WYKAZ LITERATURY Z ZAKRESU HOTELARSTWA.pdf

(160 KB) Pobierz
Microsoft Word - Cz.doc
WYKAZ LITERATURY Z ZAKRESU HOTELARSTWA
Z LAT 1980-2005
Hotelarstwo jest nieodzown i jedn z podstawowych domen przemysłu
turystycznego, a usługi hotelarskie nierozłczn czci wikszoci produktów
turystycznych. Same za obiekty hotelarskie s jedn z waniejszych czci
składowych zagospodarowania turystycznego. W obiektach tych podejmuj prac
osoby przygotowane teoretycznie i praktycznie. Korzystaj one z olbrzymiego
dorobku i dowiadcze polskich hotelarzy (zarówno praktyków, jak i teoretyków).
Mimo wielu szkół o charakterze turystyczno-hotelarskim, które w ostatnim
okresie rozwijaj si bardzo dynamicznie, wci odczuwalny jest na rynku brak
publikacji zwizanych z bran. Szybka dezaktualizacja danych, zmieniajce si
przepisy prawa, a take postp techniczny powoduj, e opracowania dotyczce
hotelarstwa podejmowane s jedynie przy „okazji”. Autorami wielu publikacji s
geografowie, ekonomici, historycy, pracownicy naukowi Akademii Rolniczych i
Politechnik. Tak wielkie zrónicowanie w dziedzinie nauki powoduje, e osoba
zainteresowana bran hotelarsk musi wiele czasu powici na odnalezienie
interesujcych go zagadnie. Dlatego te powstała potrzeba zaprezentowania,
chociaby na potrzeby dydaktyczne szkół, publikacji zwizanych z hotelarstwem.
Przy opracowywaniu wykazu literatury autorzy skorzystali z dostpnych im na
rynku ksigarskim pozycji. W celu czytelniejszego i szybszego odnalezienia haseł
interesujcych czytelnika publikacje zostały zgrupowane w 11 kategorii
tematycznych:
I. agroturystyka,
II. ekonomika (marketing, zarzdzanie, rachunkowo, jako usług),
III. historia hotelarstwa,
IV. kongresy i konferencje w obiektach hotelarskich,
V. monografia obiektu,
VI. organizacja i technika pracy,
VII. organizacje hotelarskie i działajce na rzecz hotelarstwa,
VIII. powie literacka,
IX. systemy, łacuchy hotelowe, lokalizacja i rozmieszczenie bazy noclegowej,
X. wyposaenie bazy noclegowej,
XI. zagadnienia ogólne.
Kada omówiona pozycja literatury poza autorem, tytułem, wydawnictwem,
rokiem i miejscem wydania zawiera słowa kluczowe.
I. Agroturystyka
1. Bimberg H., Majewski J., 1994, Wakacje na wsi. Poradnik dla rolników
rozpoczynajcych biznes turystyczny, Instytut Macieja Rataja, Warszawa
Przygotowanie noclegów, rodzaje zakwaterowania, pokoje, mieszkania wczasowe, domek letniskowy,
kemping, pomieszczenie towarzyszce, segmentacja klientów
2. Drzewiecki M., 1995, Agroturystyka – uwarunkowania – działania, , OPO, Bydgoszcz
Pogldy terminologiczne zwizane z agroturystyk, rodzaje usług agroturystycznych, agroturystyka w
krajach europejskich, historia agroturystyki, rozmiar i rozmieszczenie agroturystyki w Polsce,
zagospodarowanie gospodarstw agroturystycznych, organizacja agroturystyki w Polsce i Europie,
marketing, przepisy prawne, kategoryzacja
3. Drzewiecki M., 2001, Podstawy agroturystyki , OPO, Bydgoszcz
Pogldy terminologiczne zwizane z agroturystyk, usytuowanie agroturystyki w układzie
przestrzenno – funkcjonalnym, rodzaje usług agroturystycznych, agroturystyka w krajach
europejskich, rozmiar i rozmieszczenie agroturystyki w Polsce, sposoby wykorzystania zwierzt
domowych w usługach, zagospodarowanie gospodarstw agroturystycznych, funkcje uytkowe i
estetyczne zieleni, organizacja agroturystyki w Polsce i Europie, marketing, przepisy prawne,
kategoryzacja
4. Kmita E., 1997, Jak sprosta wymogom systemu kategoryzacji wiejskiej bazy
noclegowej, Poradnik dla kwaterodawców, Polska Federacja Turystyki Wiejskiej
„Gospodarstwa Gocinne”, Kraków
Rodzaje bazy noclegowej, system kategoryzacji wiejskiej bazy noclegowej, wymagania dla
poszczególnych rodzajów wiejskiej bazy noclegowej
5. Praca zbiorowa pod redakcj K. Herbsta, 2002, Agroturystyka – materiały
szkoleniowe, Warszawa
Uwarunkowania prawne podejmowania działalnoci, marketing i zarzdzanie, wymagania dla bazy
noclegowej, instrumenty zarzdzania, region agroturystyczny, ródła finansowania przedsiwzi w
agroturystyce
6. Praca zbiorowa pod redakcj K. Młynarczyka, 2002, Agroturystyka, Wydawnictwo
Uniwersytetu Warmisko-Mazurskiego, Olsztyn
Baza agroturystyczna – rodzaje, ocena jakoci, zasady adaptacji i rozbudowy, zabytkowe
budownictwo wiejskie, ywienie turystów, uwarunkowania ekonomiczne i marketingowe działalnoci
agroturystycznej, rekreacja ruchowa i wpływ aktywnoci fizycznej na zdrowie, atrakcje turystyczne w
agroturystyce, doradztwo rolnicze, organizacje wspierajce rozwój agroturystyki
7. Praca zbiorowa pod redakcj W. Mroza, 2004, Rekreacja i turystyka konna w
gospodarstwie agroturystycznym – poradnik, Wydawnictwo Fundacja Programów
Pomocy dla Rolnictwa, Instytut Turystyki – Oddział w Krakowie, Kraków
Uytkowanie konia w turystyce, ywienie, pomieszczenia dla koni, podkuwanie, rymarstwo, marketing
usług agroturystycznych, biznes plan dla działalnoci agroturystycznej, jako usług w turystyce
wiejskiej
8. Sikora J., 1999, Organizacja ruchu turystycznego na wsi , WSiP Warszawa
Usługa hotelarska, rodzaje bazy noclegowej, kategoryzacja bazy, kalkulacja kosztów, pozyskiwanie
goci, rezerwacja miejsc noclegowych, niezbdna dokumentacja
II. Ekonomika (marketing, zarz dzanie, rachunkowo ,
jako usług)
1. Bałkowski Z., Baworowski J., 1986, Hotelarstwo , cz.2, WSiP, Warszawa
Zarzdzanie przedsibiorstwem, rodki gospodarowania, planowanie działalnoci gospodarczej,
sprawozdawczo i analiza działalnoci przedsibiorstwa, prawo w hotelarstwie
2. Biczysko W., Tauber R.D., 2003, Zarz dzanie finansami w hotelarstwie, gastronomii i
turystyce. Wybrane zagadnienia w teorii i praktyce. Materiały pomocne do wykładów i
wicze . Wysza Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu, Pozna
Zarzdzanie finansami przedsibiorstw, warto pienidza w czasie, sprawozdania finansowe, jako
podstawa analizy finansowej, planowanie finansowe, analiza sprawozda w działalnoci turystyczno-
hotelarskiej i gastronomicznej, gospodarka kapitałem obrotowym, system podatkowy
3. Bujanowski Z., Dobosz-Bujanowska K., 2000, Podstawowe zagadnienia organizacji i
zarz dzania na przykładzie obiektów hotelarskich, Zeszyt 1 – Planowanie, Wysza
Szkoła Hotelarstwa, Gastronomii i Turystyki w Warszawie, Warszawa
Korzenie współczesnego zarzdzania, etapy planowania, rodzaje planów, hierarchia planów,
zarzdzanie przez cele, podejmowanie decyzji, rodzaje decyzji, warunki podejmowania decyzji
4. Bujanowski Z., Dobosz-Bujanowska K., 2000, Podstawowe zagadnienia organizacji i
zarz dzania na przykładzie obiektów hotelarskich, Zeszyt 2 – Organizowanie,
Wysza Szkoła Hotelarstwa, Gastronomii i Turystyki w Warszawie, Warszawa
Historyczne pogldy na zagadnienia struktury organizacyjnej, etapy procesu organizowania,
stanowiska pracy i specjalizacja pracy, czas pracy, zadania menaderów realizujcych kierownicz
funkcj organizowania, struktura organizacyjna i jej rodzaje, sytuacyjne podejcie do projektowania
organizacji, struktura nieformalna, koordynacja, projektowanie struktur idealnych, cykl ycia
organizacji, delegowanie uprawnie, centralizacja i decentralizacja struktury, władza – ródła, rodzaje
i przywództwo, zmiany w organizacji, kultura organizacji
5. Gworys W., Kornak A.S., Szeremeta R., 2000, Jak kierowa hotelami i innymi
obiektami noclegowymi , Wysza Szkoła Hotelarstwa i Turystyki w Czstochowie,
Czstochowa
Hotel jako przedsibiorstwo, regulacja prawne i społeczne hoteli, kierowanie hotelami, zarzdzanie
jakoci, marketing wewntrzny, badania i analizy wspomagajce kierownictwo hotelu, cena,
promocja działalnoci
6. Harris P., 1995, Planowanie zysku w hotelarstwie , PWE, Warszawa
Rachunek wyników finansowych, wskaniki ekonomiczne, zysk, cena, budet.
7. Janiszewski S., Kołaczyk Z., Pietraszewski M., 2000, Rachunkowo
przedsi biorstwa gastronomiczno – hotelarskiego, Wydawnictwo eMPi 2 Materiały i
podrczniki Mariana Pietraszewskiego, Pozna
Działalno gastronomiczno- hotelarska, podstawy rachunkowoci, rachunkowo w przedsibiorstwie
gastronomiczno-hotelarskim – ewidencja rodków pieninych, rachunków, materiałów i towarów,
majtku trwałego, kosztów w działalnoci gastronomiczno-hotelarskiej, wyniku finansowego, kapitału,
zasady sprawozdawczoci finansowej, formy uproszczonej ewidencji
8. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2002, Produkt turystyczny albo jak
organizowa poznawanie wiata, Podr cznik i przewodnik do wicze , Wydawnictwo
UŁ, Łód
Historia rozwoju produktu turystycznego, elementy produktu turystycznego, usługa hotelarska jako
produkt turystyczny, cykl ycia i promocja produktu
9. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2005, Produkt turystyczny, Pomysł,
Organizacja, Zarz dzanie, PWE, Warszawa
Kamienie milowe w rozwoju turystyki, etapy powstawania produktu turystycznego, usługa hotelarska
jako produkt turystyczny, cykl ycia, promocja, dystrybucja, badania marketingowe produktu
10. Knowels T, 2001, Z arz dzanie hotelarstwem i gastronomi , PWE, Warszawa
Przemysł turystyczny, poda i popyt usługi noclegowe, turystyczne, usługi hotelarskie krajach
europejskich i Ameryce Północnej, sieci hotelowe, kontrakty menederskie, struktura organizacyjna
hotelu, struktura zarzdzania, analiza opłacalnoci inwestycji hotelarskiej, uruchamianie obiektu
hotelarskiego, kontrakty budowlane, zarzdzanie finansami hotelu, zarzdzanie biec działalnoci
hotelu, zarzdzanie zasobami ludzkimi, przepisy prawne dotyczce funkcjonowania firm
gastronomicznych, restauracje i bary fast food, przemysł piwowarski, rekreacja w czasie wolnym w
hotelu
11. Koman S., Kubicki M., 1996, Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy , Polskie Hotele sp.
z o.o., Warszawa
Organizacja hotelarstwa w Polsce, współpraca z bankiem, zarzdzanie ekonomiczne w hotelarstwie,
marketing w hotelarstwie, umowa hotelowa w wietle prawa, gospodarka rodkami rzeczowymi i
potencjałem ludzkim, zmiany własnociowe i ich wpływ na zarzdzanie
12. Kornak A.S., 1994, Jak kierowa hotelami i innymi obiektami noclegowymi?
Management i marketing w praktyce , Wydawnictwo Fundacji Rozwoju
Przedsibiorczoci w Łodzi, Łód
Rodzaje zakładów hotelarskich, rodzaje hoteli, rodzaje struktur organizacyjnych w hotelu, organizacja
marketingu w pojedynczym hotelu łacuchu hotelowym, stanowiska pracy w hotelach, proces pracy w
hotelu, analiza osobowa, kapitał i finanse w hotelu, cena, kreowanie produktu, negocjacje, umowy,
promocja, reklama
13. Kota R., Sojak S., 1999, Rachunkowo zarz dcza w hotelarstwie i gastronomii,
PWN, Warszawa
Cechy charakterystyczne brany hotelarskiej i gastronomicznej, koszty stałe i zmienne, próg
rentownoci, wraliwo zysku, zarzdzanie zyskiem, polityka cenowa, budetowanie całokształtu w
krótkim okresie, zarzdzanie kosztami w cyklu gastronomicznym, rentowno w gastronomii i
hotelarstwie, wskaniki działalnoci hotelarskiej i gastronomicznej, sprawozdanie finansowe,
zarzdzanie kapitałem pracujcym, decyzje inwestycyjne
14. Kwiatkowski W., 1997, Marketing w hotelach , Orodek Doskonalenia Kadr Orbis,
Warszawa
Rynek hotelowy, elementy i funkcje marketingu, ocena sytuacji na rynku, plan marketingowy, badania
marketingowe, personel, kontrola marketingowa, analiza operacyjna, rachunkowo zarzdcza, cena,
jako usług
15. Nowakowski M., 2000, Obiekt hotelarski jako przedsi biorstwo , Górnolska Wysza
Szkoła Handlowa, Katowice
Usługa hotelarska, klasyfikacje hoteli, kadry w hotelarstwie, zespół funkcjonalny hotelu, marketing,
zarzdzanie obiektem
16. Oparka S., Nowicka T., Klepacka B 2003, Organizacja i technika pracy w
hotelarstwie. Cz II , Wydawnictwo Maria, Polanica Zdrój.
Analiza SWOT, prognozowanie sprzeday usług hotelarskich, biznes plan, kapitał zagraniczny
przedsibiorstwa, wskaniki brany turystycznej, promocja gmin i miast turystycznych
17. Piasta J., Czech J., 1996, Marketing w hotelarstwie , AJJ, Marketing Concept,
Warszawa
Hotel, usługa hotelarska, jako usługi hotelarskiej, ceny w hotelarstwie, promocja, sprzeda usług
hotelarskich, plan marketingowy, badania marketingowe
18. Popielas J.P., Tauber R.D., 2000, Logistyka w obiektach hotelowych oraz
gastronomicznych, Wysza Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu, Pozna
Podstawy zarzdzania logistycznego przedsibiorstwem, klient w logistyce stymulatorem działa i
kosztów, koszty logistyczne, planowanie w logistyce, struktura logistyki, kształt i zastosowanie,
strategie logistyczne, zarzdzanie zapasami
19. Praca zbiorowa, 1999, System Zapewnienia Jako ci wg norm serii ISO 9000.
Racjonalna organizacja stanowisk pracy. Wymogi bezpiecze stwa i higieny, Polskie
Zrzeszenie Hoteli, Warszawa
Zgłoś jeśli naruszono regulamin