ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE wyk 1.docx

(29 KB) Pobierz

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE, wykład 1                                                       

Dr K. Serafin, Katedra zarządzania przedsiębiorstwem,

Egzamin: Test wielokrotnego wyboru

www.kserafin.neostrada.pl

Hasło dostępowe: lupus in fabula

Egzamin będzie z:

·         Treść wykładu,

MOŻE BYĆ ZERÓWKA!!!!!!!!!!!!!!!:

Ostatni wykład, 13 czerwca- ostatni wykład, możliwość podejścia bez zaliczenia ćwiczeń (jeśli ostatnie ćw. Byłyby po ostatnim wykładzie). Zerówka polegała by na tym, że zaliczamy przedmiot przed sesją, będzie bez treści z ostatniego wykładu, zerówka bez literatury, Z KONSEKWENCJAMI- 50% +1 zaliczenie, od 0-5 pkt., (od 6 do 20 pkt. Bez konsekwencji) wpisywana ocena nast.. 

Na teście nie ma ani cząstkowej oceny, ani pkt. ujemnych.

 

 


Temat: Zarządzanie strategiczne jako proces.

 

Nasze współczesne organizacje proces współczesnego zarządzania organizacjami musi sprostać wielu różnym wyzwaniom, z jakimi w dzisiejszej rzeczywistości się spotykamy. Bowiem to otoczenie identyfikowane jako burzliwe otoczenie, turbulentne, musi być do opanowania przez Pb.

Pb musi posiadać informacje i umiejętność właściwej interpretacji tej informacji na swoją korzyść. Nierzetelna informacja lub zła interpretacja są przyczynami utraty dotychczasowej pozycji, bądź nawet całkowitej eliminacji tej organizacji z rynku przez konkurencję.

 

Informacja bierze się od:

- człowieka (zasoby ludzkie),- najważniejszy zasób organizacji. (Organizacja to ludzie).

 

Informacje wykorzystuje się do myślenia strategicznego, zarządzania strategicznego, planowania i analizy strategicznej, po to by widzieć ten proces funkcjonowania organizacji.

 





                                     - drobne cząstkowe zadania,



                     

                                            

                                   - cele różnego rzędu (stopnia)

                

 

              - sam szczyt- misja (to co chcemy osiągnąć- nasz najważniejszy cel który sobie            wyznaczyliśmy)

 

Strategia- aby dojść do celu, należy wyznaczyć sobie odpowiednią strategię. Przyjmując odpowiednią strategię zmierzamy do realizacji misji.

 

Geneza i rozwój zarządzania strategicznego:

 

zarządzanie strategiczne pojawiło się jako konieczność!!

Wydarzenia które miały istotny wpływ na ewolucję procesu zarządzania:

1.      rozwój nauk (zwłaszcza technicznych) w 2 połowie XIX wieku. Doprowadził do pojawienia się koncepcji naukowego zarządzania (Taylor).

2.      Narodziny kapitalizmu menedżerskiego w poł. XX wieku. (lata ’50). Było to zjawisko społeczne, dużej rangi. Zrodziło się zapotrzebowanie na tzw. zarządzanie profesjonalne. (firmy z małych zaczęły przechodzić w wielkie korporacje, kształtowała się profesjonalna kadra menedżerska).

3.      Dynamiczny wzrost gospodarczy i nowe realia współczesnego biznesu na przełomie (pod koniec) XX i XXI wieku. Zrodził się popyt na tzw. menedżera XXI wieku (menedżera przyszłości, wizjonera w pozytywnym znaczeniu, menedżera który potrafi w dzisiejszych czasach zapewnić organizacji nie tylko je przetrwanie, ale również bezpieczne funkcjonowanie i MOŻLIWOŚĆ OSIĄGNIĘCIA SUKCESU W DŁUGIM OKRESIE CZASU.) Menedżer dba o sprawne i skuteczne sposoby zarządzania organizacją i myśli o sukcesie firmy w długim przedziale czasu. Wtedy konieczne jest już nie zarządzanie, lecz zarządzanie strategiczne. Wykorzystanie wszelkich szans i zagrożeń, daje to możliwość badania wszelkich tendencji jakie będą mięć miejsce w tym burzliwym otoczeniu.

 

Ewolucja koncepcji zarządzania w organizacji:

Dynamika otoczenia

duża

- otoczenie przeszkadzająco- oddziałujące

- orientacja rynkowa

- zarządzanie marketingowe,





- malejąca autonomia przedsiębiorstwa coraz silniej ograniczona przez różnicujące się rynki w kraju i na świecie,

- Kierownik generalista

- lata 1930- 1970              III etap

- otoczenie „burzliwe pole”, turbulentne

- orientacja globalna,

- zarządzanie strategiczne,

- dynamiczna autonomia przedsiębiorstwa wyznaczona przez globalną konkurencję państwa i społeczeństwa,

- superboss- generalista- specjalista

- lata 1970- ?             

IV etap

mała

- otoczenie spokojne, zestrukturyzowane,

- orientacja produkcyjna,

- zarządzanie funkcjonalne,



- duża autonomia przedsiębiorstwa ograniczona głównie przez konkurencję cenową,

- kierownik- specjalista (Taylor)

- lata 1880- 1930

II etap

- otoczenie spokojne, przypadkowe

- orientacja przedsiębiorcza,

- zarządzanie odbywało się przez doświadczenie, intuicję i wyczucie kierownicze,

- bardzo duża autonomia Pb, które uważa się za główny instrument postępu społecznego,

- przedsiębiorca jest z reguły właścicielem

- lata 1820- 1880              I etap

 

                        Wysoki

Niski

Stopień zestrukturyzowania

 

Znane nazwiska w zarządzaniu strategicznym:

·         Igor Ansoff- określił warunki działania Pb umożliwiające funkcjonowanie firmy w sytuacji nieciągłości (trudnej, problemowej dla organizacji sytuacji). Scharakteryzował cztery zasadnicze tendencje działania firmy w sytuacji nieciągłości:

o       wzrost nowości zmiany, stwierdził, że wszelkie ważne wydarzenia wpływające na Pb coraz bardziej odbiegają od wypracowanego przez firmę doświadczenia

o       wzrost intensywności otoczenia- świadomość, konieczność, potrzeba utrzymywania połączeń (relacji, zależności) między przedsiębiorstwem a otoczeniem (wszelkimi podmiotami działającymi w otoczeniu). Pochłania coraz więcej energii i uwagi kierowniczej.

o       wzrost szybkości zmian otoczenia- dynamika otoczenia. Coraz wiecej zmian, i coraz szybciej one zachodzą. Coraz bardziej komplikują życie naszej organizacji.

o       rosnąca złożoność otoczenia- coraz więcej elementów, podmiotów funkcjonuje w otoczeniu. Zależna jest nasza organizacja od innych podmiotów.

W takiej zbiorowości funkcjonuje dzisiaj nasza organizacja (otoczenie turbulentne, konkurencyjne itd.).

 

Proces zarządzania rozpoczyna planowanie strategiczne.

Jest szalenie istotnym obszarem w procesie zarządzania strategicznego.

Przebieg planowania strategicznego.

1.      Zakres zainteresowań

·         Odpowiedzialność naczelnego kierownictwa za opracowania i wdrażania strategii

·         całościowe ujęcie przedsiębiorstwa- formułowanie i wdrażanie strategii

·         Dążenie do zarządzania zmianami

·         Dążenie naczelnego kierownictwa do pełnienia funkcji przywódczych,

·         Zaangażowanie personelu wszystkich szczebli w formułowanie i wdrażanie strategii

·         masowe inwestowanie w nowe technologie.

2.      Stosowane techniki

·         techniki grupowania pracowników wokół celów firmy

·         Jednoznaczne określenie polityki

·         Analiza portfelowa technologii zasobów

·         techniki wyzwalania aktywności pracowniczej,

·         Udział pracowników w zakupie akcji w podziale zysków przedsiębiorstw,

·         Programy doskonalenia o zasięgu ogólnoorganizacyjnym

·         zewnętrzne i wewnętrzne bazy danych

3.      Występujące problemy

·         Jak utrzymać aktywność po przezwyciężeniu kryzysu?

·         Jak uzyskiwać fundusze niezbędne do zakupu nowoczesnych technologii?

·         Sprzeciw szeregowych pracowników i związków zawodowych wobec wysokich premii dla kadr kierowniczych.

·         Ograniczony zasięg programów zmian kultury organizacyjnej

·         trudności w opracowywaniu spójnych programów rozwoju o zasięgu ogólno organizacyjnym

·         Konieczność dogłębnego szkolenia personelu i stałego doskonalenia kadr kierowniczych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Charakterystyka społeczno- ekonomiczna wariantów

 

Cele, środki i sposoby realizacji

Opracowanie wariantów strategii

Luka strategiczna

Analiza otoczenia

 

Prognozy, analizy, scenariusze

·         międzynarodowe,

·         polityczne

·         społeczne

·         demograficzne

·         prawne

·         technologiczne

·         ekonomiczne

·         rynkowe,

·         konkurencyjne

 

szanse,

zagrożenia

Analiza przedsiębiorstwa             

Prognozy i analizy:

·         marketing

·         produkcja

·         badania i rozwój

·         finanse

·         zarządzanie

·         zasoby ludzkie

 

 

 

 

mocne strony

słabe strony

Proces formułowania celów

 

Oczekiwania i aspiracje:

·         Właścicieli

·         kadry kierowniczej

·         pracowników

·         odbiorców

·         dostawców

·         rządu

·         władz lokalnych

·         społeczeństwa

 

 

Misja,

cele kierunkowe,

cele skwantyfikowane

Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie








...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin