ROBOT_podr_rozdz3_201_noPW.pdf

(3648 KB) Pobierz
159676473 UNPDF
ROBOT Millennium wersja 20.1 -
strona: 67
3. OGÓLNE ZASADY TWORZENIA MODELU KONSTRUKCJI
3.1. Typy konstrukcji
W programie ROBOT Millennium
do
2- ! "# ! $ " % # & %
dla
-
oraz ! + ! - & % ) # ( !
dla
w
od # typu
W programie ROBOT Millennium . ( ! "
typy
ÿ rama " ( ) (2-
(2-
ÿ rama 56 789 : 6 78;;< (2-
ÿ kratownica pr 789 : 6 78;;< (2-
elementy ( ) * & 4
ÿ 6 =97 :
(2-
elementy ( ) * & 4
ÿ " !
elementy ( ) * & 2D)
ÿ " )
elementy ( ) * & 2D)
ÿ
w " ( )% ( ! % "# %
elementy ( ) * czone 2D)
ÿ
w " ( )% ( ! %
elementy ( ) * & 2D)
ÿ ? @;9 : 6 = ? A B < @9 C @D@ - ( ! # &
elementy ( ) * & 2D)
ÿ
- + ! - & % elementy ( ) * & 3D.
tu # , % do . $
w programie
i
- " ) & $
tworzenie ("# .
do podania
kilku & # ) ! # ( ! & &
3.12).
3.2. Definicja osi konstrukcji
Elementem programu znacznie ! % + & tworzenie
ÿ z menu poprzez DF G 6 <; C 8 komendy Geometria / Osie konstrukcji
ÿ z " ( ) # . % H IJKL M K N I poprzez & %- % & % ikony
.
Po # %
na ekranie " + %
pokazane " % +
okno.
© Robobat
ÿ
159676473.016.png 159676473.017.png 159676473.018.png 159676473.019.png
 
strona: 68
ROBOT Millennium wersja 20.1 - O PQRSTU VW X
za r dsdim
elementy
tworzy punkty, w r d dube a h
Siatka d a
i d n ed a w
do k ƒ g oe i
przy h u i a h d r a t k leo j n h j mi i
pracy (okno dialogowe Widok) oraz k b b c i j dedkow
w modelu c de fgh c i j a
na d ƒ h
przy Š g ov a ile s
Za a i
Siatka d a
na
ÿ a o f c o
w
(w r o lil e a b
ZX dla c de fgh c i j a
w
dla c de fgh c i j a
z kierunkiem Z
poziomy to dla c ou n b Š d poziomu tworzona € • { | taka { –—–
w r o lil e a b
ÿ a o f c o w cylindrycznym h ƒ ƒ a b Š h edk s h c o n l a b k ‘r t g lp n e i
ÿ
dowolne r g d f bq
i odcinki).
W przypadku d a
w h c o n l a b
pne m
dwie sdu a kd Πi a
(po eoi a Πe a pi ah
Parametry zaawansowane okno dialogowe
i r d j ok a o j m
dodatkowe d r i j b ˆ
ÿ relatywny k mildeo d r i j o Osie relatywne ˜ ™š œ ž Ÿ punktu) -
ta d r i j o ld f oe a b k ƒ g oeoq to
w oknie dialogowym n d f p r eb
pole b n i j eb
Punkt wstawienia; r d dube a b hf kd g lde i
w d n e a b a be ah do k ‘r t g lp n e i punktu k f ok a be a o
ÿ absolutny
Osie relatywne ˜ ™š œ ž Ÿ punktu) -
ta d r i j o zo { | z
to
utworzone na r d n‘ f ok a b g lbil k a f i ko gf d Œ i a k ‘r t g lp n e i
(w Š d ƒ o e s h c o n l a b k ‘r t g lp n e i „ˆ ‰
© Robobat
umi b lilow
elementy bumib w d a oi
znaczenie przy r d gh l oe ah
w d r a
159676473.001.png 159676473.002.png 159676473.003.png 159676473.004.png
 
ROBOT Millennium wersja 20.1 - ¥ ƒ§ ¤'“ « ‹›
strona: 69
Dla · µ ¶•‚ µ •„ ”»…”‰ ¾ ¿
w cylindrycznym À `   µ ¾ ˆ ` ‰” ˜¯
na
w »˜  µ ¾
Parametry zaawansowane).
relatywnym, tzn. w ˙ µ ¾ · µ ¾ µ ` do punktu · •¶„ µ ¾ µ
po
w ` ‚˘ ¶˙ µ ¾ ‚¶ » ¾ ¿ ¶ Û · µ ¯ ¯”ˆ Ü
i â ª ä
obrotu,
w ¸ ¶˘ Ö ¸ µ Ý Þ Â ˜ tego
oraz ˙ ¾Ø µ µ „¶ × Ü
na À ¾Õ ˜
w · ¨” · É Â relatywny  » ¸ ¾
punktu
W ˆ É »‰ ¾ ¿ ¸…˚ Ö ¸ µ
nowego ¾ · •¶„ `
okna dialogowego
rozpoczyna podanie nazwy ¾ · •¶„ `
w polu Nazwa Ù ˙ ”¯˜ Ö À
awów
nazwa
to Osie konstrukcji); nazwa nowego ì ˛ˇ— íî Ł Ñ å ïÔ ˇ Ò îíÓí ˝ ˛ˇ—
do ð Ô ˇ— Ò
zdefiniowanych å ˇ Ô
W
okna dialogowego …‰ ¶¿ ˙ ` ¿ ¾
osi. Jego ¸ µ Ö µ ˚¸ µ ¾ ¨” ˙ ` ¿ ¾
otwarcie okna dialogowego ÷ łøłœßł ü
osi ýþ ø ÿ ü ý
. W
okna dialogowego …‰ ¶¿ ˙ ` ¿ ¾
Nowy. Jego ¸ µ Ö µ ˚¸ µ ¾
nazwy nowego ¾ · •¶„ `
Opc
w ¨” ˜ Õ · …˜¯
oknie dialogowym ¨”… „¶ À ¶¿ Ü
na »… Ü ˙ µ ¾ ¾ · •¶„¶ ¯ µ · µ
W
okna dialogowego
zdefiniowane · µ ¶•‚ µ · µ
- · Ü identyfikowane poprzez nazwy nadane ¨” ˙ ¸… · tworzenia · µ ”‰ · ç Ł æ Ø ˝ Ô Œ
Po
À þ) i
OK, å ˇ Ô ˛
ÿ - ¸ µ Ö µ ˚¸ µ ¾ tego À ¶„ µ · ¨” ˙ ` ¿ ¾
tego ¾ · •¶„ `  ˚ ˙ Ü
OK ¨” ˙ ` ¿ ¾ ß
-
widoczna na ekranie. ˜ ˘ Ü ¸… ¾ µ ¾ ¾ · •¶„ `
tego
tego ¾ · •¶„ ` nie · Ü widoczne na ekranie.
dwa À ¶„ µ · ¾
(znika · ˜¯  À þ) i
w oknie dialogowym.
Ograniczamy · µ ˚
do · µ ¶•‚ µ ¨»” · Ü ¾ ¿
(w ¨ ˘ ¶ · …¸…˜ µ ¾
ZX dla
w ¨ ˘ ¶ · …¸…˜ µ ¾
dla ”‰ · » ` ¸ ¿ µ ¨» ¾ · » ¾ ‰‰ ˜ ¸ Ì
z kierunkiem Z ¿ ¶‚ ˜ · Ö ¸ µ Ü ”‰ · » ` ¸ ¿ µ Ý ¾Õ¾ À µ ˙ ¾Ø µ µ ` ¿ ¾ ¯ ˜
poziomy to dla
poziomu tworzona
taka · ¯
zdefiniowana w
W oknie dialogowym Osie konstrukcji ¯” Õ ¶ „ ˜» É Õ µ× 3 ¶‚˘ ¶˙‚ µ ß które ˙ ¾Ø µ µ ` ¿ Ü À ¾ ¿ ‰”
ÿ
pionowe (w ¨ ˘ ¶ · …¸…˜ µ ¾ ˜ Â É » · ¨ É ˘ »…˚ ˙ ‰˜¸ Ì
X)
ÿ poziomy (w ¨ ˘ ¶ · …¸…˜ µ ¾ ˜ Â É » · ¨ É ˘ »…˚ ˙ ‰˜¸ Ì
Z)
ÿ
poziome (w ¨ ˘ ¶ · …¸…˜ µ ¾ XZ ˜ Â É » · ¨ É ˘ »…˚ ˙ ‰˜¸ Ì Ý
W przypadku ”‰ · » ` ¸ ¿ µ ¨ ˘ ¶ · µ ¸ Ì
(rama 2D i krata 2D) aktywne · Ü
tylko dwie ¨ µ ¾ » · ¾ ¶‚˘ ¶˙‚ µ ß
dla ç Ł ˇ ì î
-
i trzecia. W przypadku
cylindrycznych w ˆ É »‰ ¾ ¿ ¸…˚ Ö ¸ µ
okna
dialogowego
Radialnie, Kütowo i Ù · •¶• µ ¶‚˘ ¶˙‚¶ ¿ ¾ ·
tylko dla
3D).
© Robobat
www.robobat.com
W ˙ À ¾ ¿ ¸ ˚ Ö ¸ µ okna dialogowego ¶¿ ˙ ` ¿ Ü
ÿ
159676473.005.png 159676473.006.png 159676473.007.png 159676473.008.png
 
strona: 70
ROBOT Millennium wersja 20.1 - !"# $ % & ’( $ )"# $ *
Poszczególne zakûadki sÿ identyczne. Proces definiowania poziomów, osi poziomych i pionowych jest
identyczny. Uýytkownik wypeûnia pola edycyjne: POZYCJA, LICZBA POWTÓRZE÷ i ROZSTAW.
Aby wygenerowaþ tak zdefiniowane osie/poziomy, naleýy nacisnÿþ klawisz Wstaw. Utworzone
osie/poziomy zostanÿ dopisane do listy, w której w kolejnych kolumnach büdÿ wpisywane: nazwa
osi/poziomu (etykieta) oraz pozycja w globalnym ukûadzie wspóûrzüdnych.
W przypadku definicji osi za pomocÿ opcji Osie dowolne naleýy wybraþ typ osi: odcinek, +,-+./0 12 345
na SMT : O 78 9 U 8 V :U 3 U 6Q R MNM 87 N V Q W
osie A > BC @ DEBFG H @ I = ? > JKL E LL
. Naciùniücie tego klawisza powoduje utworzenie osi
w modelu konstrukcji prütów i linii (krawüdzi
utworzonych M5 9 U 6 OX 8 2D 345 3D).
Nazwü osi moýna wybraþ w polu Numeracja; domyùlnie dla osi pionowych nazwy sÿ A,B,C..., a dla
poziomów/osi poziomych 1,2,3 ... . Istnieje równieý moýliwoùþ definiowania wûasnej numeracji
poziomów/osi. Aby tego dokonaþ, naleýy:
ÿ okreùliþ poûoýenie osi/poziomu
ÿ w polu Numeracja wybraþ opcjü Definiuj
ÿ w polu znajdujÿcym siü w dolnej czüùci okna dialogowego (jest dostüpne dopiero po wybraniu
Definiuj) podaþ opis definiowanej osi/poziomu; przykûadowo po wpisaniu nazwy Poziom
generowane büdÿ nazwy Poziom1, Poziom2 Y
ÿ nacisnÿþ klawisz Wstaw.
tego
dokonaþ, naleýy z listy Numeracja wybraþ opcjü _ 2 . 1 /‘a . Zmienna %v, która sûuýy do generacji
np. Z[ \]
6.5 itp.
nazwy osi zaleýnie od jej poûoýenia, moýe zostaþ takýe uýyta w definicji wûasnej nazwy poziomów.
Aby usunÿþ dowolnÿ où/poziom, naleýy podùwietliþ wybranÿ où/poziom znajdujÿcÿ siü na liùcie i
nacisnÿþ klawisz < bc d
. Gdy uýytkownik chce usunÿþ wszystkie osie/poziomy, to powinien kliknÿþ
.
Naciùniücie klawisza g B @?h E L i powoduje wyróýnienie (où przedstawiona jest grubÿ kreskÿ) wybranej
osi na liùcie zdefiniowanych osi konstrukcji. W tabeli przy wyróýnionej osi pojawia siü symbol öXõ.
Osie znajdujÿce siü na liùcie sÿ zawsze wyùwietlane w porzÿdku alfabetycznym, odpowiadajÿcym
narastajÿcej wspóûrzüdnej definiujÿcej osie.
Poûoýenie kartezjaúskich osi konstrukcyjnych moýe byþ modyfikowane wraz ze wszystkimi czüùciami
konstrukcji leýÿcymi na niej. Aby rozpoczÿþ modyfikacjü osi konstrukcji, naleýy umieùciþ kursor na
opisie osi (opis zostanie podùwietlony), a nastüpnie po naciùniüciu prawego klawisza myszki wybraþ
opcjü _ - 2 ‘j k l/‘j k
obiektu z menu 6MN O U 6 : O M 8Um M[
W programie istnieje równieý moýliwoùþ wyboru elementów konstrukcji przy pomocy zdefiniowanej
siatki osi konstrukcji. Opcja sûuýÿca temu celowi dostüpna jest z menu poprzez 8V 5 P 7 N 9 U komendy
3.3. Model konstrukcji - s t s u s v w x y z{ w| } s
Definicja geometrii modelu konstrukcji prütowej polega na okreùleniu poûoýenia wüzûów i prütów
oraz charakterystyk prütów. Oddzielna definicja wüzûów nie jest konieczna; definicja prüta
powoduje jednoczesne utworzenie poczÿtkowego i koúcowego wüzûa prüta. Z tego powodu opisany
zostanie sposób definiowania prütów. Moýna tego dokonaþ poprzez:
ÿ
komendy menu Geometria / . ˆ 1
ÿ naciùniücie ikony
z paska narzüdzi Definicja konstrukcji
© Robobat
prosta. Nastüpnie naleýy zdefiniowaþ dwa punkty definiujÿce où. Jeýeli punkty sÿ definiowane
graficznie za pomocÿ myszy, to où jest automatycznie dopisywana do listy utworzonych osi
konstrukcji. Jeýeli uýytkownik wpisuje wspóûrzüdne punktów w oknie dialogowym, to aby où zostaûa
dopisana do listy osi, naleýy nacisnÿþ klawisz Wstaw.
Jeýeli wybrana jest opcja Osie dowolne, to w górnej czüùci okna dialogowego znajduje siü dodatkowy
Dodatkowo istnieje moýliwoùþ nadania nazwy osi konstrukcji (w szczególnoùci nazw osi w kierunku
Z - kondygnacji konstrukcji) odpowiadajÿcej poûoýeniu osi 6MN : OP 46Q R9
Edycja / n opqorp specjalnie / Osiami konstrukcji.
3.3.1.
159676473.009.png 159676473.010.png 159676473.011.png
 
ROBOT Millennium wersja 20.1 - Š Œ Ž‘ ’“ •–— ‹˜‘ ’“™
strona: 71
ÿ š œ žŸ   ¡
ekranu
(w przypadku ekranu §⁄ ¤'ƒ
i ¢£⁄¥ ƒ
ekran monitora «‹ žŸ   ¡
podzielony na trzy ® ¯° ® †‡
edytor graficzny · µ ¶• ‚† †”»… ®
definiowanie ¾ ¶¿ À `  · ¾® »† ˆ
okno
dialogowe ˜ ¯˘˙ ¨ É ˚ œ ¸ Ì ¯˝ oraz
zdefiniowane °¯ Ñ · ˛  ° ` ¾ ¶¿ À `  · ¾® »† ÒÓ
Po „‰ ˛  ¿ · ` ˇ» ¶— ® »†
na ekranie —¶ »” †” À ° pokazane —¶¿ ˇ»
okno dialogowe.
Oprócz informacji o numerze, poczÿtkowym i koúcowym wüøle prüta w powyýszym oknie dialogowym
istnieje moýliwoùþ podania nastüpujÿcych, dodatkowych informacji o charakterystyce prüta:
ÿ typ prüta - wykorzystywany podczas obliczeú normowych prütów konstrukcji (wymiarowanie,
weryfikacja prütów konstrukcji ze wzglüdu na warunki normowe)
ÿ Ô ¡ Õ Ö×
Dodatkowo w górnej czüùci okna dialogowego znajduje siü niedostüpne pole Nazwa zawierajÿce
podglÿd nazwy utworzonej zgodnie z wybranÿ skûadniÿ w oknie dialogowym Nazwy Ø Ì ¯˝ Ù Ú
/
obiektów. Domyùlnie skûadnia nazwy prüta jest okreùlona przez zmienne: %t_%n i %t_%s, gdzie:
%t - nazwa typu prüta
%n - numer « œ  ¡ Õ ˚
- nazwa Ô ¡ Õ « × ˚ dla prüta lub gruboùci dla panela.
Dodatkowo mogÿ byþ równieý wykorzystane nastüpujÿce zmienne:
%i - numer wüzûa poczÿtkowego prüta
- numer wüzûa koúcowego prüta
%m - nazwa materiaûu dla prüta lub panela.
Naciùniücie klawisza (...) znajdujÿcego siü na prawo od pola Nazwa Ô « š « Ü ˚ × e otwarcie okna
UWAGA: W â ª äåæ ç
wyboru: Typ prÿta i Przekrój). Ich naciýniÿcie powoduje otwarcie odpowiednio okna
dialogowego Nowy ˝ ð Ø Ø Ì ¯˝æ lub Nowy profil, w których okreýlony moþe zostaú
okna dialogowego znajdujü siÿ dwa klawisze (...) (na prawo od íî ï
© Robobat
www.robobat.com
poprzeczny prüta (profil)
ÿ materiaû domyùlny (to pole nie jest dostüpne; prezentowany jest w nim materiaû zdefiniowany dla
wybranego profilu prüta).
dialogowego Nazwy ØÌ ¯˝ ÙÚ ÝÞßà ˙Æ˝ ÙÚ , w którym zdefiniowana moýe zostaþ nowa skûadnia nazwy
prütów.
nowy typ prÿta lub nowy profil. Zdefiniowane typy prÿta lub profili dodawane sü
odpowiednio do list aktywnych typów prÿtów lub profili.
159676473.012.png 159676473.013.png 159676473.014.png 159676473.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin