Anna_staz.doc

(104 KB) Pobierz
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU



Zespół Szkół Licealnych w Olecku

 

 

 

ANNA  KOWALSKA

 

 

 

 

 

SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU  ROZWOJU  ZAWODOWEGO

NAUCZYCIELA STAŻYSTY

01.09.2010r. – 31.05.2011r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel stażysta: mgr Anna Kowalska

Dyrektor  szkoły: mgr Antoni Nowacki

Opiekun stażu: mgr Jan Grzyb

Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2010r.

Data zakończenia stażu: 31.05.2011r.


Staż wymagany prawem oświatowym na stopień nauczyciela kontraktowego rozpoczęłam w dniu 01.09.2010r. na stanowisku nauczyciela przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Licealnych w Olecku. Jestem nauczycielem zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadam wykształcenie wyższe zawodowe – mgr inż. ogrodnictwa. Prowadzę zajęcia
w klasach ITa i IITa z przedmiotów: „Podstawy architektury krajobrazu”, „Rośliny ozdobne” oraz zajęcia praktyczne. Opracowany przeze mnie plan rozwoju zawodowego przy współpracy
z opiekunem stażu został zatwierdzony do realizacji na okres 9 miesięcy – niniejsze sprawozdanie zawiera opis moich działań w okresie od 01.09.2010r. do 31.05.2011r.

Działania podejmowane w okresie stażu przedstawiłam zgodnie z wymaganiami  Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego  przez nauczycieli.

 

I. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły:

1.      Poznawanie przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły

Zapoznałam się z aktami prawnymi dotyczącymi awansu zawodowego, poprzez analizę przepisów prawa oświatowego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01.12. 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczyciela, ustawa - Karta Nauczyciela) oraz skonstruowałam we współpracy z opiekunem stażu plan rozwoju zawodowego uwzględniający powinności oraz wymagania na stopień nauczyciela kontraktowego.. Poznałam  główne akty prawne regulujące pracę szkoły: statut szkoły, wewnątrzszkolny system oceniania, regulamin pracy rady pedagogicznej, program rozwoju szkoły, szkolny program wychowawczy, szkolny program profilaktyki oraz  akty zewnętrzne: Ustawę o systemie oświaty, Ustawę – Kartę Nauczyciela, Kodeks Pracy, ustawę o związkach zawodowych oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, m.in. w sprawie ramowych planów nauczania, w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz, w sprawie organizacji roku szkolnego, w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

Zapoznanie się z wymienionymi dokumentami pomogło mi zrozumieć funkcjonowanie szkoły w oparciu o przepisy prawne. Poznałam podstawę programową, wymagania edukacyjne, standardy egzaminacyjne, zasady przeprowadzania egzaminów zewnętrznych i wewnętrznych. Poprzez udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz w spotkaniach i pracach podejmowanych przez zespół nauczycieli przedmiotów zawodowych nabyłam nowe wiadomości
i umiejętności niezbędne do pracy w charakterze nauczyciela. Uczestniczyłam w pracach organów szkoły, związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z niej zadań. Na bieżąco zapoznawałam się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami i zastępstwami.

Na początku roku szkolnego nawiązałam współpracę z moim opiekunem stażu
– mgr. Janem Grzybem. Wspólnie zostały ustalone zasady współpracy między stażystą
a opiekunem, ustalono harmonogram zajęć edukacyjnych prowadzonych przez stażystę
w obecności opiekuna, dyrektora lub doradcy metodycznego. Uzyskane od opiekuna stażu wskazówki, uwagi i opinie starałam się na bieżąco wprowadzać do realizacji.

 

 

2.      Poznanie sposobu prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole

 

Zapoznałam się Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, umiem prawidłowo dokumentować realizację moich działań w szkole: w dziennikach lekcyjnych, arkuszach ocen. Opracowałam plany wynikowe z przedmiotów: „Podstawy architektury krajobrazu oraz Rośliny ozdobne” dla klas ITa i IITa oraz przedmiotowe systemy oceniania z tych przedmiotów. W okresie stażu dokumentowałam realizowane działania w postaci: zaświadczeń
z odbytych szkoleń, konspektów przeprowadzonych lekcji, arkuszy hospitacji lekcji przeprowadzonych przez innych nauczycieli, w których uczestniczyłam jako obserwator.

 

3.      Poznawanie przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy w szkole:

Zapoznałam się z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny
w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach z 31 grudnia 2002r.) oraz zasadami bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem. Zapoznałam się z zasadami ochrony przeciwpożarowej oraz zasadami ewakuacji na wypadek pożaru lub katastrofy. Uczestniczyłam
w szkoleniu. „Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej” w dniu 07.02.2008r. Poznałam także zasady bhp i regulaminy podczas organizacji wycieczek szkolnych, organizacji imprez turystycznych i biwaków.. Analiza tych przepisów uświadomiła mi potencjalne źródła zagrożenia oraz sposób postępowania w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach.

 

II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły

 

1.      Zapoznanie z programem nauczania

W ramach tego zadania zapoznałam się z podstawa programową oraz programem nauczania przedmiotów: Podstawy architektury krajobrazu i Rośliny ozdobne. Opracowałam plany wynikowe w oparciu o podstawę programowa i program nauczania. Zapoznałam się także
z podręcznikiem oraz z pozostałą literaturą: innymi podręcznikami, zeszytami ćwiczeń
i poradnikami dla nauczycieli oraz literatura fachową z dziedziny tych przedmiotów.

 

2.      Uczestnictwo w wewnątrzszkolnych oraz zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli

W okresie stażu uczestniczyłam w następujących szkoleniach w celu podwyższenia moich kompetencji pedagogicznych:

·         13 września 2010r. - ,,Awans i rozwój zawodowy nauczyciela stażysty i kontraktowego”, MODN w Ełku - mgr Jan Grzyb;

·         17 września 2010r. - ,,Plany wynikowe i przedmiotowe systemy oceniania – zasady formułowania”, MODN w Ełku - mgr Anna Pogorzelska;

·         19 września 2010r. - „Rozkład materiału, a plan wynikowy przedmiotów zawodowych”, MODN w Ełku - mgr inż. Zenon Lenkowski;

·         22 października 2010r. - ,,Doskonalenie umiejętności wychowawczych”, MODN w Ełku - mgr Hanna Zienkiewicz;

·         30 października 2010r. – „Rozwijanie zdolności i twórczego myślenia u uczniów – praca
z uczniem zdolnym”, WMODN Filia w Ełku - mgr Małgorzata Burba;

·         12 listopada 2010r. - ,,System oceniania zewnętrznego i analizowanie wyników egzaminowania zewnętrznego”, MODN w Ełku - mgr Anna Pogorzelska;

·         12 grudnia 2010 - ,,Podstawy prawa oświatowego”, MODN w Ełku - mgr Jan Grzyb;

·         30 stycznia 2011„Prawo oświatowe w praktyce szkolnej”, MODN w Ełku - Jan Grzyb;

·         29 stycznia 2011 – „Ocenianie kształtujące”, MODN w Ełku –  E. Milewska, A. Kisiel;

·         07 lutego 2011 – „Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej” – MODN, Olmedica;

·         19 maja 2011 – „Prezentacja dorobku zawodowego przed komisją kwalifikacyjna
                                 i egzaminacyjną – MODN w Ełku;

Udział w szkoleniach umożliwił mi poznanie procedur osiągania awansu zawodowego. Poznałam szczegółowo przepisy dotyczące prawa oświatowego i jego zastosowanie w szkole, poszerzyłam swoją wiedzę w zakresie tworzenia PSO i planów wynikowych oraz miałam okazję udoskonalić metody pracy dydaktycznej i wychowawczej  z uczniem. Poznałam ideę wprowadzania i stosowania oceniania kształtującego w praktyce szkolnej, nabyłam umiejętności udzielania pomocy przedmedycznej w razie wypadku.

Swoją wiedzę poszerzałam także uczestnicząc w szkoleniach Rady Pedagogicznej i biorąc udział w pracach zespołu przedmiotowego. Systematycznie czytam czasopisma o tematyce zawodowej: „Ogrody”, „Mój piękny ogród”, „Kwietnik”, „Działkowiec”. W ramach samokształcenia korzystałam także z książek: „Rysunek odręczny dla architektów krajobrazu”, „Projektowanie małych form krajobrazu” , które wykorzystuję w pracy dydaktycznej, opracowując zagadnienia do lekcji z przedmiotu „Podstawy architektury krajobrazu”.

 

3.      Uczestnictwo jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omówienie
z prowadzącym obserwowanych zajęć

Podczas realizacji tego zadania brałam udział w 9 lekcjach z następujących przedmiotów: upowszechnianie informacji, przetwarzanie informacji, obsługa konsumenta, język polski
i technologia informacyjna. Poprzez obserwację i omawianie lekcji z nauczycielem prowadzącym wzbogaciłam swoją wiedzę dotyczącą sposobu prowadzenia lekcji, stosowanych metod i form pracy, sposobów diagnozowania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

 

4.      Prowadzenie zajęć z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły,
w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu oraz omówienie ich z osobą,
w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone

W ramach tego zadania przeprowadziłam 9 lekcji w obecności opiekuna stażu, po zajęciach rozmawiałam z opiekunem i dokonywałam analizy przeprowadzonych lekcji. Omówienie moich lekcji przyczyniło się do polepszenia jakości sposobu prowadzenia lekcji.

 

5.      Posługiwanie się technologią informacyjną.

W swojej pracy wykorzystywałam komputer i oprogramowanie Microsoft Office do opracowywania materiałów dydaktycznych dla uczniów (karty pracy, testy) , planów wynikowych, planu rozwoju zawodowego. Korzystałam z zasobów edukacyjnych internetu, zapoznawałam się z aktami prawnymi zamieszczonymi na stronach MEN i kuratorium oświaty (strony: www.men.gov.pl, www.ko.olsztyn.pl, www.scholaris.pl) , poznawałam oferty doskonalenia zamieszczone na stronach ośrodków doskonalenia nauczycieli (www.modn.elk.edu.pl, www.wmodn.olsztyn.pl, www.cen.suwalki.pl).  Korzystałam podczas zajęć z dydaktycznych programów komputerowych,
w szczególności podczas tematyki z zakresu projektowania.

 

 

 

III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy
       ze środowiskiem uczniów

 

1.      Zapoznanie się z programem wychowawczym szkoły

Pogłębiałam wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania problemów wychowawczych poprzez czytelnictwo fachowej literatury oraz udział w szkoleniach, rozmowy z pedagogiem szkolnym i wychowawcami klas. W miarę możliwości starałam się poznać kontekst środowiskowy dotyczący uczniów, których uczę. W swojej pracy byłam życzliwa i otwarta w kontaktach
z uczniami oraz obowiązkowa i rzetelna w wypełnianiu powierzonych obowiązków.

Moje wychowawcze doświadczenie wzbogacali także inni nauczyciele, zwłaszcza pedagog szkolny, doradca metodyczny i wychowawcy, z którymi wymieniałam swoje spostrzeżenia oraz dzieliłam się wątpliwościami.

 

IV. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§ 6 ust. 2 pkt 4)*

1.      Wykaz zajęć obserwowanych:

Lp.

Nauczyciel prowadzący

Przedmiot

Temat lekcji

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin