Sengoku Jidai.pdf

(2692 KB) Pobierz
Microsoft Word - Sengoku Jidai v.0.75.doc
Sengoku Jidai
Podr ħ cznik podstawowy
160425302.005.png 160425302.006.png
Spis tre Ļ ci
Wst ħ p str.3
Tło historyczne str.4
Miejsce i czas akcji str.4
Sengoku Jidai str.4
Ashigaru i samurai str.7
Droga wojownika str.9
Przywódcy klanowi okresu Sengoku Jidai str.12
Bushido
Rozdział 1 - Rozgrywka i przygotowanie do gry str.20
Definicje str.21
Statystyki str.21
Rodzaje oddziałów str.22
Formowanie armii str.22
Tworzenie dowódcy str.24
Rozdział 3 - Bitwa str.25
Czas podczas bitwy str.25
Dowódcy str.25
Inicjatywa str.25
Rozkazy str.26
Ruch str.26
Szar Ň a str.26
Walka w zwarciu str.27
Walka dystansowa str.27
Oderwanie str.28
Morale str.28
Zmiana formacji str.29
Zebranie uciekaj Ģ cych str.29
Odwrót str.29
Rozdział 4 - Technika str.30
Piony str.30
Formacje str.31
Zasada spójno Ļ ci str.32
Rozdział 5 - Pole bitwy str.33
Ukształtowanie terenu str.33
Teren trudny str.33
Teren niedost ħ pny str.33
Budowle str.34
Warunki pogodowe str.34
2
Rozdział 2 - Armia str. 21
160425302.007.png
Wst ħ p
Pomysł stworzenia tej gry bitewnej narodził si ħ z fascynacji tematyk Ģ wojen feudalnej Japonii
poruszon Ģ w dziełach takich jak gra Shogun: Total War, gra fabularna Legenda Pi ħ ciu Kr ħ gów czy
filmy słynnego, japo ı skiego scenarzysty i re Ň ysera Akiry Kurosawy. Nap ħ dem przy jej pisaniu była
moja niezaspokojona ch ħę tworzenia oraz niespełnione ambicje dowódcze, których nie mogłem
spełni ę w rzeczywisto Ļ ci.
Gra ta jest kierowana do zafascynowanych tematyk Ģ oraz tych, których nie sta ę na pi ħ knie wykonane
figurki i drogie podr ħ czniki komercyjnych gier bitewnych.
Chciałem tak Ň e uprzedzi ę wszystkich fanów realistycznych strategii; gra ta jest form Ģ rozrywki a nie
symulatorem pola bitwy. Zasady panuj Ģ ce podczas wojen XVI wiecznej Japonii były bardzo
skomplikowane a odwzorowanie wszystkich czynników wpływaj Ģ cych na ich przebieg jest
niemo Ň liwe. Posługiwanie si ħ uproszczonymi zasadami toczenia bitew oraz symbolicznym
przedstawienie wojsk ma przynie Ļę graczom przyjemno Ļę a nie zniech ħ ci ę ich podczas przegl Ģ dania
setek tabel i długotrwałych zlicze ı wyników potyczek.
Podr ħ cznik ten jest zestawem potrzebnych do gry zasad, skrótowych opisów realiów historycznych
oraz gotowych do druku i własnor ħ cznego przygotowania zestawu figurek potrzebnych do
rozgrywania batalii. Znajdziesz w nim tak Ň e kilka przykładowych scenariuszy oraz porad jak stworzy ę
własne pole bitwy.
Gra jest rozprowadzana za darmo i uzyskiwanie jakichkolwiek zysków z jej rozprowadzania jest
zabronione. Podr ħ cznik mo Ň e zawiera ę ħ dy (zarówno j ħ zykowe jak przekłamania historyczne)
i ka Ň dy, kto taki bł Ģ d odnajdzie proszony jest o kontakt z autorem.
Mam nadzieje, Ň e b ħ dziecie miło sp ħ dza ę czas przy rozgrywaniu batalii Sengoku Jidai tak jak
Jarosław Pyrka
3
sp ħ dzałem go ja.. Miłej zabawy i wielu wygranych bitew!
160425302.008.png
Tło historyczne
Miejsce i czas akcji
Miejscem i czasem gry jest teren wysp archipelagu japo ı skiego okresu Azuchi Momoyama .
(przypadaj Ģ cy na lata 1560-1600) Nazwa pochodzi od rezydencji dwóch ludzi, którzy doprowadzili
do pierwszego w historii zjednoczenia całego kraju - Ody Nobunagi i Toyotomiego Hideyoshiego .
Podobnym znaczeniowo terminem jest Sengoku Jidai – „okres kraju w stanie wojny domowej”.
Sengoku Jidai
Ród Ashikaga ustabilizował si ħ na pozycji shoguna , ale ich rz Ģ dy okazały si ħ krótkie.
Najwi ħ ksza władza le Ň y teraz w gestii lokalnych panów - daymio . Walki o władz ħ s Ģ rzecz Ģ
powszechn Ģ , a wojownicy Ň yj Ģ i walcz Ģ zgodnie z zasadami bushido . Zabójcy s Ģ równie istotni
w przejmowaniu władzy w dobie niepokoju.
Walka wzmogła si ħ od wczesnych lat
XVI w, a Ň do jego ko ı ca. Religia stała
si ħ wa Ň n Ģ kwesti Ģ , gdy Portugalczycy
i Hiszpanie przekroczyli morza Azji,
przynosz Ģ c Chrze Ļ cija ı stwo.
W roku 1338 (pó Ņ ny okres
Muromachi ) Ashikaga Takuji przyj Ģ ł
tytuł shoguna (militarnego dyktatora
Japonii) zaczynaj Ģ c rz Ģ dy Ashikaga
Bakufu . Rz Ģ dził wyspami przez
dwadzie Ļ cia lat, a Ň do swej Ļ mierci
w 1358 roku. Jego syn Yoshiakira
przej Ģ ł władz ħ kontynuuj Ģ c jego lini ħ ,
co osłabiło rz Ģ dy militarne. Wybuchła
Wojna Oninu (1467-77) pomi ħ dzy
klanami Hosokawa i Yamana . Gdy
dekada wojny ko ı czy si ħ , staje si ħ
jasne, Ň e klan Ashikaga nie ma ju Ň
władzy nad rodami Japonii.
Rozpoczyna si ħ okres sengoku .
Kiedy rozpocz Ģ ł si ħ okres sengoku ,
władza shogunatu zmniejsza si ħ
znacznie. Zmiany przyspieszyła kl ħ ska
głodu. Tylko 20 % Japo ı czyków
zajmuje si ħ rolnictwem. W kraju bez
surowców naturalnych ry Ň słu Ň ył jako
pieni Ģ dz oraz towar do wymiany na inne towary. Kiedy liczba ry Ň u zacz ħ ła spada ę , daymio zacz ħ li
zostawia ę go wi ħ cej sobie ni Ň dawa ę shogunowi . Nawet gdy ju Ň przeszła kl ħ ska głodu, bakufu tracił
władz ħ ka Ň dego dnia, gdy lokalni panowie wzmacniali swe pozycje.
4
160425302.001.png 160425302.002.png
Klany takie jak Hojo , Uesugi , Mori , Takeda , Shimazu oraz Imagawa były w posiadaniu ziemi i władzy
od 1560 r. Były one nawet bogatsze ni Ň urz Ģ d centralny. Zatargi mi ħ dzy Uesugi Kenshinem (1530-78)
i Taked Ģ Shingenem (1521-73) przerywały pokój przez kilka dziesi ħ cioleci. Konflikt ten zako ı czył si ħ
wraz ze Ļ mierci Ģ Shingena podczas obl ħŇ enia zamku Noda . Takeda zgin Ģ ł od kuli snajpera. Podobne
potyczki zdarzały si ħ mi ħ dzy innymi klanami, ale konflikt Takeda-Uesugi jest najbardziej znany. Gdy
wzmogły si ħ wojny mi ħ dzy rodami, władza shoguna nad nimi spadła.
Słaby shogunat Ashikaga nie tylko nie był w stanie kontrolowa ę ambitnych daymio . lecz tak Ň e
chłopów, którzy stali si ħ skorzy do buntów. W 1488 około 100 000 prostych ludzi w prowincji Kaga
sprzeciwiło si ħ lokalnemu panu. Ziemi ħ t ħ zacz ħ to nazywa ę " Hyakusho mochi no kuni ", "Prowincj Ģ
rz Ģ dzon Ģ przez chłopów". Przez około sto lat chłopi byli w posiadaniu tego terytorium, a rz Ģ d bał si ħ
ich tak samo jak klasy samurajów.
Gdy walka nasiliła si ħ , jasne stało si ħ , Ň e istniej Ģ Ň ne drogi do zdobycia władzy. Wielu panów
feudalnych po Ļ lubiło dzieci innych wpływowych samurajów, aby utorowa ę sobie drog ħ do kariery.
Wynajmowanie ninja , lub zabójców stało si ħ równie popularne. Wielu sławnych samurajów zgin ħ ło
od miecza ninja , a nie od trafienia w bitwie. Uesugi Kenshi został zabity przez jednego
z wytrenowanych zabójców, pomimo tego, Ň e wielu s Ģ dziło, i Ň umarł na chorob ħ w Ģ troby
spowodowan Ģ wieloletnim piciem sake
(wina z ry Ň u).
Walki trwały do lat 60-tych XVI w., a Ň do
władzy doszedł Oda Nobunaga . Odniósł on
sukces usuwaj Ģ c ostatniego shoguna
Ashikaga i przejmuj Ģ c trzydzie Ļ ci prowincji
na własno Ļę . Jest on znany jako jeden
z "Trzech Reformatorów", którzy
zjednoczyli Japoni ħ . Prawdopodobnie
dokonałby tego dzieła sam, lecz zgin Ģ ł
przedwcze Ļ nie zdradzony przez jednego
ze swych generałów - Akechi Mitsuhide .
Inny z generałów Ody, Toyotomi Hideyoshi ,
b ħ d Ģ cy zarazem jednym z najpot ħŇ niejszych
dowódców, pom Ļ cił Ļ mier ę swego pana
zabijaj Ģ c zdrajc ħ Akechi . Po tym wydarzeniu
Hideyoshi przej Ģ ł władz ħ nad lud Ņ mi Ody i
stał si ħ drugim z "Reformatorów".
Przez nast ħ pne szesna Ļ cie lat Hideyoshi
podbijał inne klany lub wchodził z nimi
w sojusze. Teraz samuraje pomagali
w konsolidacji Japonii. W "Polowaniu
na miecze" (1593) cała bro ı została
skonfiskowana chłopom. Akcja ta miała na
celu przeciwdziałanie buntom prostych ludzi
oraz jasnemu oddzieleni klas. Hideyoshi zacz Ģ ł prze Ļ ladowa ę chrze Ļ cijan i misjonarzy europejskich po
wielu latach akceptacji tej grupy. Jego przesłanki nie były jasne, ale wielu wierzyło, Ň e jego stosunki
z Portugalczykami stały si ħ chłodne.
5
160425302.003.png 160425302.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin