SCENARIUSZ ZAJĘCIA
Z EDUKACJI PROZDROWOTNEJ
(treści z programu dydaktyczno-wychowawczego z zakresu edukacji prozdrowotnej z elementami edukacji ekologicznej)
Temat: DBAMY O CZYSTOŚĆ I ZDROWIE
Obszar edukacyjny: MOJE BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE
Treści programowe: HIGIENA I ZDROWIE. SPRAWNOŚĆ RUCHOWA.
Cel ogólny: Kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą i zdrowie.
Stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko stosownych do wieku wyborów zdrowotnych i zdania sobie sprawy z ich konsekwencji.
Cele szczegółowe:
Dziecko powinno:
· Wiedzieć, że trzeba myć ręce przed posiłkami, po zabawie, po spacerze;
· Rozumieć i wiedzieć, że dla zachowania zdrowia musi dbać o czystość osobistą, spożywać owoce, często spacerować i gimnastykować się;
· Wiedzieć, że owoce należy myć przed spożyciem;
· Rozróżniać i prawidłowo nazywać niektóre owoce (jabłko, pomarańcza, banan, kiwi);
· Umieć rozróżniać zdrową i niezdrową żywność;
· Rozumieć zasady zdrowego odżywiania, zdawać sobie sprawę jak ważne jest jedzenie zdrowych produktów;
· Podejmować próby wypowiadania się na dany temat;
· Umieć przedstawić za pomocą ruchu czynności związane z higieną;
· Słuchać ze zrozumieniem treść opowiadania;
· Wykonywać polecenia nauczycielki i reagować na polecenia słowne i dźwiękowe;
· Umieć współpracować w zespole;
Metoda:
słowna – opowiadanie z wykorzystaniem lalek, rozmowa;
aktywizująca – zadań stawianych dziecku, spontaniczna aktywność dziecka; ćwiczenie wyobraźni;
percepcyjna – pokaz, oparta na bezpośrednim spostrzeganiu i przeżywaniu;
Forma:
zespołowa i indywidualna;
Pomoce: tekst opowiadania wg pomysłu n-lki, dwie lalki (mama i Dorotka), owoce, piosenka na CD „Mydło lubi zabawę”, „Taniec – Połamaniec”, ilustracje związane z tematyką zajęcia, emblematy owoców, tamburyno
1. Powitanie Rodziców/Opiekunów oraz Pani Dyrektor przy piosence „Piosenka na dzień dobry”.
Dzień dobry mamo i tato kochany
Dzień dobry wszystkim, mówię już od rana
Dzień dobry wołam do pana sąsiada
Dzień będzie dobry, nawet gdy deszcz pada.
Dorotka – Dzień dobry dzieci! /lalka czeka na odpowiedź/
Dzisiaj jest wspaniały dzień. Rano zjadłam pyszne śniadanie: chleb z miodem
i mleko. Czy wy lubicie miód i mleko? /odpowiedzi dzieci/
Radzę wam żebyście jadły miód i piły mleko. Mama mówi, że po takim
śniadaniu będę duża i zdrowa.
Potem byłam z mamą na spacerze. Bawiłam się w piaskownicy, biegałam
z piłką. A teraz mama szykuje obiad, bo po południu pójdziemy do parku
na huśtawki.
O jej, jestem bardzo głodna!
Mamusiu, mamusiu, jestem bardzo głodna! /n-lka bierze drugą lalkę/
Mama - O, dzień dobry dzieci! /dzieci odpowiadają/
Dorotko, jeszcze nie ma obiadu. Jeśli jesteś głodna, to zjedz jabłuszko.
Tylko nie zapomnij go umyć przed jedzeniem!
A czy myłaś ręce po spacerze?
Dorotka – Umyj ręce, umyj jabłko! Tyle pracy a ja jestem głodna.
Otrzepię ręce. To wystarczy. Wcale nie widzę brudu. Jabłka też nie będę myła,
zjem je szybko, mama nie zauważy. /je jabłko, potem podśpiewuje lecz po
chwili zaczyna płakać/
Oj, oj, jabłko było pyszne, ale dlaczego teraz boli mnie brzuszek?
Mamo, mamusiu! /wchodzi mama/
Mama - Co się stało córeczko?
Dorotka – Boli mnie brzuszek i jest mi niedobrze.
Mama – Rzeczywiście źle wyglądasz. Tylko nie wiem dlaczego?
Co ci mogło zaszkodzić?
Może wy dzieci wiecie co mogło zaszkodzić Dorotce?
Rozmowa lalki – Mamy – z dziećmi. N-lka tak kieruje rozmową, aby dzieci powiedziały, że należy myć ręce i owoce przed jedzeniem, bo inaczej mogą być chore i źle się czuć.
Mama – Dorotko, czy już wiesz dlaczego bolał cię brzuszek?
Dorotka – Wiem, bo nie umyłam rąk i jabłuszka.
Mama - Teraz zamiast iść do parku na huśtawki, musisz wziąć lekarstwo i położyć się
do łóżeczka. Myślę, że już nigdy nie zapomnisz o myciu rąk i owoców przed
jedzeniem.
Dorotka – Nie zapomnę mamusiu i wy dzieci też o tym nie zapomnijcie!
Pa, pa. Do widzenia dzieci. /lalka włożona do łóżeczka/
3. Zabawa muzyczno – ruchowa „Pokaż jak myjesz...” przy piosence na CD „Mydło lubi zabawę” – rozwijanie spontanicznej aktywności dzieci, wyrabianie reakcji na sygnały słowne i dźwiękowe.
Dzieci tańczą w parach przy piosence, na przerwę w muzyce starają się pokazać za pomocą ruchu wymienione przez n-lkę polecenia: np. pokaż jak myjesz buzię, pokaż jak myjesz zęby itp.
4. Loteryjka obrazkowa „Zdrowa i niezdrowa żywność”- zwrócenie uwagi na spożywanie zdrowej żywności (np. owoce, warzywa, mleko, sery, miód, soki).
Wskazane dziecko podchodzi do loteryjki obrazkowej, losuje produkt, stara się go rozpoznać i nazwać. Pozostałe dzieci za pomocą emblematów z „uśmiechniętymi” bądź „smutnymi” minami starają się wskazać czy dany produkt jest zdrowy czy nie.
5. Zabawa integracyjna „Sałatka owocowa” – Wszystkie dzieci siedzą w kręgu na krzesełkach. Nauczycielka rozdaje dzieciom emblematy różnych owoców i mówi: robię sałatkę owocową, potrzebuję: jabłko i pomarańczę - wstają dzieci, które mają ten emblemat i robią kółko – tańczą do podkładu muzycznego. Zabawa jest powtarzana kilka razy, za każdym razem nauczycielka prosi inne owoce.
6. Rozmowa podsumowująca zdobyte na zajęciu wiadomości – „Co robimy abyśmy byli zdrowi?” – nauczycielka stara się tak pokierować rozmową, aby dzieci potrafiły powiedzieć, które czynności służą zdrowiu: np. myjemy ręce, zęby, kąpiemy się, myjemy owoce, jemy zdrowe produkty, chodzimy na spacery, gimnastykujemy się. Uświadomienie dzieciom, że aktywny wypoczynek służy zdrowiu. Zachęcanie do spacerów i gimnastykowania się.
7. Zabawa muzyczno - ruchowa „Taniec – Połamaniec” – zaproszenie do zabawy Rodziców/Opiekunów. Zaangażowanie dorosłych do wspólnej zabawy z dziećmi, wzmacnianie więzi emocjonalnych.
8. Mycie rąk w łazience z zachowaniem kolejnych etapów.
9. „Jemy owoce” – poczęstowanie dzieci owocami, zachęcanie do spożywania owoców, które są źródłem witamin.
10. Pożegnanie gości.
nowiny