest dla uczestnik�w zaj�� bardziej zajmuj�cy.
       Wypada tak�e wspomnie�, �e �wiczenia gimnastyczne: przeprowadzane na pocz�tku ka�dych zaj��, przynosz� efekty sportowo-zdrowotne oraz sprzyjaj� pozbyciu si� niepo��danych natr�tnych my�li. Przy takiej formie zaj�� konieczne jest, aby uczestnicy byli ubrani na sportowo oraz posiadali indywidualne koce, na kt�rych mo�na siedzie� i le�e�. Jeszcze lepiej, je�li sala b�dzie wy�o�ona dywanem lub ci�g�� warstw� mat.
       Cz�onkowie grupy powinni by� uprzedzeni, �e nie wolno uczestniczy� w zaj�ciach w ubraniu z tkanin syntetycznych. Syntetyki wytwarzaj� wok� siebie pole elektryczne, kt�re przenikaj�c w cia�o zak��ca procesy elektrochemiczne zachodz�ce w kom�rkach oraz wzajemnie skoordynowana prac� kom�rek.
       Sala mo�e by� o�wietlona �wiat�em naturalnym lub �ar�wkami.
       Zaj�cia prowadzone s� raz w tygodniu.
       Czas trwania ka�dego spotkania oko�o 4-5 godzin.
       ZAJ�CIA l
       
       
       Rozmowa wst�pna. Na pocz�tku pierwszych zaj�� prowadz�cy mo�e poinformowa� grup� o celach pracy, zwracaj�c szczeg�ln� uwag� na og�lne zadanie:
       ka�dy powinien nauczy� si� harmonijnie uczestniczy� w �yciu spo�eczno�ci. Drog� do osi�gni�cia tego celu jest opanowanie wielkiej cechy - zdolno�ci do Mi�o�ci.
       Mi�o�� matki do dziecka, mi�o�� dziecka do matki, mi�o�� ma��onk�w, mi�o�� do krewnych i przyjaci�, mi�o�� do wsp�towarzyszy wsp�lnej sprawy, mi�o�� do ojczyzny, mi�o�� do wszystkich ludzi na Ziemi, mi�o�� do pracy, kt�r� s�u�ysz ludziom, mi�o�� do zwierz�t i ro�lin, mi�o�� do wszystkiego co �ywe i nieo�ywione, mi�o�� do ca�ej planety, na kt�rej �yjemy, mi�o�� do ca�ego Wszech�wiata, mi�o�� jako czu�o��, jako oddanie, jako po�wi�cenie, wyrzeczenie si� w�asnych interes�w dla dobra innych a� do ofiarowania w�asnego �ycia ... - to jeszcze nie wszystkie aspekty tego wielkiego poj�cia, kt�re zwie si� Mi�o��.
       Dla wszystkich wymienionych aspekt�w Mi�o�ci istnieje jedno prawo:
       w Mi�o�ci nie ma egoizmu.
       Lecz jak si� tego nauczy�? Jak odnale�� harmoni� ze wszystkimi lud�mi i z ka�dym cz�owiekiem? Przecie� z tym si� cz�owiek nie rodzi.
       St�d te�, aby nauczy� si� naprawd� kocha�, trzeba g��biej pozna� zar�wno siebie, jak i obiekt swojej mi�o�ci.
       Proponowany cykl zaj�� stwarza takie mo�liwo�ci.
       Nast�pnie wskazane jest zaznajomienie grupy z histori� powstania system�w autoregulacji psychicznej. Mi�dzy innymi nale�y wspomnie�, �e systemy te si�gaj� swoimi korzeniami staro�ytnych Indii. Jednak proponowany system r�ni si� od indyjskiej rad�a-jogi brakiem interpretacji religijnych oraz nie udowodnionych twierdze�-
       Zainteresowanie kultur� indyjsk�, kt�rej nieod��czn� cz�� stanowi joga, jest znaczne r�wnie� w naszym kraju. Podkre�li� jednak nale�y, �e cz�ste s� przypadki pasjonowania si� jog� na podstawie fragmentarycznej i zniekszta�conej wiedzy, co prowadzi do op�akanych skutk�w, negatywnie odbijaj�c si� na zdrowiu lub wykluczaj�c niekt�rych ludzi z �ycia w spo�eczno�ci. Dlatego bardzo wa�ne jest odpowiednie ukierunkowanie zainteresowania jog�, opieraj�c je na zdrowych zasadach wsp�ycia spo�ecznego oraz pogl�dach etycznych czo�owych przedstawicieli kultury Indii.
       Na ko�cu obecnych zaj�� rozpoczniemy kr�tki przegl�d g��wnych zasad etycznych jogi.
       Teraz za� siadamy na pi�tach z wyprostowanymi plecami i przeprowadzamy nast�puj�c� medytacj�:
        Zamykamy oczy.
       Odwracamy uwag� od wszystkich trosk dnia.
       Witamy w my�lach ca�y �wiat.
       Witamy w my�lach wsp�uczestnik�w zaj��.
       Czujemy sympati� do wszystkich obecnych. Rozprzestrzeniamy to uczucie na wszystkich ludzi, zamieszkuj�cych Ziemi�.
       ��czymy si� z nimi w my�lach w jedn� ca�o��, �ycz�c im szczerze szcz�cia, harmonii, pokoju ...
       
       Nast�pne zaj�cia r�wnie� rozpoczniemy od tego �wiczenia. Stanowi ono wa�ny element w naszej pracy.
       
        Rozgrzewka. �wiczenia b�dziemy wykonywa� nie ruszaj�c si� z miejsca. G��wn� uwag� w �wiczeniach nale�y zwr�ci� na rozwini�cie zdolno�ci swobodnego rozlu�niania mi�ni, jak r�wnie� zwi�kszenie elastyczno�ci mi�ni i wi�zade� oraz gi�tko�ci kr�gos�upa. To ostatnie jest szczeg�lnie istotne jako przygotowanie do �wicze� przewidzianych w drugiej cz�ci kursu.
       �wiczenia rozgrzewkowe nie powinny by� fizycznie m�cz�ce. Ka�de �wiczenie nale�y wykonywa� tak d�ugo, aby dobrze wej�� w jego rytm, a tak�e odczu� rado�� z jego wykonywania. Konieczne jest, aby �wiczenia sprawia�y wszystkim uczestnikom przyjemno��, nale�y je wi�c wykonywa� z pozytywnym nastawieniem emocjonalnym. Jasny, emocjonalnie pozytywny stan ka�dego uczestnika stanowi r�kojmi� post�p�w w zaj�ciach ca�ej grupy. Tak wi�c ka�dy uczestnik zaj�� powinien mie� �wiadomo��, �e przez sw�j z�y nastr�j dzia�a na szkod� ca�ej grupy, gdy� wszystkich uczestnik�w zaj�� ��czy wsp�lne biopole. St�d te� pozostawanie w zespole w z�ym nastroju stanowi przejaw egoizmu, gdy� obowi�zkiem ka�dego cz�onka zespo�u jest stworzenie dla innych korzystnego �rodowiska bioenergetycznego.
       Ujmujemy od g�ry nadgarstek prawej r�ki lew� r�k�. Podnosimy j� nad g�ow�. Prawa r�ka jest zupe�nie rozlu�niona. Zwalniamy uchwyt palc�w lewej r�ki. Prawa r�ka powinna opa�� zupe�nie swobodnie, bez oporu jej mi�ni. Stanowi to kryterium skuteczno�ci rozlu�nienia tych ostatnich. Powtarzamy �wiczenie kilkakrotnie a� do osi�gni�cia zupe�nej relaksacji (rozlu�nienia) mi�ni.
       Podobne �wiczenia wykonujemy z drug� r�k�.
       Mi�dzy napi�ciem psychicznym (stresem) i odruchowym napi�ciem muskulatury istnieje niezaprzeczalny zwi�zek, tj. pojawienie si� stresu poci�ga za sob� odruchowe napi...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin