ROBOT_podr_rozdz2_201_noPW.pdf

(1461 KB) Pobierz
159675903 UNPDF
ROBOT Millennium wersja 20.1 -
strona: 39
2. WPROWADZENIE
2.1. Ogólny opis programu
System ROBOT Millennium jest
i
do $ % &
na
statyc (
obliczenia
dla policzonej i
-
istotne cechy !
ROBOT Millennium:
(dopuszczalne jest "
do
pliku np.
DXF
innym D 21E2?3 > 5 E2?F > < @ 0 B3G
-
entacji D 21 = 5 97 14? 0 5 =
na 5 9 2? 0 > 5
itp.)
kilku oknach na
-
obliczania J K
kolejnej 9 1 0:7 2; 9< = >
-
analizy statycznej i dynamicznej * ! * )
-
typu / *
modelu * ! * ) &
a nie $
-
ia
(notki
kompozycja 4B A 2; 9 ;M
do innych D 21E2?3 8 4G C
System ROBOT Millennium * $
z kilku $ ! &
za
etap
tym samym H $ * !+
modelu
obliczenia
Po ;2; < P 13 > 5 0 > ;
systemu ROBOT Millennium
na pulpicie lub - I $ $ #
z paska $ .K
na *
okno.
ono na
typu * ! * ) &
ma I
lub ) H do $ ! ! $ $ % za
© Robobat
159675903.034.png 159675903.035.png 159675903.036.png 159675903.037.png
 
strona: 40
ROBOT Millennium wersja 20.1 - Q RSTUVW X YZ
Podczas pierwszego uruchomienia programu ROBOT generowany jest raport
instalacyjny, w f ghi j k
prezentowane l m
w f ghi j k prezentowany | z } t x p wygenerowany
pewien czas; po t r f n u v t pw x y generacji
Poszczególne ikony znajdujýce siû w powyþszym oknie oznaczajý ( ab c dc e
gdy kursor jest
ustawiony na ikonie, na ekranie pojawia l x z
ramy pÿaskiej
powÿoki
kratownicy pÿaskiej
konstrukcji w pÿaskim stanie naprûþenia
rusztu
konstrukcji w pÿaskim stanie odksztaÿcenia
kratownicy przestrzennej
konstrukcji osiowosymetrycznej
ramy przestrzennej
konstrukcji objûtoúciowej (bryÿy)
pÿyty
© Robobat
informacje dotyczýce programu ROBOT.
Generacja raportu instalacyjnego kn o p giqrs
na p f ir w x p pojawi l x z edytor
raport.
opisujýca przeznaczenie opcji):
ÿ pierwsze jedenaúcie ikon sÿuþy do wyboru typu projektowanej konstrukcji:
159675903.001.png 159675903.002.png 159675903.003.png 159675903.004.png 159675903.005.png 159675903.006.png 159675903.007.png 159675903.008.png 159675903.009.png 159675903.010.png 159675903.011.png 159675903.012.png 159675903.013.png
 
ROBOT Millennium wersja 20.1 - ‚ƒ „…† ‡ ˆ‰
strona: 41
pionowego przekroju przez •– — ˜™ (patrz rysunek š ¡£ ž Ÿ ¥ƒ §
definiowana jest š ¡ ˜ ¡‹
obrotowý za pomocý š ˜›œ ž Ÿ  ¡ ¢
globalna ¡“
Nie jest moþliwe ùýczenie przestrzennych modeli prÿtowych (typ rama 3D) z
nastÿpujýcymi typami konstrukcji: pùyta, pùaski stan odksztaùceû i pùaski stan
naprÿþeû.
Dla dwóch typów konstrukcji (pùaski stan odksztaùcenia oraz konstrukcja
osiowosymetryczna) wymiar poprzeczny jest zawsze przyjmowany jako 1 m,
niezaleþnie od ustawienia jednostki dùugoøci w oknie dialogowym Preferencje
zadania. Oznacza to, þe modelujemy wycinek konstrukcji o gruboøci 1 metra. Wpùywa
to na interpretacjÿ obciýþeû i reakcji.
ÿ kolejne siedem ikon sÿuþy do wyboru moduÿów wymiarowania konstrukcji þelbetowych:
wymiarowanie belek þelbetowych
wymiarowanie sÿupów þelbetowych
wymiarowanie fundamentów bezpoúrednich
wymiarowanie ÿaw fundamentowych
wymiarowanie belek-úcian
wymiarowanie úcian þelbetowych
wymiarowanie pÿyt þelbetowych
ÿ kolejne dwie ikony sÿuþý do uruchomienia moduÿów:
wymiarowania poÿýczeü stalowych
projektowania profili prûtów (profile lite lub cienkoúcienne)
ÿ przedostatnia ikona sÿuþy do otwarcia pliku zawierajýcego wczeúniej tworzoný konstrukcjû
ÿ ostatnia ikona sÿuþy do otwarcia nowego projektu.
© Robobat
Typ konstrukcji osiowosymetrycznej modeluje •– — ˜™
przekroju po dodatniej stronie osi X.
Aby zaznaczyü poùoþenie osi pionowej przekroju w konstrukcji osiowosymetrycznej, na
widoku konstrukcji dodano pomocnicze osie konstrukcyjne o wspóùrzÿdnych X=0.
jest osiý pionowý •– — ˜— «
159675903.014.png 159675903.015.png 159675903.016.png 159675903.017.png 159675903.018.png 159675903.019.png 159675903.020.png 159675903.021.png 159675903.022.png 159675903.023.png 159675903.024.png 159675903.025.png 159675903.026.png
 
strona: 42
Millennium wersja 0.1 Podrÿcznik uþytkownika
W powyþszym oknie dostûpna jest jeszcze ikona
; sÿuþy do uruchomienia przeglýdarki
katalogów profili.
Po wybraniu jednej z powyþej opisanych opcji parametry systemu ROBOT Millennium
dostosowywane sý do funkcji wybranego moduÿu normowego lub wybranego typu konstrukcji. Na
ekranie pojawia siû, w zaleþnoúci od przeznaczenia i dziaÿania moduÿu, albo okno edycyjne
umoþliwiajýce edycjû konstrukcji, albo ekran specjalnie dostosowany do funkcji moduÿu (dotyczy to
moduÿów normowych). Gÿówne elementy znajdujýce siû na ekranie w wiûkszoúci moduÿów systemu
pokazano na przykÿadzie ukÿadu ekranu pojawiajýcego siû na poczýtku pracy (rysunek poniþej).
Powyþszy ekran moþe byù podzielony na kilka czûúci:
ÿ górna belka na której podawane sý podstawowe informacje dotyczýce zadania (nazwa projektu,
dane dotyczýce obliczeü konstrukcji: wyniki aktualne, wyniki nieaktualne, w trakcie obliczeü)
ÿ menu i paski narzûdziowe (równieþ pasek narzûdziowy po prawej stronie ekranu - znajdujý siû
tam najczûúciej uþywane ikony) i lista wyboru ekranów systemu ROBOT Millennium
ÿ listy wyboru nastûpujýcych wielkoúci: wûzÿów, prûtów, przypadków obciýþenia, postaci drgaü
wÿasnych
ÿ okno dialogowe Inspektor obiektów znajdujýce siû z lewej strony ekranu (okno to moþe zostaù
zamkniûte, aby zwiûkszyù pole graficzne programu sÿuþýce do definicji konstrukcji) - UWAGA: dla
lepszej czytelnoúci powyþszego zrzutu na ekranie nie jest pokazane okno dialogowe Inspektor
obiektów
ÿ pole graficzne (edytor graficzny), które sÿuþy do modelowania i wizualizacji konstrukcji
ÿ pasek narzûdziowy znajdujýcy siû poniþej pola graficznego, w którym znajdujý siû ikony
pozwalajýce na wyúwietlenie na ekranie: numerów · µ • ‚ · „” » µ …‚ ·
atrybutów, Tryb kursora) lub
podanie informacji na temat dostûpnych zasobów.
Robobat
numerów paneli, symboli
podpór, szkiców profili, symboli i wartoúci obciýþeü oraz deformacji konstrukcji dla danego
przypadku obciýþeniowego
ÿ pole na dole ekranu, w którym prezentowane sý nastûpujýce informacje: nazwy otwartych pól
edycyjnych (viewers), wspóÿrzûdne poÿoþenia kursora, uþywane jednostki oraz kilka opcji których
naciúniûcie powoduje otwarcie okien dialogowych ( ¾ ¿ À `  ˆ˜¯˘˙  ˆ
159675903.027.png 159675903.028.png 159675903.029.png
 
Millennium wersja Ì ˝˛ ˇ — Podrÿcznik uþytkownika
strona: 43
Ikony × ØÙ Ú ÛÜÚ ÝÞ ß
w lewej, dolnej
ekranu
wybór trybu pracy kursora
otwarcie okna dialogowego Œ º ìí îïð æ òóîï atrybutów
W przypadku definiowania konstrukcji objûtoúciowej w dolnej czûúci ekranu pojawiajý siû dodatkowo
trzy ikony:
bez przesÿaniania
cieniowanie
szybkie przesÿanianie.
W lewej, dolnej czûúci ekranu znajduje siû ikona (np. ikona ) prezentujýca symbolicznie
pÿaszczyznû, w której przedstawiany jest widok definiowanej konstrukcji. Po naciúniûciu tej ikony
otwierane jest okna dialogowe ô ı ö Ó÷ .
ÿ w przestrzeni trójwymiarowej (klawisz 3D).
W przypadku naciúniûcia klawiszy 2D i 2D/3D dostûpna staje siû lista wyboru znajdujýca siû pod tymi
klawiszami oraz dwa klawisze: þ i ý (te klawisze znajdujý siû równieþ na ikonie w prawym dolnym
rogu ekranu). Naciúniûcie klawisza þ (ý) powoduje przejúcie na kolejny (poprzedni) øpoziomø
zdefiniowanych osi konstrukcji ý ÿý oznacza osie konstrukcji zdefiniowane dla dowolnej osi X, Y
dowolny, istniejùcy poziom osi konstrukcji (identyfikacja jest
równieû po nazwie osi konstrukcji).
Po wybraniu opcji 2D/3D dostûpne stajý siû klawisze XY, XZ i YZ umoþliwiajýce wybór pÿaszczyzny
pracy. Lista wyboru znajdujýca siû pod tymi klawiszami zawiera dostûpne widoki konstrukcji (z góry, z
doÿu itp.; widoki SW, SE, NW, NE sý widokami izometrycznymi, dla których punkt obserwacji jest
ustawiony odpowiednio: z poÿudniowego zachodu, z poÿudniowego wschodu, z póÿnocnego zachodu i
z póÿnocnego wschodu).
Informacje podawane w polu znajdujýcym siÿ na dole ekranu zaleþý od moduùu w
którym uþytkownik pracuje (nieco inne informacje bÿdý podawane np. w moduùach do
wymiarowania elementów konstrukcji þelbetowych).
Po wybraniu na winietce jednej z ikon symbolizujýcych moduÿy normowe (wymiarowanie þelbetu,
stali, poÿýczeü stalowych) powoduje uruchomienie zestawu okien i tabel dostosowanych do funkcji
moduÿu. Wiûcej informacji dotyczýcych dostûpnych w systemie Ò ı ı
ekranów podano
w rozdziale
przywrócenie domyúlnych atrybutów konstrukcji prezentowanych na ekranie.
W powyþszym oknie dialogowym wybrana moþe zostaù praca:
ÿ na widoku 2D (klawisz 2D)
ÿ na widoku 2D w łø œ ß üýþÿ ł rzucie (klawisz 2D/3D)
lub listy wyboru ý ü
159675903.030.png 159675903.031.png 159675903.032.png 159675903.033.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin