Scenariusz lekcji dla klasy IV szkoły podstawowej.
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o rymach na podstawie wiersza Jana Brzechwy
pt. „Globus”
1. Cele nauczania:
a)cele główne:
- zapoznanie ucznia z treścią wiersza
- przypomnienie pojęcia rym oraz metod jego tworzenia
b)cele operacyjne:
- uczeń definiuje termin globus
- uczeń zapoznaje się z treścią wiersza
- uczeń opowiada wiersz
- uczeń gromadzi i zapisuje nazwy miast, rzek, gór i dzielnic Polski
- uczeń przy pomocy nauczyciela definiuje pojęcie rym
- uczeń zapisuje w zeszycie definicję rymu
- nauczyciel przypomina metody tworzenia rymu
- uczeń wskazuje rymy w wierszu
- uczeń wypisuje z wiersza rymy do podanych wyrazów
- uczeń podkreśla rymy w wierszu
- uczeń określa dlaczego Polska nie może istnieć bez Warszawy
2. Metody pracy:
a)praca w grupach – 4 grupy – SŁONECZKO
b)kartka z zadaniem – do podanych wyrazów dobierz z wiersza te, które się rymują.
w szkole- Krakowa-
globus- jezioro-
arbuz- wywrócone-
c)pogadanka – co to jest globus?
3. Formy pracy:
indywidualna
grupowa – zróżnicowana
4. Środki dydaktyczne- podręcznik, plansze
5. Tok lekcji:
a)ogniwo wstępne:
- czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności
- pogadanka – co to jest globus?
- zapisanie tematu
b)ogniwo właściwe:
-uczniowie odczytują bajkę i opowiadają ja z pomocą nauczyciela, który zadaje im
odpowiednie pytania
-podział uczniów na 4 grupy –SŁONECZKO – uczniowie gromadzą i zapisują
nazwy miast, rzek, gór i dzielnic Polski
-uczniowie przy pomocy nauczyciela określają co to jest rym i zapisują tą definicje
w zeszycie
-nauczyciel przypomina metody tworzenia rymu
-praca z tekstem – uczniowie wskazują rymy w wierszu, następnie dopasowują je
do podanych wyrazów
c)ogniwo podsumowujące:
- uczniowie podkreślają rymy w książce
- uczniowie określają dlaczego Polska nie może istnieć bez Warszawy
INSPIRACJE