Sengoku Jidai.pdf
(
2692 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Sengoku Jidai v.0.75.doc
Sengoku Jidai
Podr
ħ
cznik podstawowy
Spis tre
Ļ
ci
Wst
ħ
p str.3
Tło historyczne str.4
¶
Miejsce i czas akcji str.4
Sengoku Jidai str.4
¶
Ashigaru i samurai str.7
¶
Droga wojownika str.9
¶
Przywódcy klanowi okresu Sengoku Jidai str.12
Bushido
Rozdział 1 - Rozgrywka i przygotowanie do gry str.20
Definicje str.21
¶
Statystyki str.21
¶
Rodzaje oddziałów str.22
¶
Formowanie armii str.22
¶
Tworzenie dowódcy str.24
Rozdział 3 - Bitwa str.25
¶
Czas podczas bitwy str.25
¶
Dowódcy str.25
¶
Inicjatywa str.25
Rozkazy str.26
¶
Ruch str.26
¶
Szar
Ň
a str.26
¶
Walka w zwarciu str.27
¶
Walka dystansowa str.27
Oderwanie str.28
¶
Morale str.28
¶
Zmiana formacji str.29
¶
Zebranie uciekaj
Ģ
cych str.29
¶
Odwrót str.29
Rozdział 4 - Technika str.30
¶
Piony str.30
¶
Formacje str.31
¶
Zasada spójno
Ļ
ci str.32
Rozdział 5 - Pole bitwy str.33
¶
Ukształtowanie terenu str.33
¶
Teren trudny str.33
¶
Teren niedost
ħ
pny str.33
Budowle str.34
¶
Warunki pogodowe str.34
2
¶
Rozdział 2 - Armia str. 21
¶
¶
¶
¶
Wst
ħ
p
Pomysł stworzenia tej gry bitewnej narodził si
ħ
z fascynacji tematyk
Ģ
wojen feudalnej Japonii
poruszon
Ģ
w dziełach takich jak gra Shogun: Total War, gra fabularna Legenda Pi
ħ
ciu Kr
ħ
gów czy
filmy słynnego, japo
ı
skiego scenarzysty i re
Ň
ysera Akiry Kurosawy. Nap
ħ
dem przy jej pisaniu była
moja niezaspokojona ch
ħę
tworzenia oraz niespełnione ambicje dowódcze, których nie mogłem
spełni
ę
w rzeczywisto
Ļ
ci.
Gra ta jest kierowana do zafascynowanych tematyk
Ģ
oraz tych, których nie sta
ę
na pi
ħ
knie wykonane
figurki i drogie podr
ħ
czniki komercyjnych gier bitewnych.
Chciałem tak
Ň
e uprzedzi
ę
wszystkich fanów realistycznych strategii; gra ta jest form
Ģ
rozrywki a nie
symulatorem pola bitwy. Zasady panuj
Ģ
ce podczas wojen XVI wiecznej Japonii były bardzo
skomplikowane a odwzorowanie wszystkich czynników wpływaj
Ģ
cych na ich przebieg jest
niemo
Ň
liwe. Posługiwanie si
ħ
uproszczonymi zasadami toczenia bitew oraz symbolicznym
przedstawienie wojsk ma przynie
Ļę
graczom przyjemno
Ļę
a nie zniech
ħ
ci
ę
ich podczas przegl
Ģ
dania
setek tabel i długotrwałych zlicze
ı
wyników potyczek.
Podr
ħ
cznik ten jest zestawem potrzebnych do gry zasad, skrótowych opisów realiów historycznych
oraz gotowych do druku i własnor
ħ
cznego przygotowania zestawu figurek potrzebnych do
rozgrywania batalii. Znajdziesz w nim tak
Ň
e kilka przykładowych scenariuszy oraz porad jak stworzy
ę
własne pole bitwy.
Gra jest rozprowadzana za darmo i uzyskiwanie jakichkolwiek zysków z jej rozprowadzania jest
zabronione. Podr
ħ
cznik mo
Ň
e zawiera
ę
bł
ħ
dy (zarówno j
ħ
zykowe jak przekłamania historyczne)
i ka
Ň
dy, kto taki bł
Ģ
d odnajdzie proszony jest o kontakt z autorem.
Mam nadzieje,
Ň
e b
ħ
dziecie miło sp
ħ
dza
ę
czas przy rozgrywaniu batalii Sengoku Jidai tak jak
Jarosław Pyrka
3
sp
ħ
dzałem go ja.. Miłej zabawy i wielu wygranych bitew!
Tło historyczne
Miejsce i czas akcji
Miejscem i czasem gry jest teren wysp archipelagu japo
ı
skiego okresu
Azuchi Momoyama
.
(przypadaj
Ģ
cy na lata 1560-1600) Nazwa pochodzi od rezydencji dwóch ludzi, którzy doprowadzili
do pierwszego w historii zjednoczenia całego kraju -
Ody Nobunagi
i
Toyotomiego Hideyoshiego
.
Podobnym znaczeniowo terminem jest
Sengoku Jidai
– „okres kraju w stanie wojny domowej”.
Sengoku Jidai
Ród
Ashikaga
ustabilizował si
ħ
na pozycji
shoguna
, ale ich rz
Ģ
dy okazały si
ħ
krótkie.
Najwi
ħ
ksza władza le
Ň
y teraz w gestii lokalnych panów -
daymio
. Walki o władz
ħ
s
Ģ
rzecz
Ģ
powszechn
Ģ
, a wojownicy
Ň
yj
Ģ
i walcz
Ģ
zgodnie z zasadami
bushido
. Zabójcy s
Ģ
równie istotni
w przejmowaniu władzy w dobie niepokoju.
Walka wzmogła si
ħ
od wczesnych lat
XVI w, a
Ň
do jego ko
ı
ca. Religia stała
si
ħ
wa
Ň
n
Ģ
kwesti
Ģ
, gdy Portugalczycy
i Hiszpanie przekroczyli morza Azji,
przynosz
Ģ
c Chrze
Ļ
cija
ı
stwo.
W roku 1338 (pó
Ņ
ny okres
Muromachi
)
Ashikaga Takuji
przyj
Ģ
ł
tytuł
shoguna
(militarnego dyktatora
Japonii) zaczynaj
Ģ
c rz
Ģ
dy Ashikaga
Bakufu
. Rz
Ģ
dził wyspami przez
dwadzie
Ļ
cia lat, a
Ň
do swej
Ļ
mierci
w 1358 roku. Jego syn
Yoshiakira
przej
Ģ
ł władz
ħ
kontynuuj
Ģ
c jego lini
ħ
,
co osłabiło rz
Ģ
dy militarne. Wybuchła
Wojna
Oninu
(1467-77) pomi
ħ
dzy
klanami
Hosokawa
i
Yamana
. Gdy
dekada wojny ko
ı
czy si
ħ
, staje si
ħ
jasne,
Ň
e klan
Ashikaga
nie ma ju
Ň
władzy nad rodami Japonii.
Rozpoczyna si
ħ
okres
sengoku
.
Kiedy rozpocz
Ģ
ł si
ħ
okres
sengoku
,
władza
shogunatu
zmniejsza si
ħ
znacznie. Zmiany przyspieszyła kl
ħ
ska
głodu. Tylko 20 % Japo
ı
czyków
zajmuje si
ħ
rolnictwem. W kraju bez
surowców naturalnych ry
Ň
słu
Ň
ył jako
pieni
Ģ
dz oraz towar do wymiany na inne towary. Kiedy liczba ry
Ň
u zacz
ħ
ła spada
ę
,
daymio
zacz
ħ
li
zostawia
ę
go wi
ħ
cej sobie ni
Ň
dawa
ę
shogunowi
. Nawet gdy ju
Ň
przeszła kl
ħ
ska głodu,
bakufu
tracił
władz
ħ
ka
Ň
dego dnia, gdy lokalni panowie wzmacniali swe pozycje.
4
Klany takie jak
Hojo
,
Uesugi
,
Mori
,
Takeda
,
Shimazu
oraz
Imagawa
były w posiadaniu ziemi i władzy
od 1560 r. Były one nawet bogatsze ni
Ň
urz
Ģ
d centralny. Zatargi mi
ħ
dzy
Uesugi Kenshinem
(1530-78)
i
Taked
Ģ
Shingenem
(1521-73) przerywały pokój przez kilka dziesi
ħ
cioleci. Konflikt ten zako
ı
czył si
ħ
wraz ze
Ļ
mierci
Ģ
Shingena
podczas obl
ħŇ
enia zamku
Noda
.
Takeda
zgin
Ģ
ł od kuli snajpera. Podobne
potyczki zdarzały si
ħ
mi
ħ
dzy innymi klanami, ale konflikt
Takeda-Uesugi
jest najbardziej znany. Gdy
wzmogły si
ħ
wojny mi
ħ
dzy rodami, władza
shoguna
nad nimi spadła.
Słaby
shogunat Ashikaga
nie tylko nie był w stanie kontrolowa
ę
ambitnych
daymio
. lecz tak
Ň
e
chłopów, którzy stali si
ħ
skorzy do buntów. W 1488 około 100 000 prostych ludzi w prowincji
Kaga
sprzeciwiło si
ħ
lokalnemu panu. Ziemi
ħ
t
ħ
zacz
ħ
to nazywa
ę
"
Hyakusho mochi no kuni
", "Prowincj
Ģ
rz
Ģ
dzon
Ģ
przez chłopów". Przez około sto lat chłopi byli w posiadaniu tego terytorium, a rz
Ģ
d bał si
ħ
ich tak samo jak klasy samurajów.
Gdy walka nasiliła si
ħ
, jasne stało si
ħ
,
Ň
e istniej
Ģ
ró
Ň
ne drogi do zdobycia władzy. Wielu panów
feudalnych po
Ļ
lubiło dzieci innych wpływowych samurajów, aby utorowa
ę
sobie drog
ħ
do kariery.
Wynajmowanie
ninja
, lub zabójców stało si
ħ
równie popularne. Wielu sławnych samurajów zgin
ħ
ło
od miecza
ninja
, a nie od trafienia w bitwie.
Uesugi Kenshi
został zabity przez jednego
z wytrenowanych zabójców, pomimo tego,
Ň
e wielu s
Ģ
dziło, i
Ň
umarł na chorob
ħ
w
Ģ
troby
spowodowan
Ģ
wieloletnim piciem
sake
(wina z ry
Ň
u).
Walki trwały do lat 60-tych XVI w., a
Ň
do
władzy doszedł
Oda Nobunaga
. Odniósł on
sukces usuwaj
Ģ
c ostatniego
shoguna
Ashikaga
i przejmuj
Ģ
c trzydzie
Ļ
ci prowincji
na własno
Ļę
. Jest on znany jako jeden
z "Trzech Reformatorów", którzy
zjednoczyli Japoni
ħ
. Prawdopodobnie
dokonałby tego dzieła sam, lecz zgin
Ģ
ł
przedwcze
Ļ
nie zdradzony przez jednego
ze swych generałów -
Akechi Mitsuhide
.
Inny z generałów
Ody,
Toyotomi Hideyoshi
,
b
ħ
d
Ģ
cy zarazem jednym z najpot
ħŇ
niejszych
dowódców, pom
Ļ
cił
Ļ
mier
ę
swego pana
zabijaj
Ģ
c zdrajc
ħ
Akechi
. Po tym wydarzeniu
Hideyoshi
przej
Ģ
ł władz
ħ
nad lud
Ņ
mi
Ody
i
stał si
ħ
drugim z "Reformatorów".
Przez nast
ħ
pne szesna
Ļ
cie lat
Hideyoshi
podbijał inne klany lub wchodził z nimi
w sojusze. Teraz samuraje pomagali
w konsolidacji Japonii. W "Polowaniu
na miecze" (1593) cała bro
ı
została
skonfiskowana chłopom. Akcja ta miała na
celu przeciwdziałanie buntom prostych ludzi
oraz jasnemu oddzieleni klas.
Hideyoshi
zacz
Ģ
ł prze
Ļ
ladowa
ę
chrze
Ļ
cijan i misjonarzy europejskich po
wielu latach akceptacji tej grupy. Jego przesłanki nie były jasne, ale wielu wierzyło,
Ň
e jego stosunki
z Portugalczykami stały si
ħ
chłodne.
5
Plik z chomika:
polonusx
Inne pliki z tego folderu:
umbraturris.pdf
(4377 KB)
Knights of Time.pdf
(597 KB)
Ogniem i Mieczem.pdf
(1992 KB)
Szwadron.pdf
(191 KB)
Sengoku Jidai.pdf
(2692 KB)
Inne foldery tego chomika:
Game Chef PL
Gry Karciane
Gry Paragrafowe
Gry RPG
Gry RPG po angielsku
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin