Dobra Nowina Alfred Cholewiski SJ Motto ask bowiem jestecie zbawieni przez wiar. A to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga: nie z uczynkw, aby si nikt nie chlubi. Jestemy bowiem Jego dzieem, stworzeni w Chrystusie Jezusie... Ef 2,8-10 Spis treci: 1. Homilia wstpna 3 2. Czas aski -- Kairos 4 3. Kady z nas wybiera -- by dzieckiemBoym, czy by "jak bg" (kerygmat negatywny) 5 4. W ycie kadego z nas Jezus Chrystus kieruje swe czyny -- Dobr Nowin(kerygmat pozytywny) 9 5. Krzy -- Boy sposb na zo 12 6. Co wyrnia chrzecijanina od wyznawcw innych religii? 15 7. Co to znaczy by uczniem JezusaChrystusa? 16 8. Jeszcze o gupstwie i zgorszeniukrzya 18 9. By wierzcym wedug Biblii 19 10. Biblia -- ksiga niosca ycie... 23 11. Kiedy Koci bdzie Kocioem Chrystusa? 28 12. luby 32 13. Ubstwo 33 14. Czysto 35 15. Posuszestwo 36 16. Przeoeska strona posuszestwa 37 17. Co zrobi, by owoc rekolekcji by trway? 37 18. Homilia na zakoczenie rekolekcji 37 1. Homilia wstpna 2Sm 12,1-7a Odkry w sobie grzesznika -- pierwsza liniarekolekcji. Mk 4,1-20 Odkry moc zbawcz -- druga lina rekolekcji. Tym, ktry nawraca jest Duch wity. Jeeli niewspdziaa On z przepowiadajcym i nie dziaa wsuchajcych -- nawrcenie si nie dokona. Na rekolekcjachtrzeba duo zmaga si ze sob, nawet z zastanyminiewygodami. Poprzez te fakty i wydarzenia Bg do nasprzychodzi, wic nie powinny by one powodem do rozpro- szenia,szemrania czy buntu wewntrznego. Szemranie wewntrzne- zabija wszelki gos Ducha witego, nic si wtedy niesyszy. Dzisiejsze sowo Boe wytycza dwie gwne linierekolekcji, po ktrych bdziemy si porusza. Pierwszeczytanie mwice o grzechu Dawida nasuwa nam problem grzechu, zktrym kady z nas si boryka. To jest pierwsza liniarekolekcji -- niezwykle wa- na. O ile nie poczujemy si wobecBoga i blinich grzesznikami, tak serio, eby przyzna racjtake tym, ktrzy nas za takich uwaaj -- grzesznikom, otyle nawrcenie nie nastpi. Rnica bowiem midzy witymi a nie witymi polega natym, e grzesznik obrusza si na czynione mu zarzuty, wityza, jak np. w. Franciszek z Asyu, odpowie: "O bracie,jakie ty masz dobre oko, jak ty mnie dobrze znasz, lecz ja jestemjeszcze gor- szy ni powiedziae". Nam si wydaje, e chrzecijastwo to cige wspinaniesi wzwy. I rzeczywicie, Bg tak pragnie widzie naszdrog, ale On wie, e gdybymy mieli o sobie takie mniemanie,wpadlibymy w samouwielbienie, w pych, tracc wszystkie owocewitoci. Dla- tego zakrywa przed naszymi oczami postp,dajc nam wraenie, e droga do Niego to zsuwanie si wd, do pokory. Pokora za to prawda o sobie. A prawda onas jest taka: "wszyscy jestemy grzesznikami".Tej prawdy przede wszystkim Bg chce nas nauczy. Czytanie mwi o Dawidzie, o ktrym sam Bg powiedzia:"To jest krl wedug mego serca". Popeni onjednak straszne grze- chy: cudzostwo, a potem morderstwo. Saultakich grzechw nie popeni, a jednak Bg go odrzuci. Obajinaczej przeywali swe grzechy. Ten przykad z ycia Dawida mwi nam, e nikt nie moeczu si pewnym i bezpiecznym, by mc powiedzie: jestemwolny od ta- kiego czy innego grzechu. Nie grzeszy -- nie oznaczaby wytre- sowanym w cnocie, stworzy w sobie psychologiczneprzyzwyczaje- nia odsuwajce daleko grzech od moich myli, postawi czynw. Prawdziwie nie grzesz wtedy, gdy trzymamswoj rk w doni Bo- ga i mam wzrok utkwiony w Chrystusie.Jeli zdam si na siebie, zaufam samemu sobie, swemu hartowiducha, wtedy nie mog czu si bezpieczny, daleki od grzechu.Std rodzi si nakaz: "Bd- cie czujni". Historia Dawida uczy nas, e Bg moe nawet uy grzechudo swoich planw. I tu widzimy rnic midzy kim, ktojest na drodze ku chrzecijastwu, a kim, kto idzie wodwrotnym kierun- ku. Kady grzeszy, a Pismow. mwi, e sprawiedliwemu zdarza si tosiedem razy dziennie. Ale pomidzy nim a innym i jest ta- karnica: czowiek, ktremu nie zaley na witoci,grzeszy i ley w grzechu, natomiast sprawiedliwy grzeszy siedemrazy dziennie, lecz zaraz wstaje. I to jest bardzo wane.Tak uczyni Dawid. Saul za nie mg zrozumie swegogrzechu. By nastawiony na kompromis, a z tak postaw nienadawa si do realizacji planw Boych. Dawid by szczery,od razu uzna swj grzech i zaakceptowa wszystko, co Bgchcia z nim uczyni. W ten sposb Dawid uczy si pokory.Wiedzia, e jest zdolny do wszystkiego i nie uwaa siebieza lepszego od ladacznicy, od kogokolwiek. Zdawa sobie spraw,e do wszystkiego byby zdolny, gdyby Pan zdj rk z jegogowy. Ten fundament pokory jest bardzo drogi Bogu. Bgtak kocha pokor, e czasem dopuszcza na pewnego sie- biewitoszka porzdny grzech. A jeli widzi czowiekapysznego, niepoprawnego, z subteln pych, na niego dopuszczagrzech sek- sualny, eby nikogo nie sdzi, i nie uwaa siza lepszego od innych. Tego uczy nas dzi lektura Boakoczca si sowami: "Nie podoba si ten czyn PanuBogu". To zdanie winno rwnie i nas od grzechuodstrasza, kierowa nasze myli ku Panu w co- dziennej probieo wierno, zaufanie i penienie Jego woli. W jaki sposb? Nam si wydaje, e drog do tego jest nasz wysiek, naszes- tarania, praca nad sob, ale tak nie jest. Ewangelia daje nam wodpowiedzi przypowie o ziarnie wsianym w gleb (Mk 4,4b-28)mwic, e ono ronie samo, rolnik nie musi nad nim czuwa,popycha do wzrostu. I to jest obraz Kocioa, ktry za- siaChrystus i ktry ronie Jego moc, a do skoczenia wia- ta.W tym olbrzymim obrazie Kocioa jestem ja yjcy przedBo- giem, tu, a nie gdzie indziej i teraz, a nie w innym czasie. Przypowie ta jest take obrazem naszej historii od chwili- chrztu w. Chrzest bowiem zoy w nas -- niczym w gleb --zia- rno ycia Boego. Nasieniem jest take nasienie naszegochrztu. Ziarno to ma moc i dynamizm. Bg sam dokonuje naszegowzrostu. Jeli zbieramy tak nike rezultaty, jeli jestemyniezadowoleni z naszego ycia wewntrznego to oznacza, ejestemy z gleb. O warunkach niezbdnych do wzrostu ziarna bdziemy rwnie- mwi i to bdzie druga linia w rekolekcjach. Ten czas bdzie- take czasem spenienia si kocowej wypowiedzi z dzisiejszejE- wangelii: "Osobno objania Jezus wszystko swoimuczniom". Jezus bdzie na osobnoci mwi do naszychserc. Szukajmy wic ciszy i samotnoci przed Panem. 2. Czas aski -- Kairos Celem rekolekcji jest nawrcenie, a w Kociele nawrceniedo- konuje si w obliczu krzya -- sowa, ktre przepowiadamier i zmartwychwstanie Pana. W czasie tych rekolekcji masi dokona nasze zbawienie i tylko przyzwolenie na to sowomoe sprawi, e to si stanie. Nawrcenie nie jest zaleneod naszych planw. Jest ono moliwe, gdy Pan woa donawrcenia, dlatego nie wolno odkada adnej okazji napniej, bo moe si ju nie powt- rzy. Rekolekcje sczasem sposobnym, w ktrym Pan przychodzi i woa. We wszystkimjest tajemnicze prowadzenie Pana. Wszystko ma swj czas imiejsce. Ten czas to kairos. Trzeba simodli, eby Pan nas nawrci, eby kairosnie by zmarnowany. Jedynie Bg moe dotkn nasz...
antonif