Św. Bernard z Clairvaux, O stopniach pokory i pychy.pdf
(
9962 KB
)
Pobierz
161820288 UNPDF
O
STOPNIACH
POKORY
I
PYCHY
Wstp
Prosite
mnic.
clro.ti Gotfl^yclziel. abyrn
ci
w
obszcrniejszym
traktacic powtrzy trenauk
o
stopniach pokory.
ktre
gosi.
ern do braci zakonnych'
Prai:lli1c
r-rczyni
zadotwej
woIi,
a.ieclnoczcnie lkaj4c si wasnej Ilieudolnoci. przystpiern
do
pracy
tyln
rozwazcIlit-t'
czy
jestetn
w
stanie
dclprowaclzic<
dzieo
do
ko
ca
(por.
k
l4.
28).
Jakkolwick Illio
poltlouit
llli
przezwycizyc.
obaw
przecl truchoc:ianli
lll.t1lisitllilt
zalllierzonego
traktattr.
alici
ogarIla
tlli
wi1tpliwoinncgo rocizaju'
Irliulowicie:
czy
nie
bardziej
nri zaszkodzi
uznanie
z
powodu uskutccznicnia
tej
prlrcy
niz
llicsawa. gdvbyln
.jej
poniccha.
Tak
wic.
posta-
wiclny
na
rozclrozu.
nlidzy
bo.jani
i
rnioci.
dugo
zastana-
rviactn
si.
jltki
obra kierirnek:
obawiaetll
si tego.
Ze
roz-
prlrrvia.jl1c
tl pokorze
,
salll
ttjawtli brak
pokory
wasnc.j. albo
lnilcz,c
ptlktlrtlic'
nic
bcl
LlZytec:Zny.
Ponicwaz
wicln.
ze
zaclnlt
z
owych
clrtig
rlic
Intlze
by
w
peni bezpicczIlii'
posta-
norvie
tll
raczcj
poclzicli
si z tob4.
iak
tylko
potra1.i.
owoca-
I
(lotlrvtl
clc ia
Roclrc.
przcor klusztoru
u'Cluirvaux
65
-
pomny
na
rad
Ewangelii
-
clopiero
po
na|ezy-
lnil.1c
wyptlwieclzi
uzIlitsz za
goclnc
pochwa'y'
two.ic
lnocllilwy
zachowzq rni
ocl
pychy'
Gclybyrn
atoli,
bo
i
to
lnozliwc.
llie
clokonttl
rliczego.
co byoby
goclne
twcj
Lrrvagi. Ilie bd
Ilia
ptlwoclu
clo grzeszIlc.j
zarozulniaoci.
PoKoRA
DROG
PRAWDY
Z
jakim
poytkiem
wstpu.ie
si
po stopniach
pokory
l.
Zanierzlnl
lnwi
o
stilpniach pokory. ktlre w.
Beneclykt
przeclstawia. nie po
to.
bylnv
jc
IiczvIi.
Iec.z
byIrry
po nich si
wspinali. Przedc
wszystkill.t
chcia,lbvrn wykazir.
jaki
jest
cel
do
osi4gnicia, pozniinie go
zagoclzi
bowieln
trucly
wspinania
si.
Sanl Pan
odsania przecl naIni
clrog
i
nagrod za
.1ej
pokotlanie:
'.Jir
jcstcm
powiirda
-
drog
i
priiwcl'
i
zy.
cicm''
(J
l4.
6). Drog4
llizywa pokor, prowadz4c
clo
praw-
dy. Pierrvsza.jest
llclzoctn.
drttga
ow()ce}n
nlozou.
Powicsz
lllozc:
..W.iaki
sptls
b
poznallly.
ze Pirn,
nlowi4c
<<Ja
jestenl
droel1>.
rllyla
tl
pokorze
?.'.
Rozwaz Za(ctl
gbiej
stlrva:
..[Jczcie si
tldc Mnie.
bo.jeslctn
cichy
i
pokorny
scr.
ce|ll'.
(Mt
tl.29).
Siebic
stawia za przykacl
pokory.
zlL
picr_
wtlwz r
la.9tldnoci.
.Iezeli p.jclziesz
ztr
Nilll.
..nic
bclzicsz
chodzit
w
cicIllntlci.
lccz
bdziesz
Inia
wiato
zycia.'(por'
zycia.
jak
nic
prawdlr/
()na
to
..orvicc:llkltzclegtl
czlorvicka
przyc:hoclz,ccgo l)a
wiat.'
(J
l'
9;
i
trkazu
jc
lt.ltl
prltr,clzirve
z,ycic'
Dlatcgo
kictly rzek:
..Ja
.je-
stcln
clrog4
i
prawcl4.'.
cloda
zltraz: ..i
zycienl''.
Jakby' rnwi:
Ja
jestcrn
tlrclu.
ktrlt
prowirdzi do
pra''vdyljlr.jestelll
prawcl'
kt
ra
tlbiccu
jc
zycic;
ja
.jeste
nl
zycie
tll.
kt
rc
dlr
j.
..A
to
jcst
zycie
wiecznc: aby
zltali Cicbic.
jcilyncgo
ltrawdziweeo
Bogl.
61
lni
lnL-j
Ilauki'
niZ Zarnkn
si bczpiecznie
w
przyStani
mil-
czenia.
MyI
tc,"
'cjcli
-
J
8.
12).
Lccz' c(ll'.jest
wiatoci
orIZ
tego, ktrego postae'Jezusa
Chrystusa''
(]
|7,
3).
To
tak,.1akby ty pclwicdzia
Mu:
',O
droclze myl,
czyli
o poko-
rzc'
pragn
owocu,
to
jest
prawdy.
Ale
co czyni, kiedy
trud
zycia.je
st
tak
ciiki'
iz
wylnarzonej
nagrody nie sposb osi4g_
n4:)''.
Pan
pouczyby
ci wtedy:
,,Jajestell
drog4'''
to
znaczy:
.,Ja
jestern
pokartncll posilaj4cynl
wrd
drogi''.
Woa wic
clo
b4dzi1cych
i
drogi
niewiadornych:
,,Ja
jestem
drog!''.
Do
w4tpii1cych i
niewierz4cych:
,.Ja
jcstern
prawd4''.
Do
tych
za,
kt
rzy
s4
juz
w
clrodzc,
ale
oclczuwaj
znuzenie:
,,Ja
.iestem
z.yciem".
Sqdz,
ezprzy|oczonego
tekstu wynika
jasno, iz
poznanie
prawdy
jest
skutkict'n
pokory. Rozwa
takze
i
te
sowa:
,,Wy_
sawizim
Ci,
ojczc,
Panie nieba
i ziel-rli, ze
zakrye
|C
rzeczy
|bez
w4tpienia: tii1niki
prawdyl
przcd
lndrymi i
roztrclpnyrni
fczyli
przed
pyszllyllli],
a
objawie.icprostaczkonl
fto
Z|1aCZy
pokornym]''
(k l0' 2l).
Z
tego
tcz
wypywa wniosek,
ze
prawda,
zakryta
przed
pysznyrni. objawiona
zostaje pokornytn.
wskazujc
drog
pokory,
by powrcili
ni do prawdy. Dajc
sposobno
do odzyskania zbawienia.
albowiern
jcst
dobry'
chociaz
nie
bez cizaru prawa, gdy.jest
tez
sprawiedliwy.
Jest
dobry,
poniewaz nic chce
potpienia;
.jest
sprawiedIiwy,
bo
nie
zapomina
o
karzc.
3.
owo
prawo
wiod4ce
do
prirwdy w.
Bcnedykt
przedstawia
w postaci
dwunirstu stopni. Podobnic
.iakprzez'
dziesi przy-
kaza
i
dwa
obrzezania
(co
razenl
dtrje
liczb
dwanacie)
dochodzi
si
clo
Chrystusa,
tak po
osi4gniciu
owych
dwuna-
stt-t
stopni
pokory
zdobywa si prawd.
Cz'y.l
to,
ze
na
wierz-
choku
drabin1,
wiclzianej
przez
Jakuba.
a
wyobrazajcej
po-
kor,
objawit si Pan
(por.
Rdz
28,
|f-l3),
nie
wiadczy.
ii:
1lclznallie
prrrwdy
clokonu.je
si
na
szczycie
pokory.l
Z
tcgo
oto
wierzchoka
drabiny
pLLtrZy
Pan
na
synciw
ludzkich
jako
praw-
da' ktrej
oczy
nie chc4
oszukiwa
i
nie mog4
by
oszukane,
i
widzi. czy
ktorozlttrrie i
szuka Boga. Wyobra
Go
sobie.
jak
z
wysokoci
woa do tych' kt(lrzy
Go
szukirj
(zna
bowiem
swoich):
,,Przyjdcic
do
lnnie
wSZyScy.
ktrzy
mnie
pragnie-
c:ie'
i
nasycie
si
owocami lnoimi'' (Syr
24'
26),
i
podobnic:
.'Pojdcie
dcl
lllllic
wSZyScy,
ktlrzy
utrudzeni
i
obcizeni.jeste.
cie.
a
jii
was pokrzepi''
(Mt
l|.
2B)' Woa:
,,Pjdcie!''.
Dok4d./
Do
Irnie.
do
prawdy.
Jak4
drog.7
Drog4
pokory.
W
1akirn
celu.J
Ja was
pokrzepi.
A.iakie
.jest
to
pokrzepienie.
ktorc prawda
obiccr"l.jc
wstpujcynr i
cl;rje
tym, ktrzy dotarli
do
celr'r?
Czy
nie.jcst
nitl
sama
mio
/
Do
niej przeciez,
.jak
zapewnia
wityBcnedykt, dochodzi zakonnik' osi4gll4wszy
wszystkie
szczcble pokory.
Prawdziwie sodkim
i
rozkosznym
1lokarmem
'iest
lnio,
ktra podIlclsi
ztnczonych. ulnacnia
sabych, pociesza
strapionych.
Mio
szc si duchowo,
wStptu4
ze sttlpllill Ilil Stopic|i' czy|i
l'
cl^toty
lla
Cnot, a
do
szczyttr
pokory,
skd
jakby
z
Syjonr"r. albo
lepiej: z
wysokoci
konternplacji-
ogldaj4 prawd. Dlatego
tez czytalny w Psaltnie:
,,Da
bogosawie
stwo
Zitkonodaw-
ca'' (Ps 83'
8).
Tctl
bowieln,
co
da prawo,
udzie|i
bogosa-
wie
stwit'
itlllyllli
sowy: nakaza
pokor
l
doprowadzi
do
prawdy. Ktz
je
st
owyl}l prawodawc.l
-
oto
'.dobry
i
prawy
Pan. d|atego poucza grzesznikw
o
drodze''
(Ps
24. 8).
Bdzq
bowiern na drodze
ci,
kt
rzy
porzucili
prawd.
Ale
czy
dobry
Pan porzuca
ich.?
Dla nich
prz'ecie
',dobry
i
prawy
Pan''
tez
sprawia,
ze
brzemi
1lrawdy
staje
si
lekkie,
a
jarztno
soclkic
(por.
Mt
l
l'
30).
6B
69
2.
Definicja pokory
rnoze
by
nastpu.'ca:
pokoraJeSt cnot,
clziki
ktrej
czowick. poznawszy si dokadnie. wiclzi
sw
lnarno.Jest ona
-
pokorir
-
waciwa
tym.
ktrzy
wzllo-
oraz
tego, ktrcgo posae,Jezusa
Chrystusa''
(J
l7'
3).
To
tak,
jakby
ty
powicdzia Mu:
,,o
clrodze myl,
czy|i
<>
poko-
rzc. pragn
owocu'
to
jest
prawdy. A|e co czylli, kiedy
trud
zycia
jest
tak
cizki'
iz wylnarzonc.i nagrody nie
spos
b osiz1g-
n4.7''.
Pan
pouczyby
ci wtedy:
.,Ja.jestern drogi1'', to
znac7'y..
.,Ja
jestem
pokarIncIrr posilzrj4cyrll wrd drogi.'.
Woa wic
do
bdzcych
i
drogi niewiadortlych:
,,Ja
jestern
clrog4!'''
Do
w4tpicych
i
niewierzi1cych:
,,Ja
jcsteIl
prawd''.
Do
tych za'
ktrzy s
jr"rz
w
drodzc, ale odczuwiti4 znuzenie:
.,Ja
.jestem
zyciem".
Sdz, ze
z
przyt<lczonego tekstu wynika
jasno, iz
poznanie
prawdy
jest
skutkict-n pokory. Rclzwaz
takze
i
tc sowa:
''Wy-
sawiam
Ci.
o.icze, Panie nieba i zietni,
ze
zakryte
Ie
rzeczy
[bez
wtpienia:
tajnikl prawdyl
przecl tndrymi
i
roztropnyrni
|czy|i
przeclpysznyrrli],
a
objawie.jc
prostaczkoln
[to
zn,dczy
pokornym]''
(k l0'
21).
Z
tego
tcz
wypywa wniosek.
ze
prawda, zakryta przed pysznyrni.
objawiona
zostajc pokornyrn.
wskazujc
drog
pokory,
by powrcili
ni do prawdy.
Daje
sposobno
do odzyskania zbawienia'
albowiem
jest
dobry,
chociitz nie
bez cizaru prawa, gdyz.jest
tez
sprawiedliwy.
Jcst
dobry.
poniewaz nie chce
potpienia;
.1est
sprawied|iwy,
bo
nie zapomina o
karzc.
3.
owo
prawo
wiod4ce
do
prirwdy w.
Bcnedykt
przedstawia
w
postzrci
dwunirstu stclptli.
Podobnic
iakprzez dziesi
przy-
k,aza
i
dwa
obrzezania
(co
razenl
da.ie
liczb
dwanacie)
dochodzi
si do Chrystusa, tak po
osi4gniciu
owych
dwuna-
stt-t
stopnipokory
zdobywa si prawd.
Czy'i
to,
ze
na
wierz-
choku
c'lrabiny
wiclziancj przez
Jakuba.
a
wyobrazaicej
po_
kor,
objawit si Pan
(por.
Rdz
28, |f-
|3),
nie wiadczy. iz
1lclznanie
prawdy
dokonu.je
si
na
szczycie
pokory./
Z
tc.qo
oto
wierzclroka
drabiny
patrzy
Pan
na
synw
ludzkich
jako
praw-
da, ktrej
oczy
nie chc4
oszukiwa
i
nie
mog4
by
oszukane,
i
widzi' czy
ktorozttllie
i
szuka Boga.
Wyobra
Go
sobie
.
jak
z
wysokoci
woa do tych'
ktlrzy
Go
szukaj
(zna
bowiem
swoich):
,,Przyjdcic
clo
mnie
wSZyScy,
ktrzy
mnie pragnie.
cie' i
nasycie
si
clwocami
tnoimi'' (Syr
24,
2
)'
i
podobnie:
.'Po.jdzcie
dcl
llll-lic wSZyScy'
ktrzy
utrudzcni
i
obci4zeni.jcstc-
cie.
a
jir
was pokrzepi''
(Mt
ll.
28)' Woa:
,,Pjdcie!''.
Dokd./
Do
Innie.
clo prawdy.
Jak
drog4? Drog4
pokory.
W.jakim
celu.?
Ja was
pokrzepi' A
jakic.jcst
to
pokrzepienie.
kt
rc
prirwda
obiecujc
wStpujcyln i
clirjc
tyrn,
ktrzy dotarli
d<l
celu?
Czy
nie.jest
niln
sama
mio.]
Do
niej
przeciez'
.jak
zapewnia
wityBcncdykt, dochodzi zakonnik' osign4wszy
wszystkie
szczcble pokory.
Prawdziwic sodkim
i
rozkosznym
pokarnlet-t
.iest
lnio.
ktra
podnosi znlczonych.
umacnia
sabych, pocieszit
strapionych.
Mio
2.
Definic1a
pokory
moze
by
rlastpuj4ca: pokora
jest
cnot,
dziki
ktrej
czowick. poznawszy si dokadnie.
widzi
sw4
tnarno.Jest ona
-
pokorit
-
waciwa
tym,
ktrzy
wzllo-
tez czytamy w Psalmie:
',Da
bogosawie
stwo
Zakilnodaw-
ca'' (Ps
83'
8).
Tctl
bowietn.
co
da
prawo' udzieli
bogosir_
wie
stwlt,
illtlylni
sowy: nakaza
pokor
i
doprowadzi
do
prawdy. Ktciz
jcst
owym prawodawc4'l
-
oto
''dobry
i
prawy
Pan' dlatego
poucza grzeszniklw
o
drodze''
(Ps
24.
B).
Bqdzq
bowiem
na
drodze
ci,
ktrzy
pclrzucili
prirwd.
Ale
czy
clobry
Pan porzuca ich.J
Dla nich
prl'ccie'
,,clobry
i
prawy
Pan''
tez
sprawia, ze
brzemi
prawdy staje si
lckkic,
a
jarztno
sodkic
(por.
Mt
ll,30).
6B
69
sz4c sl duchowo.
wstpuj11 Ze
stopllill lla Stopicli,
czyIi
z cnoty
l1l
Cllot, a
do
szczytu pokory.
sk4d
jakby z
Syjonu.
a|bo
lepiej: z
wysokoci
konternplacji
-
ogl4daj prawd. Dlatego
4.
]ak-c
dobrym
pokarmel-l jest
lnio.
C)na
ttl
za.jInu3c nlic.1-
Sce
w
rodku
lektyki
Saloll-lona (por.
Pnp
3'
l0)
izapachcm
r(lznych
cnlt.
niby
wcxli wieIu traw, pokrzepia
akn4cych
i
rozwesela pokrzcpioIlych.
Taln
bclwictr
spotkasz
rowniez:
pokoi. cierpliwo.
irskawo.
wyrozutrria'o
i
rado
w
Du-
cy.
Biacla
mi" Boze
Zastpow!
Jak dustl
w
zlrgniewetliu
bclziesz
sucllarrlodlitwy sugi
twego,
karnli4c
tnnie chle-
bcm sIllutku i
pojc,lzanll
goryczy
(por.
Ps
79.
.5-6)?
Ktz mi
zaprosi clrociazby
tylko lla
ow sodk
-
chu Switylll
(p()r.
Ga 5' 22)'
I
jczcli
s.jeszczc
it-ltlc
owtlce
prawdy
i
lni1dl.oci
-
zobaczysz
je
talll
wszystkie.
Podobnie z
i
pokora
Ilra
w
tcj lektycc
wasIle potrawy.
tO
z'nL\C7'y
-
chletl
uczt nlioci.gdzic
sprawledliwi
radu.j
si
w
obIiczu
Bogit
i
ptl.|i1
si
szczciell.l, zcbyl'l-l
w
utrapictliu zycia
rnojego nic
lnusia
woa
dcl
Fana:
..Nic
potpiitj
lnnic!''. lccz
byrn SpoZy.
wzl.jc
.,przany
chleb szczerocii prawdy''' picwa
radonic
na droclze PaIla'
iz
wiclka.jcst
chwaa Jego
(por.
l
Kor
.5,
8).i
Dob.ra
jednllkze
jest
clroga
pokory,
na
kttirej szuka si prawcly.
zdobywa mio
bolcci
i
witlil
skrtrchy,.jakie
prirwdLL
pr,Z'e7'n^C7'a
clla
pocztku-
j4cych'
albowieIn dtl
llich
to odnosz4 si slowlt:
.,WstaIicie.
ktlrzycicsiedzieli.
ptlz,ywzrj4c
chleba boleci''
(por.
Ps
If(l,f).
RlwIliez
kontetllplacja
znirjdLr1e
tiitll
pokanll
z dorodIlc.j
psze-
nicy'.
podobnie
i
wino
rozweselajllcc sercc
ludzkic.
T'e
jednak
potrawy zachowu.jc
;lrawcia
dlit
doskonirych'
rn
wi4c:
,.Jedz.
ciez. przyjacielc. pijcie.
u|a]e.icie
si.
rlitjclrozsi''
(Pnp
5.
l).
Na
stpnie
clocla.1e:,.
roclek
.jcj
wysa
rnioci
4
cll
a cclrck
.i
erozcl-
lirnskich''. to
lnl.C,/'y
-
dla
clusz
rnnie.j
doskonaych,
clusze
te
i
lna trdzia w
owocitch nldroci
.
I
wreszcic.
jak
Chrystus
je
st
,,krcsenr
Prawa"
(por.
I{z
I
0. 4),
tak doskona-
o
pokory
.jcst
lltlzniuliern
prawdy.
Gdy
przychodzi Chry.
Stus.
przyn(lsi ask.
Prawda przynosi
lllio
tynl. ktrym dajc
si
ptlzna'
A
poniewaz dajc
si
poztla pokornytn,
dlatego tcz
'.pokortlyln
d.rjc
ask''
(por.
Jk'1'
).
bowiem, clop ki
rlie bcl4 w stanie
przy.jrlowa pokannu
statego,
pclwillny
by
kaI.rniollc tnlekienl lniclcizamiast chlcberrl. i
oli.
w4
-
zalrriast
winet.l.t.
Strsznie porviedziztllo.
ze nlio
.jest
..w roclku''.poniewltz.iej soclycz bywa llicdostprla dla
pocz4t-
ku.j4cych.
zc
wzgldu lla przcszkod
bo.jaIli.
lttli
tlic- wysti]rcZi.r
closktlnaynr. poIliewaz
jcszcze
wiksz
rozkosz4
jcst
kontctn-
1llac.ja'
Pocz4tkujcycll
zc
szkoclliwych ucicch
cielcstlych
musi
tlczyci
gorycz cier1licnia.
i
wtedy
bd;1
rnogli
smakowa
so-
dycz
rnleka.
Ci
druclzy za.oclstawicni
juz
ocl
tnlckit.
radtrj4
si
-
W
jakim
porzdku
stopnie
pokory
prowadz4
do
prawdy
'
Przcdstawicrn,
jak
r.rl-rliael.n.
pozytck
zdtlbywaIlilt
stopni
pokory: telaz
wyjani..je
li
zdoam, w.jakirrr porz4dku pro-
wadz
olle
clo nagrody.
to
jcst
prawdy,
ktori1 natn
obiecano.
Ponicwaz
jednak
sar.no
poznanie prawdy
obelrnuje
trzy
sto-
pnie,
postaralll si opisa
jc
tak,
aby
lepie.j
zrozumie,
ktremu
z
Irz,ech
stopni
prawdy
odpor.viada
dwunasty
stopicli
pokory.
Szukarlly
bowiellr
1lrawdy
W
lllis
salnych,
w
bliIlich
i
w
.iej
wasnej
istocic.
W
llas
szukalrry
1lrawdy,
badaj4c
siebie;
Tylko
ci,
ktrzy
s
w,'rodku''.
t(l
zllaczy
postpuj4
na droclze
closkonaclci^
pij4
nickt(lre
napo.je
przygotoWanc z
Il.ticlclu
tni-
oci.
zc
wzglclu
na Sw4
dcliklitno.
na
wlc1ok
chway
-
barclzic.i
clrwalcbIlyt.t-l
ucztowatrienr.
10
-5.
Picrwszyrr
zaterr
pokanncnt,
oczyszczajiycynl swoj4 gory-
cz.
jcst
pokora. Drtr.qim
lllio,
pokann
radu.j4cy
swoj so-
dycz't1.
TrzcciIn
-
kontetnplac.ja, pokal.In
stay i wzlnacnia.j-
':
''rodkow''
-
Plik z chomika:
Darko60
Inne pliki z tego folderu:
Jełowicki_Aleksander_ks_-_Kazania_na_święta_patronów_polskich_i_na_rocznice_narodowe.pdf
(112112 KB)
Kosowski_Zygmunt_ks_-_Czat_z_Jezusem.pdf
(698 KB)
Aforyzmy_o_przyjaznii.pdf
(354 KB)
Pronzato_Alessandro_-_Rozważania_na_piasku.pdf
(234 KB)
Szkodoń_Jan_bp_-_Odpowiedzi_na_101_pytań_o_duchowość_w_życiu_codziennym.pdf
(3402 KB)
Inne foldery tego chomika:
Wartościowe KSIĄŻKI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin